Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin pahimmassa tapauksessa ehkä. Parhaassa tapauksessa mopokuski olisi pudistellut pölyt vaatteista ja ihmetellyt mitä mopolle kävi. Mutta nyt tässä ei verrattu mopoautoa ja mopoa vaan autoa joka rajoitetaan ja mopoautoa. Ei tarvitse edes miettiä kumpi on turvallisempi vaihtoehto.No joillakin laitteilla ne 15v. nulikat jokatapauksessa ajaa, se nyt on päivänselvä asia. Ja tuossa sinunkin esimerkkisi tapauksessa vaihtoehtoinen kulkupeli olisi ollut mopo tai skootteri joka kulkee sen saman 40-50km/h. Jos taas tuollaisen kolarin jossa mopoauto on mennyt niin paskaksi että kuskia irroitetaan, olisi ajettu vaihtoehtoisesti sillä mopolla tai skootterilla, ei olisi tarvinnut irroittaa mitään vaan lapioda mopokuski paikanpäällä mustaan säkkiin. Eli yhtä hyvin voisi sanoa että tuossa esimerkissäsi juuri mopoauto pelasti nuoren ihmisen hengen.
Vai että pitäisi ajokortti saada ilmaiseksi? Hyvähän sieltä vasurijoukosta on huudella.
En minäkään että sen kymppitonnia pitäis maksaa. Mutta jos alaikäiset saisivat siirtyä täyskokoisen auton rattiin, jolla jo ihan taajamavauhdeissa saa aikaan isoa vahinkoa, niin kyllä se mun mielestä vois ihan aiheellisesti maksaa enemmä kuin mopokortti. Kylläpä otit itseesi.
Niin pahimmassa tapauksessa ehkä. Parhaassa tapauksessa mopokuski olisi pudistellut pölyt vaatteista ja ihmetellyt mitä mopolle kävi. Mutta nyt tässä ei verrattu mopoautoa ja mopoa vaan autoa joka rajoitetaan ja mopoautoa. Ei tarvitse edes miettiä kumpi on turvallisempi vaihtoehto.
Alkuperäinen viestini oli osoitettu kodari76:lle,
joka ehdotti että autokortti maksaisi 18-vuotiaalle 12000.
En yhtään ihmettele että sellainen ajatus on vallalla ja kallistun kyllä itsekin siihen suuntaan. Ootko katsellut miten ne vehkeet on tehty? Onneton "huonekaluputkesta" tehty kehikko ja päällä muovia. Ne on siis tosiaan sellaisia että melkein potkaisemalla saa keulan kasaan. Ja jarrut on kirjaimellisesti kun polkupyörästä. Se kehikko ei suojaa yhtään mitään. Voidaan tietysti sanoa että on se turvallisempi kun mopo kun on jotain suojaa, mutta aika haetuksi menee kun ne on silti niin vaarallisia että tosi tilanteessa on kuitenkin henki pois. Se on sama kuin sanoisi ettei risiini ole yhtään niin vaarallista kuin syanidi.Juu olet kyllä oikeassa siinä että jo pieninkin mahdollinen "oikea" auto on ihan eri tasolla turvallisuudessa mitä mopoauto, otinkin vain kantaa tuohon yleiseen "mopoauto on kuolemanloukku" -ajatukseen jota tuntuu olevan vallalla.
Ai sori. Meni ohi, kun en missään Helsingissä asu. Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Muutetaan sitten mielipdettä. Alle 25v ei tarvitse ajokorttia ollenkaan. Fillarilla ja bussilla. Myöhemmällä iällä poliisi saa poistaa ajokortin jos autossa on subbari.
Joko niiden pitäisi kulkea 80 km/h tai sitten niitä ei saisi päästää ollenkaan teille joilla on vähintään 80 km/h rajoitus.
Miksei B kortin ikärajaa voisi alentaa vaikka 16 vuoteen? Joku elektroninen härpäke autoon jolla tehot putoaa niin ettei autolla pysty "revitteleen" ja että se kulkee vaikka sen max 80 km/h. Sitten vaan rajut sanktiot jos niillä ajellaan ilman rajoittimia. Mutta rajoitin pitää vaikka koodilla pystyä kytkemään pois että täysi-ikäinen kortillinen voisi käyttää samaa autoa.
Kevarillla ajaneet osaa sitten autollakin ajaessaan tehdä sellaisen ihmeellisen asian kuin ryhmittäytymisen, jota ei 90 % autoilijoista osaa.Tätä ei allekirjoita kukaan ja autokouluopettajatkin täälläpäin ovat sanoneet, että kevarikortin suorittaneet osaavat ajaa liikenteessä paljon mopopoikia paremmin ja menestyvät autokortin tutkinnoissa paremmin. tiedän tämän myös omasta kokemuksesta.