- Liittynyt
- 1.6.2004
- Viestejä
- 16 123
- Ikä
- 48
http://www.iltalehti.fi/helsinki/200805157657921_hi.shtmlAutomaattimetro tuo laituriovet kaikille asemille
Automaattimetro tuo mukanaan läpinäkyvät ovet kaikille metroasemille.
Laituriovet nimittäin sisältyvät joukkoliikennelautakunnan torstaina hyväksymään metron automatisointiurakkaan.
HKL:n projektipäällikkö Kimmo Reimanin mukaan ovista tulee noin 170 senttiä korkeat ja ne ovat läpinäkyvät. Siemensiltä tilattuun urakkaan kuuluu ovien lisäksi muun muassa uusi liikenteenohjausjärjestelmä ja nykyisten junien muuttaminen automaattiajoon sopiviksi.
Nykyisen arvion mukaan metron automatisointi maksaa 124 miljoonaa euroa. Tämä on reippaasti enemmän, kuin vielä pari vuotta sitten arvioitiin. Tuolloin automatisoinnin kokonaishinnaksi laskettiin 70 miljoonaa euroa.
Lautakunnan päätöksen lopullisuus riippuukin siitä, hyväksyykö Helsingin valtuusto automaattimetron kalliimman hintalapun.
Jos hinta hyväksytään, automatisointiurakka alkaa Reimanin mukaan jo syksyllä. Ilman kuljettajaa metrot alkavat tosin liikkua aikaisintaan viiden vuoden päästä.
Pistää miettimään miten tuon hankinnan voi perustella, varmaan samalla tavalla kuin musiikkitalonkin?
124.000.000 euroa on aika suuri raha. Jos oletetaan että metrokuskeja on 100kpl ja he saavat palkkaa 2000e/kk, palkataan tuolla summalla nuo työntekijät 52 vuodeksi töihin. Äkkiseltään tuntuisi tarpeettomalta investoinnilta tuo automatisointi, kun automatisoinnin kuoletusaika on takuulla vieläpä alle 52 vuotta.
No onhan tuo Suomen (=Stadin) metro aivan alkukantainen muutenkin, onhan täysin järjetöntä että siinä ylipäätänsä voi matkustaa pummilla. Enpä tiedä mitään muuta maata missä pummilla matkustaminen on edes mahdollista kuin Suomessa, jokainen ostaa lipun ja menee portista sisään sillä lipulla, maksavien asiakkaiden osuus on 100%. Miksi ei mieluummin sijoiteta noihin portteihin ja anneta potkuja lipuntarkastajille? Voi tietty olla että YTV:llä on joku megalomaaninen Excel-tiedosto joka osaa laskea kuinka monta tarkastusmaksua tarvitsee kirjoittaa kattaakseen kustannukset pummilla matkustamisesta ja näin säästö onkin suurempi. Noh, mene ja tiedä...
Onko myöskään järkeä tehdä ovista 170cm korkeat kun suomalaisten keskipituus on reippaasti yli tuon?