Mielipiteitä naiskuvasta mediassa

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
40
Elikkäs tämmönen juttu. Kirjoitan esseetä naiskuvasta mediassa ja matskuna ajattelin käyttää mm. tätä kyselyä. Olen jo kysellyt ihmisiltä mielipiteitä mutta kiinnostta myös punttimimmien ajatukset asiasta.

Elikkä..here it goes: Minkälaisen kuva naisista mielestäsi media luo? Miten se vaikuttaa naisiin/miehiin? Sinuun? Entä minkälaisen kuvan saat siitä mitä/miten naisista kirjoitetaan?

Kirjoitan vain lehdistä et tv yms voi jättää poies. Esimerkkeinä nuorten naisten lehdet kuten cosmopolitan ja regina..muutkin käy. Jos ei lue sellaisia voi vastata omien lukutottumuksien perusteella.

Kiitokset kaikille jotka jaksavat vastailla:worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mielestäni juuri Cosmot, Trendi yms. edustavat sellaista naiskuvaa, jossa nainen on itsenäinen, mahdollisesti menestyvä (parfyymi- yms. mainokset), toisaalta lapsenmielinen (Vero Moda jne.), hoikkavartaloinen. Joskus poikatyttö, toisinaan diiva. Vaatemainoksista varsinkin tulee mieleen että aina on niin kovin hauskaa. Tai ehkäpä se on elämäniloa. :)

Edit: Oho, puolet kysymyksistä jäi vastaamatta. Mielestäni media vaikuttaa kyllä sillä tavalla, että yleisesti naisten on hankala hyväksyä itseään muuna kuin hoikkavartaloisena, itsenäisenä naisena. Jos tässä epäonnistutaan, siitä seuraa ahdistusta... ainakin näin minusta tuntuis.

Mielestäni viime vuosina (ainakin) kirjoitustyyli on ollut rohkaiseva: kirjoitetaan naisista, jotka ovat uskaltaneet seurata omia polkujaan ja rohkaistaan muitakin tekemään samoin. Hyvä juttu, niin pitääkin olla. Kirjoitustyyli on minusta kyllä pääosin tosi positiivinen. Jos vaan mainokset seuraisivat perässä!

pikkupunttari sanoi:
Elikkäs tämmönen juttu. Kirjoitan esseetä naiskuvasta mediassa ja matskuna ajattelin käyttää mm. tätä kyselyä. Olen jo kysellyt ihmisiltä mielipiteitä mutta kiinnostta myös punttimimmien ajatukset asiasta.

Elikkä..here it goes: Minkälaisen kuva naisista mielestäsi media luo? Miten se vaikuttaa naisiin/miehiin? Sinuun? Entä minkälaisen kuvan saat siitä mitä/miten naisista kirjoitetaan?

Kirjoitan vain lehdistä et tv yms voi jättää poies. Esimerkkeinä nuorten naisten lehdet kuten cosmopolitan ja regina..muutkin käy. Jos ei lue sellaisia voi vastata omien lukutottumuksien perusteella.

Kiitokset kaikille jotka jaksavat vastailla:worship:
Cosmopolitan ja Regina ovat kauheaa saastaa ja jos minulla joskus on tyttölapsi, toivon ettei hän ainakaan Cosmoa lue. Se kannustaa vain olemaan "Cosmotyttö" eli pinnallinen tyhjäpää ja selittää, kuinka nainen oppii pitämään itseään täydellisenä - viereisellä sivulla täydellisesti käsitelty kuva muutamista huippumalleista...Trendin kolumneissa on hyviä kommentteja aiheesta ja etenkin eräs mies ihmettelee, mitä naiset oikein lukevat!Itselleni Regina voi olla hupaisaa viihdettä, mutta Cosmon tyyliä en voi sietää! Ei kaikilla tarvitse olla rakennekynsiä ja solariumihoa...:)

Cosmot sun muut (trendi pois lukien) välittää sitä ihan samaa kuvaa mitä televiokin ym. Eli naisen tulee olla tikkulaiha (tai "laihaläski"), "näin karistat kilosi, näin läskit lähtevät, rantakuntoon 2 viikossa, dieetti sitä ja tätä" -kakkaa kun murrosikäisestä asti (ja nuoremmallekin) tuputetaan, niin ei ihmekään, että anoreksia tappaa.

Yhdyn myös kahteen edelliseen kirjoittajaan tyhjäpäisyydestä ja pinnallisuudesta. Plaah..:jahas: :jahas: :curs:

Aikalailla samalla linjoilla olen mäkin...Cosmot ja Trendit ym. korostaa ja ihannoi naista hedonistisena ja materialistisena persoonana. Nykynaisen tulee olla hyvin itsenäinen, menestyvä, rikas ja seksuaalisesti hyvin vapaamielinen. Sinkkuus on in ja irtosuhteet melkein toivottavia. Ulkoisesti nainen on kaunis, hoikka ja fiksu ja pukeutuu vain merkkibrandeihin. Ylipäätään noi lehdet soveltuu mun mielestä aika huonosti suomalaiseen yhteiskuntaan, ts. ne on hyvin New York ym. suurkaupunkikeskeisiä...

Jahas, pitkät rimpsut tuossa kirjoittelin, mutta sitten onnistuin tekstin jotenkin hävittämään. :wall: Ai perkele. :wall:
No mutta, jos minä nyt sit lyhyesti kertoisin, että Cosmoa ja Trendiä luen joskus ja Reginaa todella harvoin. Aika täynnä pinnallista paskaa nuo Cosmo ja Regina ainakin ovat. Ja minuun ne ovat joskus vaikuttaneet niin, että hölmö uskoin siihen, että kaikkien tulisi olla langanlaihoja.. :jahas: En luojan kiitos ole sellainen koskaan kuitenkaan ollut. Kaikkine meikkivinkkeineen aika turhia lehtiä kuitenkin..

Muistaakseni cosmoa esimerkiksi mainostetaan pari-kolmekymppisten naisten lehtenä ja olenkin usein miettinyt, että oikeesti kukaan kolmikymppinen ei voi olla niin lapsellinen, et cosmon tarinat kiinnostaisivat, lehtihän on paremminkin tarkoitettu 15+ ikäisille tai mielellään ei heillekkään, saavat vaan täysin vääristyneen naiskuvan. Joskus olen ko.julkaisua yrittänyt lukea ennakkoluulottomasti, mutta tehtävä osoittautui mahdottomaksi, liikaa laihuutta, typeriä testejä ja "näin miellytät miestäsi kaikessa"-artikkeleja. Cosmon tarjoama naiskuva on barbie, jolla on rahaa, vapautta ja itsenäisyyttä, unelmapoikaystävä, häikäisevää kauneutta ja loistokas ura sekä paljon vapaa-aikaa shoppailuun ja juhlintaan ja ei niin paljon henkistä kapasiteettia...:down: ei näin.

Zone-sarja -42%
Nuo lehdet, itse oon lukenut lähinnä Trendiä ja Cosmoa, antavat sellaisen kuvan, että naisen pitää olla itsenäinen, menestyvä, varakas ja pirun hyvännäköinen. Lisäksi varsinkin Cosmon jutut on paljon tyyliä "näin miellytät miestäsi" ja "näin kaappaat unelmiesi uroksen"... Naisiin nuo jutut saattavat hyvinkin vaikuttaa sillä tavalla, että halutaan olla hoikkia, menestyviä ja miellyttää niitä miehiä ja ollaan valmiita tekemään mitä tahansa, että tähän päästään. Miehiin ehkä taas sillä tavalla, että nimenomaan odotetaan naisten tekevän mitä tahansa miellyttääkseen, ellei tämä nainen tee niin vaihdetaan naista.

Naisen itsenäisyyden korostaminen on musta hienoa, mutta toisaalta myös korostetaan ehkäpä liiiaksikin työn merkitystä elämässä (esim.uraohjukset), vaikka monille naisille työ on vain väline saavuttaa muita arvostamiaan asioita (esim. turvallisuutta). Onneksi en oo noita lehtiä kovin paljon lukenut silloin, kun ne olisivat eniten vaikuttaneet, nyt 23-vuotiaana alkaa jo hahmottamaan, että kuka se MINÄ olen ja mitä MINÄ haluan ja osaa ottaa nuo jutut "suodattimen" kautta.

pikkupunttari sanoi:

Lehdet minusta luo hyvinkin epärealistisen kuvan naisista ja naisten elämästä. Useimmat lehdet (niin kuin monet ovat jo sanoneet) keskittyvät vain siihen kauneuden korostamiseen, laihuuden ihannointiin sekä siihen miten miellytät miestäsi / saat unelmiesi prinnsin. Nuoriin tämä vaikuttaa paljon enemmän kuin meihin vähän vanhempiin kun kuviteellaan että TÄYTYY täyttää nämä epärealistiset saappaat. Minusta median aiheuttaa naisille hyvin paljon paineita esim. ulkonäköstä (pitää olla laiha, pitää olla sitä ja tätä) ja siitä miten tätä elämää pitäisi elää. Tosin luen hyvin vähän mitään "hömppälehtiä" joten en tiedä onko tyyli jo muuttumassa vai jatketaanko samalla mallilla.

Minusta nuorten naisten lehtien (trendi, cosmo jne) sisältö on todella ristiriitaista. Yhdeltä sivulta löytää ohjeita miten pystyt hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet, seuraavalla sivulla sitten kerrotaan miten pystyt laihduttamaan 100kg "vain neljässä viikossa!!!" ja sitten kun käännät sivua löydät "herkullisia ja suorastaan suussasulavia" suklaakakun reseptejä, alkoholidrinkkivinkkejä ymsyms. :jahas: Ja kaikki ne loput sivut on täynnä laihoja malliriukuja. Ainiin! Unohtu. Cosmossa on aina se mies siellä lopussa... Kenen mielestä sellainen laiha, karvaton ja nätti POIKA on oikeasti muka seksikäs?!? Ei ainakaan kolmekymppisen naisen mielestä... Tai itse en ainakaan koskaan ole nähnyt ainuttakaan hyvännäköistä miestä ainoassakaan naistenlehdessä. Tosin lopetin niiden lukemisen jo täytettyäni 18-vuotta... :lol2: Ja en ole vielä kolmeakymmentäkään... muuttuuko miesmaku vanhetessa poikamaisempaan suntaan?!? :hyper: Tai ehkä mulla vaan on outo miesmaku? :lol2:

Niin, ja miksi miehille suunnatuissa lehdissä (en tarkoita seksilehtiä) on aina kuitenkin naisia "silmäniloksi" mutta kaikki naistenlehdet on täynnänsä vähäpukeisia NAISmalleja?!? :rolleyes: En tarkoita että naisille pitäisi tuputtaa alastomia uroita lehden täydeltä mutta olisi ihanaa katsella komeita, sopivan karvaisia, karismaattisia MIEHIÄ (vaatteet päällä) kun avaa itselleen suunnatun lehden, eikä mitään prkleen teinejä. :evil:

Samasta syystä lopetin iltapäivälehtien lukemisen, ne kun nostaa vitutuskäyrän ennätyskorkealle. Ja täytyy myöntää, olen selvinnyt melko hyvin elämässäni vaikka en tiedäkään mitä matille ja merville kuuluu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
lewe sanoi:
Cosmossa on aina se mies siellä lopussa... Kenen mielestä sellainen laiha, karvaton ja nätti POIKA on oikeasti muka seksikäs?!? Ei ainakaan kolmekymppisen naisen mielestä... Tai itse en ainakaan koskaan ole nähnyt ainuttakaan hyvännäköistä miestä ainoassakaan naistenlehdessä. Tosin lopetin niiden lukemisen jo täytettyäni 18-vuotta... :lol2: Ja en ole vielä kolmeakymmentäkään... muuttuuko miesmaku vanhetessa poikamaisempaan suntaan?!? :hyper: Tai ehkä mulla vaan on outo miesmaku? :lol2:

Paras on Cosmon "mies" kalenteri, jota lukijapalstalla kiitellään (tai kiiteltiin silloin joskus kun sitä viimeksi luin vuonna 1&2). HYI HELVETTI! Rumempia äijiä saa hakea, kun mitä siitä kalenterista löytyy! :urjo: :urjo:

Länsimaissa ainakin naisesta annetaa minun mielestäni aika halpa horo kuva. Katsele nyt vaikka musiikkivideoita, niin välillä alkaa nolostuttamaan heidän puolesta.
Mainoksista taas tulee mieleen, että laitetaanpa deodoranttia, tai mitä tahansa, se tehdään miesten vuoksi.
Ja sitten voi taas mennä ja riisua vaatteet ja alkaa spontaanisti tanssia lyhtypylvään juuressa. "Onpa ihanaa olla nainen!"

suurkiitokset kaikillle! olen aikalailla samaa mieltä teidän kanssa. joka paikka väärällään tikkunaisia ja laihdutusideoita. nuarettavimpia on "syö ja nauti ja laihdu" mietin vaan missä se nautinto on ku eräskin artikkelin henkilö "nautti" keitetyn potun iltapalaksi. nami. ja sit nää ruipelot barbie naiset. huitsin nevadaan ne sanon mie! ei ihmekkään että anoreksia on yhä yleisempi sairaus ku joka paikassa hehkutetaan kuinka ruikkunainen on nii hemmetin onnellinen ja haluttu. kenenköhä evil plan oli luoda tuo naiskuva? hyi hemmetti...

jenkkiteevee

Yksi naiskuvaan liittyvä pointti on, että yhdysvaltalaiset tv-sarjat ovat levittäneet Suomeen heidän kulttuurissaan muovautunutta naiskuvaa. Esim. karvattomuuden vaatimus ei ole ollut aiemmin Suomessa niin tiukka, mutta kun on katseltu vuosikymmenet teeveestä jenkkisuhtautumista asiaan, niin täälläkin on alettu suhtautua asiaan normatiivisemmin. Deittailua ei ollut 80-luvulla, eikä erityisen vahvoja sääntöjä parisuhteen etenemisestä (esim. baseball-metaforat).

Tämä uusi suomalainen sarja, jossa kuvataan lukioelämää (jonka nimeä en nyt muista) on aika suoraan jenkkisarjojen ideoitten tuomista suomalaiseen ympäristöön. Suosituimmuusjärjestelmä ja -periaatteet on sieltä kopsittu ja väitän, ettei ainakaan kymmenen vuotta sitten ollut validi Suomessa.

Tämähän ei koske pelkästään naiskuvaa vaan nuorisokulttuuria kokonaisuudessaan, mutta naiskuva on osa sitä.

sori, luin huonosti ketjun alun ja menin heti teevee-juttuihin.

Mutta yhtä lailla nuo Cosmot ym. ovat kansaivälisiä formaatteja ja monet testit varmaan suomennoksia.

Kaksinaismoralismi on yksi juttu, mikä ärsyttää. Tai siis tällaiset vinkit, että leimaudut miehen silmissä "helpoksi naiseksi" jos et leiki siveyden sipulia tietyn aikarajan yli. Tämän tosin myös miehet oppivat, jos vain telkkaria katselevat.

Mun mielestä nykyään noita "naiskuvia" ei pitäis ottaa turhan kirjaimellisesti;) Nykyään on yhtä monta ihannetta kuin on katsojaakin. Edelleen ihaillaan megalaihoja mutta myös pattimimmejä. Pullukampia unohtamatta. Ja btw, eikös se karvattomuus ole jo mukavuusasiakin:D niinkun itselle.

Karvattomuus mukavuusasia itselle? Hmm... no, kainalokarvat kun on ajaltu niin hiki haisee vähemmän. Mutta ei musta ole mukava tuhlata aikaa jalkojen sheivailuun. Itse asiassa en jaksa sitä kovin usein tehdä. Karhea sänki ei ole mukava.

Kaikki vaan pukeutuu ja meikkaa ja sheivaa ja laihduittaa itseään varten? Kurinalaisuus on nautintomme.

Mut joo, anorektinen malli ei ole ainoa naiskuva. Mutta: nykyään on yhtä monta ihannetta kuin katsojaakin? Ennen ei ollut?

Vaikka naiskuvia ei oteta kirjaimellisesti, kai niitä silti voi pohtia? Musta on yliopiston käyneenä ihmisenä välillä hassua se, että jonkun asian analysointi esitetään sellaisena, ettei sitä kannata tehdä. Kaikki on erilaisia, kaikilla oma mielipide ja kukaan ei ota mallia mistään vaan elää omaa elämäänsä niinkuin itse parhaalta tuntuu ja kaiken minkä tekee, tekee juuri siksi, että on sellainen yksilöllinen ihminen, josta tuntuu just se parhaalta?

Go-Diva sanoi:
Kaikki on erilaisia, kaikilla oma mielipide ja kukaan ei ota mallia mistään vaan elää omaa elämäänsä niinkuin itse parhaalta tuntuu ja kaiken minkä tekee, tekee juuri siksi, että on sellainen yksilöllinen ihminen, josta tuntuu just se parhaalta?
Mun mielestä tää kuulostaa hyvältä.. oliskin näin.
Itseä lähinnä ihmetyttää se, että naiset näytetään mediassa usein (kuten lehdissä nämä "oman elämänsä sankari"-tarinat) henkisesti niiiiiiin vahvoina ja itsenäisinä (mikä on hyvä tietenkin), mutta kun katsoo kuvia niin samat tyypit näyttää fyysisesti niiiiiiiin heikoilta. Eli polvi on reiden paksuin kohta jne jne.. En voisi samastua yhteenkään Trendin tai Cosmon kuvissa näkyviin naisiin ja toivon ettei mahd. tuleva tyttärenikään. Tuntuu, että nainen ei edelleenkään ainakaan median mukaan voi olla kovin vahva tai fyysinen ilman että olisi maskuliininen. Ja sekös ärsyttää :D

lewe sanoi:
Minusta nuorten naisten lehtien (trendi, cosmo jne) sisältö on todella ristiriitaista. Yhdeltä sivulta löytää ohjeita miten pystyt hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet, seuraavalla sivulla sitten kerrotaan miten pystyt laihduttamaan 100kg "vain neljässä viikossa!!!" ja sitten kun käännät sivua löydät "herkullisia ja suorastaan suussasulavia" suklaakakun reseptejä, alkoholidrinkkivinkkejä ymsyms. :jahas: Ja kaikki ne loput sivut on täynnä laihoja malliriukuja. Ainiin! Unohtu. Cosmossa on aina se mies siellä lopussa... Kenen mielestä sellainen laiha, karvaton ja nätti POIKA on oikeasti muka seksikäs?!? Ei ainakaan kolmekymppisen naisen mielestä... Tai itse en ainakaan koskaan ole nähnyt ainuttakaan hyvännäköistä miestä ainoassakaan naistenlehdessä. Tosin lopetin niiden lukemisen jo täytettyäni 18-vuotta... :lol2: Ja en ole vielä kolmeakymmentäkään... muuttuuko miesmaku vanhetessa poikamaisempaan suntaan?!? :hyper: Tai ehkä mulla vaan on outo miesmaku? :lol2:

Niin, ja miksi miehille suunnatuissa lehdissä (en tarkoita seksilehtiä) on aina kuitenkin naisia "silmäniloksi" mutta kaikki naistenlehdet on täynnänsä vähäpukeisia NAISmalleja?!? :rolleyes: En tarkoita että naisille pitäisi tuputtaa alastomia uroita lehden täydeltä mutta olisi ihanaa katsella komeita, sopivan karvaisia, karismaattisia MIEHIÄ (vaatteet päällä) kun avaa itselleen suunnatun lehden, eikä mitään prkleen teinejä. :evil:

Samasta syystä lopetin iltapäivälehtien lukemisen, ne kun nostaa vitutuskäyrän ennätyskorkealle. Ja täytyy myöntää, olen selvinnyt melko hyvin elämässäni vaikka en tiedäkään mitä matille ja merville kuuluu.
Ihanaa!Minulla on sielunystävä tässä maailmassa...:hyper: Itse mulkoilen joka päivä kaupoissa ihmisiä, jotka ostavat iltalehtiä ja tekisi mieli kysyä, miksi ne maksavat siitä valehtelevasta roskasta.Iltalehti tuntuu mm. kierrättävän kansiaan, aina samat aiheet, se vain vaihtelee kenen misukan tissit siinä tällä kertaa on..:lol2: Viestinnän luennoilla yliopistolla kerrottiin, kuinka iltalehtien toimittajat pistelevät juttuihin omiaan...
Haluaisin myös niitä miehiä lehtiin, ihan vain tasa-arvon kannalta!Naiset on jo nähty...Kirjoitin juuri Cityyn palautetta, että kuvatkaa vaikka kaniani lehtenne kanteen, kunhan siinä ei aina olisi joku muija, muuten kun on niin hyvä lehti!

Latest posts

Back
Ylös Bottom