:) merkki on siitten patentoitu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kas-vain
  • Aloitettu Aloitettu
Kahdelle hymiölle haettu tavaramerkkisuojausta

Julkaistu: 21:28

Sähköposti- ja tekstiviesteissä yleisesti käytetyt merkit :) ja :-) eli niin sanotut hymiöt ovat saamassa tavaramerkkisuojauksen.

Patentti- ja rekisterihallitus on hyväksynyt toukokuussa hakemuksen, joka antaa suojauksen hakijalle yksinoikeuden näiden merkkien käyttöön elinkeinonharjoittamisessa.

Päätös tarkoittaa sitä, että kukaan muu kuin tavaramerkin haltija ei saa vastaisuudessa käyttää hymiötä esimerkiksi mainonnassa.

Merkkien käyttö on myös kielletty muilta muun muassa myynti- ja kolikkoautomaateissa, äänen ja kuvan tallennus-, siirto- ja toistolaitteissa, tietokoneissa, valokuvaus- ja elokuvalaitteissa, liikkeenjohdossa ja yrityshallinnossa.

Henkilökohtaisessa viestinnässä ahkerasti hymiötä käyttävien ei kuitenkaan kannata huolestua, sillä suojaus ei ole kaiken kattava.

Vastaisuudessakin merkkiä saa käyttää kuka tahansa sähköpostikirjeenvaihdossa ja tekstiviesteissä. Suojaus ei yllä siis yksityiseen käyttöön, vakuuttaa patentti- ja rekisterihallituksen (prh) neuvontalakimies Ari Tervala.

Suojausta tavaramerkille haki opiskelija Tuomas Mattila, pilke silmäkulmassa. Oikeustieteellisessä opiskeleva Mattila kertoo ajatuksen syntyneen, kun hän luki tavaramerkkilakia koskevaan tenttiin puolitoista vuotta sitten.

"Ajattelin, että hymiö ei varmaan mene läpi, mutta meni se. Olen hyvin yllättynyt itsekin", Mattila sanoo.

Lähde: HS

LOISTAVAA!!!:):):):):):):);););)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ME OLEMME KAIKKI NIIIN IDIOOTTEJA, KUN EI HUOMATA HELPPOA RAHAA NENÄMME EDESSÄ! Siis loistava idea! :rock:

Miksi... miksi minä en keksinyt tätä ja rikastunut???:) :hyper:

Haukifile sanoi:
eipä voi paljon muuta sanoa kun että nerokasta..miksei sitä ite keksi ikinä tuommosia?

Niinpä! Tuolla pantentilla vuollaan vielä hilloa! Miettikääpä rojalteja... Tai sitten joku firma ostaa tavaramerkin. :kippis1:

kas-vain sanoi:
Niinpä! Tuolla pantentilla vuollaan vielä hilloa! Miettikääpä rojalteja... Tai sitten joku firma ostaa tavaramerkin. :kippis1:
äkkiä patentoimaan kaikki patentoimaton rahanarvoinen symbolistiikka.:D

No jo on aikoihin eletty. Seuraavaksi mä patentoin "ja" sanan. Katotaan miten se mainonta sitten onnistuu kun mulla on kaikki oikeudet tohon.

Luulisi patentti- ja rekisterihallituksenkin tajuavan, että hymiö on yleisesti käytössä oleva merkki ja tuollaista ei missään nimessä pitäisi voida patentoida.

Heh, noteeraakohan tuota patenttia edes mikään taho muualla maailmassa? Vaikuttaa vaan niin uskomattoman typerältä.

Totahan ei ole patentoitu, vaan siitä on rekisteröity tavaramerkki mikä on aika eri asia. Näkeehän noita idioottimaisia patenttejakin toisaalta aika reippaasti ja mun mielestä nykyisen patenttijärjestelmän voisi melkein heittää romukoppaan.

Esim. eräs juttu mikä ei vaan ole päähän on seuraava: Tietokone on tietokone. Kännykkä on tietokone. Ainoa ero on, että kännykkä on tietokone, jossa on tehoja vähän vähemmän ja verkkoyhteys on langaton. Kuitenkin, jos jokin palvelu on joskus ollut olemassa tietokoneelle, niin sen voi patentoida kännykkään uutena juttuna.

Ei vaan mene kaaliin, että mikä tässä on uutta. Ainoa syy miksi tietokoneelle keksittyjä palveluita ei ole siirretty kännykkään on kännykän tehon ja usein näyttötilan puute. Patenteissa kuitenkin harvoin ratkaistaan jälkimmäistä, vaan patentoidaan tämä idea, eikä mietitä toteutusta. Sitten, kun joku keksii toteutuksen, niin haastetaan se oikeuteen, kun varasti idean... Näin siis tekee EPO.

Eniten ihmettelen sitä, että miten täällä hehkutetaan, että opiskelija on ollut fiksu mies. Mun mielestä koko juttu vain kertoo sen miten surullisen huono meidän lainsäädäntö on.

Otsikko on tosiaan hieman harhaanjohtava. Lukekaa siis myös koko ensimmäisen postaus. Me tavikset saamme käyttää hymiöitä aivan kuten ennenkin ilman ongelmia.

naksu sanoi:
Eniten ihmettelen sitä, että miten täällä hehkutetaan, että opiskelija on ollut fiksu mies. Mun mielestä koko juttu vain kertoo sen miten surullisen huono meidän lainsäädäntö on.
Mitähän vikaa siinä lainsäädännössä on jos se sallii rekisteröidä tiettyjä tavaramerkkejä elinkeinonharjoittamista varten?

Eikös tästä ollut jo hyvän aikaa sitten juttua että itse Microsoft olisi hakemassa patenttia joillekkin hymiöille?:D
Ihme touhua kyllä..

naksu sanoi:

Ei kait tuossa mitään outoa ole että kaksoispistesulkumerkki graafisena kuviona voi olla jonkun hallussa. Logohan se on siinä missä joku muukin. Vieläpä huono ja tylsä sellainen.

Merkkijonosta selaimen rakentamat naamapylpyrät on eri juttu, todnäk pallonaama on jo käytössä joillain firmoilla myös virallisesti.

En kyllä usko että kukaan edes haluaisi ostaa kaksoispistesulkumerkkikombon tältä opiskelijalta mihinkään tarkoitukseen, vähän turhan karu mainostarkoituksiin.

MHK sanoi:
Ei kait tuossa mitään outoa ole että kaksoispistesulkumerkki graafisena kuviona voi olla jonkun hallussa. Logohan se on siinä missä joku muukin. Vieläpä huono ja tylsä sellainen.

Merkkijonosta selaimen rakentamat naamapylpyrät on eri juttu, todnäk pallonaama on jo käytössä joillain firmoilla myös virallisesti.

En kyllä usko että kukaan edes haluaisi ostaa kaksoispistesulkumerkkikombon tältä opiskelijalta mihinkään tarkoitukseen, vähän turhan karu mainostarkoituksiin.

Karun yksinkertainen - mutta "kaikkien" tiedossa, käytössä ja mielessä lähes päivittäin! Mietipä sitä passiivista mainontaa kun oma tuotemerkkisi näkyy joka puolella, siihen liitetään jo ennestään positiivisia mielleyhtymiä, kuluttajat kopioivat aktiivisesti omaa tuotemerkkiäsi kaikkialle kirjoitettuihin viesteihin ja muuta vastaavaa.

Yksinkertaisesta karuudesta huolimatta (tai siitä johtuen) tämä on monen markkinoinnin parissa työskentelevän märkäuni.

• Positiiviset mielleyhtymät tuotemerkkiin
  • Ilmainen markkinoijaverkosto
  • Aktiivisesti kuluttajien kesken leviävä markkinointiviesti

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom