Mclarenin enkka historiaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Voi jumalauta, että on menty kovaa. Jos auto kykenee lähes 400km/h vauhtiin tänä päivänä niin mihinköhän jo 5-10 vuoden kuluttua.
 
Salomaa sanoi:
Voi jumalauta, että on menty kovaa. Jos auto kykenee lähes 400km/h vauhtiin tänä päivänä niin mihinköhän jo 5-10 vuoden kuluttua.

No tuo McLarenin vanha ennätys on jo vuodelta 1993 ja siitä on tullut sitten 16km/h lisää vauhtia, kai tuota ennätystä saisi reilustikkin ylöspäin jos joku firma vaan puskisi saatanasti rahaa tuollaiseen. Kuinka paljon noita autoja pitää sitten vuodessa rakentaa että ne lasketaan tuohon kisaan mukaan?

nimimerkillä : enpä ole tuostakaan ruotsalaisesta autosta paljon aiemmin kuullut.
 
Noissa nopeuksissahan se aerodynamiikka tulee vastaan, huippujen kasvattamiseen vaadittava tehonlisäys ilman ilmanvastuksen muutostahan on aivan käsittämätön noissa nopeusluokissa.
Koenigsegg ainakin on auto jollaisen voit todella tilata itsellesi jos päätä ei palella ja olet tottunut käsittelemään rahaa. Eli sikäli tuotantoauto, jatkuvasti niitä rakennetaan.
 
Jätättäisi varmaan minun 1.5:sen Mazdan.. :D

Aerodynamiikasta se tosiaan on hyvin pitkälle kiinni noissa nopeuksissa. Tehoa saa kyllä vehkeisiin, mutta miten sen tehon saa irti autosta ja aerodynamiikan toimivuus ratkaisee ne viimeiset huippunopeuslukemat.
 
Mites tämä Bugatin W16 Veyron jossa on 1001hp ja luvataan 0-100km/h 2.9s ja 0-300km/h 14.0s!!! :hyper: Tälläistä löytyi googlella
In the real world, this 736kW and 1250Nm combines with the 7-speed, all-wheel drive transmission and a 1600kg kerb weight to propel the Bugatti Veyron to 100km/h from rest in 2.9 seconds. That's very quick. If that isn't enough, the four-wheel drive chunk of exotica will hit 300km/h in 14.0 seconds flat and can cruise at 400km/h with ease. The car is electronically limited to 400km/h (248 mph), though if de-restricted the 8.0-litre coupe would be capable of at least 450km/h, perhaps more if the final-drive ratio and fuel-injection mapping was tweeked.
05c356f5.jpg
:kuola:
 
kas-vain sanoi:
Mites tämä Bugatin W16 Veyron

Kyllähän se kulkee, mutta ei ole sarjavalmisteinen auto kuten tämä Koeninigngisigge ja Mclaren.
 
Kusimato sanoi:
Kyllähän se kulkee, mutta ei ole sarjavalmisteinen auto kuten tämä Koeninigngisigge ja Mclaren.

Eikö muka? Tälläistä löyti samalta sivulta:
So, at the end of the day, Volkswagen has not only built one hell of a coupe, but it now also has bragging rights to the world's fastest car - and a direct swipe at the likes of McLaren's F1, Lamborghini's Murcielago and Ford's GT.
 

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
kas-vain sanoi:
Eikö muka? Tälläistä löyti samalta sivulta:

Eihän tuossa sanota, että se olisi sarjavalmisteinen, sanotaan vain, että kehuisivat maailman nopeimmaksi autoksi.
 
Kusimato sanoi:
Eihän tuossa sanota, että se olisi sarjavalmisteinen, sanotaan vain, että kehuisivat maailman nopeimmaksi autoksi.

No yhtä sarjavalmisteinen kuin MClarenin F1:n. Kaikki super autot Maybachista SLR:n kautta tähän tehdään tilauksesta joten se siitä sarja valmistuksesta muiden osalta. Lisää linkitystä:
the Bugatti Veyron is finally finished and will be sold to European markets late in 2003, and America and Asia Pacific territories after that.
The Bugatti Veyron is expected to cost roughly €750,000, which is about $1,300,000 in local currency. It is expected that a handful will make their way to Australia, but most will be sold in Europe.
 
Juu, selvä. Mulla oli vain käsitys, että tuo on joku prototyyppi. Autoahan saa alkaa valmistamaan vasta kun viisi kappaletta on tuhottu törmäystesteissä. Tilauksestahan nuo valmistetaan, mutta sarjatuotantoperiaatteella.
 
Siis, Bugatti Veyronin ensimmäisen vuoden tuotanto on nyt myyty (arvioitu tuotanto 30-50 autoa), ensimmäinen asiakas saa autonsa tämän vuoden syyskuussa.

Veyronin "virallinen" arvioitu huippunopeus on 252mph (405km/h).

Lähde: EVO 4/2005
 
Eikös tuossa Veyronissa ollut jtn ongelmia (aika paljonkin), jonka johdosta mm. luvattua huippunopeutta jouduttiin tarkistamaan aika paljon alaspäin?
 
Sanoisin, että tuo Veyron alkaa olla aerodynaamisesti likimain täydellinen auto vesipisaramuotoineen (huippunopeuden suhteen). Tuo virtaustekniikka on siitä hämärä tieteenalansa, että sen simulointi tietokoneella on aika raskasta ja vaikeaa, joka selittää mm. sen että formuloissa hiotaan edelleen sitä auton optimaalista mallia - ja lieneekö se vieläkään edes lähellä.

Ilmanottoaukko ja valot yms. tuossakin tekeleessä aiheuttavat varmaankin noissa huippunopeuksissa huomattavaa turbulenttisuutta, mutta toki jos meinaa sarjavalmistaa autoa niin valot on oltava ja ulkonäkökin edes likimain kohdallaan. Monikaan ei varmaan halua maksaa mansikoita "new saab96":sesta, oli huippunopeus sitten miten suuri tahansa. Tämä siis perstuntumalta, jollain parempi visio niin haluan kuulla sen ihan ammatillisistakin syistä.
 
Arsi sanoi:
Eikös tuossa Veyronissa ollut jtn ongelmia (aika paljonkin), jonka johdosta mm. luvattua huippunopeutta jouduttiin tarkistamaan aika paljon alaspäin?

Juuri näin. Ongelmia niin paljon, että aiemmin ilmoitettua yli 400 km/h huippunopeutta ei tulla saavuttamaan tyyppihyväksytyillä autoilla. Autosta oli ennakkotilauksia olemassa jo suhteellisen mukava määrä, mutta kun tehdas ilmoitti, että eivät pystykään saavuttamaan yli 400 km/h huippuja, putosi tilauksista puolet saman tien pois. Koko projekti on ollut järkyttävä rahareikä Volkswagenille (omistaa Bugatin) ja lista ongelmista on pitkä. Auton huippunopeustesteissä kävi niin, että etupään aerodynamiikka petti ja auto kirjaimellisesti keuli ympäri. Myös W16 koneen kanssa tehtaalla ollut suuria murheita; järkyttävät värinät saivat ensimmäiset koneet kirjaimellisesti irtoamaan lattiasta, koska mottorin tasapainotus oli alimitoitetut pahasti...

Tähän mennessä Volkkari on hakannut projektiin pari miljardia euroa ja loppua ei näy. Contribuutio jää varmasti pakkaselle.
 
Voi muuten laakerit ja kaikki jäädä aika kapoisiksi, kun on on niin paljon sylintereitä ja moottorin ei saisi olla törkeen iso.
 
EJS sanoi:
Tähän mennessä Volkkari on hakannut projektiin pari miljardia euroa ja loppua ei näy. Contribuutio jää varmasti pakkaselle.

Varmaan tuosta itse autosta jääkin, mutta kun Volkswagenilla ei ole formuloitakaan niin tuo voi tämän öljytilanteen kannalta olla aika uraauurtava projekti. Aurodynamiikka vaikuttaa kulutukseen jo aika lailla sitten kun mennään esim. Saksalaisittain 250km/h.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom