Mausteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dama^^
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
37
Kaupunki
Oulu
En löytäny ainakaan hakua käyttäessä tästä juuri tietoa.

Eli mitäs mieltä porukka on mausteista... jotku vetää vhh ja jotku syö kaikkea tasasesti ja siltä väliltä, mausteet nyt ei luultavastikaan näyttele
niin isoa roolia ruokavaliossa kuin esimerkiksi normaali makaroni vs. täysjyvä vai oisko tähän jollakin parempaa tietoa??
Jostakin kuitenkin kuullut että tulinen ruoka voisi jopa nopeuttaa aineenvaihduntaa... tietenkin mausteitakin on miljoonaa erilaista
ja niistäkin löytyy varmasti epäterveellisiä ja ei niin epäterveellisiä kun käyttää kohtuudella.
Itsellä tulee käytettyä suolaa aika voimakkaasti ja grillimauste on niin yleinen että sitä laitan jopa munakkaaseen :)
Tietenkin myös muitakin mausteita mutta ei niin suuria määriä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuliset mausteet kuuluu mulla oleennaisena osana ruoanlaittoon. Syön oikeestaan joka päivä jotain tulista. Oon lukenut, että tulinen ruoka olis eduksi rasvan palamisessa, mutta siitä en osaa sanoa että miten paljon se käytännössä vaikuttaa. Tuskin paljon mitään, mutta monesta pienestä tekijästä tulee yhteensä yksi vähä isompi tekijä. Eli kokonaisuus ratkasee.

Mausteita saa, voi ja pitääkin mun mielestä käyttää niin ei sitte heti kyllästy siihen samaan...

Ainoa asia mielestäni mikä tulee ottaa mausteissa huomioon on suolan määrä. Moni maustesekoitus on jopa puoliksi suolaa, jolloin sitä saattaa tulla yllättäen isojakin määriä. Jos taas käyttää puhtaita mausteita, niin silloin ei ole tästäkään mitään huolta.

Ei muuta kuin makua ääntä kohti.

Tuli ostettua paljon mausteita etnisestä ruokakaupasta: madras-currya, jeeraa, kuminaa, valkosipulijauhetta, chilijauhetta yms. Tykkään käyttää paljon mausteita ruuanlaitossa, varsinkin tuliset mausteet ovat lähellä sydäntäni.

Berliozia komppailen eli puhtaita mausteita uskaltaa laittaa niin paljon kuin makuhermoja kutkuttaa. Vinkkinä, että kastikkeet pystyy tekemään kätevästi kermasta vhh:lla ellet ole tähän hienouteen jo tutustunut. Itselle oli joskus vhh:lla kauhea paikka, kun piti luopua kastikkeista, koska suurustin sen aina jauhoista kunnes tajusin, että 2,5dl sitä 4% kermaa ja mausteet joukkoon niin hyvää tulee. Nykyään olen niin laiska, että ihan normaalisti syödessä ja bulkatessakin teen kastikkeet kermasta, mutta rasvapitoisuus sitten vaihteleekin tavoitettavien kaloreiden mukaan 4-15%.

Puhdistamaton merisuola
Mustapippuri
vahva curry
herbamare
chili
tomaattipyre
juusto

Muuta ei tartte mun mielestä, jos raaka-aineet on kunnollisia

Ammatikokit käyttää lisäksi yrttejä, mutta itse en pidä niistä enkä osaa käyttää

Puhdistamaton merisuola
Mustapippuri
vahva curry
herbamare
chili
tomaattipyre
juusto

Ammatikokit käyttää lisäksi yrttejä, mutta itse en pidä niistä enkä osaa käyttää

Suola on nykyään jotakin ruusu suolaa/ vuoristo suolaa mitä käytän ja se ilmeisesti sisältää paljon eri suoloja, maku on kyllä ihan eri mitä joku normi suola

Tulee paljon käytettyä mausteita kyllä, valkosipulijauhetta, chilijauhetta, mustapippuria, valkopippuria, pippurisekotusta, jauhelihamaustetta, perunamaustetta ym perus systeemejä. Nyt vasta löysin broilerimausteen ja ai että ku osaa olla hyvää kanaruuissa!

Puhdistamaton merisuola
Mustapippuri
vahva curry
herbamare
chili
tomaattipyre
juusto

Minä kyllä kuolisin tylsyyten noilla mausteilla.

- Suola
- Mustapippuri (myllystä jauhettuna)
- Väkevä Chili
- Fajitamauste (ihan sika hyvää! ei saa marketeista mutta esim. kauppahallit)
- Valkosipulia (ja sipulia)

Noita mausteita tulee eniten käytettyä, ei kaikkia aina mutta vaihdellen. Joskus myös esim. paprikamaustetta tai currya kanaan mutta harvemmin. Chiliä tulee laitettua melkeimpä ruokaan kuin ruokaan, kun tykkään syödä tulista.

e: jotkut näköjään maininnut esim. juuston, mutta tässä kai oli kyse pelkistä purkeista ripoteltavista jauhemaisista tai raemaisista mausteista?

vakio wok mausteseos
kalakastike
osterikastike
musta pippuri
tuore chili
valkosipuli
kuivattu korianteri"jauhettu"
sesamöljy
oliiviöljy
palmuruokosokeri
sesam siemenet
välillä makeaa tummaa soijaa, tai soijaa, siis ei suolaista

ilman kala- ja osterikastiketta ei voi elää.

No ihan varmaan jos sapuska koostuu jostain makaronista taikka riisistä.
Esim. Korianteri, Jeera, Rose-pippuri, Valkopippuri, Viherpippuri, Laakerinlehti, Rosmariini ovat näin äkkiseltään myös ammattikeittiössä "pakollisia" mausteita, niin myös omassani. Aika jyrkkää sanoa kaikki muut mausteet turhiksi, paitsi Mustapippuri, Curry, Chili, Suola ja Aromivahvenne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom