Mazda MX-5

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
11.10.2007
Viestejä
21
Mitäs mieltä porukka on tommosista 90-luvun puolivälin mx-5:sta, onko oikeesti hyviä autoja ja kannattaisko hyväkuntonen jollain 4000 ostaa ekaks autoks? Onko toi teiän mielestä kauheen neitimäinen auto? Ja mites onko samanikäset BMW z3 parempia ku samassa hintaluokassahan noi on?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No riippuu aika paljon siitä, paljonko ajettu. Noissa on kirtomäntämoottorit, joille 100 000km on sama, kuin normi moottorille 300 000km. Joku autonasentaja sanoi noin, vaikkei pitäis paikkaansa niin joka tapauksessa paljon lyhyempi elinikä noilla moottoreilla kun ei ole edes männänrenkaita.
 
niin joka tapauksessa paljon lyhyempi elinikä noilla moottoreilla kun ei ole edes männänrenkaita.
Heh, tämähän on mahtava perustelu. Jos männänrenkaita ei tarvitse niin ei kai niitä tarvitse pitää mitenkään itseisarvona. Mitenköhän tuo meidän imuri kestää kun siinä ei ole edes männänrenkaita?:jahas:
 
No jotenkin ne siihen kulumiseen kuitenkin liittyy ja kiertomäntämoottoreilla ON paljon lyhyempi elinikä.:jahas:
 
No jotenkin ne siihen kulumiseen kuitenkin liittyy ja kiertomäntämoottoreilla ON paljon lyhyempi elinikä.:jahas:
Siis noiden kiertomäntämoottoreiden toimintaperiaate eroaa aika lailla normaaleista moottoreista, eikä niihin edes kuulu mitään männänrenkaita. Tuskin kiertomäntämoottoreiden elinikä ainakaan paranisi jos heittäisit sinne sylinteriin männänrenkaita pyörimään. Se, että kiertomäntämoottoreilla on mahdollisesti lyhempi käyttöikä tuskin liittyy siihen, että niissä ei ole männänrenkaita (joita ei sinne kuulukaan). Sama asia kuin sanoisit, että sähkömoottorin käyttöikä on lyhyempi kuin normaalin polttomoottorin, koska sähkömoottorissa ei ole männänrenkaita joita ei sähkömoottoriin edes kuulu. (Tiedä sitten millainen sähkömoottorin todellinen kestävyys on polttomoottoriin verrattuna. Mutulla heittäisin, että sähkömoottori on kestävempi mutta se ei liity tähän pointtiin mitenkään)
 
No riippuu aika paljon siitä, paljonko ajettu. Noissa on kirtomäntämoottorit, joille 100 000km on sama, kuin normi moottorille 300 000km. Joku autonasentaja sanoi noin, vaikkei pitäis paikkaansa niin joka tapauksessa paljon lyhyempi elinikä noilla moottoreilla kun ei ole edes männänrenkaita.

Taisi tulla pieni lapsus. Kyllä näissä mx-5:sissa on ihan normaalit nelisylinteriset moottorit ja niitä on ollut nyt sitten 1,6l 1,8l ja uusimmassa 2.0l. Varsinkin tuo 1.8 on ollut erittäin kestävä moottori. Kiertomäntämoottorit löytyvät sitten rx-mallisista autoista =).
 
Taisi tulla pieni lapsus. Kyllä näissä mx-5:sissa on ihan normaalit nelisylinteriset moottorit ja niitä on ollut nyt sitten 1,6l 1,8l ja uusimmassa 2.0l. Varsinkin tuo 1.8 on ollut erittäin kestävä moottori. Kiertomäntämoottorit löytyvät sitten rx-mallisista autoista =).

sitä minäkin että viime yönnä ei kirjoitettu mazdan mallihistoriaa uusiks takautuvasti....

ekaks autoks.... Enpä tiiä.
Mutta japsilaatua ja saksassa noita on aika runsaasti liikenteessä. Ei mikään talviauto varmaankaan sisälämpötilojen puolesta mutta takaveto toisaalta lämmittää :)
 
Ai, että wankkeli mx-5:ssä :D.

Kannattaa käydä Mazdagolta lukemassa kokemuksia kyseisestä autosta. Saako tänne linkittää noita muita foorumeita?
Tässä jokatapauksessa Mazdagon MX-alue.
 
Zone-sarja -42%
No ainakin mx-3 on 1,6l 6 sylinterinen wankkeli. Uusista en tiedä, mut vanhemmissa ainakin.
 
Tekniikan pitäisi kestää siinä missä 323:kin. Varmasti on järkevimmästä päästä erikoisautoja. Vähän neiti se toki on, mutta kyllä mies kestää. :)

No ainakin mx-3 on 1,6l 6 sylinterinen wankkeli. Uusista en tiedä, mut vanhemmissa ainakin.

6 sylinterinen wankkeli? :lol2:

"The MX-3 came with three engine options - a 1.5 L I4 (only found in the Autozam AZ-3), a 1.6 L I4 and 1.8 L V6. The 1.6 L was available in two versions, an 88 hp (66 kW) SOHC/16-valve B6-ME unit which powered 1992 and 1993 models, or a 106 hp (79 kW) DOHC/16-valve B6-D unit which was found in 1994 and later models. The Japanese market DOHC/16-valve B5-ZE produced 115 hp (86 kW) and the most powerful DOHC 24-valve V6 K8-DE produced 130 hp (97 kW). All were available with an optional 4-speed automatic transmission, depending upon the market."
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No ainakin mx-3 on 1,6l 6 sylinterinen wankkeli. Uusista en tiedä, mut vanhemmissa ainakin.
Wtf :D

aika monimutkaseks menee voimansiirrot jos on 6-sylinterinen wankel :D ehkä jenkkiauton konetilaan mahtuis jos väkisin tunkis.....


e: surffailehan vaikka matstan rx7-sivuille ja klikkaile linkkejä... Sieltä saatat löytää vinkin mun repeämiseen....
 
Mulla oli tuollainen USAssa vuosituhannen vaihteessa (eka korimalli luukkuvaloilla, vm -93). Mazdathan on kestäviä autoja ja jos jotain menee vikaan niin ei ole kallista tekniikkaa korjata (toisin kuin joku z3). Tekniikka autossa on sinänsä yksinkertaista joten ei tuossa nyt moni paikka voi hajotakaan. Onko nämä nyt sitten neitimäisiä, makuasia. Aivan helvetin hauska peli ajaa tuo on vaikka sataisikin (painonjakauma 50-50, moottori edessä ja takaveto).

Jos meinaat ajaa sillä talvella niin osta kova katto (lisävaruste). MX-5:een on tarjolla kaikenlaista viriviriosaa vaikka lampaat söis joten siinä mielessä halpa auton ostohinta voi kyllä olla menolippu vararikkoon.

Tässä vielä kuva tuosta silloisesta työmatkarassista:

miata_7.jpg
 
On muuten aika hienon näkonen tossa kuvassa, missä päin USA:ta olit sitten, oliko talvea ja kuinka lämmin oli ajaa jos oli talvi, ja vielä että montako mailia pääsit gallonalla tai montako litraa menee sadalla? Ja kone on ainaki pieni ni miten se sitten kulkee, ainaki aika kevyt auto pitäis olla.
 
Pohjois-Kaliforniassa eli vuodesta oli 8 kuukautta pilvetöntä taivasta. Ei tuo talvella ole sen kylmempi kuin mikään muukaan auto. Kulutusta ei tullut paljoa seurattua kun bensa oli niin sikahalpaa siellä. Lisäksi tuolla tuli ajeltua ihan huvin vuoksi paikallisia serpentiiniteitä, missä tulee konetta huudatettua aika lailla. Tehoahan koslassa ei ollut paljoa, joten kierroksia piti käyttää.

Tässä pari kuvaa lisää, toisessa mainitsemani kova katto päällä. Isoin etu lasikuitukatosta on paljon pienempi meteli moottoritienopeuksissa. Uudemmissa MX-5:ssa kangaskaton meteliä on tiettävästi saatu pienemmäksi.
 

Liitteet

  • Miata-ht3-reduced.webp
    Miata-ht3-reduced.webp
    72,6 KB · Katsottu: 987
  • Miata (5)-reduced.webp
    Miata (5)-reduced.webp
    84,8 KB · Katsottu: 1 003
Jos kiinnostaa, mitä kaikkea MX-5:een voi pultata kiinni, niin tässä liike josta kuvien auton keula, isolta osin alusta ja rungonjäykisteet oli peräisin: Flyin' Miata. Vaikkei perusmallissa ole hurjasti tehoa oli nuo suosittuja rata-autoja USAssa. Ahtamalla sitä tehoakin löytyy aika tavalla.
 
Nostellaanpa tätä. Myin moottoripyörän, ja nyt olis pieni mx-5 kuume. Autoa tarvitsen lähinnä kesäisin, eli talvella voisi pitää autoa seisonnassa, ainakin kovimpien pakkasten ajan (tammi-helmikuu). Tuolla Mazdalla kuitenkin ilmeisesti pärjää kohtuu hyvin talvellakin? Noita saa melko halvalla, ja kun ei kuljetuskapasiteettiakaan hirveästi tarvitse niin laittoi oikeasti harkitsemaan tuollaista.

Mitenhän tuollaisesta mahtaa päästä eroon, kun se aika koittaa?
 
Nostellaanpa tätä. Myin moottoripyörän, ja nyt olis pieni mx-5 kuume. Autoa tarvitsen lähinnä kesäisin, eli talvella voisi pitää autoa seisonnassa, ainakin kovimpien pakkasten ajan (tammi-helmikuu). Tuolla Mazdalla kuitenkin ilmeisesti pärjää kohtuu hyvin talvellakin? Noita saa melko halvalla, ja kun ei kuljetuskapasiteettiakaan hirveästi tarvitse niin laittoi oikeasti harkitsemaan tuollaista.

Mitenhän tuollaisesta mahtaa päästä eroon, kun se aika koittaa?

Pärjää hyvin, varsinkin vakkarikorkuisena (=korkea) tai säädettävästä alustasarjasta nostamalla. Lukkoperällinen kantsii mielestäni ottaa.

Eroon pääsee ihan hyvin. Miata.fi -foorumilla on hyvää tietoa ja ostajan opas.
 
Kaverilla oli joku vähän uudempi mx5.
Siinä oli helvetin kova alusta ja meni mutkissa kun mikroauto.

Tohonhan saa kovaa kattoakin, millä luulis pärjäävän talvella ihan hyvin. Kuulemma noi nykyaikaset rättikatotki on sen verran hyviä, että pärjää talvellakin.
 
Enpä kyllä talvella ajelisi. :) Muuten loistava auto, kaikki juuri eikä melkein oikeassa kohdassa kuskille, älyttömän siisti ajettava (ja kuten mainittu, mutkissa aivan loistava). Melua sinne kuuluu, oli katto alhaalla tai ei. Mutta mitäpä pienistä. Ja eroon pääsee kyllä helposti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom