Metro automaattiseksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän se ole kuitenkin laskettu aika huolella, että automatisointi tuo säästöjä.
Joidenkin kommenteista saa sellaisen kuvan, että HKL olisi niin tyhmä etteikö ottaisi tuollaisesta perinpohjin selvää ennen noin suurta investointia.

No onko siellä otattu RIITTÄVÄSTI selvää? Kuka meistä voi tämän tietää? Idiottimaisia investointeja on tehty isommissakin taloissa. Tutkippa vaikka Soneraa tossa kymmenkunta vuotta sitten tai Stora Ensoa vähän lähempänä menneisyydessä. On HKL:n rahat aikalailla nappikauppaa noiden rinnalla.
 
Eiköhän se ole kuitenkin laskettu aika huolella, että automatisointi tuo säästöjä.
Joidenkin kommenteista saa sellaisen kuvan, että HKL olisi niin tyhmä etteikö ottaisi tuollaisesta perinpohjin selvää ennen noin suurta investointia.
:hyvä: :D :lol2:
 
Ottihan HKL reilut 10v sitten tosi tarkkaan selvää miten saksalaiset raitiovaunut kestävät Helsingin olosuhteita. Siitä astihan vaunuja onkin korjattu jatkuvasti :D
 
Eiköhän se ole kuitenkin laskettu aika huolella, että automatisointi tuo säästöjä.
Joidenkin kommenteista saa sellaisen kuvan, että HKL olisi niin tyhmä etteikö ottaisi tuollaisesta perinpohjin selvää ennen noin suurta investointia.

Insinööriorganisaatiossa isojakin hankkeita voidaan hyväksyä melko pienessä piirissä ja kevyellä valmistetulla. Joku tekee vuosia aikaisemmin esi-hankesuunnitelman, jonka laskelmien perusteella todetaan hanke kannattavaksi ja jopa voidaan sitoutua,ainakin henkisesti, johonkin tiettyyn teknologiaan tai toimittajaan. Valmistelijalla ei välttämättä ole todellista osaamista aihealueesta, vaan hän voi arvioida kustannuksia pelkkien toimittajan antamien budjetääristen tarjousten perusteella. Näihinhän tulee vielä helposti 50-100% lisää kustannuksia ennenkuin toimitettu järjestelmä on käytössä, ja vuosien vatvomisen jälkeen järjestelmä on kuitenkin vanhentunut ja huonosti suunniteltu.

Luulen että kukaan ei tähänkään asiaan ole perehtynyt niin syvällisesti että kaikki mahdollisuudet on käyty läpi tai realistisesti arvioitu hankkeen kustannuksia ja hyötyjä. Joku vaan päättää että automatisoitu metro on hänen antinsa yhteiskunnalle, niin asiaa ajetaan niin kauan että investointi menee läpi, takaisinmaksulaskelmia voi aina tehdä sellaiseksi kuin haluaa, eivät ne kuitenkaan toteudu.

Tavallisissa ihmisissä on kahdenlaista väkeä, sellaisia jotka miettivät pitkään minkä auton ostaa, koeajavat ja arvioivat, sekä sellaisia ihmisiö, jotka näkevät autokaupan ikkunassa makean etusäleikön, ja se auto on pakko saada ja heti vaikka ei varaakaan olisi. Ihan samat kaverit kuitenkin päättävät näistäkin, ja yhden henkilöä kapea-alainen näkemys voi tässäkin vaikuttaa liikaa.

Insinöörinä tietysti koko ajatus on kiehtova, ihan mielenkiinnolla odotan, miten saavat pelaamaan, ja minkälaisten vaikeuksien jälkeen. Ratikoista ja junista on nyt saatu paljon opettavaisia kokemuksia suomen oloissa, katsotaan osataanko niitä siirtää tähän hankkeeseen. Itse en usko että onnistuu :evil:
 
Soneran UMTS luvat oli kanssa huippuinvestointi.

Mun mielestä näitä asioita ei voida verrata keskenään, sillä Sonera toimii alalla, jossa tarvitaan välillä nopeitakin päätöksiä ja teknologiaa, joka menee jatkuvasti eteenpäin, muuten tippuu kelkasta. Hyvällä tuurilla Sonera olisi voinut tehdä päinvastaisen positiivisen tuloksen, jos asiat olisivat menneet toivotulla tavalla. Tässä metrohankkeessa taas ei ole kyse tästä, vaan jo ennalta toimiva järjestelmä halutaan korvata järjestelmällä, joka ei tule tuomaan merkittävää hyötyä vanhaan järjestelmään verrrattuna. Ainakaan jos puhutaan järkevästä aikajaksosta (10-20 vuotta).
 
Näihinhän tulee vielä helposti 50-100% lisää kustannuksia ennenkuin toimitettu järjestelmä on käytössä, ja vuosien vatvomisen jälkeen järjestelmä on kuitenkin vanhentunut ja huonosti suunniteltu.

Metron kulunvalvonta on vanhentunut kaikesta huolimatta ja se on uusittava.
Kysymys onkin uusintaako se kunnolla poistamalla myös kuljettaja ja kehittämällä palvelutasoa (nopeutta, turvallisuutta ja kustannustehokkuutta) automaation kautta vai vetkutellaanko vanhentuneella tekniikalla vielä vähän pidempään uusimalla järjestelmä vain niiltä osin kuin on vain täysin välttämätöntä.
 
Timba79, jos nyt oikeasti halusit vastauksen, niin MXM, Man78, SIC- ja Sivis ovat esittäneet kommenttinsa auktoritääriseen ja tietävään sävyyn. Nämä siis ovat esittäneet asiantuntijaa.
 
Ja missäs helv***ssä mä olen esittäny asiantuntijaa? Yhdyin vain Huppen(puuttuu sun listasta!) kommenttiin rahan tuhlauksesta!!! Siihen ei tarvitse olla asiantuntija. Joka tapauksessa Suomen liikennemäärillä/ihmismäärillä tuo ei ole kannattavaa, sen minusta sanoo ihan maalaisjärkikin. Ei ne kuskit niin hyvin palkattuja ole.
 
Lisätään Huppe listaan, mutta Huppe nyt onkin asiantuntija. Sikäli kun sokeasti esitetään jonkin hankkeen olevan rahan haaskausta, olisi hyvä olla jotain taustatietoja asiasta. Minulla ei ole, joten en kommentoi sen kärkkäämmin. Sinulla kaiketi on, joten oletin sinun esiintyvän asiantuntijana.
 
Jos on kovasti jotain mieltä asiasta x, olisi hyvä olla muutakin sanottavaa kuin että tuhlausta on. Kaapelilla oli asiaan ensimmäinen järkevän oloinen kommentti.

Huppe nyt onkin asiantuntija
Huppe onkin asunut Thaimaassa asti. Se on asiantuntija joka asiassa, koska Thaimaassa kaikki on tehty paremmin kuin suomessa.
 
Huppe onkin asunut Thaimaassa asti. Se on asiantuntija joka asiassa, koska Thaimaassa kaikki on tehty paremmin kuin suomessa.
Voitko kertoa missä olen näin väittänyt? Olen vain tuonut toisessa threadissa esille omia kokemuksiani kyseisestä maasta. Ja ei, sielläkään metrot eivät ole automaattisia vaikka väkeä Bangkokissa on reilu 10 miljoonaa, en siis näe tuota tarpeelliseksi täälläkään. Kyllä esim. HUSin toiminta on niin retuperällä että mieluummin se 120 miljoonaa euroa laitettaisiin siihen ja mm. päiväkotipaikkojen lisäämiseen ja opiskelijoiden tukiin. No tuntuu Arkadianmäellä olevan tärkeintä että saadaan paljon rahaa käytettyä ja mielellään tällaiseen näennäisesti hienoon asiaan tai kulturelliin toimintaan, vaikkapa Oopperataloon ja Musiikkitaloon. Noissahan on sikäli vielä se kiva että kertakustannus ei riitä vaan esim. jokainen oopperankävijä maksaa yhteiskunnalle olikohan se noin 200 euroa per kerta. Eikä siinä paljon alan asiantuntemusta tarvita arvaamaan että tuo paska systeemi ei täällä lumen ja jään keskellä tule toimimaan yhtä hyvin kuin oikean ihmisen ohjastama vekotin, kuski pystyy sentään reagoimaan erilaisiin tilanteisiin hieman paremmin kuin joku itsenäinen sähkömoottori joka pysähtyy tietyn sähköimpulssin kohdalla ja jatkaa matkaansa hetken päästä. Eri asia jos metro olisi edes metro, mikä menisi maan alla turvassa kaikelta sonnalta mitä kiskoilla ja ulkona on.

Nyt mennään kyllä aika pitkälle alkuperäisestä aiheesta.

Typeryydelläkin kyllä on rajansa ja tällaisessa kärpäsenpaskan kokoisessa kaupungissa ei mitään automaattimetroja tarvita kun 99% ajasta ne kulkevat joka tapauksessa tyhjillään, pidetään nyt edes se kuski niissä että on edes se yksi ukkeli kyydissä. 3 kertaa tunnissa riittäisi aivan mainiosti ruuhka-ajan ulkopuolella ja kuskin kera.
 
Olihan se jännä matkustaa Kuala Lumpurin metrossa, kun ei ollut kuskia olleenkaan, hyvin se siellä näytti toimivan. Täällä en ole niin varma, kun juoppoja yms. pyörii raitella suht. usein.
 
Olihan se jännä matkustaa Kuala Lumpurin metrossa, kun ei ollut kuskia olleenkaan, hyvin se siellä näytti toimivan. Täällä en ole niin varma, kun juoppoja yms. pyörii raitella suht. usein.

Jep:

metrossa_oli_ikkuna_kuskin_tilalla.jpg


metro_vauhdissa.jpg


Toi kuskittomuus olisi perusteltua jos metroa oltaisi nyt rakentamassa ekaa kertaa, mutta tavallisen päivittämisessä ei ole mitään järkeä kun tuolla rahasummalla tosiaan palkkaa sinne kuskit koko metron loppu-käyttöajaksi jonka jälkeen voimme teleportata itsemme paikasta A paikkaan B.
 
^ "Automaattimetron sijasta pääkaupunkiseudulle saattaa tulla puoliautomaattinen metro, jossa itse metrojuna liikkuisi automaatin ajamana, mutta kuljettajat olisivat mukana valvomassa junan toimintoja, kuten ovia."

Heh... Mä toivon että paperihesarissa on vähän kattavampi selitelmä mitä nyt oikein meinataan. Tuleeko ne mitkälie seinämät estämään jengin menemisiä raiteille? Käsittääkseni tulevat. No mitä sitä nyt mitään ovia valvomaan, että juna pysähtyy niin että seinän oviaukot ovat kohdilleen metron ovien kanssa? Luulisi sellaisen järkkääminen teknisin keinoin olevan mahdollista ilman kuljettajien valvomistakin. Vai mitä ne ovissa oikein valvoo. Ja mitä muita junan toimintoja tulisi kuljettajien valvoa, valojako? Eikö ne sitten samantien voisi vaikka ajaa sitä metroa jos kuitenkin kopperossa istuskelevat.
Need more info.
 
Ehkä hieman aikaista kaivata lisäinfoa tuosta, kun kuitenkin pysyvät ainakin toistaiseksi alkuperäisessä suunnitelmassa eli automaattimetron rakentamisessa. Eiköhän tästä puoliautomaattisesta tule sitten lisätietoa jos jossain vaiheessa hautaavat lopullisesti täyden automaation ja alkavat viedä tätä puolittaista eteenpäin..
Voi kyllä hyvin uskoa miten haastavaa on tuon täysautomatisoinnin toteuttaminen vanhaan kalustoon.
 
Joo, ilmeisesti juuri tuo onkin syynä; "Vanhan ja uuden metrokaluston tekninen yhteensovittaminen on osoittautunut erittäin vaikeaksi Siemensille", sanoo HKL:n toimitusjohtaja. Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä että laituriovien ja junan väliin jää 15 sentin rako johon voi pieni ihminen vaikka pudota jos on erittäin taitava, ja tätä pitäisi sitten jonkun valvoa. Onneksi kuuntelen musaa korvanapeilla joten ei haittaisi jos meillekin tulee mind the gap-tyylinen kuulutusratkaisu sitten tulevaisuudessa.
 
Back
Ylös Bottom