Mave/SJMV nuorella?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kaupunki
Tampere
Elikkä kannattaako 15v (pian 16v) jampan alkaa tekee Mavee ja SJMV:tä?

Mua on neuvottu että ei kannata tehä ainakaa vielä, (viimeksi taisi sanoa jamppa joka on tehnyt työkseen saliohjelmia) koska mulla on vielä pituus kasvu kesken ja selässä ollu vähä kieroutta joskus ja ehkä on vieki vähä.

PS. En haualla ainakaa löytäny vastaavaa threadia....

mun mielestä voit jos:

a) tekniikka on kunnossa / opettelet sitä tarpeeksi pienillä painoilla.

b) pidät sarja pituudet alussa >8

c) selkääsi ei koske kun teet.

Ok... eli jos tekee oikein ja pitää sarjat suht pitkinä nii ei pitäs haitata pituus kasvua eikä tehä selästä kieroa ainakaan enempää mitä se on.

Huolehdit vielä harjoituksen ja levon oikeesta suhteesta. Aloittelet kestovoimapainotteisesti, niin sun lihasten kiinnityskohdat, jänteet ja tukirakenteet on sit valmiita ottamaa vastaa perusvoimaharjoittelua (toistot 6-12). Pidä huolta, että voimistat vatsa- ja selkälihaksia sekä lantionseudun lihaksia :)

Ääh kyllä voi tehdä huoletta SJMV:tä ja mavea jopa kovia 6 jos tekniikka on hyvässä hallussa tosin alussa vähintään 8 niin että tekniikka on hallussa.

Mä en usko, että puheet kasvun keskeytymisestä raskaan puntin takia olisivat ihan tuulesta temmattuja. Kyllä varmasti voi tuossa iässä treenata, mutta itse en ainakaan uskaltanut mitään raskasta vääntää. Toki joku voi sanoa:"No mulla ei ainakaan kasvu pysähtyny vaikka vedin asstothegrass-kyykkymetodilla vuosikaudet teini-ikäisenä." Niinkuin kaikki asiat, myös puntin vaikutus pituuskasvuun on tapauskohtaista.

Mä en usko, että puheet kasvun keskeytymisestä raskaan puntin takia olisivat ihan tuulesta temmattuja.

Eivät olekaan, mutta teoriat joihin ne perustuvat, ovat vanhentuneet. Tosin raskaita selkäliikkeitä ei käsittääkseni nykyäänkään suositella kasvuikäisille (sitä tarkkaa syytä en muista).

EDIT: Ravintokysymys on tietenkin yksi tekijä. kovaan lihaskasvuun tähtäävässä treenissä tarvittava ravinon määrä on kasvavalla vielä suurempi kuin aikuisella. Eli mitään massapainotteista ei kannattane harrastaa kasvuikäisenä

Joo siis olen mä käyny salilla n. 6kk mutta en oo uskaltanu tehä sitä just sen takia että ku en oo tienny kannattaako. Kyllä oon kuitenki kyykänny ja kaikkee muutaki mut niitä kahta en oo tehny.
Taidanpa sitte lisätä ne tohon uuteen ohjelmaa mitä alan vääntää maanantaina. :)

Ja massaahan mä oon siel hakemassa :D Kyllä mä yritän syödäkki paljo ettei ainakaa mee -kaloreilla! Tai siis syönkin ja reilusti!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse alotin tekemään mavea runsas vuosi sitten. Tein 8-12 sarjoilla ja romuja mielestäni oli kohtalaisesti tangossa. Olin tällöin 181 pitkä ja tällä hetkellä oon 184. Tosin ei ole sama puhua 15 vuotiaasta ja 18 vuotiaasta murkusta jolla mulkkuikä on jo loppusuoralla. Kuitenkin oma mielipiteeni on että voi tehdä kyseisiä liikkeitä oikealla tekniikalla ja maltillisilla painoilla :)

oikeestaan mavesta turhaan vääntää kovinkaan pitkiä sarjoja vaikka nuori olisikin. ennemmin pitää ne toistot <6 ja tekee paljon sarjoja hyvällä tekniikalla. painot on järkevää pitää melko kevyenä ja sellaisina että jokainen toisto tulee nätisti ja hyvällä vauhdilla ylös.

myöskin tuo selän kierous kannattaa selvittää.

Tähän threadiin tämmöinen kysymys, että kuinka syvälle tulisi SJMV laskea? Maahan asti vaiko 5-10cm polven alapuolelle? Näkemyksiä on varmaan monia mutta mikä on optimaalisin takareiden kehitykselle?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom