Mielenkiintoinen moottori

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

NHB

Liittynyt
13.10.2002
Viestejä
6 099
Hurjat lupaukset: "12 cylinder, double ended, ported, multi-fueled, four-stroke engine with a calculated 70 MPG and 300 horsepower from an economical 100 pound package measuring 18 inches in diameter and 24 inches in length, which will provide an unparalleled power-to-weight ratio."
http://duesenbergcustomcoach.com/torpedocoupe.html

Hieman teknistä esittelyä:
http://www.epindustries.com/cemanim.html
http://www.epindustries.com/intro_pdx.html

Jos tuo paketti saadaan toimimaan suurinkaan piirtein niin kuin luvataan, niin kaikki nykyiset mäntämoottorit joutavat samalla hetkellä sulattoon.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tehon ja kulutksen lisäksi halpa hinta, pieni koko ja olematon paino ovat varsin merkittäviä ominaisuuksia.
 
Onhan tollasta jo odotettukin.Itekin oon miettinyt,että kuinka kauan menee,että joku parempi tekniikka syrjäyttää tavallisen mäntämoottorin.
 
Zone-sarja -42%
Jotenkin epäilyttää että voiko tuo olla pitkäikäinen. Mäntämoottoria isolla vaivalla viilattu vaikka mitä nokka-akselin ajoitusta yms. ja hyötysuhde aina parantunut yksittäisiä prosentteja, jos sitäkään. Tuossahan polttoaineesta saadaan varmaan moninkertainen määrä energiaa käyttöön? Kuinka paljon hyötysuhde voi teoreettisesti parantua? Joko mäntämoottoreissa on 30% hyötysuhde, eli teoreettinen maksimi olisi hyötysuhteen kolminkertaistaminen? Eli teoriassa 300hv autolla pääsisi 3x pidemmälle kuin nyt? Nythän tuo tuntuu omaavan 3-5x paremman hyötysuhteen?

Millään en jaksa uskoa että toimisi ongelmitta, muutenhan tuo syrjäyttäisi vuodessa kaikki moottorit. Se valmistaja joka tuon ottaa sarjatuotantoon, on taatusti seuraavana vuonna myyntitilastojen ykkönen.
 
Onhan tuossa lukuisia polttoainetaloutta parantavia seikkoja. Männät eivät tee otto-moottorille ominaista "turhaa" liikettä, voitelua ei tarvitse, kitkat ovat olemattomia perinteisiin moottoreihin verrattuna koska männissä ei ole poikittaisia voimia, oljyä ei tarvita ja liikkuvia osia on olemattoman vähän. Lisäksi ovat vielä kaikki tuolle ratkaisulle ominaiset palo ja puristustapahtumaa parantavat ratkaisut. Nykymoottoreissa pelkän nokkakoneiston pyörittämiseen kuluu monta hevosvoimaa kaasun asennosta riippumatta.

Nykyiset moottorit pääsevät tuohon non 30 prosentin hyötysuhteeseen vain täyskaasulla ajettaessa pienillä kierroksilla. Osakaasulla ja laajemmalla kierrosalueella hytysuhde tippuu rankasti, varsinkin otto-moottoreissa. Eli parannettavaa kyllä löytyy.
 
NHB sanoi:
oljyä ei tarvita ja liikkuvia osia on olemattoman vähän.
Miksi öljyä ei tarvita? :jahas:
Mua vähän epäilyttää lisäksi tuo koko paketin pyöriminen, koko mäntä-lohko-hökötys kiertää 3600rpm. Ja minkä verran mahtaa paketti kuumentua? Mielenkiintoinen kones kuitenkin, kas kun en itse keksinyt. :D
 
Öljyä ei tarvita koska ei ole juurikaan mitään voitelua tarvitsevia kohteita. Männätkään eivät hankaa sylinterin seinää vastas samalla tavalla kuin perinteisissä kiertokanki/kampiakseli hässäköissä. Ilmeisesti lämpeneminen on vähäistä, koska lupaava tuon toimivan ilmajäähdytteisenä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyväähän tuossa vaikutti olevan se, että siinä oli nuo edestakaisin liikkuvan massan voimat huomattavasti pienempiä kuin perinteisessä mäntämoottorissa Lähinnäkin lyhyen iskunpituuden ja loivan "nokan" nousun ansiota. Tuo 3600rpm(60 1/s) on suhteellisen pieni kierrosluku noin pienelle pyörivälle kappaleelle. Muuta hyvää tuossa oli myöskin todella pienet värähtelyt(eli vastapuolella oleva mäntä tekee liikkeen vastakkaiseen suuntaan samalla hetkellä toisen puolen kanssa, jos videosta oikein ymmärsin)

Suurin ongelma tuossa näyttäisi olevan voitelu ja keskipakoisvoiman aiheuttama voima mäntiin ja männänrenkaisiin. Luulisin, että kehittäjillä on enemmän kuin vähän ongelmia mäntien sylinterin ulkoseinään painautumisen kanssa. Vaikka vääntymä/voima saadaankin kompensoitua jotenkin, niin ainakin perinteisen mallisten männänrenkaiden painuminen ulkosyrjälle on vaikeasti estettävissä. Myöskin tuo "kannen" ja "lohkon" välinen tiivistys vaikutti mielenkiintoiselta toteuttaa(nehän liukuvat toisiaan vasten).

(näin ainakin voisi tuon videon/brosyyrin perusteella päätellä. On olemassa jokin kompressorityyppi, joka toimii vähän samaan tapaan.. mutta ei tähän hätään muista kuinka samallalailla)
 
vilpertt sanoi:
Suurin ongelma tuossa näyttäisi olevan voitelu ja keskipakoisvoiman aiheuttama voima mäntiin ja männänrenkaisiin. Luulisin, että kehittäjillä on enemmän kuin vähän ongelmia mäntien sylinterin ulkoseinään painautumisen kanssa. Vaikka vääntymä/voima saadaankin kompensoitua jotenkin, niin ainakin perinteisen mallisten männänrenkaiden painuminen ulkosyrjälle on vaikeasti estettävissä.
Tuossa voisi hieman auttaa se, että kiertokanki on jäykkä (jos oikein ymmärsin), joten mäntä ei pääse ihan vapaasti "hiertämään" ulkoreunaa. Voisin itsekin kuvitella, että tiivistäminen on tuon härpäkkeen haasteita.

Paljonkohan noilla pyörivillä osilla on massaa yhteensä verrattuna perinteiseen ratkaisuun ja vaikuttaakohan se koneen ominaisuuksiin millä tavalla?
 
Tuo sylinterien ja päätylevyjen (kansien) tiivistäminen on varmasti yksi suurimmista haasteista tuossa rakenteessa. Pikaisesti arvioiden tuossa rakenteessa pyörivien massojen hitausmomentti on suuruusluokaltaan samaa luokkaa, mitä perinteisessäkin rakenteessa kampuran ja vauhtipyörän vastaava. Ehkä tuossa CEM:ssa on hieman enemmän tuota inertiamomenttia, mutta se taitaa olla yksi vähiten merkitseviä asioita verrattailussa perinteiseen moottoriin.
 
Oli pakko hakea tämä ketju, kun "Pelle Peloton" -moottori palasi mieleen.

"August 2007" sanoo nyt Duesenbergin webbisaitti. Linkki Torpedo Coupelle löytyy aloittajan viestistä. Odottelen kyllä innolla.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom