Merille töihin...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jarek
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
25.3.2003
Viestejä
689
Nyt kun alkaa olla vaadittavat kurssit kohtapuoliin suoritettuna on aika hakea merille töihin.
Järjestyksenvalvonta kiinnostaa ensisijaisesti.Kertokaahan kokemuksianne,jos teillä niitä on,maakravut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Merille töihin .. ei kannata mainita tollasen asian yhteydessa sanaa "järjestyksenvalvonta" .. ei nimittäin kovin korkeessa asemassa ole merimiesten keskuudessa ;)

Minkälaisia kursseja oot käyny ja mihin oot aatellu hakee? ..ja nimenomaan laivan järjestyksenvalvojaks? Tunnetko jotain henkilöä joltain tietyltä laivalta minne ajattelit hakea?
 
Laivalla järjestyksenvalvonta on raskasta mutta mielenkiintoista puuhaa. Itsellä kokemusta Ruotsinliikenteestä. Työvuorot menevät pääasiassa 6:n tai 8:n päivän jaksoissa, ja vuoroja on erilaisia. Töissä kerrallaan on yleensä 2 järjestyksenvalvojaa, ja 2 on lepäämässä. Työvuorot on raskaita, vuorokausitunnit on 10.5, mutta ei suinkaan peräkkäin, vaan pätkittynä. Esim. vuoro 21.30-06, 13-15. Vastapainona on sitten työjakson mittainen vapaajakso.

Töihin pääseminen onkin sitten ihan eri juttu. Junioreita ei tietääkseni oteta, ellei ole jotain erityisiä syitä. Kokemusta pitäisi olla alalta, mielellään myös meripuolelta koska järjestyksenvalvojat ovat kansimiehistöä. Siten vaatimuksetkin ovat kovemmat esim. näön ym. osalta.

Niin, ja järjestyksenvalvonta ei ole se pääasiallinen tehtävä laivalla, vaan palovartiointi. Yöllä kierrettiin tunnin välein (vuorotellen, eli joka toinen tunti) palokierros, joka kesti 25-40 minuuttia. Kävellä saa siis todella paljon.

Palkka on meriverotuksen vuoksi kohtuullinen, mutta ei ihmeellinen. Jonkin verran saa ostaa henkilökuntahintaan tuotteita, mutta sitäkin puolta kiristetään koko ajan.

Jos laivahommat kiinnostaa, ottaisin ensimmäisenä yhteyttä Helsingin työvoimatoimiston Merivälitykseen, joka on ns. työvoimapankki. Sieltä osaavat kertoa tarkemmin mm. vaatimuksista.
 
Merimies on: henkilö joka on laivalla töissä ja vastaa laivan merenkulkuominaisuuksien ylläpidosta, navigoinnista tai huollosta. Huoltoon kuuluu myös kokit ja stuertit.
 
Mr.Referee sanoi:
Merimies on: henkilö joka on laivalla töissä ja vastaa laivan merenkulkuominaisuuksien ylläpidosta, navigoinnista tai huollosta. Huoltoon kuuluu myös kokit ja stuertit.

Näemmä tämä thread siivottiin, hyvä niin. Ennen siivoamista joku oli sitä mieltä, ettei laivan vahtimies ole merimies. Eikö sitten laivan paloturvallisuus ja pelastustehtävät (jotka kuuluvat vahtimiehelle) ole merenkulkuominaisuuksien ylläpitoa tms? Jos tämä keskustelu jatkuisi vähän korrektimmin kuin äsken...


Jarek: mitä tarkoitit tarvittavilla kursseilla.
 
Tähän voisi sanoa että kaikki ketkä on suorittanut STCW95:sen mukaisen Basic Trainingin ja on laivalla töissä ovat merimiehiä. Oli se tehtävä sitten mikä tahansa.
 
Ihan perusjutut eli vaksi- ja järkkärikortit on suoritettuna.
Lisäksi suoritin Basic trainingin jolla voisin hakea merimieheksi talouspuolen hommiin.Ensi kuussa käyn kaksipäiväisen paloturvallisuuskurssin joka vaaditaan järjestyksenvalvojilta.

Olen aikaisemmin ollut laivalla vartijana,ulkopuolisen ja ahneen firman kautta.Ainakin sillä potskilla jv:t pitivät työstään ja homma näytti muutenkin toimivan hyvin.Palovalvonnasta vastasi kiertävä kansimies,kun taas järkkäreiden hommaa oli valvoa autokannet yms. tilat lastausten aikana ja matkalla tietysti yleiset tilat.

Itse näkisin hyvinä puolina työvuorojärjestelyt,kuukauden työt hoidetaan periaatteessa 15 päivässä.Palkka on kaiketi kohdallaan ja messi pursuaa syömätöntä ruokaa.Wiinat ja tupacat irtoaa halvalla ja kaiken lisäksi ruotsinkielen taidot kehittyy.

Eri asia onko töitä tarjolla...
 
Mr.Referee sanoi:
Tähän voisi sanoa että kaikki ketkä on suorittanut STCW95:sen mukaisen Basic Trainingin ja on laivalla töissä ovat merimiehiä. Oli se tehtävä sitten mikä tahansa.


Kivat herneet ;) Lähinnä tarkotin tuolla lauseella sitä että merimiesten merimies on sellanen ankkuri-tatuoinnin omistava karju joka ei pienistä hätkähdä ja on käynyt läpi joka mantereen jne. Lähinnä naurattaa tuolla ruotsinlaivan baarissa työskentelevät hintelät kaverit ketkä ketkä mainostaa itteensä merimiehiks .. siisti sisätyö se vaan on! Ja puoliks vitsi oli se lause.

Mut lähinnä tuosta nykyajan työstä , et sinne ei paljoa ole asiaa ilman ruotsin osaamista ja hyvin .. sekä myös englanti ja muita kieliä on hyvä osata.
Kyseiseltä laivalta on hyvä tuntee joku tai ainakin saada suositukset hommia tehneeltä kaverilta tai aluksen päällystöön kuuluvalta , koska lähinnä kapteeni ja yliperämies sut vielä haastattelee jos pääset sinne asti, ja todennäkösesti se haastattelu on vielä ruotsiks.

Ja niinku joku jo mainitsi niin se järjestyksenvalvonta on erilaista ku missään muualla , homma pitää olla hanskassa ja siellä pitää pärjätä. Duuni itessään on varmasti paikan takia hienoo, mut raskasta. Kannat illalla kaveria paareilla alimmasta kerroksesta platalla odottavalle helikopterille .. seuraavaks käännytät kaverin takaisin hyttiin joka on päättäny ruuvata sängyn irti seinästä kännissä .. teet koko laivan kattavan palokierroksen ja välissä kuskaat putkaan jotain retkuja ketä riehuu baarissa ..jne. jne.
Palkkaan tulee norm. kk liksan lisäks vielä tietty prosentti laivan myynnistä, mikä on ihan hyvä summa. Nykypäivänä voi vissiin pitää sitä lähempänä kahden ja puolen tuhannen euron kk liksaa hyvänä kyseisellä alalla.

kylläpä on sekavaa tekstiä ..
 
No en ite oo menossa järkkäriksi laivalle. Mutta muuhun hommiin kyllä ollaan menossa kunhan saadaan tää koulu vaan pois alta... Ja merille ei kannata lähteä ellet tule toimeen muiden ihmisten kanssa.
 
Jii82 sanoi:
Kivat herneet

Ei tainnu olla palkokasvi, vaan liittyi nyt jo poistettuun osioon tästä threadista.

Jarek: Millä laivalla ja minkä firman kautta olet ollut hommissa? Mitä siitä maksettiin? On aika mielenkiintoista, että jotkut firmat on onnistuneet saamaan jalkaa ovenväliin noihin vahtipuolen hommiin laivoilla, ja mm. maksavat maaverolla palkat. En ole kuullut mitä esim Unioni on asiasta mieltä, vai onko mitään mieltä.


Etuja joista unohdin mainita on mm. että työmatkoista maksetaan puolet. Lisäksi merimieslääkärintarkastus korvataan. Vahtina saat myös oman hytin, pääasiassa hytin joutuu jakamaan.

Työ muistuttaa varmaan aika lailla poliisin työtä, sakotus poislukien. Painat ympäri pientä paattiasi, selvittelet lasten olemista yökerhossa, seuraavaksi tappeluun josta viedään joku putkaan, annat ensiapua, selvität perheriitaa ym. Valtaa on kuin itsevaltiaalla, ja vastaat suoraan förstille ja kapteenille. Lisäksi auktoriteettia on ihan eri lailla kuin esim. portsarina ollessani. On kumma tunne huomata ovihommien jälkeen, että joku tosiaan uskoo kun sanoo kerran, vieläpä ystävällisesti.

Sen huomasin kanssa kun olin hommissa, että vahtimies on kaikkien kaveri. Olen työskennellyt myös mm. taxfreessa, ja sillon hommat oli tosi kuppikuntaisia. Tarjoilijat hengasivat tarjoilijoiden kanssa, taxfreeporukka omiensa kanssa jne.


Merivälitykseen vaan yhteys jos mikään laivatyö kiinnostaa. Melkeen joka hommaan pitää olla vastaavaa kokemusta, mutta aina voi yrittää. Nyt kun Rosellan ulosliputuskin jäi tekemättä, niin hommaa varmaan riittää taas.
 
Mr.Referee sanoi:
Ja merille ei kannata lähteä ellet tule toimeen muiden ihmisten kanssa.

Jep , täysin totta .. ihmissuhdetaitoja tarvitaan ja paljon.
Ite ollu todistamassa muutamaakin aika ikävästi päättynyttä henkilökunnan välienselvittelyä. Mut tietty näitä ongelmia on joka paikassa , laivassa ehkä vähän ympäristöllä vaikutusta.
 
fish sanoi:
Jarek: Millä laivalla ja minkä firman kautta olet ollut hommissa? Mitä siitä maksettiin? On aika mielenkiintoista, että jotkut firmat on onnistuneet saamaan jalkaa ovenväliin noihin vahtipuolen hommiin laivoilla, ja mm. maksavat maaverolla palkat. En ole kuullut mitä esim Unioni on asiasta mieltä, vai onko mitään mieltä.
.

Iso varustamo ja iso vartiointiliike,kaikki tuntee.Palkka oli n. 1500 euroa eli ihan suolesta,mutta sen kestää kun ajattelee että kysymyksessä on vartiointiliike joten sieltä ei ole lupakaan odottaa kunnollista palkkaa...tuosta verot ja luontoisedut pois niin ei siitä mitään jää.

Laivaporukka oli asiallista eikä niistä ole pahaa sanottavaa...Kehoittivat käymään kurssit ja hakeutumaan suoraan töihin.

Kyllä kai Unionilla oli sanansa sanottavana,kun tehtävänimikkeitäkin puljattiin iankaiken ja lopullisiksi ne muuttui vasta silloin kun asioista keskusteltiin laivan päällystön kanssa.Eli vartiointiliike oli tässäkin pihalla kuin tampoonin narut...
 
Jahas. Ainoa josta olen kuullut, on kelta-musta turvafirma sinivalkoisella laivalla. Osuuko oikeaan, kun ei voi suoraan sanoa...
 
Mr.Referee sanoi:
Merimies on: henkilö joka on laivalla töissä ja vastaa laivan merenkulkuominaisuuksien ylläpidosta, navigoinnista tai huollosta. Huoltoon kuuluu myös kokit ja stuertit.

Pientä tarkennusta.
Merimies on yleisnimitys henkilöstä, joka työskentelee laivassa.
Laivoissa on päällystö, johon kuuluvat ylikonemestari, konemestarit, moottorimies, jotka työskentelevät konehuoneessa. Ja heidän koulutuksensa tapahtuu pääsääntöisesti tekussa.

Päällystöä on myös kapteeni, perämiehet.
Heidän työpisteensä on komentosillalla (prykä). Koulutus merenkulkuopistossa.

Puosut, jungmannit ovat kansipuolen työntekijöitä.

Köksät (emäntä, kokki, apukokki, messityttö, -poika jne.) hoitavat muonituksen.

Em. sepustus käy rahtilaivojen henkilöstöön :5:
Matkustuslaivoissa on paljon muita mm. asiakaspalvelutehtävissä.
 
minkälaisia merimiehiä täällä pyörii? onko ihan merikapteeneita/niiksi valmistuvia tai insinöörejä? telakalla?

itse kanssa hieman kiinnostunut tästä alasta ja miettinyt amk:hon hakua.
harmi vaan että ei taida olla kuin kotka ja rauma missä voi opiskella.
onko vaikea päästä tietääkö kukaan?

miten toi laivahomma yleensä, onko paljon töitä ulkomailla? lähinnä amerikka kiinnostais.
 
Pantera sanoi:
minkälaisia merimiehiä täällä pyörii? onko ihan merikapteeneita/niiksi valmistuvia tai insinöörejä? telakalla?

itse kanssa hieman kiinnostunut tästä alasta ja miettinyt amk:hon hakua.
harmi vaan että ei taida olla kuin kotka ja rauma missä voi opiskella.
onko vaikea päästä tietääkö kukaan?

miten toi laivahomma yleensä, onko paljon töitä ulkomailla? lähinnä amerikka kiinnostais.

Kyllä, kyllä Kotkan ja Rauman merenkulkuoppilaitoksessa valmistuu merenkulkijoita. Etenkin merikoulun puolella on yhteishaku ja niin kai se on opistonkin puolella.

Käy työkkärissä ottamassa selvää! :thumbs:

Rahtilaivoissa tai kuivarahtialuksissa, miten niistä nykyään puhutellaankin on reissut yleisesti ottaen kaksi reissua ja yksi maissa (vapaa). :)
Riippuu tietty millä linjoilla seilaa, eli jos menee esim. etelä-amerikan reissulle niin 3-4 kk:tta voi olla yksi reissu.
Välimeren maihin reissu kestää kolmisen viikkoa.
Laiva ei kauaa satamassa "makaa", vaan kun lasti on purettu ja uusi lastattu niin seur. maa ja satama odottaa.

Ja mitä telakalla tehtävään duuniin tulee niin sillä ei oo mitään tekemistä itse seilaamisen kanssa.
Insinöörit ja teknikot sekä hitsarit tekevät telakalla duunia.
 
Copacabana sanoi:
Pientä tarkennusta.
Merimies on yleisnimitys henkilöstä, joka työskentelee laivassa.
Laivoissa on päällystö, johon kuuluvat ylikonemestari, konemestarit, moottorimies, jotka työskentelevät konehuoneessa. Ja heidän koulutuksensa tapahtuu pääsääntöisesti tekussa.

Päällystöä on myös kapteeni, perämiehet.
Heidän työpisteensä on komentosillalla (prykä). Koulutus merenkulkuopistossa.

Puosut, jungmannit ovat kansipuolen työntekijöitä.

Köksät (emäntä, kokki, apukokki, messityttö, -poika jne.) hoitavat muonituksen.

Em. sepustus käy rahtilaivojen henkilöstöön :5:
Matkustuslaivoissa on paljon muita mm. asiakaspalvelutehtävissä.

Nyt vedettiin oikein NusNussit. Mutta näinhän se on. oli vaan kädet jäässä ku ite kirjoitti. Jos haluaa nähdä edes vähän maailmaa ja eri paikkoja niin merille vain. Mutta jos tietää että ei tule toimeen ihmisten kanssa, ei voi olla erossa äitistä/vaimosta tai on alkoholin suurkuluttaja niin jättää suosiolla väliin.
 
Pakko tarkentaa kun liippaa niin läheltä.
Moottorimies ei kuulu päällystöön, poosuja vielä on, jungmanneja ei enää,
nykyään kansipuolen hoitaa matruusit ja puolimatruusit. Suomenlipulla
seilataan 1:1 systeemillä, eli yksi osa duunia yks vapaata.
Koulutusta saa Raumalta, Kotkasta, Maarianhaminasta ja Turusta.
Turussa tosin vain kansipuolen päällystö koulutus, eli kippari koulu. Maarianhaminassa
sopii osata ruotsia. Jos merihommat kiinnostaa tökäriin vaan ja yhteishaun
kautta kouluun. Jobia löytyy matruuseille ja poosuille, kun vielä suomenlippu
ahterissa heiluu, mutta niillä kouluilla harvemmin maissa hommia saa.
Sama kansipäällystössä, pakko melkein olla kipparinkirjat taskussa jos haluaa
töitä. Vahtiperämies koulutus varmisti pikkuperämiesten ylitarjonnan.
Konepuoli ja kokkipuoli ovat oikeastaan ainoa koulutus joilla maissakin saa
hommia. Konemestarit ja sähkömiehet saa jobia pikkusen helpommin.
Suomalaisessa paatissa jos haluaa seilata, tuskin kovin paljoa itämerta
pidemmäksi pääsee. Jos kauemmin on samassa paatissa, satamakaupungit
tulee tutuks. Mutta jos reissata haluaa, merijobi sopii oikeastaan siksi hyvin
koska ulosmaksu on yleensä kohtalainen ja sulla on sit se kuukauden vapaa.
Paitsi matkustajalaivoilla, joilla on se lyhyempi vuorottelu.
 
PieniMies sanoi:
Pakko tarkentaa kun liippaa niin läheltä.
Moottorimies ei kuulu päällystöön, poosuja vielä on, jungmanneja ei enää,
nykyään kansipuolen hoitaa matruusit ja puolimatruusit. Suomenlipulla
seilataan 1:1 systeemillä, eli yksi osa duunia yks vapaata.
Koulutusta saa Raumalta, Kotkasta, Maarianhaminasta ja Turusta.
Turussa tosin vain kansipuolen päällystö koulutus, eli kippari koulu. Maarianhaminassa
sopii osata ruotsia. Jos merihommat kiinnostaa tökäriin vaan ja yhteishaun
kautta kouluun. Jobia löytyy matruuseille ja poosuille, kun vielä suomenlippu
ahterissa heiluu, mutta niillä kouluilla harvemmin maissa hommia saa.
Sama kansipäällystössä, pakko melkein olla kipparinkirjat taskussa jos haluaa
töitä. Vahtiperämies koulutus varmisti pikkuperämiesten ylitarjonnan.
Konepuoli ja kokkipuoli ovat oikeastaan ainoa koulutus joilla maissakin saa
hommia. Konemestarit ja sähkömiehet saa jobia pikkusen helpommin.
Suomalaisessa paatissa jos haluaa seilata, tuskin kovin paljoa itämerta
pidemmäksi pääsee. Jos kauemmin on samassa paatissa, satamakaupungit
tulee tutuks. Mutta jos reissata haluaa, merijobi sopii oikeastaan siksi hyvin
koska ulosmaksu on yleensä kohtalainen ja sulla on sit se kuukauden vapaa.
Paitsi matkustajalaivoilla, joilla on se lyhyempi vuorottelu.

Läheltä liippaa täälläkin.;)

Vai ei itämerta edemmäs? Olen eri mieltä.

Mielipiteesi ulosliputuksesta?
Mä en ole ulosliputuksen kannalla.
 
Olisi kyllä aika loistavaa jossain vaiheessa itsekin tuommoiseen duuniin päästä.
Itsellä kyllä vielä 2 vuotta koulua jäljellä jonka jälkeen sitten armeijaan.

...ehkäpä sitten jossain hamassa tulevaisuudessa...:D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom