Merja Kyllönen miettii: Mopoautokuskit voivat päästä henkilöauton rattiin?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ihan kun nuoriso ei ottais rajotuksia heti vittuun noista peleistä. En itsekään tykkää noista leluautoista, mutta kyllä sitä varmasti on paljon valmiimpi auton rattiin jos on jo 3vuotta ajanut liikenteessä nelipyöräisellä, vrt. mopot ja kevarit.
 
Ihan kun nuoriso ei ottais rajotuksia heti vittuun noista peleistä.
Samalla tavallahan niitä moottoripyöriä ja mopoja kuristellaan ja joku ottaa kuristukset pois. Ja joku virittää muuten vaan. Ei sa paljoa asioita muuta. Mutta turvallisuusnäkökohta on ihan hyvä. Olen nähnyt keskellä kaupunkia mopoauton ja auton välisen kolarin seuraukset. Vauhti ei varmaan ihan hirveän kova ollut, kun autosta oli etuvalo rikki, mutta peltivauriota ei juuri nimeksikään ja mopoauto taas oli niin paskana kuin ikinä voi olla ja kuskia irrotettiin sieltä. Noi on sellaisia paskalaatikoita että jos mulla olis jälkikasvua niin en päästäisi edes kyytiin.
 
Zone-sarja -42%
Mun mielestä mopoautot voisi poistaa liikenteestä kokonaan. Joillekkin invaliideille erikoisluvalla mutta ei muille. En tiedä minkä eu hömpötys lain takia nuo yleensä sallittiin.

e: sinänsä hauskaa että vasuri ministeri haluaisi että tavallisista autoista muokataan "mopoja". Varmaan aivan helvetin monella duunari perheellä on tällaiseen varaa :)
 
Mun mielestä mopoautot voisi poistaa liikenteestä kokonaan. Joillekkin invaliideille erikoisluvalla mutta ei muille. En tiedä minkä eu hömpötys lain takia nuo yleensä sallittiin.

e: sinänsä hauskaa että vasuri ministeri haluaisi että tavallisista autoista muokataan "mopoja". Varmaan aivan helvetin monella duunari perheellä on tällaiseen varaa :)

Kyllönen on ollut Kyllönen alusta asti... ei kannata liikaa kritisoida, ettei vedä taas naiskorttia esiin.

Parin maailmanmatkaajan kanssa tuossa juttelin hiljattain ja puhuivat, ettei noita mopoautoja edes olisi muualla päin maailmassa. Vain Suomessa voidaan keksiä jotain tuollaista, että nimen omaan Jamin mainitsemille invalideille suunnattuja kulkuneuvoja muutetaan nuorison kulkuneuvoiksi ja laitetaan ne liikenteen sekaan oikeankokoisten autojen ympärille.
 
Ei mopoauto tavallisessa kaupunkiliikenteessä ole ongelma, ongelma on se että niillä saa ajaa teillä jossa on 80 tai 100 km/h rajoitus. Se on sitten kiva kun se kottero näyttää oikealta autolta ja kulkeekin valtatiellä vain 50 km/h tunnissa.

Joko niiden pitäisi kulkea 80 km/h tai sitten niitä ei saisi päästää ollenkaan teille joilla on vähintään 80 km/h rajoitus.

Miksei B kortin ikärajaa voisi alentaa vaikka 16 vuoteen? Joku elektroninen härpäke autoon jolla tehot putoaa niin ettei autolla pysty "revitteleen" ja että se kulkee vaikka sen max 80 km/h. Sitten vaan rajut sanktiot jos niillä ajellaan ilman rajoittimia. Mutta rajoitin pitää vaikka koodilla pystyä kytkemään pois että täysi-ikäinen kortillinen voisi käyttää samaa autoa.

No ei Suomessa varmasti edes mahdollista kun joku vetää sen "sitä käytetään kuitenkin väärin" kortin esiin. Mikä estää 15 vuotiasta ottamasta iskän auton avaimia ja lähtemään ajelulle jos se niin päättää tehdä? Niin, ei mikään. Tuskin kukaan avaimiaan missään kassaholvissa pitää. Yleensä ne on takin taskussa eteisen naulakossa.
 
Keski-Euroopassa en ole nähnyt yhtään modernia mopoautoa. Ja hyvä niin. Niitä 3-pyöräisiä, millä suomessakin ajaa vanhukset, näkee viikoittain mutta ei nuorison käytössä. Olen nyt tehnyt havaintoja 1,5 vuotta.
 
Pahinta noissa mopoautoissa on kun et kaukaa erota että siellä on kulkupeli joka ei kulje kuin puolet siitä mitä oma vauhti on. Jos taas näkee jonkun invamopon niin kaukaa voi jo päätellä että tuo liikkuu hitaasti.

Sitten noita mopoautoja luonnollisesti ohitellaan kun nopeuserot isoilla teillä on niin valtavan suuret. Järjettömän vaarallisia pelejä, eikä voisi kyllä omille lapsille moisia ajatella. Mopot erottaa jo kaukaa ja tietää että ne ei kulje kovaa.
 
Vaikka tämä kuulosti aluksi hullulta niin voisi tästä löytyä hyviäkin puolia. Ajokortin hinta taas ylöspäin koska tuolle vehkeelle pitäisi jo ajaa varmaan täydet ajotunnit sen kuitenkin ollessa auto = vähemmän teinejä liikenteessä. Ehkä harva vanhempi ostaisi oikean auton teinilleen vaikkakin mopoautot maksaa sen saman ellei jopa enemmän. Turvallisuus seikka olisi toki huomattava parannus mutta ei sekään poista näitä jotka ajaa autoa jalat ikkunasta roikkuen.

Ei, en tiedä sittenkään onko tässä mitään hyvää mutta ei tämä nykyinen mopo-autoilukaan kovin järkevää ole :hyper:
 
...jalankulkijat ja pyöräilijät ovat varmaan innoissaan puolitoistatonnisesta mopoautosta?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
...jalankulkijat ja pyöräilijät ovat varmaan innoissaan puolitoistatonnisesta mopoautosta?

...mistä tuli mieleen että tämän päivän parempiin fillareihinkin pitäisi kohta olla joku ajokortti. Hitto ne päästelee niillä 40-50 kmh tunnissa ja siellä jalankulkijoiden seassa.

Vähän eri maata kuin nämä "mummonpyörät" jolla pääse neljääkymppiä jos jaksoi tikata täysillä isoon alamäkeen. Kattelee noita duunikaverienkin vehkeitä niin paljon nopeemmi ne kaupunkiliikenteessä menee kuin autot.
 
mutta kyllä sitä varmasti on paljon valmiimpi auton rattiin jos on jo 3vuotta ajanut liikenteessä nelipyöräisellä, vrt. mopot ja kevarit.

Tätä ei allekirjoita kukaan ja autokouluopettajatkin täälläpäin ovat sanoneet, että kevarikortin suorittaneet osaavat ajaa liikenteessä paljon mopopoikia paremmin ja menestyvät autokortin tutkinnoissa paremmin. tiedän tämän myös omasta kokemuksesta.
 
Juu, kyllä kevarikortin ajaneet osaa likeenteessä liikkua varsin mallikkaasti. Itselläkin omaa kokemusta. Mopoilijat sen sijaan eivät osaa - tosin en tiedä, onko se nykyään hieman muuttunut, kun eikös siihen tullut joku ajo-opetus tai vastaava mopokortin kylkeen nykyään?
Mopoautot on turhia. Mutta miten tunnistaa likenteessä sitten auton, joka onkin mopoauto tms? Toki tossa ajokorttikäytännössä on sitten paljon muutettavaa. Varmaan lähenesi opetus paljonkin ihan normi B-korttia joka sitten varmaan vaikuttaisi B-kortin hintaan jne..
Njaa, enpä tiedä. Eikai noita mopoautoja hirveesti liikenteessä edes ole? Toisaalta pidän ajatuksesta, sillä olishan se kätevä, jos jollain "napilla" vaihtais auton mopoksi ja perheen poika/tyttö pääsis talvella ilman vanhempia esim. lätkätreeneihin. Toisaalta taas, 15-18v voivat olla vähän tyhmiä yleistettynä ylitehoisilla laitteilla, mutta mihin se auton nopeus sit rajattaisiin, 45km vai 80km (80km/h IMO parempi)? Itse kyllä kun 16v kevarikortin sain, niin ihan hyvin sillä osasi senkin ikäisenä ajaa fiksusti, vaikka alla oli tt NSR. Miten se Amerikan 16-vuoden B-kortin saamisikäraja on toiminut? Jollain tietoa onnettumuuksista tms?
Melkeenhän sama laskee B-kortin ikäraja tohon 16v ja rajoittaa sitten tehoja/nopeutta esim. 18v asti johonkin 80km/h tai vastaavaa. Uskoisin, että toi vois toimia.
 
Toisaalta pidän ajatuksesta, sillä olishan se kätevä, jos jollain "napilla" vaihtais auton mopoksi ja perheen poika/tyttö pääsis talvella ilman vanhempia esim. lätkätreeneihin

Ois hienoa kun se ois koodattu siihen avaimeen. Perheessä 2 aikuista + 18v ja 15v lapset. Aikuisilla rajaamaton avain, 18v avain rajoitettu 120km/h ja 15v - 80km/h.
 
Ois hienoa kun se ois koodattu siihen avaimeen. Perheessä 2 aikuista + 18v ja 15v lapset. Aikuisilla rajaamaton avain, 18v avain rajoitettu 120km/h ja 15v - 80km/h.

Hyvä idea muuten, eikä liene mikään mahdoton toteuttaakaan. Toki vaatisi investoinnin vanhaan autoon, mutta voivoi, se on sitten vaan papan raotettava lompakkoaa jos jälkipolven on pakko ajaa autoa 15 vuotiaana.
 
Tätä ei allekirjoita kukaan ja autokouluopettajatkin täälläpäin ovat sanoneet, että kevarikortin suorittaneet osaavat ajaa liikenteessä paljon mopopoikia paremmin ja menestyvät autokortin tutkinnoissa paremmin. tiedän tämän myös omasta kokemuksesta.
Tarkoitin lähinnä, että mopoautolla ajaneella on kuitenki paremmin hallussa se, miten nelipyöräinen käyttäytyy. Toki kevarikuskit osaavat paremmin kuin mopokuskit, kun on kahdesti koulut käyty ja päästy isoillekin teille ajelemaan.
 
Onko tässäKÄÄN järkeä? Mielestäni mopoautot vittuun Suomen kaduilta ja ajokortti aikaisimmillaan 18-vuotiaana käteen.

Mun mielestä mopoautot voisi poistaa liikenteestä kokonaan. Joillekkin invaliideille erikoisluvalla mutta ei muille. En tiedä minkä eu hömpötys lain takia nuo yleensä sallittiin.

Mukava nähdä, että suomalaisten patenttiratkaisu joka asiaan on hyvissä voimissa. Jos jokin edes vähänkään etäisesti harmittaa jotakuta, niin "KIELLETTÄVÄ!"
Ollaan todellakin hyysäämisen ja pikkusieluisuuden luvattu maa.

Toivottavasti joku onnistuu kieltämään myös teidän harrastuksenne, koska eiköhän sekin jotakuta mummoa tai muutenvaan mielensäpahoittajaa ärsytä jollain tasolla.
 
Samalla tavallahan niitä moottoripyöriä ja mopoja kuristellaan ja joku ottaa kuristukset pois. Ja joku virittää muuten vaan. Ei sa paljoa asioita muuta. Mutta turvallisuusnäkökohta on ihan hyvä. Olen nähnyt keskellä kaupunkia mopoauton ja auton välisen kolarin seuraukset. Vauhti ei varmaan ihan hirveän kova ollut, kun autosta oli etuvalo rikki, mutta peltivauriota ei juuri nimeksikään ja mopoauto taas oli niin paskana kuin ikinä voi olla ja kuskia irrotettiin sieltä. Noi on sellaisia paskalaatikoita että jos mulla olis jälkikasvua niin en päästäisi edes kyytiin.

No joillakin laitteilla ne 15v. nulikat jokatapauksessa ajaa, se nyt on päivänselvä asia. Ja tuossa sinunkin esimerkkisi tapauksessa vaihtoehtoinen kulkupeli olisi ollut mopo tai skootteri joka kulkee sen saman 40-50km/h. Jos taas tuollaisen kolarin jossa mopoauto on mennyt niin paskaksi että kuskia irroitetaan, olisi ajettu vaihtoehtoisesti sillä mopolla tai skootterilla, ei olisi tarvinnut irroittaa mitään vaan lapioda mopokuski paikanpäällä mustaan säkkiin. Eli yhtä hyvin voisi sanoa että tuossa esimerkissäsi juuri mopoauto pelasti nuoren ihmisen hengen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom