Matkakertomus: Tansania

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja s|Lv4
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.11.2004
Viestejä
229
Ikä
40
Lupasin tuolla "seuraavat matkakohteet"-ketjussa pistää jonkin näköistä rapsaa kehiin, joten aloitellaan etukäteisfiilistely tällä postauksella. Eli lähtö tapahtuu tasan viikon päästä, tiistaina 22.2 ja paluulento on Suomen kamaralla sitten 19.3. Pidemmänkin reissun olisin mielelläni tehnyt mutta duunista loman saaminen ei oo aina niin yksinkertaista. Lennot sain halvalla 675€ mutta tästä sitten kärsii persaus, sillä lennot menevät reittiä Helsinki - Düsseldorf - Dubai - Dar es Salaam. Menomatkalla on vain 55min vaihto aikaa Düsseldorfissa ja lennot eri lipuilla, joten pidetään peukkuja, että Air Berlin on aikataulussa. Tietoinen riski otettu siis. Lennän menomatkan pelkillä käsimatkatavaroilla, joten eipä sitä tarvitse, kun portilla juosta passintarkastuksen kautta. Paluumatkalla tuskainen vaihto Dubaissa, yli 9h, mutta olen valmis kärsimään, kun lennot sain noinkin halvalla :) Tämä on nyt jo neljäs kerta kun Tansaniaan lähden, joten olen tottunut jo tuohon lentokentillä hengailuun.

Tansaniassa, tarkemmin ottaen Dar es Salaamissa aka Darissa, vietin vuosi sitten keväällä 3kk, sillä kaverini on siellä töissä ja hänen luokse menen nytkin. Eli pahoittelen, että rapsa keskittyy aika pitkälti Darin tapahtumiin. Majoittuminen tapahtuu siis kaverin luona ja mikäs sen mukavampaa, kuin saada pitkään paikan päällä asunut opas. Ja tässä on myös syy, miksi mennessä on vain käsimatkatavarat, sillä viime kevään reissulta jäi rinkallinen tavaraa vielä Dariin ja olisi kiva saada ne myös takaisin Suomeen.

Käytännön asioista voisin kertoa tässä vielä vähän. Turistiviisumin 3 kk:ksi saa ostettua kentältä hintaan 50$ ja sen saaminen kestää 15-30min, riippuen ruuhkasta. Virkailija tsekkaa keltakuumerokotekortin, vie passin, maahantulokortin ja rahat yhdelle luukulle ja toisesta luukusta sitten huudellaan ihmisiä nimeltä ja annetaan viisumitarralla varustettu passi takaisin. Ensimmäisellä kerralla en edes tajunnut että omaa nimeäni huudettiin, sillä sukunimeni on melko erikoinen sisältäen ääkkösiä. Virkailija vaan huuteli "miss, passport", tästä tiesin että kyse oli minusta, sillä kaikki muut viisumia odottavat olivat miehiä. :) Laukut tulevat kentällä nopeasti, jos tulevat, yhtä hihnaa pitkin. Toisella reissulla laukkuni jäivät Tukholmaan mutta saapuivat parin päivän päästä kyllä Dariin ja sain tietty shoppailla välttämättömyystarvikkeita Pohjolan piikkiin reilulla 150€:lla. Valuuttahan Tansaniassa on shillinki, jolla on tuonti- ja vientikielto. Eli vaihtaminen tapahtuu sitten paikan päällä. Suurin seteli on 10 000sh, joka on noin 5€:n paikkeilla, riippuen vähän kurssista. Automaatteja Darissa on melko hyvin, tosin niiden luotettavuus on vähän niin ja näin. Itsellä kopioitiin kortti viime reissulla mutta mitään väärinkäytöksiä ei tapahtunut. Rahanvaihtopaikkoja on paljon ja niissäkin kannattaa pitää maalaisjärki mukana. Itse vaihdan rahaa melko usein Barcleys pankissa, vaikka kurssi on vähän kehnompi, tiedän sen luotettavaksi.

Sitten voisi tietty kertoa vähän terveyteen liittyvistä asioista. Maahanpääsy edellyttää voimassa olevaa keltakuumerokotetta, josta tulee olla todistuksena "keltainen kortti". Itse hankin rokotteen ja todistuksen Helsingin postitalon matkailuklinikalta, josta muuten saa aivan loistavaa palvelua! Muuten on hyvä toki olla hepatiittirokotukset, jäykkäkouristus ja muut peruspiikit, joita on pienestä pitäen pistelty. Itse otin lisäksi rokotteet lavantautiin ja koleraan, jompaakumpaa lääkäri suositteli, sillä sen on todettu (ei todistettu) estävän turistiripulia. Ja itsellä ainakin pakki on ollut kohtuullisessa kunnossa joka reissulla. Malariaahan Tansaniassa on, joten ensimmäisellä matkalla söin kuurin Doxia, eli antibioottia. Toisella ja kolmannella reissulla en syönyt mitään. Kaverini on asunut siellä nyt kaksi vuotta, eikä ole sairastunut malariaan, joten suojautuminen on kaiken a ja o. Jos matkustaisin maaseudulle, jossa tartunnan iskiessä ei lääkäriin pääsy välttämättä olisi helppoa, harkitsisin kuuria uudelleen. Viimeisellä reissulla kävin kerran malariatestissä, hintaa n.30$ ja vastaus tulee puolessa tunnissa. Negatiivista näytti. Suomesta on turha viedä hyttysmyrkkyjä, paikalliset myrkyt on stydimpiä ja halpoja, noin 1,5€ roll-on puteli. Hyttysverkon alla nukkumisen ja iltaisin pitkien vaatteiden ja sukkien pidon yhdistettynä myrkkyyn olen todennut tehokkaimmiksi keinoiksi malarian estoon.

Eiköhän tässä ole nyt sopiva aloitus, tosin ei tässä nyt mitään tiukkaa fiilistelyä vielä ollut. Jotenkin ei vielä osaa ajatella, että viikon päästä istun Emiratesin koneessa matkalla auringon alle. Noh, ehkä pari fiilistelyä provosoivaa kuvaa voisin tähän loppuun vielä iskeä :) En ole kovin hyvä valokuvaaja, joten mestariotoksia on turha odottaa, vaikka kameran kanssa tykkäänkin heilua!

Vasemmalta oikealle: Sansibar - Kendwa beach, Dar es Salaam - Kasa beach, Kilimanjaro

8920_162305449864_693169864_2671846_6482689_n.jpg IMG_0268.jpg IMG_0605.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huoh... :itku: Mä niin haluaisin tonne...

Jos kerkeät jossain vaiheessa, niin vastaisitko näihin ala oleviin kysymyksiin, kiitos!

* Kuinka turvallista esim. tuolla Dar es Salaamissa sekä muualla Tansaniassa on? Uskaltaisitko liikkua yksin siellä naisena/miehenä?

* Entä osaatko sanoa tai kysyä ystävältäsi, mikä voisi olla sellainen luotettava matkanjärjestäjä, joka järkkäilee noita safareja sekä Kilimanjaron reissuja?
* Entä kuinka paljon niihin pitää varata aikaa?
* Ovatko ne kalliita?
* Ja jos on omatoimimatkalla, niin millä noihin kannattaa matkustaa Dar es Salaamista?

* Mikä on paras tai edullisin tapa päästä Sansibarille ja mikä kohde siellä on se paras?

* Minkälainen hintataso Tansaniassa on?
 
Tansania on kyl ihana mesta, suosittelen lähtemään! Lupaan vastailla kysymyksiisi, viimeistään lentomatkoilla, kun sitä aikaa kerran on :)
 
Wow, hauskaa matkaa !

Dusselin kentta ei ole kovinkaan iso, joten käsimatkatavaroiden kanssa ehtinet puolessa tunnissa ottaa vielä kahvitkin.

En tiennyt, että Hgin Postitalossa on Matkailuklinikka, pitääpä käydä poikkeamassa - kiitos tiedosta.
 
Wow, hauskaa matkaa !

Dusselin kentta ei ole kovinkaan iso, joten käsimatkatavaroiden kanssa ehtinet puolessa tunnissa ottaa vielä kahvitkin.

En tiennyt, että Hgin Postitalossa on Matkailuklinikka, pitääpä käydä poikkeamassa - kiitos tiedosta.

Jep katselin kans ennen lentoja varatessa, et kenttä näyttää sen verran pieneltä, et pitäis kyl ehtiä. Ainoa sit on, jos kone on myöhässä ja sithän oon kyl vähän kusessa, koska jatkolento on eri lipulla --> ei tarvi reitittää uudelleen.

Matkailuklinikka on siis yksityinen, eli ei mikään halpa käynti mut palvelu hyvää. Itse kävin Terhi nimisellä lääkärillä, en nyt muista sukunimeä. Hän oli itse asunut Afrikassa monta vuotta mm. myös Tansaniassa ja erikoistunut trooppisiin sairauksiin, joten asiantuntemusta löyty! Suosittelen!
 
Olisi ollu hauska lukea matkakertomus Tansaniasta kirjoittajana Cthullu vai Cthuluhluhuluko se oli "vittu ku naapuri siellä, vittu ku naapuri tuolla ja vittu kun neekereita joka paikassa ja kun ne on niin väärän värisiä" :D :D
 
Huoh... :itku: Mä niin haluaisin tonne...

Jos kerkeät jossain vaiheessa, niin vastaisitko näihin ala oleviin kysymyksiin, kiitos!

* Kuinka turvallista esim. tuolla Dar es Salaamissa sekä muualla Tansaniassa on? Uskaltaisitko liikkua yksin siellä naisena/miehenä?

* Entä osaatko sanoa tai kysyä ystävältäsi, mikä voisi olla sellainen luotettava matkanjärjestäjä, joka järkkäilee noita safareja sekä Kilimanjaron reissuja?
* Entä kuinka paljon niihin pitää varata aikaa?
* Ovatko ne kalliita?
* Ja jos on omatoimimatkalla, niin millä noihin kannattaa matkustaa Dar es Salaamista?

* Mikä on paras tai edullisin tapa päästä Sansibarille ja mikä kohde siellä on se paras?

* Minkälainen hintataso Tansaniassa on?

Miekii mielelläni kuulisin vastauksia näihin,sillä ajattelin tulevaisuudessa yhdistelmää Kilimanjaro-safari-Sansibar.Valmis setit Suomesta käsin viiden tonnin luokkaa?! Itsejärkkäämällä varmaankin hoituu edullisimmin.
 
Ammusvarasto räjähti - 23 suomalaista motissa ilman vettä ja ruokaa
Julkaistu: 16.02.2011 23:40
Kommentteja ()

Armeijan suuri ammusvarasto räjähti Tansanian pääkaupungissa Dar es Salaamissa keskiviikkoiltana.
Voimallinen räjähtely alkoi noin kello 20 Suomen aikaan ja jatkui voimakkaana pari tuntia. Räjähtely oli kuin valtava ilotulitus, joka näkyi tummalla taivaalla jopa parinkymmenen kilometrin päähän.

23 henkilön suomalaisryhmä jäi mottiin ilman vettä ja ruokaa Dar es Salaamin lentokentälle. Ulkona vallitsee valtava kuumuus, lämpöä on yli 35 astetta.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/... ilman vettä ja ruokaa/art-1288369711018.html
 
Joo aamulla kaveri soitteli ja kerto mitä oli tapahtunut. Kuulemma oli luullut aluksi, että on myrsky mutta paineaalto oli hajoittanut ikkunankin. No, kyseessä ei onneks mikään terrori-isku tms, joten ihan hyvillä mielin sinne vielä lähdössä. Lentokenttä oli kai kiinni vielä aamullakin mutta eiköhän se keskiviikkoon mennessä aukea. Tuon matkustusilmoituksen tein tuolla 3kk matkalla ja nytkin aion tehdä. Suurlähetystön porukkaan olen tutustunut siellä muissa merkeissä, suosittelevat kyllä tekemään tuon ilmoituksen aina omatoimimatkoilla.
 
Huoh... :itku: Mä niin haluaisin tonne...

Jos kerkeät jossain vaiheessa, niin vastaisitko näihin ala oleviin kysymyksiin, kiitos!

* Kuinka turvallista esim. tuolla Dar es Salaamissa sekä muualla Tansaniassa on? Uskaltaisitko liikkua yksin siellä naisena/miehenä?

* Entä osaatko sanoa tai kysyä ystävältäsi, mikä voisi olla sellainen luotettava matkanjärjestäjä, joka järkkäilee noita safareja sekä Kilimanjaron reissuja?
* Entä kuinka paljon niihin pitää varata aikaa?
* Ovatko ne kalliita?
* Ja jos on omatoimimatkalla, niin millä noihin kannattaa matkustaa Dar es Salaamista?

* Mikä on paras tai edullisin tapa päästä Sansibarille ja mikä kohde siellä on se paras?

* Minkälainen hintataso Tansaniassa on?

Pakkailuihin hermot menettäneenä voisin nyt vastailla sen osalta mitä osaan. Aloitetaan turvallisuudesta. Valoisaan aikaan en kertaakaan tuntenut oloani mitenkään uhatuksi, vaikka liikuin yksinkin. En kuitenkaan koskaan lähtenyt towniin yksin, eli ihan ytimeen. Oleskelin Darissa peninsulan alueella, joka on ns. länsimaalaisten alue. Hienoimmat hotellit sijaitsevat tällä alueella ja muutenkin totuttu länsimaalaisiin katukuvassa, että aika rauhassa sai liikkua. Tervehdyksiin tulee tottua ja onkin hyvä opetella muutamat tervehdykset. Paljon liikuin takseilla ja bajajeilla (paikallinen tuk tuk), koska se on halpaa ja turvallista. Taksit tunnistaa aidoiksi niiden maalauksesta, ne ovat valkoisia joissa on eriväriset raidat sen mukaan mistä päin kaupunkia ovat. Paikallisilla busseilla, Dalla Dalloilla, en liikkunut yksin turvallisuussyistä. Monia tarinoita kuulin, joissa naisia on ahdisteltu ja tavaroita varasteltu. Ja kun taksit ovat halpoja, niin miksi ottaa riskiä. Hinta niissä ja bajajeissa kannattaa neuvotella etukäteen. Pimeän aikaa en suosittele kävelemään edes porukalla, silloin pääsee varmiten ryöstetyksi, eli maalaisjärjellä pääsee pitkälle! Lisäksi en koskaan kantanut kameraa, kännykkää tai rahapussia näkyvillä, enkä käyttänyt koruja. Ja harvemmin edes laukkua, vaan laitoin kamat taskuihin. Mitä köyhemmältä näyttää, sitä parempi :)

Safareille on niin monia matkanjärjestäjiä, että on erittäin vaikea mennä sanomaan yhtä tiettyä. Riippuu minne kansallispuistoon haluat mennä jne. Etukäteen varaaminen saattaa aika työlästä, tuntuu että harvoilla järkevän hintaisilla matkanjärjestäjillä on nettisivuja / yhteystietoja netissä. Me käytiin Mikumissa, joka on pieni puisto Darin lähellä ja yhden päivän safari oli riittävä. Olimme omalla autolla, joten ostimme vain sisäänpääsyn puistoon ja ajelimme siellä ympäriinsä. Norsuja, virtahepoja, seeproja, kirahveja, impaloita, gnuita ja leijonia nähtiin riittämiin. Haluaisin tällä reissulla mennä käymään ngorongoron kraaterilla mutta ei taida aika riittää. Tosiaan serengetiin ja ngorongorolle löytyy varmasti netistäkin matkanjärjestäjiä mutta hintatasosta en näihin osaa sanoa. Ystäväni kävi myös Mikumissa, kun oli mua moikkaamassa ja olikohan hinta jotain 80e paikkeilla puolen päivän safarille per auto. Kilimanjaron reissuihin pätee sama, eli tarjoajia on paljon. Näitä löytyy varmasti netistä kyllä. Kilille kiipeämiseen kannattaa varata se 5-7 vrk, jos sitä perus "coca cola"-reittiä menee. Itse varmaan ottaisin tuon 7pv reissun, sillä siinä ehtii vähän tottua siihen ohueen ilmaan. Tosin enemmänhän se maksaa sit... Safareita on niin monen pituisia ja riippuen mihin puistoon menee, etten oikein osaa mitään järkevää vastausta antaa.

Darista pääsee liikkeelle joko lentämällä tai busseilla. Me menimme viime reissulla Dar - Tanga - Mombasa väli busseilla ja olihan se melkoisen eksoottista tietyissä määrin. Tanga - Mombasa väli mentiin pakettiautoon väsätyllä pikkubussilla ja tie noiden kaupunkien välissä oli sellaista, ettei sitä saisi oikein edes tieksi kutsua. Sadekaudella teiden kunto on jotain hyvin kyseenalaista, jos siis ei ole asfalttia. Dar - Tanga väli mentiin ihan normaalilla bussilla, jossa ei tosin ollut ilmastointia mutta ikkunoiden ollessa auki se meni ihan kivuttomasti, kesti jotain 8h mennessä ja 11h takaisin tullessa. Paitsi paluumatkalla joku oli ottanut kanan mukaan (ei mitään yllättävää) ja mä pelkään ylitse kaiken lintuja. Pelkäsin sen kanan lätsähtävän mun naamaan, niinku tapahtu käytävän toisella puolella istuvalle herrasmiehelle. Onneks mulla oli tyyny mukana, niin maastouduin sen alle :) Busseilla kulkeminen ei ole ihan niin halpaa, kuin mitä kuvittelisi, en nyt muista tosin summia. Nyt menemme Moshiin, eli Kilimanjaron juurelle lentäen, hinta meno-paluulennoille Dar - Moshi - Dar oli 180$. Lennot melkein ostettava paikan päältä. Sansibarille pääsee lautalla tai lentäen. Lentäminen vähän kalliimpaa, lauttaliput meno-paluu 70$ pintaan turisteille. Residence permitin omaaville hinta on 20 000sh eli about 10€. Lautta- ja bussilippuja ostaessa kannattaa pitää pää kylmänä ja suunnata virallisille lipunmyyntiluukulle, sillä sieltä ainakin saa viralliset liput. Sanotaan myös se, että kerta bussimatkustusta riitti mulle kokemuksena, jatkossa aion lentää, jos kauemmas suuntaan.

Hintataso turisteille ei ole niin halpa kuin luulisi. Yöpyminen on edullista, jos jaksaa nähdä sen vaivan, että varaa huoneet vasta paikanpäältä. Tosin nyt varasin Moshin reisulle hotellin etukäteen nimeltään Twiga Home, hintaa huoneelle AC:n kanssa on 22$, joten ei paha. Darista löytyy supermarketteja, joissa itse käyn ostoksilla. Hedelmät ostan katukojuista. Kalaa voisi ostaa kalastajilta suoraan erittäin halvalla mutta oon niin surkee laittamaan sitä. Mahdollisimman paljon sitä haluaisi tukea paikallisia kojumyyjiä mutta aina se ei ole mahdollista. Esimerkkinä hinnoista voisi ottaa vaikka kokispullon 350sh (reilu 0,15e), joka on tosi halpa, koska ne tuotetaan Tansaniassa. Toisin taas tuontitavarana juusto, joka on todella kallista, pieni pala Edamia maksaa 5-6€. Raejuustosta ja rahkasta on turha haaveilla. Kanan rintafileitä ja jauhelihaa tulee syötyä paljon ja on kohtuu edukasta. Ravintoloissa syöminenkin on kohtuu hintaista, ainakin townissa, peninsulan alueella ehkä hieman kalliimpaa. Mutta halvempaa kuin Suomessa. En taas muista mitään hintoja mutta voin kertoa niistä lisää, kun pääsen vihdoin paikan päälle.

Lähtöön aikalailla tasan 3vrk ja alkaa matkakuume oleen jo aika kohdillaan. Miten sitä pystyy keskittyyn töihin vielä kaksi päivää?!?!
 
Apua, tällaisen matkapäiviksen kirjoittaminen on supervaikeaa. Pitäisi päivittäin kirjoittaa pieni postaus, sillä nyt viiden päivän jälkeen on niin paljon jo ehtinyt tapahtua, että postauksesta tulee väkisinkin pitkiä. Lennot menivät hyvin ja olivat aikataulussa, eikä Düsseldorfissa tullut ongelmia lyhyen vaihtoajan suhteen. Dubaissa meinasi käydä pieni kämmi, kun saapuessa katsoin lennon portin ja menin sinne penkeille nukkumaan, heräsin 10min boardingin alkamisajan jälkeen ja ihmettelin, kun taululla ei edes lue lentoa. Pienen heräilyn jälkeen tajusin, että portti on luultavasti vaihtunut, joten pika pikaa taululle katsomaan uutta ja kiitolaukkaa toiseen päähän terminaalia. Viimeisempien joukossa olin koneessa. Olis jonkin verran harmittanut, jos olisin missannut lennon :) Viisumin saaminen kävi nopeasti ja jostain syystä olin jälleen kolmas, joka viisumin sai, vaikka jonossa oli edessä parikymmentä henkilöä. En valita. Kentällä kaveri oli vastassa mutta hänen autostaan oli akku loppunut sillä välin, kun odotteli minua saapuvaksi. Noh, paikalliset ovat avuliasta sakkia, joten auto saatiin piuhoilla käyntiin ja päästiin liikenneruuhkiin. Kentältä kaverin kämpille on n.15km mutta ruuhkassa tähän kului mukavat 1,5h. Olin hieman huonovointinen jo lennolla ja olo vaan paheni kuumudessa. Kämpille päästyä meinasin pyörtyä rappusiin, joten ei muuta kuin makuuasentoon ja pienille torkuille. Herättyäni tunsin heti, että oli kuumettaja mittari vahvisti asian. Arvelin sen johtuvan lämpötilaeroista, joten nappasin Panadolin nassuun ja painelin ilmastoituun huoneeseen yöunille.

Torstaina herätessä oli olo jo parempi, joskin hieman heikohko. Päivä meni kämpillä lukiessa ja torkkuessa. Iltapäivällä suuntana oli jälleen lentokenttä. Lento Moshiin kesti reilun tunnin ja on huomattavasti mukavampi vaihtoehto kuin omalla autolla kulkeminen (n. 10h). Tosin ei ehkä ekologisin. Moshissa majoituimme siis tuossa aiemmin jo mainitsemaani Twiga home-hotelliin. Nettisivujen kuvat ovat melko liioittelevia, paikka ei todellakaan ollut noin hieno mutta ihan ok. Tosin varauksessa oli jotain mennyt vikaan ja saimme huoneen tuulettimella, emme ilmastoinnilla. Onneksi Moshissa on kuiva ja viileämpi ilmasto, joten ilmastointi ei ollut välttämätön. Vaihdoimme huonetta pihan puolelle, koska ensin saamamme huoneen ikkunat olivat suoraan terassille. Tein melkoisen myönnytyksen, sillä uudessa huoneessa ei ollut wc-pönttöä, ainoastaan reikä lattiassa. Huoneruljanssin jälkeen kävimme toisella hotellilla syömässä ja painelimme nukkumaan, kuumuudessa ei todellakaan jaksa valvoa pitkään.

Saavuimme pimeän aikaan hotellille, joten ei ollut tietoakaan millaisilla näkymillä paikka olikaan varustettu. Aamupalapöydästä aukesi henkeä salpaava näky Kilimanjarolle. Olisin voinut tuijotella vuorta vaikka kuinka ja kauan. Perjantaille ei oltu tehty suunnitelmia, joten oli aikaa pyöriä vain Moshi-townissa. Mitään suurempia nähtävyyksiä ei Moshissa ole, joten parasta antia on vain katsella paikallisten touhuja. Vaeltelimme townia parin tunnin verran, jonka jälkeen lounaalle. Lempparipaikkani (ei mitenkään paikallinen) Moshissa on Kilimanjaro Coffee Lounge, joten sinne siis. Hinnat ovat täällä varsin kohtuulliset ja menusta löytyy vaikka mitä. Tarkoituksena oli myös etsiä jonkinlainen tour operator, joka järkkäisi meille lauantaille patikointiretken. Näimme ilmoituksen kahvilan seinällä ja soitimme kaverille, joka tulikin tapaamaan meitä kahvilaan. Herran nimi oli Ambros ja pyörittää omaa yritystä toimien itse oppaana. Hän järkkää myös trekkejä Kilille, hintaa 6pv reissulle olisi ollut 1000$ sisältäen kaiken. Me päädyimme ottamaan sunnuntaille patikoitireissun vesiputouksile, hinta oli mielestämme melko korkea 60 000sh per naama mutta kerrankos sitä lomalla ollaan. Aivan älyttömän mahtavasta patikointireissusta seuraavassa postauksessa lisää. Nyt muutama kuvatus. Vasemmalta oikealle: 1) Kilimanjaron vehreitä rinteitä. 2) Twiga home-hotellin ruokien hintoja (2000sh = 1€. 3) Lisko pulassa. 4) Ne ihanat maisemat aamupalapöydästä. 5) Vuohet hengailemassa
Olisi niin ihana lisätä lisää kuvia mutta näillä netin nopeuksilla ja pätkimisillä se vie liikaa aikaa!!
 

Liitteet

  • IMG_2729.jpg
    IMG_2729.jpg
    395 KB · Katsottu: 259
  • _MG_2658.jpg
    _MG_2658.jpg
    226,8 KB · Katsottu: 371
  • IMG_2700.JPG
    IMG_2700.JPG
    632,4 KB · Katsottu: 307
  • _MG_2633.jpg
    _MG_2633.jpg
    147,6 KB · Katsottu: 296
  • IMG_2694.jpg
    IMG_2694.jpg
    395,9 KB · Katsottu: 299
Olen ymmärtänyt, että Tansaniassa voi ottaa pientä palkkiota vastaan masai-soturin saattajaksi itselleen, jotta ei turistina joutuisi rikoksen uhriksi niin helposti. Pitääkö tämmäinen paikkaansa ja koskeeko se myös pienempiä paikkoja vai pelkästään suurimpia kaupunkeja?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom