Mielenterveysongelmat ja bodaus?

Niin, onko kellään muulla ollut tai on mielenterveysongelmia ja miten se vaikuttaa treenaamiseen. Itselläni on parikin diagnoosia ja punttisali on mun arjestapakopaikka. Ts. nautin treenaamisesta.

Nykyään on hyviä lääkkeitä niin psykooseihin ja masennuksiin ja ahdsituksiin, joten suuri osa sairauksista on hoidettavissa.

Onko teidän mielestänne mielenterveysongelmilla sellainen vähän negatiivinen klangi, onko se vielä jossain määrin stigma.

Onko pakkislaisilla kokemuksia mielenhäiriöistä, esim masennuksesta tai unettomuudesta, tai sitten vakavammista ongelmista kuten psykooseista tai skitsofreniasta.

Jos on niin itse ainakin suosittelen treeniä lääkkeeksi, se nimittäin auttaa ja auttaakin kovasti.

Kuka uskaltaa tunnustaa kärsivänsä / olevan joskus kärsinyt mielenterveysongelmista, tilastojen valossa foorumilta luulisi löytyvän lukuisia ihmisiä, joilla on ollut jotakin mielenhäiriöitä.

Ei muuta kuin astukaa esiin ja kertokaa kokemuksia, ajatuksia kaikkea maan ja taivaan väliltä aiheeseen liittyen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole itellä sen kummemmin kokemusta, mutta niinhän ne väittää että liikunta on parasta terapiaa vaivaan kun vaivaan. Jos mäntymettässä kävely piristää ja rauhottaa mieltä niin miks ei sitten myös se punttaaminen jos sattuu tykkäämään ittensä haastamisesta ja kehittämisestä.

Ainut johon suhtaudun varauksella on lääkitys ja kuurittelu. Sullakin oli tuolla vitutusketjussa näköjään postaus miten flunssa sotki just alotetut hommat. Noista lääkkeiden yhteensopivuuksista ja haitoista kun ei varmasti kukaan tiedä kaikkea niin siinä saattaa käydä hassusti kun joku punttauspuolen lääkeaine korostaakin liikaa mielenterveyspuolen lääkkeen vaikutusta tai aiheuttaa muuten epätasapainoa kropan kemioissa. Ensin ois varmasti hyvä parantua siihen pisteeseen, että pääsee sinuiks ittensä kanssa mahollisimman pienellä lääkemäärällä ihan kaikenlaisia tavaroita ajatellen?

Olen herkkä pohtimaan asioita ja stressaan aika paljon kun pääsen salille muut ajatukset päästä lähtee pois ja keskityn ainoastaan treeniin se on jännä olotila, koskaan salilla en murehdi töitä, tai kiireitä, saati mieti muita juttuja vaan keskityn pelkästään treeniin.

Urheillessa muutenkin sama, lenkillä keskityn lenkkeilyyn joskus pysähdyn ihailemaan luontoa, kun vaan katsoo vaikka auringonnousua ja nauttii hiljaisuudesta niin ei mikään mietytä.. Nuo asiat auttaa mua saamaa stressiä pois, vähentää paineita.

Mä paloin loppuun/masennuin joku 5v sitten jossain määrin pysyvästi.Aikasemmin noista toipui jos mahdollista niin paremmalle tasolle kuin aiemmin mutta ei enää tolla viimesemmällä kerralla. Puntit ja muu urheilu auttaa pitämään mielialan edes jollain tasolla.

Joo, joo... mulla loppui salihommat kirjamellisesti yhessä yössä kun sykoosi puhkesi. Aikasemmin nautin salilla käymisestä ja varsinkin treenin jälkeinen hyvänolon tunne teki hyvää. Sitten tosiaan niks-naks ja iski järkyttävä anhedonia ja salilla käynti jäi moneksi vuodeksi. Nyt pystyy salilla tekeen korkeintaan jotain 1-5 toiston sarjoja, pitemmät maistuu niin paskalta ja siitä ei tosiaan saa minkäänlaisia tyydytyksen tunteita jälkikäteen.

Aikaisemmin luulin että se oli vain "aikuistumista" kun jostain luin että bodaus on teini-ikään kuuluuva ohimenevä vaihe. Mutta se on sama ongelma myös uimisessa, kamppailulajeissa ja juoksussa, jos yhtään rankenpaa treeniä yrittää tehdä niin se jää kesken.

Niinhän se mullakin menee, että kun salille pääsee, niin silloin ei päässä pyöri mitään moskaa, aiemmin oli juttua noista lääkkeistä, niin mulla punttilääkkeet on poistanu masennuksen ihan kokonaan.

Niinhän se mullakin menee, että kun salille pääsee, niin silloin ei päässä pyöri mitään moskaa, aiemmin oli juttua noista lääkkeistä, niin mulla punttilääkkeet on poistanu masennuksen ihan kokonaan.

Punttilääkkeet? Meinaakko punttausta lääkkeenä vai et ohessa menee roinausjuttuja?

Tuo on tosi, harmi vaan että monilla aineilla joilla masennus poistuu kehittää itselleen nopeaa uuden ongelman, mutta vakava syvä masennus, tila jossa aika ei kulu ja mikään ei kiinnosta, onko kyllä niin arsesta että väliaikainenkin helpotus on erittäin iso plussa. Enpä heti äkkiseltään keksis vittumaisempaa oloa kun esim mulla ku on maanis-depressiivisyys, niin siinä se depressio on just tuota vittumaista syvää masennusta jossa edes pillu ei kiinnosta vaikka se tuotaisiin naaman eteen...

Tuo on tosi, harmi vaan että monilla aineilla joilla masennus poistuu kehittää itselleen nopeaa uuden ongelman, mutta vakava syvä masennus, tila jossa aika ei kulu ja mikään ei kiinnosta, onko kyllä niin arsesta että väliaikainenkin helpotus on erittäin iso plussa. Enpä heti äkkiseltään keksis vittumaisempaa oloa kun esim mulla ku on maanis-depressiivisyys, niin siinä se depressio on just tuota vittumaista syvää masennusta jossa edes pillu ei kiinnosta vaikka se tuotaisiin naaman eteen...

Kyllä mä heitän masennusta vastaan ihan mitä käteen saan. Tulee vähän väliä kokeiltua juttuja. Esim nyt oon ottanut isoja määriä tyrosiinia yms.

Minäkin joskus käynyt kallonkutistajalla. Se lopetti kaikki tk:ssa määrätyt pälliryynit, kirjotti ressun sustalle ja tuumas että painu salille ja hommaa pillua kyllä se siitä. Oikeassa oli.
Olikin sellainen vanhempi auktoriteetti niin uskalsi hoitaa eikä vain jatkanu samaa pompottelua mitä muut.

^ Miten tossa adhd:ssä ajatuksenjuoksu toimii eri tilanteissa. Osaatko tai haluutko kuvailla mitenkään sitä, millasia oireita, ja missä tilanteissa ne erityisesti näkyy tai häiritsee . Esim. tilanteessa jossa oot kotona eikä ole ns. mitään tekemistä?

Ite kärsinyt vuosien mittaan erilaisista ahdistusksista ja pelkotiloista + kaamosmasennuksesta. Viimeinen vuosi on mennyt pienellä annoksella escitalopramia. Olo pääsääntöisesti aika jees. Haluaisin vaan lääkkestä eroon, sillä sehän tasoittaa mielialaa ja multa jää kokematta kaikki mukava. Tai siis koen toki mukavia asioita, mutta eivät ne tunnu siltä, kuin pitäisi tuntua ja se on todella iso miinus. Elämänlaatu kärsii pahasti, mutta lääke taasen leikkaa tunteita myös sieltä toisesta päästä ja se on toki hyvä asia.

Mutta itse ketjun aiheeseen. Puntti on, ainakin mulle, parasta mahdollista lääkettä sipuliosastoon. Se vaan, että silloin kun ahdistus/masennus/mikä lie on pahimmillaan, on suuren suuri kynnys lähteä jumpalle. Mutta JOS voittaa sen kynnyksen, että saa hilattua ruhonsa salille, on se yhtä palkitsevaa joka kerta. Siellä henkinen tuska unohtuu ja vaihtuu fyysiseksi tuskaksi ja se on tervettä se.

Jos kaverisi, puolisosi on mielialajuttuihin taipuvainen, voit yrittää houkutella häntä reenaamaan, mutta älä uhkaile, uhoa tai pakota! Joskus sipuli on niin jumissa, että paras vaihtoehto on jäädä kotiin ja tavallaan aloite liikkumaan tulee tapahtua pääkipuiselta itseltää, mutta voit olla siinä tukena. Vähän vaikeasti selitetty, mutta vaikeita on nuo sipuliosastonkin jutut.

Sehän on justiinsa pällilääkkeiden ongelma, että kun ne tasaa oloa, poistaen masennusta niin ne poistaa myös sitten niitä hyvän olon fiiliksiä.
Tuon mun uuden lääkkeen jota nyt ajetaan koneeseen, siis brintellixin ei kuulemma pitäisi leikata niin pahasti niitä onnellisuuden tunteista, ts. se tasaa vähemmän, mutta negatiivisista tunteista saman verran ku muutkin, mutta ei leikkaa onnellisuuden tunteita niin voimakkaasti. Jos toimii noin niin siinä on monelle varmasti hyvä lääke. Mulla on haittapuolena se että testo vei masennuksen pois niin en oikeasti tarvis masennuslääkkeitä, mutta niitäpä ei olekkaan mikään helppo homma itse ajaa alas.l

Uniongelmia (ei pysty nukahtamaan) ollut pitkään ja joskus opiskeluaikana jo sai mirtazapiinia nukahtamiseen. Toimii kyllä tehokkaasti mutta tulee painajaisia joka yö, zombiolot seuraavan aamupäivän ja unet venyy 12-14h. Eikä kuule esim kännykästä herätystä. Kun töissä käy ton kanssa niin pitää olla väh. 3 eri kelloa soimassa ja pakottaa ittensä ylös, pitää robottimaisesti tehdä aamutoimet sen väsymyksen läpi tai nukahtaa uudestaan.

Tässä vuosien mittaan alkanut miettimään mistä tuo voi juontaa juurensa ja tullut mieleen voisko olla add mutta ei nuo julkisella ala sitä tutkimaan. Pää käy joka ilta ylikierroksilla ja aina kun jotain touhuaa niin tekee montaa muuta asiaa samalla ja jotkut jutut jää aina kesken. Nyt oli puhetta että lopettas ton mirtazapiinin kun on sitä jonkun aikaa käyttänyt ja ottaa vain pienen määrän nukahtamiseen (siitä outo että tuntuis väsyttävän vähemmän isommalla annoksella) ja lähtee voxra testiin. Aika epäileväinen olen mitään lääkkeitä kohtaan mutta hyvä jos jostain saisi hyötyä.

e: sillon kun ei oo käyttänyt mitään lääkettä esim kouluvuodet ja intti niin unet oli poikkeuksetta 4-5h/yö ihan sama mitä teki.

Ettekö oo kokeillu mitään muuta nukahtamislääkettä, jotain perinteisempää kuten tenox tai insomnin tai sitten jotain z-lääkettä eli tsolpideemiä tai tsopiklomia. Itselle on ollut hyvä nukkumiseen ihan vain ketipinor 100mg, siinäkin eka viikko on semmosta että aamulla haluais nukkua vaan, mutta siihen tottuu aika äkkiä ja jo viikon parin päästä sitä herää virkeänä.

Jos kaverisi, puolisosi on mielialajuttuihin taipuvainen, voit yrittää houkutella häntä reenaamaan, mutta älä uhkaile, uhoa tai pakota! Joskus sipuli on niin jumissa, että paras vaihtoehto on jäädä kotiin ja tavallaan aloite liikkumaan tulee tapahtua pääkipuiselta itseltää, mutta voit olla siinä tukena. Vähän vaikeasti selitetty, mutta vaikeita on nuo sipuliosastonkin jutut.

Ite oon tätä yrittänyt mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen nyt kyllä olen vähän vihjaillut että kiinnostaisiko avopuolisoa salitreenit tai lenkkiseura ,vähän tässä alkaa taas huolestua terveydestä ettei voi ikuisuutta vetää limppari, nuudeli pikaruoka linjalla.

Mutta kuten totesit että pakottaminenkaan ei ole vaihtoehto että ehkä pikkuhiljaa kohti muutoksia, olen yrittänyt itsekin pikkuhiljaa vähentää epäterveellistä syömistä, mihin ehkä itsekin olen parisuhteen aikana sortunut.

Liikunta, terveellinen ruokavalio, musiikki tai joku muu joka saa hyvälle mielelle on vain hyväksi ei ehkä yksinään mikään paranna mutta en usko pelkästään lääkinnän toimivuuteenkaan, monet masennuslääkkeet aiheuttaa sitä että ei oikein tunnu miltään oloa. Masennuksesta toipuminenkin voi olla pitkä ja kivinen ja monen tekijän summa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom