Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mr.Referee sanoi:Merimies on: henkilö joka on laivalla töissä ja vastaa laivan merenkulkuominaisuuksien ylläpidosta, navigoinnista tai huollosta. Huoltoon kuuluu myös kokit ja stuertit.
Mr.Referee sanoi:Tähän voisi sanoa että kaikki ketkä on suorittanut STCW95:sen mukaisen Basic Trainingin ja on laivalla töissä ovat merimiehiä. Oli se tehtävä sitten mikä tahansa.
Jii82 sanoi:Kivat herneet
Mr.Referee sanoi:Ja merille ei kannata lähteä ellet tule toimeen muiden ihmisten kanssa.
fish sanoi:Jarek: Millä laivalla ja minkä firman kautta olet ollut hommissa? Mitä siitä maksettiin? On aika mielenkiintoista, että jotkut firmat on onnistuneet saamaan jalkaa ovenväliin noihin vahtipuolen hommiin laivoilla, ja mm. maksavat maaverolla palkat. En ole kuullut mitä esim Unioni on asiasta mieltä, vai onko mitään mieltä.
.
Mr.Referee sanoi:Merimies on: henkilö joka on laivalla töissä ja vastaa laivan merenkulkuominaisuuksien ylläpidosta, navigoinnista tai huollosta. Huoltoon kuuluu myös kokit ja stuertit.
Pantera sanoi:minkälaisia merimiehiä täällä pyörii? onko ihan merikapteeneita/niiksi valmistuvia tai insinöörejä? telakalla?
itse kanssa hieman kiinnostunut tästä alasta ja miettinyt amk:hon hakua.
harmi vaan että ei taida olla kuin kotka ja rauma missä voi opiskella.
onko vaikea päästä tietääkö kukaan?
miten toi laivahomma yleensä, onko paljon töitä ulkomailla? lähinnä amerikka kiinnostais.
Copacabana sanoi:Pientä tarkennusta.
Merimies on yleisnimitys henkilöstä, joka työskentelee laivassa.
Laivoissa on päällystö, johon kuuluvat ylikonemestari, konemestarit, moottorimies, jotka työskentelevät konehuoneessa. Ja heidän koulutuksensa tapahtuu pääsääntöisesti tekussa.
Päällystöä on myös kapteeni, perämiehet.
Heidän työpisteensä on komentosillalla (prykä). Koulutus merenkulkuopistossa.
Puosut, jungmannit ovat kansipuolen työntekijöitä.
Köksät (emäntä, kokki, apukokki, messityttö, -poika jne.) hoitavat muonituksen.
Em. sepustus käy rahtilaivojen henkilöstöön :5:
Matkustuslaivoissa on paljon muita mm. asiakaspalvelutehtävissä.
PieniMies sanoi:Pakko tarkentaa kun liippaa niin läheltä.
Moottorimies ei kuulu päällystöön, poosuja vielä on, jungmanneja ei enää,
nykyään kansipuolen hoitaa matruusit ja puolimatruusit. Suomenlipulla
seilataan 1:1 systeemillä, eli yksi osa duunia yks vapaata.
Koulutusta saa Raumalta, Kotkasta, Maarianhaminasta ja Turusta.
Turussa tosin vain kansipuolen päällystö koulutus, eli kippari koulu. Maarianhaminassa
sopii osata ruotsia. Jos merihommat kiinnostaa tökäriin vaan ja yhteishaun
kautta kouluun. Jobia löytyy matruuseille ja poosuille, kun vielä suomenlippu
ahterissa heiluu, mutta niillä kouluilla harvemmin maissa hommia saa.
Sama kansipäällystössä, pakko melkein olla kipparinkirjat taskussa jos haluaa
töitä. Vahtiperämies koulutus varmisti pikkuperämiesten ylitarjonnan.
Konepuoli ja kokkipuoli ovat oikeastaan ainoa koulutus joilla maissakin saa
hommia. Konemestarit ja sähkömiehet saa jobia pikkusen helpommin.
Suomalaisessa paatissa jos haluaa seilata, tuskin kovin paljoa itämerta
pidemmäksi pääsee. Jos kauemmin on samassa paatissa, satamakaupungit
tulee tutuks. Mutta jos reissata haluaa, merijobi sopii oikeastaan siksi hyvin
koska ulosmaksu on yleensä kohtalainen ja sulla on sit se kuukauden vapaa.
Paitsi matkustajalaivoilla, joilla on se lyhyempi vuorottelu.