Meneekö mun protsku rahat hukkaan ?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
58
Moi,
Käyn salilla 3 kertaa viikossa. Salille kävely ja takas kestää noin tunnin, ja salilla käyn 3x15 toistoilla noin 13 konetta läpi. Sali kieros kestää noin puolitoista tuntia.

Olen siis ihan newbie tässä hommassa. Tarkoitus olisi piristyä, kun väsyttää aina ja kaikkialla. Jopa salissa kesken treeniä rupee haukottelemaan :zzzz:
(Lääkäri on tutkinut ja mitään ei löydy.)

Läskiäkin pitäisi polttaa, joten on "dietti" päällä. Hyvin yksinkertainen, eli syön muuten normaalisti mutta en valkoisita viljaa, perunaa, riisiä enkä pastaa. Niin ja ruuan kanssa en syö leipää. Muuten syön suht normaalisti.

Nyt siihen protsku kysymykseen.

Kun salilla käynti tuntuu raskaalta, niin ei stiä nyt ainakaan haluaisi että käynti menee "hukkaan" proteiinin puutteeseen, joten olen nyt muutaman kuukauden ajan ottanut treenin jälkeen yhden annoksen protsku juomaa.

Nyt kuitenkin alan miettimään, että ehkä kroppa ei toimikkaan sillä tavalla, ja protskut menee hukkaan.

Eli jos otan protsku juomaa kolme kertaa viikossa, niin onko yhtä tyhjän kanssa?

Ko. protskussa ei ole hiilihydraatia nimeksikään...

Kyllä siitä nyt ainakin jonkin verran hyötyä on, mutta kyllä palkkarissa tarvitaan ainakin vähän hiilareita. Kokeneemmat voi kertoa enemmän, kun en mä näistä mitää tiedä :D

Ei se prodedrinkki hukkaan ole mennyt, varsinkin kun kerroit olevasi dieetillä. Jos valmiiksi kärsit väsymyksestä, kannattaa tarkistaa että dieetillä on riittävästi kaloreita, tai väsymys senkun pahenee.

Kun otat sitä prodea treenin jälkeen, käynnistää se palautumisen nopeammin kuin kiinteä safka. Sitä ei kannata ainakaan pois jättää, mieluummin lisätä prodelle hiilaria kaveriksi siihen palautusjuomaan niinku Mursu^ tossa jo mainitsikin.

Tarkkaile syömisiäsi myös proteiininsaannin kannalta, jotta päivittäin tulee riittävä määrä, 1,5 - 2,5 grammaa / rasvaton painokilo.

Kiitos vastauksista.

Hiilaria en ole tohtinut ottaa, kun dietti nimenomaan on sellainen, että hiilareita vähemmän. No tuleehan se protsku otettua joskus tuoremehussa, ja yleensä joku ruisleipä tahi jotain muuta hiilaria siinä samassa.

Täytyy miettiä sitä 2g / läskitön Kg. Ei kai ylimääräinen protsku voi lihottaa ?
Ei kai muu auta kun hankkia ruoka vaaka, ja laskukone :(

Halffi- sanoi:
Halusitko nyt siis saada neuvoja tuohon väsymykseen, vai halusitko tietää että otatko sen drinkin turhaan? :)

No jos vain on jotain kommenttia heittää väsymykseen niiin kerro ihmeessä :)

Pitäis tuota treeni ohjelmaakin varmaan miettiä, muutta siitä sitten toisessa thredissä.

Pistäppä esimerkkiä päivän ruokailuista näkyviin. Sieltä minä lähtisin niitä "vikoja" etsimään. Kaikille kun ei välttämättä edes sovi hyvin se matalahiilarinen dieeti, joillakin vain tulee esim. todella väsynyt ja vetämätön olo ja treenaaminen on hankalaa. Toinen pointti on se, että kauanko dieettisin on nyt kestänyt ja kauanko tätä väsymystä on ollut? Mulla ainakin kestää se pari viikkoa kropan tottua esim. mataleihin hiilareihin, tätä ennen on väsymystä ja kaikkea muutakin pientä ja ilkeetä, mutta nopeasti keho noihin tuntuu tottuvan.

Vaikea sanoa koska väsymys on alkanut, sehän oli yksi syy miski lähdin kuntosaliin. Toinen oli muuten kipeä selkä, ja se selkä kipu on muuten lähtenyt :)

Vaikea sanoa mitä tulee päivän aikana tarkalleen syötyä. Ainoa vakituinen juttu on niukka aamupala ennen töihin lähtöä. Ja se on viili :nolo:

Sitten yleensä heti töihin tultua kello 8:00 aikaan, syön viellä leivän tai nyrkillisen pähkinä/rusinaa sekotusta.

Ruokatauko on kello 11:00 jolloin syön mitä työpaikkaruokala tarjoaa, mutta jätän siis pois perunan/riisin/pastan, jonka korvaan runsaalla salaatilla. Leivät otan mukaan, ja syön ne vasta myöhemmin, ehkä tuossa 14:00 aikaan.

Työpäivän aikana vaihteleva määrä kahvia 0 - 6 kuppia...

Jos ei ole salipäivä niin syön kotona 17:00 aikaan jotain grillatua kanaa/possua/kalaa ja muutaman tomaatin ja sipulin.

Jos on sali päivä niin syön ehkä töissä viellä vähän extra leipää, tai banaanin. Tai sitten meen ensin kotiin ja syön viilin ja jotain muroja, mitä lapsille on ostettu :nolo:

Salin jälkeen sitten onkin yleensä nälkä. Silloin ensin se protsku juoma, viili, pari kolme reissumiestä tai sitten jos viellä innostuu grillaamaan niin ehkä grillaan.

Illat onkin sitten kamppailua. Yleensä syön vain xylitooli purkkaa ja juon pari litraa light colaa, jolla yritän pysyä pois jääkaapilta ja makeisista.

Joskus on vaan pakko saada jotain, ja saatan syöda hieman mitä kaapista löytyy. Kananmuna, leipä, muroja, banaani tai jotain.

Tuntuu että koko ilta menee saman ajatuksen kanssa. "Mitäköhän sitä nyt söisi?"

Kerran viikossa sitten tulee syötyä vähän makeata (esim yksi jäätelö), ja/tai pizza tai tacoja tms.

Kyllähän sen jo tässä kirjoittellessa alkaa tajuamaan, että pitäisi varmaan kiinittää enemmän huomiota tuohon ruoka puoleen....

PS.
Pitäisi muuten EU lailla kieltää suurin osa siitä, mitä työpaikka ruokalat tarjoavat. Tarkoitan tyyliin nakit ja muusi, uunimakkara ja muusi. Eihän siinä ole _mitään_ ihmiselle kelpaavaa, kun tuo muussikin on jotain ihme hiutale mallia.. :curs:

näin mun silmään sä syöt helvetin vähän protskuja...rahkaa,raejuustoa,tonnikalaa...

Aika heikolla hapella tuossa syömiset on. Sinuna ottaisin jonkun ihan kunnollisen rungon tuohon ruokavalioon ja myös vitamiinit mukaan. Saattaa nuo väsymykset lähteä ihan juo tuolla ruokavalion korjaamisella.

Jotenkin nuo lääkärien "tekemät dietit" vähän mietityttää. Eikös tämäkin sellainen ollut?
Itse aloittaessani punttailua kysyin lääkäriltä lisäravinteista, vastaus oli: Pysy kaukana niistä, ei voi ikinä tietää mitä hormoneja ne pitää sisällään. :david:

Edit. eihän täällä lääkäristä puhuttu mitään. Turha posti, sorry! :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vitamiinia olen kyllä syönyt. Unohdin mainita.

Joku kuukausi jotain omega kalaöljy ja vitamiini juomaa aamulla.

Viimeksi ostin apteekista kalaöljyt, multivitamini ja viellä B vitamiinia.
Niitä popsin aamulla.

Pitää varmaan joku runko ruokavalioon kehittää, jotta tietää mitä tulee syötyä, ja että saa kaikkea mitä tarttee tarpeeksi.

Koiralla on helppoa. Kuivamuona papanat kun sisältää kaien tarpeellisen. Miltähän ne maistuu :urjo:

Tai ehkä olemassa on parempia ehdotuksia :)

Kannatais kokeilla myös lyhempiä treenejä. Tällä hetkellä tulee ~2.5h yhtäjaksoista liikuntaa ja se on aika paljon. Vähentäisit vaikka liikkeiden määrää ja tiivistäisit treenit ~45-60minuuttiin?

Mulla on väsymys vähentynyt kahdella jutulla:
*Hiilarit vähiin. Söin ennen joka aterialla jotain pastaa tms. toisarvoista (oikeesti, toisarvoista ravintoa verrattuna vaikka isoon kanasalaattiin) ja sitten otin päiväunet joka päivä ja muutenkin torkuin pitkin päivää ja oikeastaan vasta illalla piristyin kun olisi pitänyt nukkua. Ja silloin en saanut unta ennen kuin
*Jätin kofeiinin pois, niin uni tulee silmään. Kahvi on hölmö tapa: väsyttää, douppaat kahvilla sen sijaan että korjaisit ongelmasi, nukut huonosti, juot lisää kahvia jne.

Ja kehitä runko aterioihisi. Protsku ei mene hukkaan, mutta sitä tuntuu olevan aivan liian vähän. Se ei ole mikään vitamiini, vaan ruokavalion peruskivi.

Joo ruokailu kuntoon. Ite oon myös huomannu että sokeri väsyttää, siks oon vähentäny sen käyttöä kahvin kanssa ja karkit ym pois. Ite vedän myös vitamiinipillerin aamulla ja tuntuu et se olis kyl auttanu jaksamiseen.

Vaikka on dieetillä niin ei se tarkota nälässä olemista missään nimessä, itellä tippuu 3kg/kk ja syön 2-3 tunnin välein, mutta se mitä syön pääruokien välissä on just proteiinia maitorahkan, raejuuston ym muodossa. Aamupala on tärkee, ite vedän 1-2dl kaurahiutaleita, purkki maitorahkaa ja mansikoita, nesteeksi loraus funlightia ja/tai maitoo. Sillä lähtee pakki hyvin käyntiin. :) Päivällä yleensä syön salaatin jossa on tonnikalaa, raejuustoo ja ananasta, välipalaksi rahka + leipää, kotona vasta lämmin ruoka ja sillon iha reilusti vaa kaikkee mitä on, vaik olis perunaa ja riisii tms. Jos päivällisen ja iltapalan välillä tulee nälkä ni vedä kurkkua tai muuta kevyttä, jos makeaa tekee mieli ni vesimeloni on erinomainen korvike. Limua ei kannatta litkiä noin paljoa vaikka oliskin lightia, juo mielummin reilusti vettä, 3-4l päivässä. Töissä on itellä koko ajan vesipullo vieressä, sillä pysyy hyvin osa nälästä loitolla, sama kotona.

Laihduttamisen pahin vihollinen on näläntunne koska jos on oikeen kova nälkä, tekee mieli enemmän kaikkee "herkullista" :) siks syö mieluusti parin tunnin välein kevyesti, niin pysyy mieli muualla ku ruoassa ja on hyvä olo. Kannattaa myös lukea ahkerasti tätä forumia niin löydät lisää neuvoja ruokailuun. Tsemppiä!

Kiitos vinkeistä.
Kävinkin ostamassa maitorahkaa ja raejuustoa, jota ajattelin ottaa osaks aamupalaks / evääks töihin.

Tuo kahvi juttu onkin mietityttänyt minua. Joskus tuntuu että kun ottaa kahvia niin SILLOIN alkaa väsyttää ? Mutta en nyt mene vannomaan. Muutaman kerran olen jättänyt pois. Ainakin hirveä hedari tulee, mutta se menee päivässä ohi. Se on vaan niin HITON vaikeeta olla juomatta kahvia, kun töissä muut litkii sitä kun kameelit, ja ai että kahvi TUOKSUU hyvälle, kun sitä on ollut muutaman päivän ilman :(

Mutta mulla alkaa kohta 3 viikon kesäloma, taidanpa laittaa kahvin pannaan.

Tosin, miten sitten sellaiset pillerit ja jomat, jotka sisältää kofeiinia, pitäis ehkä nekin lopettaa?

Joskus jotkut puhuu jostain kofu pillereistä. Onko se jokin slangi sana kofeiini pillereille? Ja mitäs ne sellaset pillerit muuten on ?

Tolla pakkiksen kaupassa alkaa kiinostaa muutama tuote. Esmi. joku rasvanpolttaja (jota näemmä ei siellä tosin enään ole), tauriini tai ehkä V12.
Onkohan noilla valmisjuomilla jotain pristäviä vaikutuksia treeniin?

No pitää nyt varmaan ensin kiinnittää huomiota tähän perus ruoka valioon...

yykaakoo sanoi:
Joskus jotkut puhuu jostain kofu pillereistä. Onko se jokin slangi sana kofeiini pillereille? Ja mitäs ne sellaset pillerit muuten on ?
Kyllä, vaikka kahvin jättäisitkin pois niin kofeiini tabletteja kannattaa vetää. Kaikista halvin ja varmaan toimivin laillinen 'boosteri'. Muutama naamariin ennen treeniä niin kummasti piristää.

ja nehän maksaa vain jotain 3.5€/purkki (100kapselia)

Tuo kahvi poisjättö ei sinällään välttämättä ratkaise unettomuusongelmaa, itse tein periaatepäätöksen, etten 18:00 jälkeen koske kofeiinituotteisiin ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia unen saannin kanssa.

Mulla oli aikoinaan samanmoisia oireita, väsytti ja haukotutti jopa punttia nostaessa ja aina piti pakottaa itsensä tekemään jotain. Syy oli liian vähähiilarinen ruoka. Korjaisin asian niin, että otin lisää hiilareita, mutta niin että pysyi päivän kalorit aisoissa. Nyt on ihan eri meininki. Syön omasta mielestäni fiksusti, hyvin pitkälti Pakkiksen ohjeiden mukaan ja homma toimii. Puntti nousee ja intoa piisaa.

Yykaakoo...
eli päivän syömiset kuntoon, 5-6 ateriaa päivän aikana, hyvä aamiainen, protskua joka aterialla ja illasta jopa enemmän. Ja muista aamun aerobiset...päivä lähtee ihan eri tavalla liikkeelle, kun ottanut aamusta jo hiet irti, eikä lähde töihin suoraan punkasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom