Miehen perusruokavalio

Heissan !

Mieheni pyysi tekemään hänelle jonkinlaista ruokavaliota kun haluaa saada painoa pois. Kyseessä jotain 175cm ja 90kg mies. Hän oli sovelletulla Fitfarmin Simplellä (laihtumista ilman liikuntaa) vuosi sitten ja laihtuikin sen 10kg ja kropasta lähti höttöä aikalailla. Kilot on luonnollisesti vuoden aikana tulleet takasin. Uskon, että pienillä korjauksilla hänestä irtoaa se kymppi taas pois, kovemmalla työllä enemmän, mutta jostain pitää lähteä liikkeelle. Itse olen läpikäynyt jos minkäkilaista dieettiä, mutta olen todennut, ettei niillä pitkälle pötkitä. Juurikin kk sitten loppui yksi aika tiukka kuuri ja sen jälkeen jouduinkin pahasti tyhjän päälle ja kovin vaikea oli päästä tasapainoon. Siksi en juuri kuureihin usko vaikka toki nopeita tuloksia sillä saa. Mieheni liikunta suht. vähäistä, mitä nyt satunnaista sählyä pari kertaa viikossa ja joskus tulee aktiivisempia kausia. Haluaisin lähteä liikkeelle ihan kotiruuasta, että isommat ateriat lähtis niistä, mutta mitäs välipalaksi/iltapalaksi? Perus rahkaa? Haluan myös kiinnittää huomiota hiilareihin, joita en halua laskea liian alas mutta liikkumattomuuden vuoksi en halua pitää niitä korkeallakaan. Eli mikä olisi esim. perunan, pastan ja riisin määrä/ateria? Itse vedän noin 100g pastaa/päivä ja jos perunapäivä niin 500g/pv, mutta käyn kolmesti viikossa salilla, tavotteena lihaksen kasvatus. Miehen heikkoudet on limsat ja leipä ja niistä tietty heti irti. Mutta itse allerkirjoittaneena tiedän, että jos ei oo pääruuat ja syömisen tiheyet kunnossa niin leipää menee kuin itsestään suuhun kun vajaalla ja töistä väsyneellä keholla päästään kotiin.
Jos jotain vinkkeliä sais niin olis kiva! Itse jos omia ohjeita soveltaisin niin taitaa tulla susi enkä halua siltikään "aliravita" vaan ohjata järkeviin ruokailutapoihin dieettien sijaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun vinkki olisi että miehen pitää löytää motivaatio jonkin muotoiseen punttitreeniin ja vain jättää roskat syömättä eikä sen tarkemmin ruokavaliosta välittää tässä vaiheessa.

Tosi asia on että kovin harva oikeesti pystyy noudattamaan jotain tiettyä ruokavaliota, taustalla pitäisi olla joku motivoiva tekijä joka saa ihmisen tietynlaisiin elintapoihin ja siihen joku liikunta harrastus on ehkä paras muutoksen aikaansaaja. Väittäisin että yli 90% kaikista laihduttajista on entistä lihavempia kahden vuoden päästä jos mukana ei ole harrastustekijää jolla ruokavalio jutut tulee normiarjeksi ja elintavat muuttuu pysyvästi.

Lisäksi jos töistä kotiin tulo on erityinen heikko kohta naposteluun, niin valmistaa perusruokaa valmiiksi ja heti kun kotiin tulee niin voi heittää sen mikron kautta naamariin. Jää turhat napostelut pois siitä kohtaa.

Ja kannattaa muistaa että laihdutus tai varsinkin iso painonpudotus ei ole mikään muutaman kuukauden "kuuri", vaan ihan vaan elintapojen muutos paremmaksi.

Miksi ihmeessä pitäisi alottaa "punttitreeni", jos haluaa vaan pudottaa painoa. Tässä maailmassa on aika paljon muitakin harrastuksia ja liikuntamuotoja.

50g pasta/riisi, 200g lihaa ja salaatit/vihannekset päälle per ateria, jos haluat pitää hiilarit kohtuu alhaalla. Ei kai se ton ihmeellisempää ole. Illalla vaikka puuro ja raejuustoa, aamulla esim joku smoothie rahkasta, marjoista jne?

Auttaahan se punttitreeni kait lihasta säilymään laihtuessa ja sitä voi tulla siinä jopa lisääkin mikä tuskin on kenestäkään negatiivista, mutta haluaako aloittajan mies siis käydä salilla? Siitähän se on kiinni. Jos ei nappaa niin on vähän huono tehdä punttisalista pohjaa liikkumiselle, koska ilman motivaatiota siellä käyminen ja mahdollisesti koko dieetti samalla tyssää äkkiä.

Jos on vuosi sitten pudottanut 10kg ja kaikki tuli takaisin, kannattaako noilla lähtökohdilla uudestaan diettailla painoa pois kun aika varmasti tulee taas takaisin ja ollaan taas lähtöpisteessä tai helposti vielä huonommassakin.

Punttitreeni siksi koska jos ei ole sitä aiemmin harrastanut, "noobgainsit" on aika usein aika hyvät mikä tehostaa energiakulutusta ja helpottaa rasvaprosentin laskemista.

Jos ei ole motivaatiota liikuntaan, löytyykö motivaatiota syömään kana+vihannes tms settiä joka päivä? Tuskin ainakaan montaa vuotta mitä pysyvät tulokset vaatii.

Ehkä pysyvimmän lopputuloksen haluamaansa suuntaan aloittaja saa vaihtamalla miestä?
Ei toista pysty muuttamaan koska onnistunut kehonmuokkaus projekti on loppuelämän mittainen urakka....

Kyllä kamppailusaleilla esim näkyy fyysisestikin erittäin kovakuntosia jätkiä, jotka ei ole ikinä puntilla käynytkään. Onhan se toki paras tapa kasvattaa lihasta, mutta eiköhän se sali-innostus luulisi lähtevän siitä itestä, eikä muijan käskystä. Täällä foorumilla vaan on niin subjektiivinen näkemys siitä, että ainoa oikea harrastus pysyäkseen kunnossa on punttisali ja silti 95%:lla kirjoittajista on rasvaprosentti yli 25% ja paita päällä ei huomaa, että olisi salilla ikinä käynyt.

Etsikää miehelle joku mielekäs liikuntamuoto, olise sitten vaikka tennis, kunhan se on kivaa ja paskaruuat pois, niin eiköhän sillä pääse aika pitkälle.

Ollakseen tehokasta punttitreeni vaatii enemmän ymmärrystä siitä mitä on tekemässä kuin moni muu liikunta muoto. Punttisalit on täynnä porukkaa jotka nostelevat vähän penkissä ja tekevät pari sarjaa vatsaa eikä vaikutusta ole oikein suuntaan tai toiseen.

No ei kyllä vaadi kamalasti ymmärrystä opetella isot perusliikkeet ja toistella niitä.

Kyllä se vaan tuntuu vaativan, monilla saleilla on vuosien varrella tullut treenattua ja aina on näkynyt näitä joilla treeni on pelkästää penkkiä hauista ja vähän vatsaa. Muutamien olen kuullut valittelevan kun pakki ei lähde millään.
Joillekin olen joskus koittanut neuvoakin, mutta ei monikaan viitsi niitä kuitenkaan tehdä. Selkä ja polvet alkavat menesti kanssa vaivaamaan kun pitäisi kyykätä.
Perus laihduttajan kannattaa melkein lenkkeillä ennemmin kuin yrittää huonosti nostella puntteja, vaikuttaa varmasti enemmän painoon.

Ja väität, että pelkästään opettelemalla isot perusliikkeet ja sillon tällön toistelemalla niitä, saat paremman fysiikan, kun jossain muussa ohjatussa kohtuufyysisessä lajissa?
No itse ainakin olen saanut, vrt. erilaisissa ryhmäliikunnoissa.
/lenkkeilyllä /pilateksella joita kaikkia olen säännöllisesti tehnyt mutta vasta kun aloin käydä salilla, alkoi näkyvää muutosta tapahtua.

Ja väität, että pelkästään opettelemalla isot perusliikkeet ja sillon tällön toistelemalla niitä, saat paremman fysiikan, kun jossain muussa ohjatussa kohtuufyysisessä lajissa?
Se nyt on ihan sama mitä päättää harrastaa jos silloin tällöin käy jotain tekemässä. Ainoastaan säännöllinen tekeminen takaa kehityksen.

Varsinkin aloittelijan kannattaa tehdä noita isoja perusliikkeitä (esim. kyykky, mave ja penkki), niillä sitä kehitystä + voimaa tulee parhaiten ja samalla opitaan tärkeitä motorisia taitoja joista on hyötyä salitreeniä varten. Tietenkään mikään ei estä tekemästä eristäviä liikkeitä ns. päälikkeiden päälle.

Liha, kala ruotoineen nahkoineen, broileri nahkoineen, pizza, sipsit, olut, hämähäkit sen mukaa kun ilmestyvät, ruuan tähteet jotka eivät naiselle ja muksuille kelpaa ja nyrkkisääntönä että aina pitää syödä enemmän ku naiset ettei niille tuu paha mieli.

Muihin hyviin pointteihin haluaisin lisätä, että säännöllisen ruokarytmin pitäminen yleensä auttaa painonhallinnassa aika pitkälle. Ja myös tuo mitä sanottu jo, eli mielekkään ja motivoivan liikuntamuodon löytäminen on säännöllisyyden (ja monen muunkin asian) kannalta ihan must juttu.

Kyllähän saliharrastus on maailman helpoin harrastus :D mutta tehokas ja hyvä liikunutamuoto kuhan se ei ole se ainoa, niinku varmaan 80% pakkislaisista asia näin on :(Eikö asia tutkittu pari vuotta sitten mikä on tehokain urheilu, se oli hiihto!!

Heissan !

Kilot on luonnollisesti vuoden aikana tulleet takasin. .

Kyllä se kannattaa unohtaa koko laihduttelu, jos ollaan jo ennen aloittamista luovutettu, eikä oikein muutenkaan haluta myöntää/ymmärtää mistä koko hommassa on kyse.
Parempi vaan suunnata sekin energia ja tarmo johonkin mielekkääseen ja iloita elämästä.

Suositut

Back
Ylös Bottom