MBTI-persoonallisuustesti: kerro tyyppisi

INTJ. Oli suhteellisen pelottavaa lukea tekstiä, mikä mainitsi vielä jopa ammatin, johon hain viime yhteishaussa (insinööri). Moni pointti osui juuri naulan kantaan. Melko loistava testi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ESFP
Extravert(44%) Sensing(25%) Feeling(62%) Perceiving(11%)

• [*=left]You have moderate preference of Extraversion over Introversion (44%)
    [*=left]You have moderate preference of Sensing over Intuition (25%)
    [*=left]You have distinct preference of Feeling over Thinking (62%)
    [*=left]You have slight preference of Perceiving over Judging (11%)
:D​

Introvert(50%) Sensing(25%) Thinking(100%) Judging(33%)
You have moderate preference of Introversion over Extraversion (50%)
You have moderate preference of Sensing over Intuition (25%)
You have strong preference of Thinking over Feeling (100%)
You have moderate preference of Judging over Perceiving (33%)

Aika lähelle tuo kai pitää paikkaansa.

Testin mukaan olen ESTJ (Extravert 78%, Sensing 25%, Thinking 25%, Judging 33%). Mielestäni tulos pitää paikkansa osittain, mutta ei läheskään täysin, nimenomaan siis niiden kirjallisessa muodossa olevien tulosten selityksien suhteen.

Mutta mä en luota tuohon testiin kyllä pätkääkään. Tein sen muistaakseni viime vuoden lopulla, ja sitten tein saman testin uudestaan muutaman kuukauden päästä koulussa eräällä johtamiskurssilla, jossa yhtenä osa-alueena käsiteltiin ihmisten persoonallisuuksia. Sain näillä eri testikerroilla lähes täysin päinvastaiset tulokset, vaikka aikaa ei ollut välissä kovinkaan kauan. Elämäntilanteessa, mielialassa ja onnellisuuden tasossa sen sijaan oli tapahtunut aika merkittäviä muutoksia. Tämän kokemukseen pohjautuvan tiedon valossa uskallan väittää, että monet mielialaan ja jaksamiseen vaikuttavat asiat kuten köyhyys, työttömyys, stressi, ihmissuhdekuviot, sairastaminen, tilapäinen sosiaalisen elämän hiljeneminen jne. voivat vääristää testitulosta huomattavasti.

En todellakaan pidä hyvänä asiana, että tätä tai muita vastaavanlaisia testejä käytettäisiin esimerkiksi rekrytoinnissa tai sopivan elämänkumppanin valinnassa. Siinä mennään metsään ja lujaa.

ISFJ

Introvert(44%) Sensing(62%) Feeling(12%) Judging(1%)

You have moderate preference of Introversion over Extraversion (44%)
You have distinct preference of Sensing over Intuition (62%)
You have slight preference of Feeling over Thinking (12%)
You have marginal or no preference of Judging over Perceiving (1%)

Tässä kyllä yks hyvä ja paikkansapitävä:

"An adult ISFJ may drive a (later ashamed) friend or SO into a fit of temper over the ISFJ's unexplained moodiness, only afterwards to explain about a death in the family they "didn't want to burden anyone with."

Tunteista puhuminen on vaikeaa.

ISTJ

Introvert(89%) Sensing(1%) Thinking(75%) Judging(44%)

Joiltain osin hyvinkin osuva. Minua on luonnehdittu esim. "epäsosiaaliseksi paskaksi".

INTJ

Pelottavan hyvin kyllä kuvaa paitsi en nyt mikää kauhean sisäänpäin kääntyvä ole. Prosentit oli vahvat, varsinkin thinking 100%.

Testin mukaan olen ESTJ (Extravert 78%, Sensing 25%, Thinking 25%, Judging 33%). Mielestäni tulos pitää paikkansa osittain, mutta ei läheskään täysin, nimenomaan siis niiden kirjallisessa muodossa olevien tulosten selityksien suhteen.

Mutta mä en luota tuohon testiin kyllä pätkääkään. Tein sen muistaakseni viime vuoden lopulla, ja sitten tein saman testin uudestaan muutaman kuukauden päästä koulussa eräällä johtamiskurssilla, jossa yhtenä osa-alueena käsiteltiin ihmisten persoonallisuuksia. Sain näillä eri testikerroilla lähes täysin päinvastaiset tulokset, vaikka aikaa ei ollut välissä kovinkaan kauan. Elämäntilanteessa, mielialassa ja onnellisuuden tasossa sen sijaan oli tapahtunut aika merkittäviä muutoksia. Tämän kokemukseen pohjautuvan tiedon valossa uskallan väittää, että monet mielialaan ja jaksamiseen vaikuttavat asiat kuten köyhyys, työttömyys, stressi, ihmissuhdekuviot, sairastaminen, tilapäinen sosiaalisen elämän hiljeneminen jne. voivat vääristää testitulosta huomattavasti.

En todellakaan pidä hyvänä asiana, että tätä tai muita vastaavanlaisia testejä käytettäisiin esimerkiksi rekrytoinnissa tai sopivan elämänkumppanin valinnassa. Siinä mennään metsään ja lujaa.

Psykologian alalla MBTI-testiä pidetään ongelmallisena sekä huonon toistotarkkuuden (mainitsemasi ongelma) että epäselvän validiteetin takia. Validiteetti kertoo, mitataanko haluttua asiaa. MBTI-testin kohdalla on useita validiteettiongelmia: yhtäältä mittaavatko kysymykset ja niiden erikieliset käännökset haluttuja ulottuvuuksia (kysymyksiä tulkitaan eri tavoin) ja toisaalta kuvastavatko ulottuvuudet todellisia persoonallisuuspiirteitä (faktorianalyysiin perustuva Big Five -testi pyrkii hahmottelemaan tilastollisesti katsoen selkeitä persoonallisuuskategorioita, mutta MBTI:n kategoriat perustuvat vain Jungin ja varsinaisen testin kehittäjien (Myers ja Briggs) hatustaan vetämiin jaotteluihin).

MBTI-tuloksen voi kuitenkin ajatella käytännössä paljastavan ihmisten karkeita persoonallisuuseroja, kunhan testin tekijät tuntevat MBTI-ajattelua riittävän hyvin päätelläkseen oman lähimmän tyyppinsä.

Introvert(44%) iNtuitive(25%) Thinking(25%) Judging(33%)
You have moderate preference of Introversion over Extraversion (44%)
You have moderate preference of Intuition over Sensing (25%)
You have moderate preference of Thinking over Feeling (25%)

Eikai noita nyt niin suoraan käytetäkään, että me halutaan tyyppiä X? Ja yleiskäsitys on enemmänkin sellainen että tiimiin on parempi saada erilaisia tyyppejä, eikä kaikki samaa. Tai no, justiinhan tuossa uutisoitiin että extraverttiä ei ehkä kannata palkata Mars-lennolle :D

Mutta auttaahan noi ehkä jossain määrin ymmärtämään eri ihmisten toimintatapoja, motivaatiota ja käytöstä. Hyvinkin noiden ruotiminen voi hyödyttää esim aviopareja setvimään ongelmakohtiaan. Ihan kuin olisin vastikään parisuhdepalstalla lukenut jonkun avautuvan siipastaan, miten tämä ei toimi selkeän loogisesti elämässään :D

ENFJ
Extravert(67%) iNtuitive(50%) Feeling(12%) Judging(11%)

You have distinct preference of Extraversion over Introversion (67%)
You have moderate preference of Intuition over Sensing (50%)
You have slight preference of Judging over Perceiving (11%)

Mutta mä en luota tuohon testiin kyllä pätkääkään. Tein sen muistaakseni viime vuoden lopulla, ja sitten tein saman testin uudestaan muutaman kuukauden päästä koulussa eräällä johtamiskurssilla, jossa yhtenä osa-alueena käsiteltiin ihmisten persoonallisuuksia. Sain näillä eri testikerroilla lähes täysin päinvastaiset tulokset, vaikka aikaa ei ollut välissä kovinkaan kauan.
Mut on testattu työnhaussa useampia kertoja psykologisissa, ja oon onnistunut saamaan siellä itsestäni täysin päinvastaisia arvioita. Joka kerta oon saanut paikan, joten voi tietysti olla että oon onnistunut aina sorvaamaan vastauksiani kyseisen paikan suuntaan, mutta silti koomista kuinka paljon arvioijan käsitys arvioitavasta voi vaihdella. Uskoisin että luonnetta on kyllä mahdollista melko luotettavastikin arvioida, mutta niissä testeissä tehdään todella hätäisiä johtopäätöksiä hyvin pienistä asioista. Toki yleensä se testi on tuotteistettu siten, että aikaa varsinaisen ammattilaisen kanssa on lyhyen haastattelun verran, muuten raksitaan ruutuja tai ollaan ryhmässä.

Tuossa testissä olin tällä kertaa ENFJ, miksen voisi ollakin, mutta tuo linkattu kuvaus oli kyllä ihan liian imarteleva. :)

ESTJ
Extravert(11%) Sensing(62%) Thinking(38%) Judging(56%)

Kuten kunnon diktaattorin kuuluukin olla.
Kavereina mulla tässä sarjassa on mm. Augusto Pinochet ja Saddam Hussein.

Olen kyllä miettinytkin, että sotilasjuntta olisi oikea tapa johtaa myös Suomea.
Saatas hipsterit sekä hipit oikeisiin hommiin ja pois pyörimästä joutilaana kaduilta.

Mut on testattu työnhaussa useampia kertoja psykologisissa, ja oon onnistunut saamaan siellä itsestäni täysin päinvastaisia arvioita.

Täällä taas tulee jokaikinen kerta tuo INTJ ja vahvasti (on tullut testiä useasti niin työnhaussa kuin työpaikallakin kun esim. projektiryhmiä kootaan). Ehkä tuo INTJ on sitten sen verran muista erillään että tarkkuus on parempi... kuvaus osuu meikäläiseen täsmälleen täysin, niin hyvässä kuin pahassa.

Osa noista kategorioista vaikuttaa jotenkin tekemällä tehdyiltä eikä tekstitkään eroa suuremmin toisistaan.

Introvert(33%) Sensing(1%) Feeling(12%) Judging(22%)

You have moderate preference of Introversion over Extraversion (33%)
You have marginal or no preference of Sensing over Intuition (1%)
You have slight preference of Judging over Perceiving (22%)

Heh, aika mielenkiintoisia nimiä löytyy Famous ISFJ's listalta:
Famous ISFJs - CelebrityTypes.com

ISTJ
Introvert(89%) Sensing(25%) Thinking(38%) Judging(33%)
You have strong preference of Introversion over Extraversion (89%)
You have moderate preference of Sensing over Intuition (25%)
You have moderate preference of Thinking over Feeling (38%)

Jep jep. Suht samanlaiset tulokset aina tulee.

46e8bdfa78f7d04c0d5860805d059d59.jpg

Testi osu kyllä täysin kohdalleen. Ja kaikki parhaat tv-stä tutut on samoja, Jamie Hyneman, Christopher Lee, Sean Connery, Robert De Niro.

INTP
Introvert(67%) iNtuitive(25%) Thinking(25%) Perceiving(44%)
You have distinct preference of Introversion over Extraversion (67%)
You have moderate preference of Intuition over Sensing (25%)
You have moderate preference of Thinking over Feeling (25%)
You have moderate preference of Perceiving over Judging (44%)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom