Merja Kyllönen miettii: Mopoautokuskit voivat päästä henkilöauton rattiin?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No joillakin laitteilla ne 15v. nulikat jokatapauksessa ajaa, se nyt on päivänselvä asia. Ja tuossa sinunkin esimerkkisi tapauksessa vaihtoehtoinen kulkupeli olisi ollut mopo tai skootteri joka kulkee sen saman 40-50km/h. Jos taas tuollaisen kolarin jossa mopoauto on mennyt niin paskaksi että kuskia irroitetaan, olisi ajettu vaihtoehtoisesti sillä mopolla tai skootterilla, ei olisi tarvinnut irroittaa mitään vaan lapioda mopokuski paikanpäällä mustaan säkkiin. Eli yhtä hyvin voisi sanoa että tuossa esimerkissäsi juuri mopoauto pelasti nuoren ihmisen hengen.
Niin pahimmassa tapauksessa ehkä. Parhaassa tapauksessa mopokuski olisi pudistellut pölyt vaatteista ja ihmetellyt mitä mopolle kävi. Mutta nyt tässä ei verrattu mopoautoa ja mopoa vaan autoa joka rajoitetaan ja mopoautoa. Ei tarvitse edes miettiä kumpi on turvallisempi vaihtoehto.
 
Ihan jees idea. Noi 50kymppiä kulkevat pahvikopit on ihan hanurista toki eihän niitä tällä uudistuksella heti pois saada liikenteestä.
Kortti semmoseks että ei tarvis käydä kun vähän päivittämässä autokoulussa niin tule b-kortiks. Rajotus autossa vaikka 70km/h niin ei aiheuta älyttömiä vaaratilanteita maantiellä ja liikennekkin etenee vielä kohtuullisesti. Moottoritielle ei edelleenkään mitään asiaa. Ja tietty auton perään hyvin näkyvä tarra tms.
 
Ajokortin hinnan voisi porrastaa. B-kortin saisi 16-vuotiaana, mutta se maksaisi 14k€. Ja sitten aina tonnin vähemmän joka vuosi. 30-vuotiaana sen saisi sitten ilmaiseksi.

Mopoautokakaroiden rikkailla vanhemmilla olisi kuitenkin sen varran massia, että ostaisivat kortinkin elinapetterille samantien. Tekisi hyvää kansantaloudelle.
 
Suomessa, tasa-arvon kehdossa, tuollaisen ehdotuksen ääneen sanominen on lähestulkoon laitonta eikä se voisi mitenkään mennä IKINÄ läpi. Mun mielestä ihan hyvä ajatus.
 
Aika lailla hullua esittää b-kortin ikärajaksi 16 v IMO, tuo kahdeksantoistavuotiaiten liikennekäyttäytyminen keskimäärin jo ihan kreisiä, ollaan liian lapsellisia ja kykenemättömiä omaksumaan yhteiset säännöt... ja mitä kodarin esitykseen tulee, tuollaiset ei vaikuta kansantalouteen kuin marginaalisesti. Ja sekin saattaisi olla "-merkkistä" lisääntyvien onnettomuuksien, nuorten kuolonkolareiden ja loukkaantumisten lisääntyessä ja kulujen sitäkautta kasvaessa.
 
No eihän toi nyt valmis ratkaisu ollut, mutta mun mielestä ihan hyvä ajatus. Tuohon kun yhdistäis vaikka sen maksiminopeuden rajoittamisen, ikärajan (16-18) ja kunnon autokoulun jne. Hinnankaan ei varmaan tarvisi ihan 0€ laskea.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En minäkään että sen kymppitonnia pitäis maksaa. Mutta jos alaikäiset saisivat siirtyä täyskokoisen auton rattiin, jolla jo ihan taajamavauhdeissa saa aikaan isoa vahinkoa, niin kyllä se mun mielestä vois ihan aiheellisesti maksaa enemmä kuin mopokortti. Kylläpä otit itseesi.
 
En minäkään että sen kymppitonnia pitäis maksaa. Mutta jos alaikäiset saisivat siirtyä täyskokoisen auton rattiin, jolla jo ihan taajamavauhdeissa saa aikaan isoa vahinkoa, niin kyllä se mun mielestä vois ihan aiheellisesti maksaa enemmä kuin mopokortti. Kylläpä otit itseesi.

Alkuperäinen viestini oli osoitettu kodari76:lle,
joka ehdotti että autokortti maksaisi 18-vuotiaalle 12000.
 
Niin pahimmassa tapauksessa ehkä. Parhaassa tapauksessa mopokuski olisi pudistellut pölyt vaatteista ja ihmetellyt mitä mopolle kävi. Mutta nyt tässä ei verrattu mopoautoa ja mopoa vaan autoa joka rajoitetaan ja mopoautoa. Ei tarvitse edes miettiä kumpi on turvallisempi vaihtoehto.

Juu olet kyllä oikeassa siinä että jo pieninkin mahdollinen "oikea" auto on ihan eri tasolla turvallisuudessa mitä mopoauto, otinkin vain kantaa tuohon yleiseen "mopoauto on kuolemanloukku" -ajatukseen jota tuntuu olevan vallalla.

Tällähetkellä se on kuitenkin turvallisin menopeli mitä 15v. kakara saa ajaa, se että siinä on muovia ympärillä, ei poista sitä faktaa että siinä istutaan kuitenkin alumiini tms. runkokehikon sisällä penkissä ja kiinni turvavöissä vs. joku honda monkey jonka selässä istutaan muovikypärä päässä t-paita päällä ja vauhti on sama, näistä kahdesta ei tarvitse edes miettiä kumpi on turvallisempi vaihtoehto.

Hinnathan noissa kopeissa on tosin aivan naurettavan kalliita, uuden pienen henkilöauton verran, eikä niistä ilmeisesti makseta edes autoveroa kun luokitellaan mopoksi...
 
Zone-sarja -42%
Alkuperäinen viestini oli osoitettu kodari76:lle,
joka ehdotti että autokortti maksaisi 18-vuotiaalle 12000.

Ai sori. Meni ohi, kun en missään Helsingissä asu. Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Muutetaan sitten mielipdettä. Alle 25v ei tarvitse ajokorttia ollenkaan. Fillarilla ja bussilla. Myöhemmällä iällä poliisi saa poistaa ajokortin jos autossa on subbari.
 
Juu olet kyllä oikeassa siinä että jo pieninkin mahdollinen "oikea" auto on ihan eri tasolla turvallisuudessa mitä mopoauto, otinkin vain kantaa tuohon yleiseen "mopoauto on kuolemanloukku" -ajatukseen jota tuntuu olevan vallalla.
En yhtään ihmettele että sellainen ajatus on vallalla ja kallistun kyllä itsekin siihen suuntaan. Ootko katsellut miten ne vehkeet on tehty? Onneton "huonekaluputkesta" tehty kehikko ja päällä muovia. Ne on siis tosiaan sellaisia että melkein potkaisemalla saa keulan kasaan. Ja jarrut on kirjaimellisesti kun polkupyörästä. Se kehikko ei suojaa yhtään mitään. Voidaan tietysti sanoa että on se turvallisempi kun mopo kun on jotain suojaa, mutta aika haetuksi menee kun ne on silti niin vaarallisia että tosi tilanteessa on kuitenkin henki pois. Se on sama kuin sanoisi ettei risiini ole yhtään niin vaarallista kuin syanidi. :)

Niin ja kyllä joskus voi olla parempi jatkaa matkaa ja lentää auton keulan yli kuin kokea äkkipysäys ja jäädä sinne lootaan jumiin. Siksi ei ole oikein mielekästä vertailla mopon ja moposuton turvallisuutta. Oikean auton kanssa ei tarvitse enää miettiä kummalla kolaroisin mieluummin.
 
Ai sori. Meni ohi, kun en missään Helsingissä asu. Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Muutetaan sitten mielipdettä. Alle 25v ei tarvitse ajokorttia ollenkaan. Fillarilla ja bussilla. Myöhemmällä iällä poliisi saa poistaa ajokortin jos autossa on subbari.

Ajattelin vaan ettei tuollaisia voi laukoa, ellei ole elänyt koko elämäänsä Helsingissä toimivan julkisen liikenteen parissa. Ilman autoa tai muuta omaa (tai kaverilta lainattua) kulkupeliä ei maaseudulla liikuta yhtään mihinkään.
 
Matti Korhosta oli pelottanu mopoautossa,ja sillä perusteella jakaa lausuntoja.Tyyppi työskentelee liikenneturvassa, pitäs ekaks lyödä onnettomuustilastoja pöytään ja sit kertoa mielipiteensä.

Kevyt nelipyörä ? Wikipedia Maailmanmatkaajat ei ole nähny mopoautoja,kannattas kävästä vaikka jossain noista wikipedian mainitsemista maista.Ihme pelleilyä.

Mannerheimintiellä ajelusta sen verran että se paska vetää niin huonosti johtuen liikennesuunnittelijoiden säätämistä valoista,siinä ei oo paskaaka merkitystä ajatko mersulla vai mopolla etenemään et pääse.Paitsi yöllä oisko 3 ja 5 välillä ku valot on pois käytöstä.
 
Joko niiden pitäisi kulkea 80 km/h tai sitten niitä ei saisi päästää ollenkaan teille joilla on vähintään 80 km/h rajoitus.

Miksei B kortin ikärajaa voisi alentaa vaikka 16 vuoteen? Joku elektroninen härpäke autoon jolla tehot putoaa niin ettei autolla pysty "revitteleen" ja että se kulkee vaikka sen max 80 km/h. Sitten vaan rajut sanktiot jos niillä ajellaan ilman rajoittimia. Mutta rajoitin pitää vaikka koodilla pystyä kytkemään pois että täysi-ikäinen kortillinen voisi käyttää samaa autoa.

Juu ei mua haittais ollenkaan. Nykyiset mopot voisi rajoittaa 45 km/h sijaan johonki 30 km/h ja palauttaa pyöräteille, sitten tieliikennemopoihin 65 km/h rajoitukseksi ja autoteille, oli sitten 2-4 pyörää ja malli mikä hyvänsä - vähän perusmopoa kalliimpi ajokortti näille tietty.

Kuristettu henkilöauto toimisi tieliikenteessä ihan jees, kuitenki mopoautossa useampi sata kiloa massaa ja saman verran vie tilaa kaistalta, niin sen puolesta ihan sama. Kuristuksessa olisi myös se hyvä puoli, että jos B1-kortin saisi 16-vuotiaana ja ajelisi sillä pari vuotta, niin olisi vähän kokemusta ennen ku hyppää 150 km/h kulkevan vehkeen rattiin - sama malli ku kevari-prätkäkortin kanssa. Voisi poliisi sitten siinä välissä jo ottaa pahimmilta tolloilta kortit pois.
 
Tätä ei allekirjoita kukaan ja autokouluopettajatkin täälläpäin ovat sanoneet, että kevarikortin suorittaneet osaavat ajaa liikenteessä paljon mopopoikia paremmin ja menestyvät autokortin tutkinnoissa paremmin. tiedän tämän myös omasta kokemuksesta.
Kevarillla ajaneet osaa sitten autollakin ajaessaan tehdä sellaisen ihmeellisen asian kuin ryhmittäytymisen, jota ei 90 % autoilijoista osaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom