Metalliuskovaiset - todellisia hihhuleita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PPrcsv
  • Aloitettu Aloitettu
Tylsää kun on, niin ajattelin hieman mukatrollata.

mukatrollaus = kirjoittaja mainitsee heti tekstinsä alussa, että hänen kirjoituksensa voi tulkita trolliksi; näin kirjoittaja osoittaa tekstinsä olevan ainakin osittain konventionaalisen asiallinen teksti, vaikka todellisuudessa teksti yleensä onkin puhdas trolli

Aivan aluksi pitää tietenkin mainita, että itse en harrasta metallimusiikin kuuntelemista enkä myöskään ole minkään sortin uskovainen. Lähinnä pyrin osoittamaan, että uskovaisia hihhuleita panettelevat metallimusiikin kannattajat ovat itse samanlaisia hihhuleita tai jopa pahempia hihhuleita kuin heidän syytöstensä kohteet. Tietenkään en samasta kaikkia metallimusiikin kuuntelijoita tähän kastiin, voit siis aivan vapaasti kuvitella olevasi se poikkeuksellinen yksilö, joka ei ole metallihihhuli. Rehellisesti sanottuna tunnen kyllä itse muutamia metallimusiikin kannattajia, jotka ovat varsin mukavia ja järkeviä, mutta valitettavan moni metallimusiikin ystävä ei toimi tällä tavalla.

Käsitteellä ”hihhuli” ymmärrän tarkoitettavan jonkinlaista aivan erikummallista ja irrationaalista toimintaa, johon tunteet kuuluvat olennaisena osana ennen varsinaista järkiperäistä ajattelua.

Käsitteellä ”uskovainen” ymmärrän tarkoitettavan johonkin uskontoon kuuluvaa jäsentä hieman ivallisen kielteisessä merkityksessä.

Väitän, että metallimusiikin aktiiviset harrastajat toteuttavat ensiksikin uskovaisuuden kriteerit. Alla muutamia perusteluja pienen mutkan kautta:

1. Kaikilla uskonnoilla on jokin johtohahmo tai johtohahmoja.

2. Monet uskonnot ovat jakautuneet eri koulukuntiin.

3. Oman lahkonsa uskovaiset ajattelevat samalla tavalla ja arvostavat samoja asioita. Tästä seuraa, että he hyvin usein ovat käytökseltään, pukeutumiseltaan ja toimiltaan hyvin samankaltaisia.

4. Uskovaisen oletetaan toimivan uskonsa mukaisesti, ilmentävän uskontonsa opetuksia ja osallistuvan uskontonsa toimintaan.

5. Uskovainen omistaa ja arvostaa uskontonsa julkaisemaa materiaalia.

Metallimusiikin kuuntelijoilla onkin jokin tai joitain yhtyeitä, joita he pitävät muita ylempänä. Koko laaja metalliuskonto on jakautunut lahkoihin aina aidosti melodisesta metallimusiikista örinäheviin ja kaikkeen siltä väliltä sekä sen ulkopuolelta. Lisäksi oman lahkonsa kannattajat pitävät usein omaa haaraansa parhaimpana.

Tunnusomaista metallimusiikin kuuntelijoille on myös näiden samankaltainen mustaa suosiva pukeutumistyyli. Metalliuskovaiset viihtyvät kaltaistensa parissa, sillä he ajattelevat musiikistaan varsin samalla tavalla, eivätkä usein voi ymmärtää, kuinka ulkopuoliset eivät arvosta metallitotuuden ilosanomaa.

Uskovaiset myös toimivat uskonsa mukaisesti: he käyttävät samanlaisia symbolisia ja kollektiivisuutta parantavia käsimerkkejä, he pyrkivät ainakin jossain vaiheessa käännyttämään esimerkiksi vanhempiaan, mutta pettyvät näihin, jos nämä eivät halua tulla metalliuskoon.

Sen lisäksi, että metalliuskovaiset harjoittavat uskontoaan yksityisesti musiikkilevyjen ja videoiden välityksellä, he pyrkivät osallistumaan säännöllisesti uskontonsa järjestämiin suuriin joukkotapahtumiin, joissa paikalliset tai ulkomaiset metallisaarnaajat tuovat julkisesti ilmi omaa totuuttaan. Näissä tapahtumissa on yleensä suuret kulissit ja suuri ”stage”, jolla saarnaaja esiintyy.

Metalliuskovaiset ovat myös innokkaita tukemaan näitä tapahtumia pääsymaksukolehdeilla ja he tukevat säännöllisesti lahkoaan rahallisesti, ostamalla näiden sielunravintoa tarjoavia tuotteita ja oheismateriaalia.

Uskovaisia metallistit siis ovat, ja tästä onkin enää hyvin lyhyt matka varsinaiseen hihhuliuteen. Perässä seuraa muutamia faktoja:

Metalliuskovaiset nimittäin ostavat yleensä aina lahkonsa uuden levyn tietämättä edes sen sisällöstä sen tarkemmin (erittäin hihhulimaista toimintaa), olen vieläpä todistanut tämän tapahtumista lukuisia kertoja. He osallistuvat riehakkaasti lahkojensa ekumeenisiin yhteiskonsertteihin. Suurena mustana merenä he heiluttavat uskolleen tyypillisiä käsimerkkejä ja näin he vannovat uskollisuuttaan metallijumalilleen ja näiden profeetoille (tässä metallihihhulit päihittävät selvästi tavalliset hihhulit). He hakevat metallimusiikista jatkuvaa katharsiksen tunnetta pukeutumalla sen saamista edistäviin vaatteisiin ja pistämällä aina vapaan hetken tullen lahkonsa opetuksia soimaan korvakuulokkeista tai käännytystyötä edistävistä mankoista (tavallisetkaan hihhulit eivät näin säännöllisesti kuuntele lahkonsa oppeja).

Enemmänkin pääajatusta tukevia motiiveja varmasti löytyy, mutta tässä on nyt hiukan sulattelemista ensi alkuun. Neuvoisinkin, että ei kannata takertua pieniin yksityiskohtiin yllä olevassa tekstissä, jos se on turhaa. Pyrkikää pikemminkin näkemään teksti kokonaisuutena. Ei minulla mitään varsinaista detestoimiskampanjaa metallihihhuleita vastaan ole, mutta lähinnä olen seurannut heidän toimiaan sangen huvittuneena. Pitäähän minullakin jotain hupia olla, tylsää kun tämä elämä on.

PPrcsv

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On siinä nähty vaivaa postiin nro 1 vaikka se ihan turha onkin :thumbs:

edit: niin ja jotta ei väärinkäsityksiä tule niin selvennetään sen verran, että mielestäni tuo tekstisi oli varsin turha ja sen lisäksi myös niin sanotusti pyllystä.

Hyvä teksti, osittain olen kyllä aivan samaa mieltä. Uskonnoksi en kyllä ihan laskisi, vaan enemmänkin huomaa, että osa hevareista hakee "kovan jätkän" imagoa koko touhulla (itse näen tälläiset kuitenkin usein aika huvittavan näköisinä hippeinä).

Siis vielä tarkennuksena: Eihän sillä musamaulla ole niinkään mitään väliä, mutta miksi pitää pukeutua kuin hallowe'eninä.

Joo kyllä mäki haluisin lisää vapaa-aikaa :D Mut joo ihan hyvä teksti, oli kiva lukea ja näyttää että olet enemmänkin perehtynyt asiaan :)

Mä taidan kyllä olla suhteellisen poikkeuksellinen yksilö sillä:
-Tykkään hevistä mutta myös intohimoisesti räpistä ja trancesta
-En pukeudu mustaan
-En erityisemmin viihdy mustaan nahkaan pukeutuvien hevareiden joukossa
-Ymmärrän hyvinkin ihmisiä jotka eivät tykkää hevistä alkuunkaan
-Olen toisinaan jopa itsekin hevareita vastaan
-En ole koskaan ollut hevikonsertissa
-Mä vaan kuuntelen heviä enkä tiedä murto-osaakaan hevibändien jäsenten nimistä
:lol2:

Heheh, mutta kyllä toi teksti aika pitkälti paikkaansa pitää, mieleen tuli muutamia tuttuja, joihin noi kuvaukset sopivat kuin kottarainen Miken päähän :D

Edit: 300 :rock:

Dobermann sanoi:
Siis vielä tarkennuksena: Eihän sillä musamaulla ole niinkään mitään väliä, mutta miksi pitää pukeutua kuin hallowe'eninä.

Metallimusiikkia kuuntelevista henkilöistä suurin osa pukeutuu ihan normaalisti. Omassa kaveripiirissäni (minä itse mukaan luettuna) suurin osa pitää rock- taikka heavymusiikista, mutta ei se ulospäin näy.

training_day sanoi:
On siinä nähty vaivaa postiin nro 1 vaikka se ihan turha onkin :thumbs:

edit: niin ja jotta ei väärinkäsityksiä tule niin selvennetään sen verran, että mielestäni tuo tekstisi oli varsin turha ja sen lisäksi myös niin sanotusti pyllystä.

mietin ihan samaa.
halusit sitten kirjautua pakkikselle kertoaksesi tämän meille?

täähän on yhtä kehittävä juttu kuin se että smurffit on kommunisteja.yksi johtaja ja taistelevat pahaa vastaan...

EEDITTI niin eikä mullakaan oo ikinä ollut pitkiä hiuksia vaikka metallia on kuunneltukin semmoset 8 vuotta

Komppaan Training Dayta täysillä.

Sitäpaitsi musta on tyylikäs ja aina varma värivalinta, olen aina tykännyt mustista vaatteista - jo ennen hevin ja metallin pauloihin lankeamistani.

t: Gilly the Megahihhuli (mustat vaatteet, punaiset hiukset, useita "sokkona" ostettuja lempibändien levyjä hyllyssä ja vanhoja festarilippuja lompakossa) :rock:

EDIT:
Alec sanoi:
täähän on yhtä kehittävä juttu kuin se että smurffit on kommunisteja.yksi johtaja ja taistelevat pahaa vastaan...

:lol2:

Alec sanoi:
mietin ihan samaa.
halusit sitten kirjautua pakkikselle kertoaksesi tämän meille?

EEDITTI niin eikä mullakaan oo ikinä ollut pitkiä hiuksia vaikka metallia on kuunneltukin semmoset 8 vuotta
Ai katos vaan, se olikin kaverin eka postaus. Miten nyt sanoisin..poikkeaa ehkä hieman "mulle reeniohjelma millä saan vitun isot lihakset" -tyylisistä avauspostauksista :D

Edit: Perkele tänään taas aivan karmeesti typoja, saa koko ajan editoida :jahas:

Alec sanoi:

Mulla saattaa vielä ollakkin :evil:
Nyt on nimittäin jo kaksi parturissa käyntiä mennyt niin, että hiuksia ei ole pahemmin lyhennetty ja samaa linjaa ajattelin jatkaa toistaiseksi.

Jo muinaset roomalaiset rakastivat olla tohkeissaan jostain (muinaiset roomalaiset aloitus). Neanderthalialiset (vaikea sana, meni väärin) taas hokasivat, että ryhmässä on hauska tallustaa ja koska ryhmän jäsenillä oli erilaisia tarpeita, kreegah-urgh halusi hakata naapuriklaanin kalloja aamusta iltaan, mutta liu-miu piirteli vosujen kuvia luolien seiniin, niin porukan viisain päätti ryhtyä joukon kingiksi, että hommaan saataisiin jotain järkeä. Kingi päätteli, että mammosaurus on helpompi väijyttää kimpassa, jotta saadaan tarvittavia vuotia pakkasia varten ja proteiinia synteesiin. Vuosien saatossa karvat karisivat ja puusta laskeutuneitten jälikpolvet pysyivät laumoissa palvoen milloin Paavoa Väyrys-opistossa taikka Colemannia Unbelievable (taas vaikea sana) DVD:llä. Rakastamme olla tohkeissaan, tunnustaa jonkun ylivertaisuutta ja haemme ryhmähyväksyntää. Seuraavassa luettelenkin muutamia ryhmäkäyttäytymismalleja ja hyväksymisenhakemismenetelmiä:

- pakkisristeily, joukko tuntemattomia ihmisiä varustautuu P-merkkisiin vaatteisiin ja juo itsensä humalaan pystyäkseen avoimempaan kommunikaatioon arkisen käyttäytymismallien rikkovassa paikassa, jossa solmitaan sosiaalisia suhteita vankuttaen jo virtuaalisia sosiaalisia suhteita. Vahvan ryhmähyväksynnän hakumuoto.
- me (vahvat ja isot) vastaan he (kynäniskat, puuhelmet, RHP:t), huonon itsetunnon ja vahvan ryhmähyväksynnän pönkityskäytösmalli. Äänekkäimpiä "meissä" ovat he, jotka ovat juuri päässeet "heistä" "meihin". Tilanne kuvaa kreegah-urghin halua halkaista liu-miun kehitysvammaisen lapsen kallo. Olet meidän puolella tai meitä vastaan.
- Slayer on paras, musiikinlajina trash metal edustaa vaikeaa, lähes jazzimaista snobbailua. Mikä parasta, ryhmähyväksyntää hakeva huomaa, että Slayer ajaa vääräuskoiset nopeasti tiehensä ja se pönkittääkin ryhmäuskovaisen itsetuntoa. Slayer on salaoppi, jonka hieroglyfit aukeavat vain alan vanhimmille harrastajille. Toisaalta Slayerin palvoja voi kuohauttaa sisäisen kreegah-urghin pintaan ja kanavoida muinaista kallonhalkaisuviettiä heiluttamalla voimakkaasti päätänsä yhteisissä ryhmäpalvontatilaisuuksissa, jonne paikan päälle on oravannahoilla ostettu itse Slayer ja kingi Tom Araya.

Mitä tästä opimme? Ryhmässä on hyvä olla ja sen tuoma arvostus on tärkeää. Niinkuin Blackie Lawless sanoikin aikoinaan: I wanna be somebody.

Eugen sanoi:
Jo muinaset roomalaiset...
Juurikin näinhän se on mutta loistava teksti :lol2:

Sosiologisessa tutkielmassasi unohdettiin täysin maantieteellinen ulottuvuus. Suomen Metal bändithän tulevat lähes järjestään pohjoisesta, kuten myös kaikki HC-herätysliikeet(Lars Leevi & Co). Pohjolan pimeyden tarkastelu olisi tuonut lisää syvyyttä kirjoitukseesi. Seuraavaksi voisit tarkastella pienempiä ryhmittymiä, jotta aihetta voisi tarkastella syvällisemmin. Onko esimerkiksi outoja sali rituaaleja harrastavilla Danten seuraajilla jotain yhtymäkohtia Norjalaiseen kirkonpoltto Heavyyn ?

Olen kyllä ketjun aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Yleensäkin kaikenlaiset uskontoa (lähinnä kristinuskoa) fanaattisesti ja järjestelmällisesti mollaavat ovat ihan samanlaisia hihhuleita oman katsomuksensa kanssa. Esimerkkinä vaikka tämä eroa kirkosta -liikehdintä.

Itse olen uskonnollisesti indifferentti, enkä halua tuhlata aikaani typerien maailmankatsomusten miettimiseen. Maailmassa on niin paljon muutakin, ihan konkreettisesti nähtävää ja koettavaa.

Eipä toi nyt mun mielestä kovin kauas totuudesta mene. Tosin sama pätee jokseenkin kaikkiin muihinkin musamakuihin.

Loistava kirjoitus :thumbs:
Itse olen jonkin asteista metallimusiikkia kuunnellut 6vanhasta AC/DC Metallica alkoi ja nykyään sitten onkin menty jo vähän siihen suuntaan että mummuja hirvittää kun kuulevat :D

Täysin totta tuo teksti kyllä on mutta kuten jo Eugen sanoi niin tuo sama asia pätee aivan kaikkeen maailman päällä. laumaeläimet on lauma eläimiä ;)

ja tuohon uskonto kuntaankaan verrattavuuteen ei voi asialle sanoa muuta kuin että totta turiset... varsinkin tämä niin kutsuttu Vikinki hevi "Skene"
laulun sanat liittyvät tavalla tai toisella Aasa uskoon tai sitten katkeruuteen kristittyjä kohtaan ja lauletaan juuri siintä "UGH MINÄ MENEE MURSKAA JEESUKSEN KALLO KIRVEELLÄ" :kippis1:

eipä paljoa lisättävää... tuli vain mieleen että miksi esimerkkinä juuri hevimiehet? :D eikä esim räppärit huvittavine pussihousuineen tai reiv bileiden huumehörhöt tai... tai... tai... joo eiköhän se nyt siintä ennenkuin liikaa innostun :)

mutta oli ihan mielenkiintoinen lukea piristi päivää kunnolla :lol2:

- Hevihihhuli Aasa uskovainen laulaja :evil:

Uskovaiset myös toimivat uskonsa mukaisesti: he käyttävät samanlaisia symbolisia ja kollektiivisuutta parantavia käsimerkkejä, he pyrkivät ainakin jossain vaiheessa käännyttämään esimerkiksi vanhempiaan, mutta pettyvät näihin, jos nämä eivät halua tulla metalliuskoon.
Tälle repesin! :D

Tekstistä sen verran että tuossa periaatteessa oli asiaa, joskin hieman vähemmän herkillä sanoilla lausuttuna. Samaa kuviota näkee esim. hip-hop-, anarkia- yms. -genrissä. Tulikin eräs hyvä kolumni mieleen:

Black metal on löytänyt sen siinä, että kielletään ja jätetään noteeraamatta systemaattisesti kritiikki ja arvostelu ulkopuolisilta. Tähän kuuluu myös lahkoutuminen omaan jengiin ja siten vältetään kontakti ulkomaailmaan, joka voisi pelottavasti kyseenalaistaa omia näkemyksiä. Samanlaisia piirteitä on paljon esimerkiksi lahkoutuneessa kristinuskossa.

Tässä kolumni kokonaisuudessaan.

EDIT: Hail Satan! ;) :piis: :love:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom