Matkustaminen ja passi

Ikä
38
Nyt on varattu avokin kanssa häämatka yhdysvaltoihin NYCiin. Itse vihkiminen on 8.6.2012 ja itse reissuun lähtö 15.6.2012

Miten tuo nimen vaihto nyt sitten menee? Avokki siis ottaa mun sukunimen (:dance:) ja passissa on kuitenkin vanha sukunimi. Itse matka varattiin meidän molempien omilla sukunimillä.

Poliisi.fi sivustolla sanottiin, että matkustaa voi vanhalla passilla vielä 3kk ajan ja pitäisi ilmeisesti olla vihkitodistus mukana.

Paikalliselle poliisilaitokselle soitin ja lupakanslian tantta sanoi: "en ole ikinä kuullutkaan, että voisi matkustaa, jos passissa ei ole oma nimi."

Miten esim. ne pariskunnat, jotka vihitään perjantaina ja he lähtevät jopa samana yönä lennolla ulkomaille, miten tuo nimenvaihdos-passi juttu toimii?

Ota nyt tästä vittu selvää :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä oli sama ongelma tosin Italiassa .ei niitä passi ihmisiä tuntunut juuri kiinnostavan. Ei mainittu tarkastuksessa mitään itse mutta todistukset oli mukana. Paras oli kun yritettiin vaihtaa matkatoimiston kautta lippuun vaimolle uusi nimi niin ne sano että se maksaa saman verran kuin matkan hinta. Jotenkin tuntu olevan vitun nihkeetä se matkatoimiston meininki tjäreborg kyseessä. Jenkkilässä ne varmaan rupee kuumottaa, tosin ei sitä tiedä. Meillä meni meno ja tulo ihan ongelmitta

Jos nimi on passissa sama kuin millä matka on varattu niin eivät kai ne ala mistään katsomaan että onko tuo vielä tuon niminen?

JA jatkokymysys:

avokin passi on voimassa, mutta jo 9 vuotta vanha. Passi kuva on ajalta, jolloin hän oli 13v :D Kyllähän siitä mun mielestä selvästi tunnistaa, mutta aletaanko sielä lentokenttäturvallisuuden luvatussa maassa aukomaan päätä kun ei ole ihan ajantasalla kuva?

Tuttavilta vaan kuullut kauhutarinoita näistä jutuista juuri jenkkien kohdalla eikä haluaisi tämän takia pilata omaa häämatkaa eikä päästä maahan... tai kyllä mä pääsen :hyvä:

Mitenhän nuo järjestelmät menee, näkyykö niillä koneella se vanha nimi siellä jenkeissä kun se siru siitä passista luetaan? Kyllä ne niitä siellä tarkkaan kattoo ja kyselee muutenkin tosi tiukasti kaikennäköstä typerää että ottaisin kyllä mukaan kaikki mahdolliset todisteet.

En lähtis tolla setillä jenkkirajalle riskeeraan, kun siellä on se pieni todennäköisyys että eivät päästä maahan. Etenkin, jos se kuva on huono, nimi eri ja vielä huonolla tuurilla jotain terroriuhkaa ilmassa. Hommaa uus passi, sen kerkee tossa ajassa hoitaa, jos niin haluaa. Ei pikapassi niin hirveästi maksa tohon häiden päälle ja eipähän tarvi jännitellä reissussa niin voi nauttia täysin rinnoin.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/0/FFB88A44663B659BC225717E004541E3?opendocument

edit. toisin taitaa tuosta nimien vaihtamisesta lippuihin/esta ilmoitus tulla kans järkyttävä härdelli, joka voi johtaa myös ongelmiin. Ehkä se on vaan paras pitää turpa tukossa tossa tilanteessa ja mennä wanhalla passilla ja nimellä. Uudesta sukunimestä ei varmaan kannata rajalla mitään hiiskua :)

Mitäs jos se nimi vaihdetaan vasta sitten kun tullaan reissulta takaisin? Muuten kyllä manuxin kanssa samoilla linjoilla. Kyllä se kuva siinä passissa on ihan syystä. Muistan vieläkin vuosien takaa sen yhden ketjun, jossa jonkun Euroopan kiertue meni piloille, kun joku Tsekkiläinen(?) rajamies ei päästänyt huonon kuvan takia läpi.

e: löytyihän se ketjukin. :)

Mitäs jos se nimi vaihdetaan vasta sitten kun tullaan reissulta takaisin? Muuten kyllä manuxin kanssa samoilla linjoilla. Kyllä se kuva siinä passissa on ihan syystä. Muistan vieläkin vuosien takaa sen yhden ketjun, jossa jonkun Euroopan kiertue meni piloille, kun joku Tsekkiläinen(?) rajamies ei päästänyt huonon kuvan takia läpi.

Ne vaihtavat sen suoraan siinä vihkiessä. En tiedä saako jollain järjestelyllä sovittua, että vaihtaa vasta myöhemmin.

Liput sillä nimellä mikä passissa on, ulkomailla ketään ei kiinnosta paskaakaan onko väestötietojärjestelmässä eri sukunimi.
Vihkitodistuksella tuskin on mitään tarkoitusta, tuskin hotelleissakaan niin konservatiisia enää ollaan. :D
Jos kuva on vanha niin hakee nyt uuden passin kun on aikaa. Toki saa pikana mutta mitä järkeä maksaa tuplana.

Eikös Yhdysvaltoihin pidä täyttää ennakkoon joku lipuke netissä ennen kuin matkustaa?

E: Siis eihän kukaan ulkomailla näe muita tietoja kuin siinä passissa olevat, turha siitä nimestä on stressata.

Mutta siis rajaviranomaisilla ei ole niin hienoa systeemiä että tarkistaa nimen jostain järjestelmästä reaaliajassa kun passin siru luetaan?

Liput sillä nimellä mikä passissa on, ulkomailla ketään ei kiinnosta paskaakaan onko väestötietojärjestelmässä eri sukunimi.
Vihkitodistuksella tuskin on mitään tarkoitusta, tuskin hotelleissakaan niin konservatiisia enää ollaan. :D
Jos kuva on vanha niin hakee nyt uuden passin kun on aikaa. Toki saa pikana mutta mitä järkeä maksaa tuplana.

Eikös Yhdysvaltoihin pidä täyttää ennakkoon joku lipuke netissä ennen kuin matkustaa?

E: Siis eihän kukaan ulkomailla näe muita tietoja kuin siinä passissa olevat, turha siitä nimestä on stressata.
Passin tarkoituksena on todistaa henkilöllisyys, eikä laki muistaakseni määritä, että onko tuo vaihdettava nimeä vaihtaessa, mikäli menee rajan yli. KUITENKIN sekaannusten riski on suuri, etenkin USA:n ESTA-kaavakkeiden kanssa, ja lisäksi seuraavalla USA:n matkalla saattaa joutua selittelemään, jos on mennyt aiemmin rajan yli eri nimellä. Sekaannusten riski on sellainen, että itse kyllä vaihtaisin passin. Olen nimittäin kahdesti joutunut sellaisiin tarkastuksiin USA:n kentillä pikkusekaannusten takia, että en suosittele niitä kenellekään.

Mutta siis rajaviranomaisilla ei ole niin hienoa systeemiä että tarkistaa nimen jostain järjestelmästä reaaliajassa kun passin siru luetaan?

Onko siinä 9 vuotta vanhassa passissa siru?

^ Ai niin joo, nuo tuli vissiin vasta 2006.

Mutta tosiaan tuolla on sen verran vakava meininki että en itsekkään ottaisi pienintäkään riskiä. Esimerkiksi mua hiostettiin ikuisuudelta tuntuvan ajan kun kävin muutaman päivän duunireissulla pyörähtämässä. Mulla tuo kieli sujuu ihan hyvin mutta tuollainen tilanne vetää kyllä nöyräksi ja sanat katoaa kummasti mielestä, voin vain kuvitella perusjuntin sinne mika häkkis englannilla selostamaan matkan tarkoitusta kun kaks isoa rajavartijaa tuijottaa tuimana silmiin ja pommittaa kysymyksillä.

Täällä ollaan menossa häämatkalle tasan päivä häiden jälkeen eri mantereille, ja aion matkata niin että passissa on vielä vanha nimi. Mutta passistani tunnistaa mun naaman, on biometrinen passi eli ei kovin vanhaksi päässyt. Itseäkin on grillattu jenkkien rajalla sen verta etten lähtisi riskeeraamaan passilla jossa on noin mielettömän vanha kuva.

USAan pyrkiessä he vaativat tosiaan sirullista passia, mutta vaatimus koskee ainoastaan 26. lokakuuta 2006 jälkeen myönnettyjä passeja.

http://www.finland.org/public/default.aspx?nodeid=35847&contentlan=1&culture=fi-FI

Eikös jenkkeihin menoon tarvi sen biopassin ? Mun mielestä kaveri kun oli kisareissulle menossa vegasiin niin joutu hakemaan biopassin vaikka oli vanhan mallinen vielä voimassa.

Edit: ylemmässä postissahan se olikin jo.

Jengit on sen verran idiootteja, että ei kannata ottaa mitään riskiä. Uutta passia vaan hakemaan ennen reissua.

JA jatkokymysys:

avokin passi on voimassa, mutta jo 9 vuotta vanha. Passi kuva on ajalta, jolloin hän oli 13v :D Kyllähän siitä mun mielestä selvästi tunnistaa, mutta aletaanko sielä lentokenttäturvallisuuden luvatussa maassa aukomaan päätä kun ei ole ihan ajantasalla kuva?

USAan matkustaessa täytyy nykyään olla biometrinen passi. Eli siinä täytyy olla siru ja passia hakiessa on otettu sormenjälkin (joka on siinä sirussa digitaalisena). 9 vuotta sitten ei vielä muistaakseni näitä passeja automaattisesti myönnetty, vaan olisko ollut joskus 6/2009, kun se tuli.

Nyt siis ekana tarkistamaan onko passi biometrinen (tuskin on). Jos on, ja passi on voimassa riittävän pitkään myös paluulippujen päivämäärän jälkeen, niin ei se vanha kuva suuri ongelma ole (ainakaan normaalisti, voihan joku tiukkapipo rajahenkilö valittaa). USAan mennessä teistä otetaan joka tapauksessa rajatarkastuksessa kuvat ja sormenjäljet.

E: Aah, tuossa aiemmin olikin jo oiva vastaus tähän asiaan...

USAan matkustaessa täytyy nykyään olla biometrinen passi. Eli siinä täytyy olla siru ja passia hakiessa on otettu sormenjälkin (joka on siinä sirussa digitaalisena). 9 vuotta sitten ei vielä muistaakseni näitä passeja automaattisesti myönnetty, vaan olisko ollut joskus 6/2009, kun se tuli.

Siis se passi pitää olla biometrinen ainoastaan siinä tapauksessa, että se on myönnetty 26.10.2006 jälkeen (niin kuin jossain aikaisemmassa viestissä jo luki). 9 vuotta vanhan passin ei siis tarvitse olla biometrinen, vaan se vanhan mallinen passi kelpaa jenkkeihin ihan hyvin.

Yleensä taidetaan matkustaa vanhalla nimellä, jos häämatkallä lähdetään pian häiden jälkeen. Pitää vaan muistaa ostaa liput ja täyttää kaikki maahantulo ym. kaavakkeet sillä samalla (vanhalla) nimellä joka on passissa.

Itse hain passin pari viikkoa sitten eikä ollut mitään puhetta onko siinä sirua. Sormenjäljet otettiin kyllä eli taitaapi olla sirullinen..?

JA vielä jatkokysymys:

ESTA. Tuota netissä jo katseltiin ja meinattiin täyttääkin, kunnes selvisi, että se pitää maksaa luottokortilla. Kummallakaan ei ole eikä pankki edes mulle myöntänyt.

Mitäs tässä nyt voi tehdä? Vittu kun on vaikeeta kun pitää maahan menemiseksi olla tietynlaiset kortitkin jo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom