GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Mielipiteitä..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Haizuli
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä on tietty huolehtia että saa riittävästi hyvälaatuisia rasvahappoja, mutta en menisi takuuseen että ongelma sillä ratkeaa :( Itelläni on myös polvivaivaa, eikä aivan vähäistäkään, sillä tuli hajoitettua ne liiallisella lenkkeilyllä jo vuosia sitten. Siihen sai sitten lenkkeily jäädä :( Tottahan toki tunsin, ettei kaikki ole aivan kunnossa, kun polvet eivät yksinkertaisesti meinanneet enää taipua mihinkään ja yks-kaks yhtenä päivänä (ollessani jälleen lenkille lähdössä) löysin vasemmasta polvitaipeestani noin 3x3cm kovan patin ja tutkimuksissa se todettiin Bakerin kystaksi, vaikka reumavasta-aineet olivatkin negatiiviset. Ultrassa havaittiin että sekä vasen että oikea polvinivel olivat nestettä täynnä, mutta samalla todettiin, ettei nivelten tyhjentäminen asiaa ratkaise. Eli kertaakaan ei piikkiä tähänkään päivään mennessä ole polviini pistetty, vain suositeltu polvia tukevien lihasten harjoittamista. Käytännössä minun vain on täytynyt hyväksyä, etteivät polveni koskaan enää tule "paranemaan".

Kaiken kaikkiaan polvivaivoja on minulla ollut...buuh...arviolta kuusi vuotta. Mitään kovasti polvia rasittavaa en edelleenkään pysty tekemään, sillä ne polveni alkavat takuuvarmasti esim. lenkkeilystä nesteillä ja muuttuvat kankeaksi, jolloin liikkuminen vaikeutuu. Kipuja minulla ei kuitenkaan ole ollut :)

Kyykyt rasittavat niinikään polvia, mutta olen kuitenkin varovasti niitä tehnyt: tärkeintä on säilyttää oikea liikerata eikä päästää polvien taipumaan 90 astetta enempää. Pyöräilyssä ja spinningissä huomioi, ettei polvi pääse täysin suoraksi, jolloin yliojentuminen on vaarana. Kyykkyjä ehkä hellävaraisempi on prässi, jossa on helpompi kontrolloida se, ettei polvi missään vaiheessa pääse ojentumaan täysin suoraksi eikä toisaalta 90 astetta pienempään kulmaan, sillä se taatusti rasittaa niveltä. Toivottavasti tästä oli jotain apua ja tsemppiä harjoitteluun!

No kiitos etä joku on edes samoilla linjoilla :)
Miulta lääkäri kielsi kokonaan kyykkäämisen ja prässin, prässiä tosin aina sillon tällön teen pienellä painolla ja niin ettei polvet mee läheskään 90 asteen kulmaan. Sellasia liikkeitä saa kuulemma tehdä ettei jalat oo mitään vasten, eli etureisien ja takareisien "koneellinen" treenaus olis sallittua, mut sitäkään ei pysty kivun takia tekemään. Alkuun tein joitain liikkeitä kuminauhan kanssa, mut siitä ei ollu apua, pikemminkin päin vastoin, enempi vaan kipua.
Varmaan täyty tehdä maininta, että polviin laitettiin kortisonia sillon kun ensimmäisen kerran kävin lääkärillä, mut siitä ei ollu apua. Mulla kans tuntuu nestettä kertyvän, tai siis ainakin polvet on turvoksissa sillon tällön. Muut nivelet onneks oo turvottanu.

Minulla on sikäli eri tilanne, että minulla ei ole kipua vain nesteilyä ja polvestani on löydetty vamma, joka todennäköisesti on ja pysyy? Kuten aiemmin mainitsinkin juoksemiset jouduin jättämään (oli varmaan vamman syntymisessä tekemistä silläkin, että lenkkitossuni olivat sekundat, kuitenkin juoksin asfalttialustalla...mutta hyvähän se tietysti olla jälkiviisas) ja nykyisin harrastuksissani pyrin aina kuuntelemaan kehoani aiempaa huolellisemmin. Tärkeintähän on, että nautit siitä mitä teet ja kipuhan taatusti vie tekemisen ilon! Itse nautin kesäisin rullaluistelusta lenkkeilyn sijaan (joskaan rullaluistelukaan ei kaikkein hellävaraisin nivelille ole) ja uimista rakastan myös! Huolehdi hyvästä lihashuollosta (venyttelyt ym.) ja siitä, että käyttämäsi urheiluvälineet ovat hyvät/hyvässä kunnossa.
Nauti urheilusta äläkä tahallasi "ärsytä" polviasi, ettei ilo urheiluun loppuisi kokonaan! :lol2:

hmmh, vähän hassua kysellä ensin neuvoja täällä ja sitten ottaa nokkiinsa/ kieltäytyä uskomasta kun neuvoja tulee. tai semmoisen kuvan mä ainakin sain :jahas:

rypsäri poikkeaa oliiviöljystä, kuten kaikki muutkin öljyt ja rasvat poikkeavat toisistaan eri rasvahappopitoisuuksiensa suhteen. itse käytän vain kylmäpuristettua rypsäriä (rainbow, maksaa alle 3e pullo joten tämmösellä köyhälläkin varaa) ja kalaöljykapseleita (pirkka). oliiviöljy maistuu niin karsealta että olen päättänyt pysytellä erossa siitä liemestä. öljyt nautin hyvällä ruokahalulla suoraan lusikasta iltaisin. päivällä menee myöskin pari lusikallista..

itselläni oli vuosia todella suuria ongelmia polvien suhteen. särkylääkkeitä meni enemmän kuin leipää ja nivelet rahisi. sinnikkäästi tein liikkeet minimaalisella liikeradalla :rock: polvi saattoi nousta yks kaks kapinaan jo siinä vaiheessa kun nostin varomattomasti levypainoja prässiin! eli en päässyt edes aloittamaan treeniä kun jo piti lopettaa. öljyt todellakin helpottivat ainakin minulla tilannetta huomattavasti, ja tietysti itse lihasten ja nimenomaan tekniikan kehittyminen. tarkkaileppas polvia kyykyn ala- asemista ponnistaessa ettet päästä niitä kääntymään sisään päin niinkuin tuppaavat suurimmalla osalla tekemään.

oma kyykkyni on muuttunut muutamassa kuukaudessa 1/3 liikeradasta ihan kunnon syväKYYKYKSI eikä polviongelmia enää ole. heiluu vain ihan rauhassa aluksi vaikka pelkkä tanko niskassa, eikä lisää painoja ahneesti. tilanne on sinulla varmasti paljon vaikeampi kun olet joutunut lääkärilläkin laukkomaan, mutta kannattaa kokeilla! jos kestää käydä kyykyssä omalla painolla niin varmasti pikkuhiljaa myös painojen kanssa. :)

Se on ihan siinä ja siinä tuo oman painonkin kanssa kyykyssä käyminen, ja aivan oikein, mulla kääntyy sisäänpäin aika lailla. Lääkäri suositteli pohjallisten teettämistä, mut sitä saadaan odotella varmaan aika pitkään, ne ei oo ihan mitkään halvat kapistukset.

Heitän nyt tänne perään vielä kysymyksen et onko hassua tehdä ojentajat+selkä ja hauis+rinta jaolla? poikakaverin mielestä hassua tehdä selkä ja hauis eri päivinä, ko selkätreenikin jossain määrin ottaa hauikseen ja taas rinta ja ojentajat eri päivinä, kun ojentajien treenaus mulla on yhtä kun kapee penkki, kyynärpäät ei salli muuta.

Haizuli sanoi:
Heitän nyt tänne perään vielä kysymyksen et onko hassua tehdä ojentajat+selkä ja hauis+rinta jaolla? poikakaverin mielestä hassua tehdä selkä ja hauis eri päivinä, ko selkätreenikin jossain määrin ottaa hauikseen ja taas rinta ja ojentajat eri päivinä, kun ojentajien treenaus mulla on yhtä kun kapee penkki, kyynärpäät ei salli muuta.

Ihan yhtä hassua on tehdä kädet täysin omana päivänään. Kuitenkin se on hyvin yleistä.

Mä olen tehnyt joskus hauis+rinta ja selkä+ojentajat jaolla. Eipä siinä sen kummempaa. Ei mun mielestä mitenkään outoa, vaikka ei ehkä se kaikista tavallisin yhdistelmä ole.

:)

Haizuli sanoi:

Mulla on nyt jakona juurikin selkä+ojentajat, rinta+hauis ja jalat+olkapäät, tuntuu toimivan oikein mukavasti. Selkätreeni ottaa mulla aika vähän hauiksiin, ennen otti enemmän kun tekniikka oli huonompi. Toisaalta hauis tuntuu palautuvan aika nopeasti.

oletko kokeillut ojentajille punnerrusta käsipainoilla? minä saan ainakin paaaljon paremman tuntuman niillä kuin tangolla. suoritustekniikka on siis periaatteessa sama, käsipainojen päät pidetään yhdessä ja punnerrellaan kuten tangolla. aluksi hankala kun painot heiluvat mutta kyllä ne siitä asettuvat... itselläni toinen kyynärpää todella huono kun on päässyt joskus nuorena pyörähtämään ympäri, mutta tämä liike ei kuitenkaan tunnu ikävältä. siis kyynärpäissä, ojentajissa kyllä :whip:

Toi voiskin olla tehokkaampi, tuntuu et tangolla ei ihan aina mee kunnolla perille.
Mitenkähän mä saisin jaettua kolmelle päivälle? tuntuu että toi kaks päivää on ihan liian vähän kun aina on kauhee hinku salille. Jos selän jakais kahtia eli ala ja yläselkä eri päivinä ja ottais vatsat oikein tosissaan, niin miten kannattais tehdä jako? ehdotuksia.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Haizuli sanoi:
Mitenkähän mä saisin jaettua kolmelle päivälle? tuntuu että toi kaks päivää on ihan liian vähän kun aina on kauhee hinku salille. Jos selän jakais kahtia eli ala ja yläselkä eri päivinä ja ottais vatsat oikein tosissaan, niin miten kannattais tehdä jako? ehdotuksia.

Mä en oikein ota selvää sun motiiveista jakaa selkä kahdelle päivälle ja vatsojen teko oikein tosissaan... ehkä mä treenailen vähän suurpiirteisemmin. Mutta joka tapauksessa mun ehdotus olis; selkä+ojentajat, rinta+hauis, olkapäät+jalat(siinä määrin kun se sulle on mahdollista). Vatsat lisää vaikkas olkapää päivälle. Itse asiassa noissa aiemmissa viesteissä on näköjään oltu samoilla linjoilla.

Kiitoksia, muuten hyvä, mut en voi treenata olkapäitä enkä jalkoja. :rolleyes:
Ihan sillä oisin vaan jakanu sen kun siihen saan aika paljon liikkeitä, kulmasoutu ja ylätalja yläselälle ja maastaveto ja selänojennukset ja alatalja alaselälle. Tai sit voisisn ottaa selkäpäivän kokonaan erilleen muista. Kuitenkin haluaisin kolmeen jaetun ohjelman, tai sit täytys siirtyä tekeen koko kroppa jonkinnäkösellä jaolla kaks kertaa läpi viikossa.

Haizuli sanoi:
Kiitoksia, muuten hyvä, mut en voi treenata olkapäitä enkä jalkoja. :rolleyes:

Miksi et voi treenata olkapäitä?

Haizuli sanoi:
Ihan sillä oisin vaan jakanu sen kun siihen saan aika paljon liikkeitä, kulmasoutu ja ylätalja yläselälle ja maastaveto ja selänojennukset ja alatalja alaselälle.

Alatalja ei ole mikään alaselkäliike. Mikäli alatalja ottaa alaselkään, niin suoritustapa on suoraan sanottuna päin persettä. Kannattaa pyytää jotakuta osaavaa tyyppiä katsomaan suoritustekniikka kohdalleen.

Jos haluat jakaa ohjelman kolmeen, niin miltä kuulostaisi seuraava: selkä, rinta ja kädet + olkapäät.

Ihan vaan tuli mieleeni noista tukipohjallisista, ettei niiden kanssa saa tehdä punttiharjoitusta ( jaloille ) eivät kestä sitä painolastia.

lekurissa jalkojen tsekkaus ja muottien teko noin 80 € pohjalliset 190 €, mutta ovat kyllä hintansa väärtit ( ÄLÄ LEIKI TERVEYTESI KANSSA )

Hyvä tietää noista pohjallisista, jos joskus tulee ne hankittua.
Olkapäät kuuluu niihin huonoihin niveliin ja oon muutenkin harteikas, etten halua niiden enempää kasvavankaan. Eilinen penkkitreeni tais jo olla liikaa niille, illalla särki niin pirusti.
Se oli ky ihan moka, et se alatalja meni sinne alaselälle, ylä ja keskiselkään(jos sellasta on) ni enempi kai menee.
Rinnan treenaus jää melkein siihen penkkiin, kun meidän salilla ei oo mitään hienoja vekottimia, millä sitä vois treenata, et sinänsä on aika huono pistää se vaan yksistään.

Haizuli sanoi:
Rinnan treenaus jää melkein siihen penkkiin, kun meidän salilla ei oo mitään hienoja vekottimia, millä sitä vois treenata, et sinänsä on aika huono pistää se vaan yksistään.

Jos löytyy ristikkäistalja, niin siinähän voit tehdä ristikkäistaljatyönnön. Käsipainoja luulisi löytyvän, joten vipunostot maaten käsipainoilla ja pullover onnistuu.

Minulla on myös ongelmia olkapäiden kanssa ja kaikki punnerrusliikkeet ovat tällä hetkellä pannassa. Teen silti olkapäätreenin, jossa teen viparit sivulle ja takaolkapäille sekä pystysoudun. Jos olkapäiden kanssa on ongelmia, niin jättäisin suosiolla penkin tekemättä. Ainakin itselläni kipu on niin suurta, että on turha edes yrittääkään tehdä sarjaa kunnon painoilla.

Elikkäs..nyt otin tällä viikolla käyttöön 4 jaetun ohjelman, tuntuu aikaa löytyvän liikaakin, joten senhän voi hyödyllisesti käyttää salilla. Menee suunnilleen seuraavasti:
Ma: rinta+hauis
Ti: selkä+ojentajat
Ke:vapaa
To:rinta+hauis
Pe:vapaa
La:selkä+ojentajat
Su:vapaa

Nyt on mennyt myöskin ruoassa enempi oliiviöljyä ja poikakaverin purkilta on tullu varastettua muutama mölleri :lol2: .
Laiharia koitan pitää nyt yllä, mennyt kaloritkin vähän jo ehkä liian alas(alle 1000 kcal/päivä). Ja se tarkottaa myöskin sitä että aerobista oon lisänny jonkin verran, tarkotuksena saada kunto ylös.

Haizuli sanoi:
Elikkäs..nyt otin tällä viikolla käyttöön 4 jaetun ohjelman, tuntuu aikaa löytyvän liikaakin, joten senhän voi hyödyllisesti käyttää salilla. Menee suunnilleen seuraavasti:
Ma: rinta+hauis
Ti: selkä+ojentajat
Ke:vapaa
To:rinta+hauis
Pe:vapaa
La:selkä+ojentajat
Su:vapaa

Nyt on mennyt myöskin ruoassa enempi oliiviöljyä ja poikakaverin purkilta on tullu varastettua muutama mölleri :lol2: .
Laiharia koitan pitää nyt yllä, mennyt kaloritkin vähän jo ehkä liian alas(alle 1000 kcal/päivä). Ja se tarkottaa myöskin sitä että aerobista oon lisänny jonkin verran, tarkotuksena saada kunto ylös.

Mun mielestä tuo näyttää kahteen jaetulta. :) Harmi vaan kun et pysty olkapäitä tekemään. Kirjoitit tuolla, että olet jo harteikas ja et halua olkapäiden kasvavan muutenkaan. Ihan pienenä vinkkinä, että sulla tuskin on sitä pelkoa, että lihakset suuriksi kasvaa, jos tuo kalorimääräkin on tuolla tasolla. Jo, se että elimistösi pitää peruselintoimintoja yllä tarvitsee enemmän energiaa kuin tuo hirvittävän pieni määrä jonka kirjoitit, ettei vain olis virhe, toivottavasti. Mä en pysyis edes hengissä alle 1000 kcal/pvä.(jokinorsut tarvitsevat paljon ruokaa :D ) Kehoitan edelleen tutustumista ravintopuoleen.

Positiivista kuitenkin, että öljy on alkanut maistua. Kyllä se siitä. Palautumisjuomakin olis hyvä lisätä kuvioihin.

Haizuli sanoi:

Joopasen joo...hyvin on mennyt "pakkiksen opit" perille. En tiedä itkiskö vai nauraisko :rolleyes: No joo, mulla on huono päivä, mutta nää Haizulin jutut välillä vähän hassuja :jahas:

Helga sanoi:
Joopasen joo...hyvin on mennyt "pakkiksen opit" perille. En tiedä itkiskö vai nauraisko :rolleyes: No joo, mulla on huono päivä, mutta nää Haizulin jutut välillä vähän hassuja :jahas:

Älä välitä! Mulla on ihan sama fiilis...

Suositut

Back
Ylös Bottom