Miesten vs. naisten -keholajit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tampio
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Älkäähän vetäkö tästä hernettä nenään (tai vetäkään vaan), tai voi olla että olen hakoteillä, MUTTA:

Itselleni on muodostunut kuva, että jotkut hyvännäköiset ja urheilulliset mimmit innostuvat body tai bikini fitneksestä ja treenaavat 1-2 vuotta, jonka jälkeen pystyvät kisaamaan lajissa. Tietysti tissit, tukka ja kynnet laitettuna (rahalla).

Miten miesten puolella? Kuinka moni on kisannut vaikka CBB:ssä korkeintaan parin vuoden treenitaustalla? Kyllähän näitä tapauksia varmasti löytyy, mutta kuinka yleistä se on että fysiikka riittää kisalavoille asti missään fysiikkalajissa (ja ei, Pode ei nyt ole hyvä esimerkki)?

Oma fiilis on, että jos on hoikka ja nätti tyttö, joskus vähän lenkkeillyt ja jääkaappia vältellyt, niin vedetään vuoden verran punttia ja eletään fitnesskissan elämää ja sen jälkeen ollaan lavakunnossa...

En kritisoi kisaajia, naisia tai lajeja, mutta mietin vaan että onko minulle muodostunut realistinen kuva noista lajeista, eli kuva, että ne ovat enemmän kauneuskilpailuja jossa painotetaan urheilullista ulkonäköä, kuin fysiikkakilpaluja.

Jonkun verran noita treenipäiväkirjoja lukenut niin yksi todella suuri ero mikä naisilla ja miehillä on jotka aloittavat harrastuksen kisatavoitteiden kera on panostuksen laatu. Naiset tuppaavat jostain syystä pistämään koko elämänsä siihen tavoitteeseen kun miehet eivät usko edes omiin mahdollisuuksiin siellä lavalla.

Jonkun verran noita treenipäiväkirjoja lukenut niin yksi todella suuri ero mikä naisilla ja miehillä on jotka aloittavat harrastuksen kisatavoitteiden kera on panostuksen laatu. Naiset tuppaavat jostain syystä pistämään koko elämänsä siihen tavoitteeseen kun miehet eivät usko edes omiin mahdollisuuksiin siellä lavalla.

Lopputulos on kuitenkin molemmilla sama, vain paras voittaa.

Crrc: kirjoitus on just eri linjoilla mun kanssa,mutta mun kokemukset onkin kyllä yleisurheilun puolelta. Eli olen samoilla linjoilla ketjun aloittaneen Tampion kanssa,mutta paljonkin lievemmin mieleipitein. Just YU puolella monissa lajeissa huomaa,että miesten maailman kärki,about sijoille 50-60 saakka,panostaa lajiin täysin ammatikseen. Naisten puolella on maailman kärki on monesti huomattavasti kapeampi. Tämä korostuu varsinkin uusissa lajeissa. Naisten 3000m metrin estejuoksu tai seiväshyppy ovat lajeja joissa esim. EM kisoissa kilpailijoiden tasoerot ovat huimia. Kyseessä on kuitenkin kilpailu Euroopan mestaruudesta.

Tämän kaltainen asetelma/tilanne ei tarkoita mitenkään,että naiset olisivat yleisesti huonompia,vaan eniten asiaan vaikuttaa se,että urheilua harrastavia miehiä on paljon enemmän. Suuremmasta joukosta löytyy helpommin ne jotka todellakin haluavat panostaa lajiinsa. Crrc sanoi,että naiset tuppaavat pistämään koko elämänsä tavoitteeseensa,kun miehet eivät usko omiin mahdollisuuksiinsa. Kyllä ainakin YU puolella SM tasolla homma on paljonkin toisin. Naisissa näkee monesti,että jos vaan olisi viitsitty vetää se viimeinen 5-10 kiloa painoa pois niin juoksu tai hyppy kulkisi vielä paremmin. Miesjuoksijoissa ei paljoa löysää näe.

Itselleni on muodostunut kuva, että jotkut hyvännäköiset ja urheilulliset mimmit innostuvat body tai bikini fitneksestä ja treenaavat 1-2 vuotta, jonka jälkeen pystyvät kisaamaan lajissa. Tietysti tissit, tukka ja kynnet laitettuna (rahalla).
...
Oma fiilis on, että jos on hoikka ja nätti tyttö, joskus vähän lenkkeillyt ja jääkaappia vältellyt, niin vedetään vuoden verran punttia ja eletään fitnesskissan elämää ja sen jälkeen ollaan lavakunnossa...

...tai siis luulevat pystyvänsä kisaamaan. Tai kyllähän lavalle pääsee pelkästään lisenssin maksamalla kunnosta riippumatta, mutta edes jonkinlainen pärjääminen siellä on sitten ihan toinen juttu.

Pääsääntöisesti 1-2 vuotta ei riitä mihinkään, mutta toki poikkeuksiakin löytyy riippuen suurimmalta osin aikaisemmasta urheilutaustasta sekä lahjakkuudesta ja panostamisesta lajiin.

Mutta kyllä minä ainakin olen tässä kisavalmennushommassa huomannut MONTA kertaa, että monilla vähän treenanneilla naisilla on suorastaan vähättelevä asenne body / fitness -lajeissa kilpailevia siskojaan kohtaan. Ihan tosissaan moni meinaa että on jo samanmoisessa kunnossa vuoden treenillä... että kun rasvat vaan polttelisi pois niin se olisi siinä. 90% tapauksissa näin ei ole... 80% tapauksissa ei ole lähelläkään.

Voin tunnustaan, että minä olen henkilökohtaisesti vastuussa kymmenen - kymmenien mimmien pilvilinnojen murskaamisesta kun olen mennyt ilmoitttamaan, että valmennukseen pääsee mutta kisavalmennukseen ei, koska vielä puuttuu monta kiloa lihasmassaa että lavalle olisi jotain asiaa...

Enkä nyt osoittele sormella pelkästään naisia, koska kyllä miehistäkin samanlaisia liikaa itsestään luulevia löytyy... mutta ei todellakaan niin paljoa.

Crrc: kirjoitus on just eri linjoilla mun kanssa,mutta mun kokemukset onkin kyllä yleisurheilun puolelta. Eli olen samoilla linjoilla ketjun aloittaneen Tampion kanssa,mutta paljonkin lievemmin mieleipitein. Just YU puolella monissa lajeissa huomaa,että miesten maailman kärki,about sijoille 50-60 saakka,panostaa lajiin täysin ammatikseen. Naisten puolella on maailman kärki on monesti huomattavasti kapeampi. Tämä korostuu varsinkin uusissa lajeissa. Naisten 3000m metrin estejuoksu tai seiväshyppy ovat lajeja joissa esim. EM kisoissa kilpailijoiden tasoerot ovat huimia. Kyseessä on kuitenkin kilpailu Euroopan mestaruudesta.

Tämän kaltainen asetelma/tilanne ei tarkoita mitenkään,että naiset olisivat yleisesti huonompia,vaan eniten asiaan vaikuttaa se,että urheilua harrastavia miehiä on paljon enemmän. Suuremmasta joukosta löytyy helpommin ne jotka todellakin haluavat panostaa lajiinsa. Crrc sanoi,että naiset tuppaavat pistämään koko elämänsä tavoitteeseensa,kun miehet eivät usko omiin mahdollisuuksiinsa. Kyllä ainakin YU puolella SM tasolla homma on paljonkin toisin. Naisissa näkee monesti,että jos vaan olisi viitsitty vetää se viimeinen 5-10 kiloa painoa pois niin juoksu tai hyppy kulkisi vielä paremmin. Miesjuoksijoissa ei paljoa löysää näe.

Niin no tän threadin otsikossakin lukee että miesten ja naisten keholajit.

Kyllähän tuo jostain syystä tuntuu rima olevan matalemmalla naisille lähteä kisaamaan kuin miehillä. Kuulee paljon näistä vuoden-kaksi treenanneista mimmeistä ketkä kovasti ovat jo lavalle menossa. Monilla jo tosiaan ehkä yu, voimistelu-taustaa mikä jo osaltaan muokannut kehoa "sporttiseksi". Ehkä kuvitellaan että juurikin tämä pelkkä urheilullinen ulkonäkö jo siivittää menestykseen lavalla, kuka ties. Varsinkin tämä bikini-sarja helpottanu varmasti monen osallistumispäätöstä kun ei vaadita niin lihaksikasta ulkonäköä. Miehillä tosin ei taida sarjaa löytyä mihin ei vaadittaisi useiden vuosien tiukkaa reeniä ja lihankasvatusta ja normi miehen ajatuksen juoksua mukaillen koskaan ei olla tarpeeksi suuria lavalle. Naisille löytyy myös tukea sponsoreilta sun muilta yhteistyö tahoilta paljon paljon helpommin sillä treenivaatteet sun muut lisähärpäkkeet ovat valtava bisness, täten myös uusia naamoja keulahahmoja etsitään jatkuvasti. Miehillä pitänee olla jo mittava ja menestyksekäs amatööriura takana että joku jonkinnäköistä tukea haluaisi sponsoroinninmuodossa antaa. Pelkästään fitness-classicin osallistuja listaa tutkimalla voidaan todeta että uusia naiskisaajia tulee kuin sieniä sateella. Ja varmasti aika vaihtelevalla paketilla.

Ehkä se isoin ero on siinä, kun muutaman vuoden panostuksella voi lahjakas nainen päästä ihan ammattilaiseksi asti ja jopa tehdä elantonsa ammattilaisena keholajeissa. Kun taas miesten puolella puolella asia on täysin eri. Vuosia kovaa panostusta eikä taskussa ole vasta kuin sm mitalli. Ja miehillä ammattilaiskarkelot vaativat ne tietyt asiat aina...

Tuo aloituspostissa mainittu 1-2 vuotta treeniä on vielä ihan järkevän kuuloista jos treeni on tavoitteellista, elämäntavat 100% kondiksessa, panostetaan täysillä ja on lahjoja lajiin, mutta kun sekin on nykyään jo "pitkä" aika ja aika monet aloittaa treenaamisen samantien kisatavoite silmissä siintäen. Lopputuloksena on siis tyyliin sohvaperunasta 6kk salille, siitä kisadieetille, ja tasan vuoden päästä ekoista treeneistä ollaan jo lavalla.

En mä sitäkään sano että pitäisi vuosikausia sitä kisapäätöstä vitkuttaa, liian moni kun ei kisaa koskaan kun ei vaan pää kestä. Mutta en mä haluaisi sitäkään että mennään ihan soitellen sotaan ja puolivalmiina kekkuloimaan jonkun "kisakokemuksen" ja "itsensä voittamisen" varjolla.

Älkäähän vetäkö tästä hernettä nenään (tai vetäkään vaan), tai voi olla että olen hakoteillä, MUTTA:

Miten miesten puolella? Kuinka moni on kisannut vaikka CBB:ssä korkeintaan parin vuoden treenitaustalla? Kyllähän näitä tapauksia varmasti löytyy, mutta kuinka yleistä se on että fysiikka riittää kisalavoille asti missään fysiikkalajissa (ja ei, Pode ei nyt ole hyvä esimerkki)?

En kritisoi kisaajia, naisia tai lajeja, mutta mietin vaan että onko minulle muodostunut realistinen kuva noista lajeista, eli kuva, että ne ovat enemmän kauneuskilpailuja jossa painotetaan urheilullista ulkonäköä, kuin fysiikkakilpaluja.

Kyllähän tuo jostain syystä tuntuu rima olevan matalemmalla naisille lähteä kisaamaan kuin miehillä. Kuulee paljon näistä vuoden-kaksi treenanneista mimmeistä ketkä kovasti ovat jo lavalle menossa. Monilla jo tosiaan ehkä yu, voimistelu-taustaa mikä jo osaltaan muokannut kehoa "sporttiseksi". Ehkä kuvitellaan että juurikin tämä pelkkä urheilullinen ulkonäkö jo siivittää menestykseen lavalla, kuka ties. Varsinkin tämä bikini-sarja helpottanu varmasti monen osallistumispäätöstä kun ei vaadita niin lihaksikasta ulkonäköä. Miehillä tosin ei taida sarjaa löytyä mihin ei vaadittaisi useiden vuosien tiukkaa reeniä ja lihankasvatusta ja normi miehen ajatuksen juoksua mukaillen koskaan ei olla tarpeeksi suuria lavalle. Naisille löytyy myös tukea sponsoreilta sun muilta yhteistyö tahoilta paljon paljon helpommin sillä treenivaatteet sun muut lisähärpäkkeet ovat valtava bisness, täten myös uusia naamoja keulahahmoja etsitään jatkuvasti. Miehillä pitänee olla jo mittava ja menestyksekäs amatööriura takana että joku jonkinnäköistä tukea haluaisi sponsoroinninmuodossa antaa. Pelkästään fitness-classicin osallistuja listaa tutkimalla voidaan todeta että uusia naiskisaajia tulee kuin sieniä sateella. Ja varmasti aika vaihtelevalla paketilla.

Ehkä se isoin ero on siinä, kun muutaman vuoden panostuksella voi lahjakas nainen päästä ihan ammattilaiseksi asti ja jopa tehdä elantonsa ammattilaisena keholajeissa. Kun taas miesten puolella puolella asia on täysin eri. Vuosia kovaa panostusta eikä taskussa ole vasta kuin sm mitalli. Ja miehillä ammattilaiskarkelot vaativat ne tietyt asiat aina...

Missä näitä muutaman vuoden treenitaustalla menestyneitä kissajia oikein on? Oisko muutamia esimerkkejä? Niitä, jotka menee itsensä sinne häpäisemään ja niitä, jotka vähättelee kisaamiseen vaadittavaa treeniä riittää kyllä, näköjään täällä palstallakin.

Tossa on yx urpoimmista lausunnoista vähään aikaan, jos sillä edes vähän viitataan siihen, että jossain bodyfitneksessä voi menestyä noilla eväillä... :face:

Ehkä se isoin ero on siinä, kun muutaman vuoden panostuksella voi lahjakas nainen päästä ihan ammattilaiseksi asti ja jopa tehdä elantonsa ammattilaisena keholajeissa.

Ja tää ei paljoa jää tyhmyydessään jälkeen...

Lahjakkaatkin saa takoa vuosikausia ennenkuin menestystä tulee, tietystä vinkkelistä katsottuna on esim Bodyfitneksessä menestyminen huomattavasti harvempien herkkua. Sielläkun ei muotopuoli voi pärjätä, kehorakennuksessa taas on SM-voittoja otettu huonommillakin rakenteilla.

Nääkin kirjoittajat vois hypätä yhdeksi puolvuotiskaudeksi, jonkun tavoitteellisesti treenaavan Fitnesstytön kelkkaan niin vois pikkaisen sävy muuttua...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Eikös tässä nyt se pointti juurikin ole ollut että moni luulee parin vuoden reenin jälkeen olevansa lavakunnossa vaikkei sitä todellisuudessa olisikaan. Eli toisinsanoen kynnys naisten puolella kisata on huomattavasti matalemmalla kuin miehillä, ei tarkoittaen että se pari vuotta riittäisi kisakuntoon.

Eikös tässä nyt se pointti juurikin ole ollut että moni luulee parin vuoden reenin jälkeen olevansa lavakunnossa vaikkei sitä todellisuudessa olisikaan. Eli toisinsanoen kynnys naisten puolella kisata on huomattavasti matalemmalla kuin miehillä, ei tarkoittaen että se pari vuotta riittäisi kisakuntoon.

En mä tiedä miten toi seuraava sitten pitäisi lukea?

...Ehkä se isoin ero on siinä, kun muutaman vuoden panostuksella voi lahjakas nainen päästä ihan ammattilaiseksi asti ja jopa tehdä elantonsa ammattilaisena keholajeissa...

???

Kai tässä joku on sekoittanut Body Fitnessin pelkkään Fitnessiin. Siellähän em-mestaruudenkin (jos oikein muistan) voitti Maikku Hiljanen joka ei ole salilla käynyt paria vuotta pidempään.

Kyllähän tuo jostain syystä tuntuu rima olevan matalemmalla naisille lähteä kisaamaan kuin miehillä. Kuulee paljon näistä vuoden-kaksi treenanneista mimmeistä ketkä kovasti ovat jo lavalle menossa. Varsinkin tämä bikini-sarja helpottanu varmasti monen osallistumispäätöstä kun ei vaadita niin lihaksikasta ulkonäköä.

Tuo bikini-fitness on aikalailla ristiriitaisia tunteita herättävä laji, itsekkin olen alkanut sitä fanittaa Anna Virmajoen menestyksen myötä.
Kuitenkin huomasin tuntevani jonkinlaista pettymystä kun salini eräs todella potentiaalinen tyttölapsi olikin mennyt bikiniin bodyfitnessin sijasta.
Olo oli jotenkin pettynyt, ihan kuin olisi kuullut että Usain Bolt on vaihtanut suunnistukseen.

No siinä se on loistava esimerkki elinikäinen sirkuslainen, opiskellut liikuntaneuvojaksi, pääaineenaan valmennus, valmentanut ihmisiä maratonille ja juossut sellaisen itsekkin alle 4-tuntiin. Tälläinen paketti, kun lyödään Minna&co:n valmennukseen JA TÄTÄKÖ nyt verrataan siihen että joka Pirkko tulee ja teekee tuhoa lavalla, Just... :face:

Nyt en viitsisi junnuja tähän yhtään enempää sekoittaa, mutta muistaako joku, kuinka kauan viime vuoden Expossa kisanneet juniorit olivat treenanneet ennen kisoja. Eikö noissakin ollut aika isoa eroa sukupuolten välillä? En siis itse muista... Ja tiedän, että juniorisarjan tarkoituksena ainakin Body-lehden mukaan oli juuri avata ovi myös nuorille saada tuota kisakokemusta, joten heitä ei saisi tuomita niin rankasti.

Hyviä vastauksia tullut!
Oman aloituspostini kaikki lauseet ei ehkä ole ihan loppuunasti hiottuja ja selkeiten muotoiltuja, mutta vastauksisita päätellen idea kuitenkin poimittiin ihan onnistuneesti.

Ja oma "motiivi" tässä asiassa oli enemmänkin asian ihmettely ja ns. tyhmä kyseleminen, kuin mikään syyllistäminen tai vähättely.

Jenkeissähän tämä "kertakäyttökulttuuri" sohvalta salille ja salilta lavalle on suosittua ja tavallista. Mutta jenkeissä onkin kaikki isompaa ja nopeempaa.

True that että lavalle kiivetään aikaisin täällä pohjolassakin, ja etenkin bikini on saanut eksyneen näköisiä pikkutyttöjä kilpailemaan. Loppupeleissä kuitenkin paras voittaa, se mikä mietityttää on että vähällä kokemuksella kilpaileminen voi kisojen päätteeksi/aikana, kun mielipuolisesti treenataan ja ajatellaan samaa asiaa 24/7 niin että ei edes nukuta, nii siitä toipuminen voi olla hyvinkin kohtalokasta niin päänsisäisesti kuin kehollisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom