Metallica Suomeen 2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Horgh_
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Jaahas, tulihan vedettyä Hesasta risteilyllä Poriin ja katsottua Metallica (muita kiinnostavia kun ei onnistuttu näkemään).

Risteilystä ei muuta huonoa sanottavaa kuin lauantaina ruumassa bussien jonottaminen. Minkä vitun takia niitä busseja ei voinnut lastata kuin 1-3kpl kerralla? Busseja oli jonossa 5-10 koko ajan ja jengiä jonossa laivan sisällä, me jouduttiin jonottamaan lähes puoltoista tuntia että päästiin dösään. Takaspäin Porista tullessa dösiin pääsi kävelemään suoraan eikä mitään jonoja tullut. Mennessä operaatioon meni varmaan 2,5h ja tullessa tunti...

Osittain tästä syystä jäi sitten Machine Head näkemättä, jota odotin melkein yhtä paljon kuin Metallicaa. Tietty ois ollut ihan nättiä, jos soittoaikataulut ois julkastu normaalien festarien tapaan.

Itse Sonisphere oli festarina ihan kaaos ja mielestäni TODELLA huonosti toteutettu. Porteille kävellessä tiasi olla vessoja 5kpl, sisälläkin niitä oli aika vähän väkimäärään nähden. Roskiksia ei tosiaan ollut missään, ruokaa jonottaessa olisi varmaan kuollut nälkään. Aikatauluja ei ollut, ulos ei päässyt jne. Kyllä paljon olisi petrattava että viitsisi ensi vuonna tulla.

Ja nyt on kyllä peruttava pari sivua sitten esittämäni Metallica-puolustelut soittataidon suhteen... :)

Siis onhan ne kaverit olleet kaikki kovia soittamaan ja osa on vieläkin, mutta ei helvetti sitä Larssin rummuttelua. Katoin keikan selvinpäin ja melkein joka biisissä sai pelätä että juutti vetää biisin vituilleen. :)

Ekoissa kolmessa biisissä (battery, creeping death ja fuel) Larssi oli aivan jäässä. Batteryssä polki basaria kyllä ihan miten sattui ja kun miksauskin tuntui vielä siinä vaiheessa vähän hakevan niin kyllä ainakin omaan korvaani vähän otti. Creeping Deathissa meinas livetä ote pari kertaa ja basarit tuli kyllä helvetin laiskasti ja vähän sinne päin. Fuelissa vetinkin jo kivemmin, mutta kun rupes polkemaan tuplia niin tempo kiihtyi aivan vitusti, oli Jamesilla aika kiire vetää loppuhuuto biisin lopussa kun tempo rupes olemaan jo aika kova...

Onen loppubasarit tais olla muuttuneet kolmesta triolisetistä kahdeksi neljäsosasetiksi ;) Lisäksi kaveri veti pari niin törkeetä hätäfilliä että jameskin tais naureskella.

MUTTA, Metallica veti silti vitun kovan keikan ja yleisö tykkäs kovasti. Itsekin tykkäsin kovasti, mutta kun tuossa pari sivua sitten tuli puolustettua Larssiakin, niin on se pakko vähän ottaa takaisin päin, sillä ei se kaveri kyllä enää ole terässä.

Btw. Lauloiko Linkin Parkin puhtaita osuuksia vetänyt sälli läheskään joka biisissä oikeasti? Välillä näytti skriiniltä kyllä niin lipsynciltä kuin olla ja voi ja näytti että kaveri ois esittänyt laulamista eikä laulanut oikeasti. Joissain biiseissä vetikin sitten enemmän päin vittua ja huomas että laulaa oikeasti...

Btw. Lauloiko Linkin Parkin puhtaita osuuksia vetänyt sälli läheskään joka biisissä oikeasti? Välillä näytti skriiniltä kyllä niin lipsynciltä kuin olla ja voi ja näytti että kaveri ois esittänyt laulamista eikä laulanut oikeasti. Joissain biiseissä vetikin sitten enemmän päin vittua ja huomas että laulaa oikeasti...

Linkin Parkin keikalla se screenin kuva tuli hieman jäljessä.

Hyvät festarit oli, porukkaa aivan perkeleesti ja päälava helvetin iso ihan niinkuin pitääkin. Lavan näki jokapaikasta aika hyvin ja isot screenit oli myös plussaa. Porukka tuntui olevan myös loistavasti mukana. Lars soitti päin peetä mutta se oli kai odotettavissakin. Lamb of God toimi todella hyvin ja se circlepitti oli aika näyttävä a-alueeltakin katsottuna.

Järjestelyt toimi ainakin minun osalta pääosin hyvin, tultiin paikalle autolla. Auto raviradan parkkiin ja siitä linja-autolla keskustaan. Missään vaiheessa ei jonotusta (oltiin paikalla klo 13), kaikki sujui sutjakkaasti. Alueellekkaan ei tarvinnut tässävaiheessa jonottaa. Pulloista piti jostain ihmeen syystä heittää korkit pois mitä himpun ihmettelin =)

Roskiksia oli ihan liian vähän niinkuin joku tuolla totesikin. Alue paskaantui aika nopeasti. A-alueella olisi pitänyt olla tölkkejä varten roskis joka välissä, nyt se alue oli ihan täynnä tölkkiroskaa. Myös se kaljan hinta oli aika korkea, 5€ 0,33 oluesta. Olisi saanut olla edes iso olut niinkuin ilosaarirokissa. Mutta mikäs se, kallistahan näillä kinkereillä aina on.

Ruokapuolesta iso miinus! Liekkö HK saanut yksinoikeuden muonitukseen, mitään muuta ei ollut tarjolla kun pyttipannua, liekkisiipiä ja niitä HK-potkuja. Kaikki annokset (lukuunottamatta siipiä) oli ihan vitun kallitta ja ihan vitun pieniä! Naurettavaa. Missä oli kaikki kebab-wokit ja vegesetit joita festareilla näkee ? En nähnyt missää yhtään ns. yksityistä ruuanlaittajaa. Ei hyvä..
Plussaa siitä että tietyillä alueilla oli pöytiä joilla ruuat pystyi syömään.

WC-hommat toimi mielestäni ihan ok, niitä oli riittävästi ja olivat ihan siistejä. Käsidesiäkin oli tarjolla. Näisväki kiitteli kovasti kun jossain oli jopa posliinit ja peilit jne jotta pystyi meikkaamaan.

Pääalueen A-alue veti ihan hyvin ottaen huomioon että paikalla oli 60 000 ihmistä. Linkin-parkin aikana ja jälkeen alueelle rajoitettiin pääsyä rankasti koska porukkaa näytti olevan sisällä ihan saatanasti. Itse menin a-alueelle linkin parkia ennen enkä poistunut paikalta kun vasta metallican jälkeen. Alueelta ei tänä aikana kannattanut poistua. A-alueella ei tainnut olla ollenkaan bajamajoja, mikä on tietty ikävä juttu jos sattui tuona aikana isompaa hätää kärsimään =)

Kuitenkin huomioonottaen se miten helvetisti porukkaa oli, homma toimi ihan ok. Oli ihan odotettavissa että a-alueen sisäänkäynnit ruuhkautuu, minkäs teet. Järkkärit hoiti homman kuitenkin mielestäni tyylikkäästi ja festarikansakin oli pääosin ihan asiallisessa kondiksessa. Tappeluita tai muutakana ikävää en nähnyt ja mediassakin taidettiin kiitellä metalliväen aiheuttaneen odotettua vähemmän ongelmia.

Kaikenkaikkiaan hyvät kinkerit, varmasti paikalla myös ensivuonna jos vastaava tapahtuma järjestetään.

Ok, saattaapi hyvinkin selittää asian. Näytti vaan hassulta ja kuulosti liian hyvältä (puhtaalta).
Räppärijamppa veti kyllä varmasti oikeesti, mutta se toinen hämäs.

Tosin voi olla, että oltiin senverran kaukana katsomassa, että tästä syystä ääni tuli hieman jäljessä... Tiedä sitten.

Lamb of God oli kyllä saatanan kova!! Turisas yllätti todella positiivisesti, aivan mahtava fiilis yleisössä, Diablo oli kanssa hyvä! Machine Headia en nähnyt kun piti jonottaa tunti ruokaa, ja se loppu (!!!) siitä kojusta kun oltiin lähellä kassaa. Ihan periaatteesta lähin pois jonottamasta enkä ostanut koko alueelta mitään. Sen verran vitutti koko Pori, joka muuten on ihan paska paikka. :D

Linkin Park oli todella puuduttava.. Metallicaa siinä vaan odotti.. odotusta siinä olikin yhdelle päivälle ihan tarpeeksi, ei ikinä enään...

Meininki oli hyvä ... kaikkeen piti vaan jonottaa niin peevelin kauan ... esim. Linkin Parkin keikka meni osaksi vähän läskiksi ku ruokajonossa oltiin semmoset 1½ tuntia ja sillä aikaa alkoivat soittaa ... no toinen meistä jäi jonoon ja mä menin sitten lavan eteen kuunteleen ... tai lähelle siis :) Pääasia että Metallica oli loistava :hyvä:

5572_1204245264327_1174476080_614379_7019125_n.jpg

5572_1204245584335_1174476080_614387_4713378_n.jpg

Pari kuvaa keikalta :dance:

Ottaen huomioon, että kyseessä oli aika iso tapahtuma niin voisin sanoa, että järjestelyt oli onnistuneet kohtuullisesti. Ainoa iso miinus oli tuo sapuskapolitiikka. Ei jumalauta, mä luovutin jo ennen jonoon siirtymistä. Kuitattiin sitten nestemäisenä energiat ja olo on vieläkin sen mukainen :D. Hyi helvetti. 5€ tölkkihinta oli aika sikamainen, mutta menköön nyt.

Metallica oli melkein sitä mitä odotin. Ehkä hivenen pliisu. Hyvä keikka mutta jotain vain puuttui. Fiilikset saattoi kyllä johtua allekirjoittaneen sijainnista ja promilleista.

Metallica oli melkein sitä mitä odotin. Ehkä hivenen pliisu. Hyvä keikka mutta jotain vain puuttui. Fiilikset saattoi kyllä johtua allekirjoittaneen sijainnista ja promilleista.

No ei todellakaan ollut pliisu. Keikka oli paras mitä olen itse nähnyt Suomessa. 2oo4->
Lars oli laiska, mutta tätä kaikki osasi odottaa.
Melkein yhtä hyvä kun Virossa, mutta ei kuitenkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Ekaa kertaa vasta näin Metallican, ja voi tsiisus että oli kova! Iso kiitos Metallica!

Tallinkin laivalla oltiin risteillen. Järjestelyt sielläkään ei oltu ihan viimeisen päälle harkittuja mutta hauskaa oli. Pieni miinus tulee liian vähäisestä sinkkuneitien osuudesta laivalla :D

Eka Metallican livekeikka mulle ja ihan hyvä fiilis jäi kinkereistä sen, LoG:in, Mastodonin ja Diablon ansiosta. Kuten moni muukin on kirjoittanut, niin tapahtuman järjestelyt olivat kyllä just niin perseestä kuin oletinkin. Vessoja olis saanut olla 5x, roskiksia 100x, ruokapaikkoja 7x ja alkoholipisteitä 5x enemmän. Vesiposteista nyt puhumattakaan. En tajua mikä siinä on niin saatanan vaikeeta soittaa jollekin hyvin hoidetun ulkomaisen festarin järjestäjälle ja kysyä paljon niillä on palveluita siellä yleisömäärään suhteutettuna. Tuli sellanen olo, että taas suomalaista kusetetaan, kun 300g perunapyttäriä (6e) ja sitä 5e pientä aussipaskakaljaa sai venata yhteensä tunnin. Keikat onneks rokkas, siitä ei kiitosta järjestäjille.

Kumman erilaisesti on ihmiset tuon festarin järjestelyt kokeneet. Minun mielestäni niitä kaljanmyyntipaikkoja oli ihan vitusti, linkin parkin ja metallican aikanakin sai vielä kaljaa aika nopeasti päälavan edestä. Ruokajonot oli hervottomat ja annokset naurettavia, mutta noin muuten ottaen huomioon että paikalla oli porukkaa keskivertokaupungin verran, järjestelyt toimivat ihan hyvin.

Oon lukenu tosta tapahtumasta lähes kaiken infon mitä netistä saa, ja kyllä toi järjestelypuoli on kussu aika pahasti. Se, mikä tieto multa puuttuu, on se, että myytiinkö tonne 60 000 lippua, vai pääsikö sinne jotenkin ilman lippua vai mitä..?

Oon lukenu tosta tapahtumasta lähes kaiken infon mitä netistä saa, ja kyllä toi järjestelypuoli on kussu aika pahasti. Se, mikä tieto multa puuttuu, on se, että myytiinkö tonne 60 000 lippua, vai pääsikö sinne jotenkin ilman lippua vai mitä..?

Paikalla olleena olen kyllä vahvasti erimieltä. Mulla ja koko seurueella lienee käynyt siis vain parempi tuuri kuin muilla =)

No ei todellakaan ollut pliisu. Keikka oli paras mitä olen itse nähnyt Suomessa. 2oo4->
Lars oli laiska, mutta tätä kaikki osasi odottaa.
Melkein yhtä hyvä kun Virossa, mutta ei kuitenkaan.
Täysin samaa mieltä! Itellä oli neljäs kerta ku metallican Suomessa näin. Selkeesti paras keikka niistä. Larssin laiskuus tosiaan särähti meijänki porukan korviin..

Myytiin 60 000 lippua.

Kyllä sun seurueella Metalman on käynyt vaan hyvä tuuri. :)

Heti alkuun ihmetytti se, että aikataulua ei voitu julkistaa ollenkaan, ilmoitettiin netissä vaan koska eka bändi aloittaa(12.00) ja tapahtuman päätösaika(23.00). Kuulin jälkeenpäin, että aikataulun olisi voinut ostaa jostain vitosella. Me saavuttiin puoli yhden aikaan alueelle ja kaikki vaikutti ihan hyvältä, kun porukkaa ei ollut vielä saapunut paljoa paikalle.

Mut illan mittaan ruokajonot oli ihan mahdottomat ja kojuja liian vähän. Olutta sain ostettua ihan hyvin ja vieläpä hyvin edulliseen hintaan, ainoastaan 5€/0,33l tölkki, kauppa se on joka kannattaa. :lol2: Anniskelualueilla tosin ei ollut mitään sisään-/ulos-kylttejä ja väki puski toisiaan vastaan, joka hidasti kulkua aikalailla. Sitä myös ihmettelin, että miksi päälavan anniskelualueilta toiselle ei voinut kulkea tölkki kädessä, vaikka koko ajan kuljettiin aidan sisäpuolella k-18 alueella. Eli käytännössä jouduin juomaan oluen pois, että pääsin kuselle toiselle anniskelualueelle, jossa vessat sijaitsi. Noh, loppuillasta suurin osa ei niitä vessoja enää tarvinnut ja naisetkin alkoi kyykkimään anniskelualueen aidan vieressä, kun vessoihin oli niin valtavat jonot.

Kaiken huippu oli se, että uloskäynti suljettiin, kun yritimme lähteä pois Metallican viimeisen biisin aikana. Voitte kuvitella mikä tunnelma oli portilla, kun porukkaa alkoi valumaan taakse ja osa yritti kaataa portteja. Vähän alkoi jännittää, että jyrääkö porukka takaa yli, kun tuosta porttien sulkemisestakaan ei järjestäjä voinut vissiin mitenkään etukäteen tiedottaa.

Ymmärrän kyllä ja kokemuksesta tiedän, että isoissa tapahtumissa joutuu jonottamaan ja kaikki ei käy käden käänteessä, mut jotain rajaa kuitenkin, varsinkin kun tapahtuman valtava kävijämäärä oli hyvin ennalta tiedossa.

Huonot järjestelyt ei silti suinkaan mun päivää pilannut, vaan näin monta pirun hyvää keikkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom