Matkapurjehdus, reissaaminen purjeveneellä

Pawiaani

VIP
Onko muilla kokemusta tai kiinnostusta ja haavetta mennä joskus kauas omalla purjeveneellä? Netissä on valtava määrä tubettajia eri puolilta maailmaa jotka tekee reissustaan videoita, mutta Suomalaisia tubettajia on vähempi tullut vastaan. Useimmat kanavat myös keskittyy enempi siihen lifestyleen ja matkakohteisiin, kuin itse purjehdukseen ja siirtymiin. Nyt tuli vastaan tällainen Suomalainen vanhempi mies joka kesällä lähti liikkeelle veneellä yksin ja on nyt jossain Portugalin tienoilla menossa. Tykkään kun hän videoi ja selostaa paljon purjehduksesta, ja asenne reissua kohtaan on varsin rohkaisevaa. Hänen kanavan nimi on Artemis Seilaa, ja tuossa avausvideo reissuun lähdöstä.
View: https://www.youtube.com/watch?v=xLJPxsuVsyM

Muita seuraamiani kanavia on Suomalainen HumuMc jotka kesällä purjehtii perheen kanssa Suomenlahdella ja Itämeren alueella, RAN Sailing taasen on Ruotsalainen perhe jotka juuri lähtivät pidempään reissuun, ja Sailing Uma on Kanadalais Haitilainen pariskunta ja he on viime talven purjehtineet Norjan vuonoissa ja nyt siirtyneet pikkuhiljaa ylemmäs arktisille vesille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt olen katsonut enemmän tosissaan tuota Artemis seilaa, eli kotkalaisen Heikki Riikosen kanavan jaksoja ja hyviä on.
Itse olen nuoresta miehestä asti haaveillut Atlantin ylityksestä, se kun ei ole projektina niin elämää mullistava kuin maailmanympäripurjehdus johon suositellaan aina vähintään kahta vuotta.

Mutta noista Artemis -videoistakin näkee ettei Atlantin ylitys ole kovin monimutkainen asia, eikä tarvitse olla miljonääri, entinen kilpapurjehtija ja kaikkea tätä.

Itse ostan ensi kesänä taas purjeveneen, asia jota olen veivannut aivan turhaan muutaman vuoden.

Nyt olen katsonut enemmän tosissaan tuota Artemis seilaa, eli kotkalaisen Heikki Riikosen kanavan jaksoja ja hyviä on.
Itse olen nuoresta miehestä asti haaveillut Atlantin ylityksestä, se kun ei ole projektina niin elämää mullistava kuin maailmanympäripurjehdus johon suositellaan aina vähintään kahta vuotta.

Mutta noista Artemis -videoistakin näkee ettei Atlantin ylitys ole kovin monimutkainen asia, eikä tarvitse olla miljonääri, entinen kilpapurjehtija ja kaikkea tätä.

Itse ostan ensi kesänä taas purjeveneen, asia jota olen veivannut aivan turhaan muutaman vuoden.
Mukavan kuuloisia suunnitelmia! Itseä kans muutaman muun kanavan ohella inspiroi nää Heikin seiluut, ja uskallus lisääntyy miettiä tulevia reissuja kans kenties kotivesiä kauemmas!

Pitää arvostaa että tollaista kontenttia tekee, ei meinaan tulis ekana mieleen, että veneellä pääsis Portugaliin.
Joo on näissä videoissa aika autenttinen ote, about vuosi sitten hän seilas Atlantin yli ja on ollut Karibialla jossa purjehtinut nyt hurrikaanikauden helpotettua kohti Panamaa, josta seiluusta tää uusin video. Aika hyvin on yli 70 vuotiaaksi energiaa tolla kipparilla, ja myös videoiden taso senkun paranee niin editoinnin kun kuvaustekniikan suhteen. Itse jännitän että siirtyykö S/Y Artemis Tyynen valtameren puolelle. Pian 1,5 vuotta jo reissu kestänyt ja joka viikko uusi video rapsahtanut youtubeen. Yksin pääosin seilaa edelleen.

View: https://youtu.be/PRznpbFmr5o

Mukavan kuuloisia suunnitelmia! Itseä kans muutaman muun kanavan ohella inspiroi nää Heikin seiluut, ja uskallus lisääntyy miettiä tulevia reissuja kans kenties kotivesiä kauemmas!
Minkälainen pursi sinulla on, jos saa kysyä?
Itse ajattelin sellaista noin seitsemän metristä, kun en ole pitkään aikaan purjehtinut köliveneellä.
Esimerkiksi tommonen Guy 22, olisi minulle hyvä hankinta.
Mutta sataprosenttisen varmaa on se että purjeveneen ostan ennen kevättä.

Minkälainen pursi sinulla on, jos saa kysyä?
Itse ajattelin sellaista noin seitsemän metristä, kun en ole pitkään aikaan purjehtinut köliveneellä.
Esimerkiksi tommonen Guy 22, olisi minulle hyvä hankinta.
Mutta sataprosenttisen varmaa on se että purjeveneen ostan ennen kevättä.
Mulla on reilut 9 m pitkä 80 luvun scandipursi. Peter Norlinin suunnittelemia Albin veneitä. Ihan mukava vene, piti olla vuodepaikat kuudelle ja muutakin tilan tarvetta, muuten olisin varmaan hiukan pienemmän ostanut niin olisi helpompi myös yksinpurjehdukseen. Nyt on kyllä ostajan markkinat varsinkin pienemmissä veneissä joita siis omanikin vielä edustaa. Saa hyviä veneitä edullisesti. Maaliskuussa venemessujen aikaan ilmestyy nettiveneeseen taas kymmeniä uusia ilmoituksia.

Artemis näkyy myös tässä palvelussa, ja samalla näkyy liikkeellä ollessa nopeus sekä säätiedot.

https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2/

On kyllä erittäin mielenkiintoisia videoita seurata!
Nyt on ollut jo hetken aikaa Tyynenmeren puolella tämä reissaaja. Linkin takaa näkyy sijainti ja kelit. Tuolla Pasific Oceanilla saattaa muodostua jopa 2 kuukauden pituisia avomeriosuuksia, että mennään yötäpäivää eikä rantoja näy. Aikamoista touhua. Atlantin ylitys on yleensä about 3 viikon setti. Tänään perjantaina taas tulee klo 12 uusi video, jos vanha rytmi säilynyt. Videot ei reaaliaikaisia, niissä muutaman kuukauden viive joka hyväkin, niin riittää julkaistavaa näille viikoille/kuukausille kun on tollanen pidempi avomerilegi meneillään.

Toi Artemis purjehtii edelleen Tyynellämerellä, ollut jo kuukauden nonstoppina 24/7 liikkeellä ja sivuuttanut niin Galapagos- kuin Pääsiäissaaret. Äkkiä arvioiden about viikon päästä saavutetaan itäisen Polynesian saaret. Aikanaan lähikuukausina nähdään viikottain julkaistavissa videoissa millaisia tapahtumia tuo pitkä legi piti sisällään.

Viimekesältä tullut myös julkaisuun seikkailijapurjehtija Kari "Ruffe" Nurmen reissu Suomesta Grönlantiin. Tässä ensimmäinen. Todella tasokkaasti editoituja, ja mukavia videoita. Muutama ensimmäinen jakso julkaistu, yhteensä kuulemma n. 7 videoo tulee tästä reissusta julkaisuun.

View: https://youtu.be/rpBGXxA41Yw

Kun halvalla sai, niin hankin itselleni vihdoinkin sopivan kokoisen (7,6 m) purren, kuukausi sitten.

Ilo on kieltämättä ylimmillään!
Nyt noita purjehdusvideoitakin katsoo eri tavalla ja niitähän YouTubessä riittää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom