Miami / Bahama / Kuuba

Ensi kesän 2-3vko lomamatka suunnitteilla ja kuulisin mielelläni kokemuksia otsikon mestoista.

Jonkinlainen kiertomatka suunnittelilla HKI > Miami > Nassau > Havanna > ( Miami ) > HKI.

Dollarin edullinen kurssi sai pohtimaan Jenkkeihin lähtöä ja Bahaman dollari nojaa vahvasti Jenkki-kaimaansa, joten Nassaussakin pitäisi kohtuullisen edullista olla sen valossa. Ja vaikka Barak rapakon takana puikkoihin astuikin, tuskin Hänkään sitä laivaa kesään mennessä saa käännettyä. Joten kohtuudella voidaan olettaa, että dollarin suhde euroomme nähden pysyy nykyisellä tasolla vielä jonkin aikaa

Mestoilla käyneet, laittakaa vapaasti kokemuksia mitä reissulta jäi mieleen.

-lennoista ?
-hostelleista/hotelleista ?
-positiivista / negatiivista ?
-mitä pitää nähdä, mikä oli pettymys ?
-tarviiko Bahamalle / Kuubaan viisumin ?
-hyviä ruokamestoja
-mitä vaan mieleen tulee

Kiitos kovasti jo etukäteen kaikille, jotka vaivautuvat vastaamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käytiin mutsin ja systerin kanssa Miamissa ja Kuubassa muutama vuos sitten.

Lento oli HKI-Miami, näköalat lähes koko matkan aivan UPEAT! Lentokone kiersi maisemareittiä seuraavasti; ensiksi vuoristo Ruotsin ja Norjan välissä, Grönlanti ja USA :n itäranikkoa pitkin. Lentokoneesta erotti keltaset taksit hyvin New Yorkin yllä :D Kello oli ~10pm kun saavuttiin Miamiin, kone kaarteli öisen kaupungin yllä hetken tarjoten aivan mahtavan valoshown. Lentokentällä ei jouduttu pahemmin odotella, ihan naurettavan pitkät turvatarkastukset ja kaikenmaailman kyselyt kylläkin.

Positiivista oli ihmisten asenne baareissa/rannalla kun kerrottiin, että mistäpäin ollaan (land of polar bears and santa claus). Oltiin spring breakin aikaan Miamissa, rannat täynnä nuoria ja ne vasta jakso kysellä urheilusta, naisista ja koulunkäynnistä Suomessa.

Pimeän tullen ei kannata puhua kenellekkään rannalla/puistoissa tai kävellessä hotellille. Baareissa ja yökerhoissa ihmiset ei raiskaa tai varasta lompakkoas, mutta öisin siellä on kaikki pikkurikolliset liikkeellä. Spurguilla puhuminen kannattaa kans jättää suosiolla väliin, seuraavat sua vaikka maailman ääriin ja kähmivät sulta vaatteet päältä.

Suosittelen Key Westissä käymistä, meillä tais aurinkomatkat järkätä bussin suomalaisia Keyhin. Neljän tunnin ajomatka, sukellusta paikan päällä, shoppailua ja syömistä. Key Westistä lähti silloin muutaman tunnin välein veneitä (about 50 ihmistä mahtu sisään) Kuuban aluevesille, iltahämärään varsinkin tosi hieno kokemus. Meidän paatissa oli isot lasit keulassa mistä näki kaloja yms, kannelta taas näki TODELLA kauniin auringonlaskun ja tähdet. Koska merellä ei ole mitään mikä "imee" valoa, tähtitaivas näytti miljoona kertaa hienommalta kun täällä Suomessa!

Rannoilla kannattaa kävellä, käydä shoppailemassa Itäkeskusta kymmeniä kertoja isommissa kauppakeskuksissa, unohtamatta Evergladessiä sekä Florida Panthersin kotipeliä. Jokainen em. salpaa hengätyksen, Jenkeissä todellakin kaikki on isompaa :D

Suomalaisen pariskunnan kanssa juteltiin, ja 99% varmuudella uskallan väittää, ettei ainakaan Bahaman risteilylle tarvinnut viisumia.

+ Silmänruoka rannalla (spring break :kuola:)
+ Valikoima ja hinta vaatteissa
+ Lämpö
+ Ainakin Miami Beachillä ihmiset ja muut turistit yllättävän ystävällisiä
+ Ruoka, rasvaa ja suolaa ihan törkeä kasa jokaisessa ruuassa..

- Ainut miinus minkä keksin, on ihmiset jotka väijyvät turiseja pimeän tullen kaduilla ja rannalla. Kannattaa välttää :)

Jos on vielä kysyttävää ni vastailen mielelläni!

:offtopic: E: Hups, elämäni pisin foorumiviesti..

Itse olin kahden kaverin kanssa Floridan kierroksella muutama vuosi sitten.

Lennot oli Miamiin. Sinne tullessa oli melkoinen väsy (päivä pitenee) ja loputon odottelu turvatarkastuksessa alkoi ryydyttämään. Eurooppaan päin tullessa jet lag on kuitenkin pahempi, koska se sotkee herkästi unirytmiä.

Hotelli oli Miami Beachillä. Se on piiiitkä ranta, oltiin jossain keskivaiheilla. Eteläkärjessä on bilemestat ja enemmän nuorta porukkaa, pohjoisemmassa kauppakeskus ja eläkeläisiä. Lenkkeilevä kaveri kävi juoksemassa biitsillä auringon noustessa ja kehui sitä kovasti. Itse käänsin kylkeä :)

Miamissa kannattaa hypätä turistien suosimalle bussikiertoajelulle, jossa näkee hauskoja paikkoja ja tutustuu kaupunkiin. Tosin samaa suosittelen useimmissa kaupungeissa. Miamista löytää pilvenpiirtäjiä pastelliväreissä!

Jenkeistä kannattaa ostaa vaatekaappi uusiksi, monissa merkkivaatteissa hinnat on puolet Suomen hinnoista ja valikoimaa kauppakeskuksissa riittää.

Sinne Key Westiin on Miamista kohtuu pitkä ajomatka, mutta maisemat on mielenkiintoisia sinne mentäessä. Meille sattui Key Westissä lähestulkoon myrskyisä sade, joten kauheasti ei nähty. Key West on muuten Amerikan itärannikon suurin homokeskus, joten kannattaa katsoa millaiseen baariin menee.

Olen itse kehunut kaikille Kennedy Space Centeriä, jos avaruuden valloitus kiinnostaa. Jos puolestaan luonto kiinnostaa, Floridassa kannattaa lähteä suoalueelle järjestetylle ajelulle ilmatyynyaluksella CSI Miamin tyyliin.

Thnx

Isot kiitokset Sheriffille ja Harzelle vastauksista.

Vaatteita tosia olis tarkotus ostaa ihan kohtuullisen reilusti. Jo valmiiksi halvat hinnat merkkivaatteissa
sekä dollarin edullinen kurssi = kohtuu diili.

NFL(Dolphins) , NBA(Heat), NHL - pelit kiinnostais kovasti, mutta lieneekö heinäkuulla mikään sarja
käynnissä niin että pelei olis. Toki esim College-football matsi olis jo elämys sinällään.

Kiitos vielä vastauksistanne ja jos jotain muuta mieleen juolahtaa, niin laittakaa ihmeessä postii.

Noista kaupoista viel sen verran, se oli niin outoo nähdä monen sadan neliön kauppoja missä oli pelkästään lippiksiä :D En muista sen ostoskeskusken nimeä, mut yhdellä "osastolla" oli kaupat jaettu tyyliin; kaupassa A lippikset, kaupassa B farkut jne.

Lippikset mitkä suomessa maksavat ~50euroa maksoi Jenkeissä sellasen 20$..

Nba:ssa mun mielestä ainaki noi pudotuspelit loppuu just siinä kesäkuun tienoilla, en tiedä sitten milloin uusi kausi alkaa, mutta taitaa mennä juuri ristiin tuon matkanne ajankohdan kanssa.

Miami Beachilla ollessa kannattaa olla hotelli 5th street - 17th streetin väliseltä alueelta, jos haluaa olla "siellä missä tapahtuu". Pohjoisemmassa on sitten rauhallisempaa. Itse en kokenut liikkumista pimeälläkään mitenkään turvattomaksi, ainakaan täällä South Beachin alueella. Porukkaa on koko ajan niin paljon liikkeellä. Jossain hiljaisemmilla kujilla voisi toki olla vähän turvattomampi olo. Itse olen ollut South Beachin alueella neljässä eri hotellissa ja taso ei halvimmissa ole eurooppalaisittain kovin kummoinen. Kaikissa voisin kuitenkin tarvittaessa olla uudestaankin.

Vuoka- auto on hyvä olla, mutta pysäköinti on pieni ongelma etelärannan alueella. Kannattaa käyttää kaupungin omia pysäköintihalleja (parking lot/ parking garage). Niissä on yölläkin vartiointi. Maksimihinta vuorokaudelle on 15$.

Vaateostoksiin on hyvä valikoima Miami Beachillakin, etenkin trendi vaatteita. Mutta suosittelen käymistä Orlandossa. Matkaahan sinne on joku 300km mutta pääsee nopeasti hyvää moottoritietä pitkin. Orlandossa on useita isoja kauppakeskuksia. Paras muistaakseni Orlando Premium Outlets. Näissä on vielä huomattavasti halvempaa kuin muualla, kaikkia mahdollisia merkkivaatteita Adidaksesta Versaceen. Macy´s tavarataloissa on myös hyvät vaateosastot ja usein hyviä alennuksia
Sitten on tietenkin Fort Lauderdalessa Sawgrass Mills Mall, yli 300 liikettä ja 221,472.1 m2.

Ostoksia tehdessä kannattaa välttää (etenkin elektroniikkaa ostaessa) Kuubasta tulleiden kavereiden pitämiä pikkuputiikkeja, joita on sekä Miamissa mantereen puolella, sekä Miami Beachin puolella. Jos aikoo ostaa kameroita tms. kannattaa asioida hyvämaineisten ketjujen liikkeissä. Mm. Best Buy, Comp USA, Ritz Camera, Wolf Camera.

Käymisen arvoisia paikkoja lähistöllä on ainakin jo aiemminkin mainitut: Key West, Evergladesin suoalue, Kennedy Space Center. Kaikkea ei ehkä ehdi samalla reissulla, jos meinaa Bahamallakin käydä.
Itse menin Bahamalle laivalla ja mielestäni sinne piti täyttää joku viisumin tapainen ja takaisin tullessa taas normaalit USA:n tulo paperit ja rituaalit. Näistä ei tarvinnut itse etukäteen huolehtia vaan Bahamalle mennessä ja tullessa annettiin tarvittavat laput täytettäväksi ja taas jonoteltiin tiskiltä toiselle :)

Niin ja hyviä ja suht edullisia ruokapaikkoja Beachilla on mm. Big Pink, 11th street diner, Pizza Rustica.

Itse olen paikasta tykännyt ja aion mennä vielä uudestaankin.
Hyviä puolia äkkiseltään ainakin:
+ ilmasto
+ "tunnelma"
+ ihmiset
+ halpa dollari
+ monipuolisuus (rantaa, ostoksia, kaupunkia, luontoa, bilettämistä, huvipuistoja, ym....)

Huonona puolena:
- kesällä mahdolliset hurrikaanit
- jotenkin sen välillä aistii että "raha ratkaisee"

jep, miami on tullut tutuksi kolmella eri reissulla ja voin suositella sitä lämpimästi, vaikka vikalla kerralla se ei enää ihan niin sykähdyttänytkään. oltiin tuolloin myös orlandossa ja se huvipuistomeininki veti pidemmän korren :) .

hyviä puolia ja vinkkejä tässä on jo runsaasti kerrottukin, mutta kehuisin vielä miamin julkista liikennettä. ostimme viime kerralla julkisiin ns. visitor passin, jolla saimme matkustaa ympäri kaupunkia niin paljon kuin sielu sieti. hotellimme oli 30. kadulla eli hieman pohjoisessa varsinaiselta south beachilta, mutta muutaman minsan bussimatka teki välimatkoista melkein olemattomia. busseja kulkee niin beachin kuin downtowninkin alueella ja välillä ja ympäristössä todella tiuhaan tahtiin.

minun ja matkakumppanin eli mieheni mielestä parhaat ruokapaikat löytyvät downtownin puolelta bayside-ostoskeskuksesta: bubba gump shrimp sekä hard rock café. toki noita löytyy muistakin kaupungeista, mutta ovat silti ihan must.

tuo bullerproofin mainitsema sawgrass mills on ihan himmeä paikka, ostettavaa löytyy ihan liikaa! sinne kulkee beachilta useampikin shuttle bus ja porukka menee sinne perässä vedettävien matkalaukkujen kanssa, kun ostavat niin paljon tavaraa. me ollaan oltu ihan amatöörejä kantaessamme sitä paperikassi- ja muovipussivuorta käsissämme :D . oma suosikkini ostoskeskuksista on kuitenkin aventura mall. sieltä on joka kerta tullut ostettua se isoin vaatelasti.

yksi juttu, jota minunkin on kehuttava, on se rantakatua pitkin juokseminen. aamulenkki taittuu varsin mukavasti niissä maisemissa!

NFL(Dolphins) , NBA(Heat), NHL - pelit kiinnostais kovasti, mutta lieneekö heinäkuulla mikään sarja
käynnissä niin että pelei olis. Toki esim College-football matsi olis jo elämys sinällään.

Joo nuo sarjat on just tuolloin tauolla. MLB, eli baseball pyörii kesällä, joten ei muuta kun Florida Marlinssin peliin.

Mitenkäs toi kuuba sitten? Pääseekö kuubasta ihan ongelmitta jenkkeihin, tai toisinpäin?
Semmonen pieni ajatus olisi ilmoilla, että syksynä lähtisin tuolle seudulle. Ekaks kuubaan, sitten mahdollisesti mexicoon tai jenkkeihin, riippuen fiiliksistä.

Marraskuussa oltais menossa kavereiden kanssa Miamiin. Ohjelmaa olisi: WWE Painitapahtuma :D, Miami Heat ja Floridan matsit.

Voisko joku heittää vinkkei noista hotelleista? (tai onko tietoa jostakin kelpo hotellista)? Hintahaarukka olis 30-60 välillä, ei viittis mitään 70 e per yö pulittaa.

Mitä jos ottaa vähän pohjoisemman puolelta hotellin, niin pääseekö julkisilla hyvin esimerkiksi American Airlines Centerin lähettyville? Nimittäin, tuntuu että tos Miami Beachin lähettyvillä olevat hotellit ovat pirun kalliita..

Hiljaista on :)

Miamissa hotellien kanssa ei kannata kauheasti odotella. Siellä on kova kysyntä joskin myös tarjonta. Muutama vuosi sitten äkkilähtö kyseiseen paikkaan kaatui ihan siksi kun ei saatu mistää majoitusta. Ajankohtaa en muista, liekö joku tapahtuma silloin apajilla (tuskin).

Marraskuussa oltais menossa kavereiden kanssa Miamiin. Ohjelmaa olisi: WWE Painitapahtuma :D, Miami Heat ja Floridan matsit.

Voisko joku heittää vinkkei noista hotelleista? (tai onko tietoa jostakin kelpo hotellista)? Hintahaarukka olis 30-60 välillä, ei viittis mitään 70 e per yö pulittaa.

Mitä jos ottaa vähän pohjoisemman puolelta hotellin, niin pääseekö julkisilla hyvin esimerkiksi American Airlines Centerin lähettyville? Nimittäin, tuntuu että tos Miami Beachin lähettyvillä olevat hotellit ovat pirun kalliita..

Ite tulin pari viikkoa sitte Miami Beachiltä. Oman kokemuksen mukaan, hotellit on kalliita ja paska tasoisia. En tiedä downtownista, mutta beachiltä en usko, että saat oikein mitää kunnollista tolla rahalla. Oltiin "kolmen tähden hotlassa" 150 dollaria/yö ja mun mielestä se vastas ehkä just just parin tähden mestaa.. Beachillä on aika hiljasta nyt verrattuna parin vuoden takaiseen. Taloustilanne on vaikuttanut kuulemma paljon.

Mites toi Kuuba? Arvaako siellä tälläinen vain keskikokoiset raamit omaava kaveri kävellä vapaasti kadulla vai onko parempi pysyä vaan turistialueilla?

Mites toi Kuuba? Arvaako siellä tälläinen vain keskikokoiset raamit omaava kaveri kävellä vapaasti kadulla vai onko parempi pysyä vaan turistialueilla?

Arvaa. Varsin rauhallinen ja leppoisa paikka ainakin Havanan osalta, oli ainakin 2006, vaikka välissä kohtuullisen hämärää aluetta kierrettiin.

Ite tulin pari viikkoa sitte Miami Beachiltä. Oman kokemuksen mukaan, hotellit on kalliita ja paska tasoisia. En tiedä downtownista, mutta beachiltä en usko, että saat oikein mitää kunnollista tolla rahalla. Oltiin "kolmen tähden hotlassa" 150 dollaria/yö ja mun mielestä se vastas ehkä just just parin tähden mestaa.. Beachillä on aika hiljasta nyt verrattuna parin vuoden takaiseen. Taloustilanne on vaikuttanut kuulemma paljon.

Kannattaako tuolta hotels.com:ista katella hotelleja?

Kannattaako tuolta hotels.com:ista katella hotelleja?

Joo, itse olen katsellut hotelleja ensi kesän jenkkireissua varten ja hotels.comista olen varannut kaikki tähän mennessä. Olen katsellut myös muualtakin (esim. Hotwire, Priceline, Booking.com jne) mutta jokaisessa tapauksessa hotels.com on ollut joko halvin tai saman hintainen kuin muualla.

edit. En siis Miamista vaan muualta (NYC, Vegas, San Francisco etc)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom