Metro automaattiseksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, ilmeisesti juuri tuo onkin syynä; "Vanhan ja uuden metrokaluston tekninen yhteensovittaminen on osoittautunut erittäin vaikeaksi Siemensille", sanoo HKL:n toimitusjohtaja. Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä että laituriovien ja junan väliin jää 15 sentin rako johon voi pieni ihminen vaikka pudota jos on erittäin taitava, ja tätä pitäisi sitten jonkun valvoa. Onneksi kuuntelen musaa korvanapeilla joten ei haittaisi jos meillekin tulee mind the gap-tyylinen kuulutusratkaisu sitten tulevaisuudessa.

Aivan. Tuon ei luulisi olevan ylivoimainen ongelma levittää laiturin reunaa siten, että rako kapenisi. Tosin on siellä jonkinlainen rako muissakin metroissa. 15 cm rakoon kyllä pieni lapsi saattaa jalkansa lipsauttaa.

Ihan särmän näköstä toimintaa Yurikamomen automaattimetrossa.



Samaan aikaan toisaalla.. "Käytä julkisia, unohda autosi kotiin ja tee työmatkoistasi stressittömiä.." :D

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä että laituriovien ja junan väliin jää 15 sentin rako johon voi pieni ihminen vaikka pudota jos on erittäin taitava, ja tätä pitäisi sitten jonkun valvoa.
Ei kun lattiaan pitää maalata teksti "Mind the gap". Oltais kaikki ihqusti niinku Lontoossa.
 
Noihin megakaupunkien metroihin on aika turha edes ajatuksen tasolla verrata. Niissä liikutellaan mielettömiä määriä massoja mahdollisimman tehokkaasti. Tokion metrokin taitaa olla pallon paras ja se tosiaakin toimii 4 ruuhkassakin, mutta ei se nyt mitenkään ihmeen automaattinen ollut. Lippusysteemi siellä on äärettömän kätevä ja koko homma idiootillekin helppo, vaikka se metrokartta alkuunsa näyttääkin hämähäkin seitiltä.

tokyosub.gif


Siellä joutuu hyppimään laiturilla porttien yli jos aikoo pummilla mennä, mut joka portilla on vartijat kytiksellä.

[video=youtube_share;h3Cg0LmXtsI]http://youtu.be/h3Cg0LmXtsI[/video]
 
Joo, ilmeisesti juuri tuo onkin syynä; "Vanhan ja uuden metrokaluston tekninen yhteensovittaminen on osoittautunut erittäin vaikeaksi Siemensille", sanoo HKL:n toimitusjohtaja. Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä että laituriovien ja junan väliin jää 15 sentin rako johon voi pieni ihminen vaikka pudota jos on erittäin taitava, ja tätä pitäisi sitten jonkun valvoa. Onneksi kuuntelen musaa korvanapeilla joten ei haittaisi jos meillekin tulee mind the gap-tyylinen kuulutusratkaisu sitten tulevaisuudessa.

Siis mitävittua? 15 sentin rako? Ei sinne ehkä pienikään ihminen putoa, mutta isokin teloo takuulla jalkansa vai millainen lippa tuohon sitten on tulossa?

Eli taas pitää henkilöstön minimoimiseksi kikkkailla jotain turhaa ja ihmeellistä, joka maksaa moninkertaisesti kuitenkin henkilöstökuluihin nähden. Mutta mitä tuosta, säästettiinpä henkilöstökuluissa. Ihme perseilyä taas..siis jos tämä näin kun tuossa Naenen kuvasi.
 
Ei tuon metron itsenäisen toiminnan vaatimus ole mitenkään superälykkäällä tasolla... pitää havaita esteet/henkilöt raiteilla ja osata pysähtyä oikeaan kohtaan. Molemmista varsin yksinkertainenkin vekotin selviytyy paremmin kuin ihminen.

Lisäksi pitää ratkaista ylivoimainen ongelma, 15cm rako. Onko noissa vaunuissa Neuvostoliittolaiset toleranssit vai miten ei esim. 5-7cm rako riitä.
Ja sit pitäis vielä ratkaista lipuntarkastuksen ongelmat. Maailmalla ei olekaan kuin muutama toimiva metroasema, niistä ei tietenkään voi ottaa mallia...

Menee taas samaan sarjaan kuin valtion uudet järjestelmät. Kuka on muuten toimittajana? Samaten kiinnostaa mitä siinä köysiratahässäkässä käy. :lol2:
 
Varmaan sama ostaja ja toimittaja kuin VR:n lipunmyyntijärkässä. :jahas:

Mä en muutenkaan tajua, että miten tämän päivän tietojärjestelmät tuntuu olevan pitkin vittuja järjestään. Meille töihinkiin tuli uusi ERP, Enterprise by fucking Digia. Joo, puolet vikaa siinä, ettei ostaja osannut ostaa, mutta tuossakin ohjelmassa on n. 1000 toimintoa, joista n. 10 tarvitsee ja noita ylimääräisiä ei saa blokattua pois järkevästi. Ihan saatanan hidasta ja kankeeta tehdä yhtään mitään.

Voin vain kuvitellä mitä tämä on vähän isommissa järkissä.
 
60miljoonaa sinne vaan, kyllä rahaa on!

Eihän tuosta tule montaakaan kymppiä per yksityisautoilija. Tiedolla on kyllä tukevasti käsi veronmaksajan taskussa, kuinkahan paljon yksityinen bussiyhtiö olisi valmis lippujärjestelmä uusituksesta maksamaan?
 
Minuapas taas vituttaa se, että koko lippujärjestelmän uusiminen on massiivinen asia, ja koska tehtävä on annettu Tiedolle, menee se salettiin päin vittua. Tieto on sössinyt jokaisen suuren uudistuksen kanssa. Kaikki suuremmat asiakirjajärjestelmät, VR:n lippu-uudistusfiasko...
En tiedä toimiiko VR:n systeemit nyt mutta moni julkinen asiakirjajärjestelmä on edelleen susi.
 
Timba79, jos nyt oikeasti halusit vastauksen, niin MXM, Man78, SIC- ja Sivis ovat esittäneet kommenttinsa auktoritääriseen ja tietävään sävyyn. Nämä siis ovat esittäneet asiantuntijaa.

Näin jälkikäteen, olisiko kannattanut minunkaltaisiani asintuntijoita kuunnella? ;)
 
Eli taas pitää henkilöstön minimoimiseksi kikkkailla jotain turhaa ja ihmeellistä, joka maksaa moninkertaisesti kuitenkin henkilöstökuluihin nähden. Mutta mitä tuosta, säästettiinpä henkilöstökuluissa. Ihme perseilyä taas..siis jos tämä näin kun tuossa Naenen kuvasi.

Tiedän vastaavani vanhaan postiin, mutta tässä esiintyi muutamia väärinkäsityksiä, jotka on hyvä oikoa.

Eli varsinaisena pointtinahan ei ollut niinkään säästää henkilöstökuluissa, koska automaattimetroon oli tarkoitus ja tulee jäämäänkin edelleen henkilökuntaa kyttäämään etteivät tolvanat putoile rakoihin tai jää ovien väliin.

Automatisoinnin ykkösidea oli uusia vanheneva tekniikka (joka on siis tullut elinkaarensa päähän) sekä lyhentää vuorovälejä, joka ei olisi ihmiskuljettajien kanssa mahdollista turvallisesti. Automaattimetron turva-anturit ja jarrutus on ihmiskuljettajan havainnointia ja reaktioita tehokkaampaa.
Samalla kun tämä kymmeniä vuosia vanha tekniikka uusitaan pakon sanelemana jokatapauksessa, on automaattiohjaus vain osa kokonaiskustannusta. Siihen 30 vuotta vanhaan reletekniikkaan ei saa kunnolla enää edes varaosia ja koko paska hajoaa käsiin, koska ei niitä suunniteltu ikuisuuksia kestämään. Jos automaattiohjausta ei ottaisi samaan konkurssiin, niin se olisi vähän kuin ostaisi tuliterän mersun, mutta jättäisi ajotietokoneen pois säästösyistä.

Myös henkilöstökuluissa säästetään, koska kuljettajaa ei tarvita jokaiseen junaan, vaan asemilla sekä metroissa liikkuvien "konduktöörien" eli ovivahtien hommaan riittää vähempikin miehitys. Henkilöstökulut on kuitenkin sivuseikka, kun kyse on yksinkertaisesti vanhentuneen tekniikan (pakko)uusimisesta.
 
Back
Ylös Bottom