Matkakertomus San Francisco - perhevisiitti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T-Byrd
  • Aloitettu Aloitettu
Päätin sitten (ja ohimennen lupasin) kirjoittaa matkaraportin viimeisimmästä reissustani San Franciscoon, jossa viimeksi olen käynyt vuonna 2004. Ensimmäinen kertani oli kun olin 12-vuotias ja isäni kanssa vietimme siellä 10 päivää kesällä. Silloin tuli nähtyä Golden Gate Bridge, Lake Tahoe ja ehkä mieleenpainuvin muisto oli se, kun takaisinpäin lähtöä edeltävänä yönä sammui sähköt kokonaan, pakkaaminen piti tehdä kynttilänvalossa, lämpötila hipoi neljääkymmentä, ilma seisoi paikallaan ja ainoa viilennys saatiin pakastimen ovea raottamalla. Melkoinen kokemus noin nuorelle likalle. Siitä lähtien on siellä tullut käytyä melkeinpä joka kesä/vuosi, ihan vain siksikin koska isäni meni uusiin naimisiin amerikkalaisen naisen kanssa ja itse sain kaksi ihanaa pikkusiskoa.

Miksi en ole sitten moneen vuoteen siellä käynyt? No, monista erinäisistä syistä kuten työ, ihmissuhteet täällä kotona ja moni muukin asia on sitten tullut matkaamisen tilalle. Viime syksynä päätin sitten, että pakko päästä käymään ja mitä parhain hetki on mennä todistamaan nuorimman siskon high school-valmistujaisia kesäkuussa 2012. Miksi katsoa telkkarista muiden tuntemattomien ihmisten hatun heittoa, kun voit mennä itse livenä moista todistamaan. Tässä kertomuksessa on siis kyse perheestä ja tulen käymään jokaisen päivän läpi triljoonan kuvan kanssa höystettynä. Kuvissa on mukana omaa perhettä, heidän ystäviään ja tietysti joissakin toikkaroi kirjoittaja itsekin. Kysymyksiä ja kommentteja saa heitellä tänne ja jos ei ihan kaikkea viitsi julkisesti kysyä, niin privaakin saa laittaa. Yritän vastata niin hyvin kun vain pystyn.

Toivottavasti tämä nyt jotakin hieman viihdyttää, joten aloitetaan:

Day 1.

Kello on n. 01.00 yöllä kun saan vihdoinkin pakkaamisen melkeinpä valmiiksi aamun lentoja varten. Olin alunperin kuvitellut, että valvon koko yön, mutta päätin kuitenkin ottaa muutaman tunnin torkut ennen lähtöä. Laitoin kellon soimaan neljäksi :zzzz:, ja tästä ajasta sain nukuttua ehkä sen 1,5 tuntia, jee. Olin sopinut pode_:n kanssa, että hän tulee hakemaan ja viemään minut lentokentälle ja lievästi uninen kuskini saapuikin hyvissä ajoin hakemaan kotoa. Huristeltiin kentälle, halittiin siinä hyvästiksi ja itse lähdin yhden ison vammaisen ja yhden pienemmän ei-vammaisen laukkuni kanssa etsimään bag droppia. Laukku sisään ja sitten turvatarkastukseen, jossa oli muuten melkoisen raamikas, komea ja tatuoitu rajatarkastaja tervehtimässä. Noh, eipä ollut aikaa jäädä sitä siihen ihailemaan kun tönittiin jo eteenpäin. Suuntasin suoraan heti seuraavalle rajatarkastukselle ja omalle portille. Nappasin lasin kallista skumppaa (saattoi olla shamppistakin) ja odotin että ensimmäinen lento Manchesteriin lähtee.

California 2012 031 (640x480).jpg

Eka lento kesti vajaa neljä tuntia ja oltiin hyvissä ajoin Manchesterin kentällä, jossa ehdin napata lasin punkkua ennen seuraavaa lentoa. Baarimikko oli joku intilainen/pakistanilainen kaveri joka näytti ihan Chris Rockilta. Hitto kun ei meinannut saada mitään selvää sen enkusta ja piti vaan toivoa että yhteisymmärrys pelaa. Oli kuitenkin ihan vitsikäs kaveri, heitti läppää kaikkien kanssa koko ajan. Maahantulo oli kyllä melko ärsyttävä systeemi, kun koko ajan huudeltiin "take all the toiletries out from your bags and place them the box, also take your shoes off and put them in the box, take off your undies and put them in the box.... What???" No ei ne oikeesti tota vikaa sanonut... Ite kun menin metallinpaljastuskoneen läpi, niin tietty piippasi, selittivät vain että se piippaa melko tarkkaan joka neljännen ihmisen kohdalla.

California 2012 033 (640x480).jpgCalifornia 2012 036 (640x480).jpgCalifornia 2012 037 (640x480).jpgCalifornia 2012 039 (640x480).jpgCalifornia 2012 040 (640x480).jpg

Seuraava lento oli sitten yllätys yllätys Lontooseen (tässä vaiheessa voisin huomauttaa, että itse en näitä lentoja varannut, joten ei tarvi ihmetellä tätä säätämistä :D), josta ottaisin sitten pitkän lennon Friscoon. Lontooseen kesti vain tunnin verran ja oli ihan ajallaan. Ilma ei ollut kuin morsian.

California 2012 041 (640x480).jpg

Lontoossa piti ensin odotella yleisellä puolella, että selviä mistä seuraava lento lähtee. Heti kun porttinumero selvisi, niin kauheella vauhdilla sinnepäin, kun ei ikinä tiedä kauanko siinä matkassa kestää, että pääsee perille. Onneksi ei mennyt kauan, kun vähän kävelyä ja sitten transit-junalla yksi pysäkki. Kone oli melkein täynnä filippiinejä ja intialaisia/pakistanilaisia perheitä sekä saksalaisia turisteja. Tuskalliset 10 tuntia ja 40 minuuttia oli siis edessä, ja koska en pysty nukkumaan koneessa, niin se on aina se hieno piste i:n päälle. Oli muuten aivan uskomattoman pitkän tuntuinen lento, sen voin myöntää. Siis olihan se pitkä muutenkin ajallisesti, mutta jotenkin ihan pirun tuskastuttava vaikka ei nuo lapsien itkut kauheesti mua häirinnyt. En tiedä kumpi on kannattavampaa, istua ikkunan vieressä jolloin joudut aina tönimään vieruskaverit ylös jos haluat vessaan tai jaloittelemaan, vaiko käytäväpaikka jossa saat liikkua vapaammin, mutta et ehkä saa hyvää lepoasentoa ja ohimenevät saattavat täniä sua koko ajan? Mielipiteitä?

Seuraavaksi lisää tylsiä lentokonekuvia, ennen saapumista SFO:n lentokentälle:

California 2012 052 (640x480).jpgCalifornia 2012 051 (640x480).jpgCalifornia 2012 048 (640x480).jpgCalifornia 2012 047 (640x480).jpgCalifornia 2012 045 (640x480).jpgCalifornia 2012 053 (640x480).jpg

Oli muuten aika pirullinen tuo laskeutuminen, sitä kesti yhteensä 45 min. ja alkuun meni korvat lukkoon, mutta en saanut toista korvaa auki, joten siihen kerääntyi paljon painetta ja alkoi koskemaan. Lopulta sattui niin paljon, että oli pakko painaa sormella sitä, jotta kipu helpottaisi. Join vettä, söin purkkaa ja yritin haukotella että poksahtaisi auki, mutta ei onnistunut. Vielä pari päivää tuon jälkeen jos kurotin maasta jotain, niin saattoi vihlaista vähän. Nyt ei ole kuitenkaan mitään ongelmaa ollut sen suhteen ja toivottavasti jälkikäteen ei tulekaan.

Saavuttiin kentälle noin varttia vaille viisi alkuillasta ja talsittiin koko ronkka suoraan immigrationiin. Jonotus oli maksuton, mutta ai saakeli vieköön kuinka pitkä. Liian vähän porukkaa töissä (tarkastajat) ja sitten nämä isot perheet vei ihan hirveästi aikaa, etenkin siksi koska lapset oli niin väsyneitä lennosta ja itkivät ja siksi pääsivät jonon edelle. Jonotin siellä melkein kaksi tuntia, laitoin isälle tekstiviestin, että jonossa olen vielä ja kun paikallinen operaattori sai sen vihdoin lähetettyä, oli mennyt tunti ja edelleen jonotin tarkastukseen. Ei ollut helppoa vähien unie, korvasäryn ja nälän takia. Kun vihdoin pääsin luukulle, niin ensin piti kuvata molemmat tassut - eka neljä sormea ja sitten peukalo ja sama juttu toisella kädellä. Sitten otettiin vielä valokuva. Kyseli viisumista ja mainitsin, että minulla on ESTA (Electronic System for Travel Authorization), eli toisin sanoen matkustuslupa, joka pitää hakea ja maksaa netin kautta vähintään kolme vuorokautta ennen lähtöä. Hintaa sille löytyy $14 USD https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Sitten alkoi tenttaus; miksi tulit, missä asut, milloin ollut viimeksi, kauan olit viimeksi jne. Sitten oli hetken hiljaista, koneen näpyttelyä ja olin ihan varma että mulle näytetään ovea ja vartija tulee esille laittaen kumihanskaa käteensä, mutta eipä onneksi. Sain kaikki dokumentit takaisin ja sanottiin "Welcome to The United States!". Sitten piti vielä hakea laukku ja viedä se valaistukseen, kaikki laukut tuolla päin menee sen läpi ja kaikki tuomiset pitää ilmoittaa maahantulolomakkeessa, lahjat, ruoat yms. Itsellä oli mukana ruisleipää, sinappia, mätitahnaa, yksi pullo Kapteenia, korulahjoja siskoille ja amerikan isoäidille Pentikin vieraspyyhkeitä. Tarkastaja penkoi laukun läpi, repi tavaroita ja pussukoita ulos, sanoi kiitos ja näytti että kerääs kimpsus kasaan ja lähde ulos. :D Kivakiitti. Kello oli lähemmäs seitsemää kun pääsin ulos tuolta ja isä siellä odotteli kamera kaulassa roikkuen. Nappasi pari kuvaa väsyneestä matkailijasta ja sitten mentiin kohti autoa.

Kotiin päästyä oli melkoiset halirutistusmeiningit päällä ja perheen viimeisin tulokas oli myös aika innostunut uudesta nassusta taloon. Siitä sitten enempi seuraavassa postissa. Vaihdeltiin kuulumisia, syötiin kiinalaista take away-safkaa ja nautittiin vähän punaviiniä. Nukkumaan mennessä olin ollut hereillä noin 27 tuntia, joten uni oli tervetullut.

Huh, vihdoin oltiin perillä. :haart:

***jatkuu***[h=3][/h]

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Day 2.

Heräilin siinä vähän yli kahdeksan aamulla (aivan mieletön ihme ja kumma, koska en normaalioloissa ikinä herää näin aikaisin jos mulla on vapaata) ja sisko taisi vielä vetää sikeitä vieressä. Arlene, isän vaimo oli lähtenyt jo töihin aikaa sitten ja toinenkin sisko taisi olla jo koulussa. Isä kun on jo nyt eläkkeellä, niin on ottanut hommakseen hoitaa kaikkien eväät valmiiksi seuraavaa päivää varten, joten herää ajoissa ja väsää ne toiveiden mukaan. Isän vaimo on ollut sairaanhoitaja jo pitkän aikaa, hoitanut munuaiskivipotilaita ja vaikka mitä vuosien varrella. Nykyisin on enempi esimieshommissa ja vastuuhenkilönä, pystyy helpommin tekemään etätöitä ja ottamaan vapaita jos on tarve.

Vanhempi siskoista Jolene on nyt 20-vuotias, tekee nannyn hommia 4 päivää viikossa ja myös vapaaehtoistyötä Kaiser Permanentella (kvg) pari tuntia 4 kertaa viikossa. Haluaa myös sairaanhoitajaksi, mutta ei vielä varma mihin haluaa erikoistua. Nuorempi siskoista on tosiaan 18-vuotias ja juuri päässyt pois high schoolista. Aloitti myös työt, kun olin vierailemassa, Panda Expressissä joka on paikallinen chinese fast food-mesta. Herkkuu se on.

Nousin ylös ja aloin fiilistelemään paikallista aamua, ja kukas siinä heti ensimmäisenä oli mukana fiilistelemässä kuin uusi BFF:ni Kobe. Nelivuotias nuorimies, jolla on sydän täynnä kultaa. Aivan hellyyttävä tapaus ja se tietää sen itsekin. Kuka nyt oikeasti voi vastustaa noita nappisilmiä? :haart: Selkeästi myös vaistosi, että doglover tuli kylään, joten käytti sitä hyväkseen. Hyvä plääni, koska sai paljon rapsutusta, hellyyttä, huomiota ja paikan mun sydämessä. Tää jätkä rakastaa palloja yli kaiken, etenkin niitä jotka vinkuu kun puristaa, joita sillä valitettavasti oli muutama aina jossain jemmassa. Voi jumankeisseli sitä meteliä kun tää vääntää ympäri kämppää pureksien tätä vinkupalloa. Tyyppi on kans hieman neuroottinen välillä, haukkuu telkussa oleville koirille ja muille hassuille äänille.

Siinä se on, ladies and gents, Mr. Kobe:

California 2012 073 (640x480).jpg

Tuli myös muitakin luontokappaleita moikkaamaan, osa sisällä ja osa pihalla. Tuolla pyörii tosi paljon peuroja ja nyt tuli perhe tallustelemaan pihalle. Ja tuo katti on sitten nimeltään Purdy, ja on melkoinen vanhapiika, seniili kans. Unohtaa syöneensä juuri ja tulee monkumaan lisää safkaa heti perään. On sillä myös toinen alaleuan hampaistakin katkennut ulkona tapahtuneiden tappelujen takia. Heillä tuolla on kolme kissaa, Purdy, Bébe ja Skipper, jotka kaikki menee ja tulee milloin lystää.

California wildlife in the morning:

California 2012 068 (640x480).jpgCalifornia 2012 067 (640x480).jpgCalifornia 2012 065 (640x480).jpgCalifornia 2012 064 (640x480).jpgCalifornia 2012 062 (640x480).jpgCalifornia 2012 060 (640x480).jpgCalifornia 2012 059 (640x480).jpgCalifornia 2012 056 (640x480).jpgCalifornia 2012 054 (640x480).jpgCalifornia 2012 071 (640x480).jpg

Väänsin itelleni brekua, mehua ja kalkkunavoikkarin ja aloin kattelemaan telkkua siinä. Päätin sitten ajankuluksi, kun oltiin päätetty ettei nyt heti ekana päivänä ole mitään spessua ohjelmaa sovittuna, mennä ulos lukemaan kirjaa, GoT. Shortsit ja lyhythihainen toppi päälle, koira mukaan ja pihalle istumaan. Joku pari tuntia siinä vierähti, isä tuli ulos vaihtelemaan kuulumisia ja heittelin välillä palloa koirallekin. Käytiin myös kävelyllä lähimaastossa ja jatkoin taas kirjan lukemista. Tyhmänä en sitten tajunnut laittaa aurinkorasvaa ja tuli oikein kunnon rusketusrajat tuohon hartialle ja hyvin se iho kans pääsi palamaan. :D Ja edelleen mulla näkyy tuo raja tosi hyvin.

Sitten suihkun kautta oli tarkoitus lähteä vähän asioille ja mennä Arlenea vastaan Bart-asemalle (paikallinen "lähijuna/metro").

California 2012 074 (640x480).jpg

Isä halusi hakea tequilaa, että voidaan ottaa tervetuliaisshotit illalla mun kunniaksi. En ole mikään tequilan ystävä, mutta mikäs siinä.

California 2012 075 (640x480).jpgCalifornia 2012 077 (640x480).jpgCalifornia 2012 078 (640x480).jpg

Drive through pankkiautomaatti:

California 2012 082 (640x480).jpg

Siitä mentiinkin suoraan sitten isoäidin luokse (Arlenen äiti), joka on lähes ysikymppinen ja asuu Walnut Creekissä. Hieman huonosti on mennyt tässä tän vuoden puolella, kun ensin taisi katketa jalka ja sitten myöhemmin meni rannekin paskaksi. Nykyään liikkuu pyörätuolissa, joku käy joka päivä moikkaamassa ja hakemassa postit pihalta sekä katsoo että kaikki muuten vaan kunnossa. Grandma Milliellä on joku outo fiksaatio minipiiraisiin tällä hetkellä, väittää ettei mikään muu pysy enää sisällä. No kyllä siltä lensi pihalle ne kiinalaisruoat mitä sinne vietiin, mutta syy voi olla myös siinä että syö pelkkää makeaa ja suolaista herkkua aamut ja päivät. Noh, käytiin siellä moikkaamassa ja sitten pikaisesti kodin kautta hakemassa siskot ja mentiin meksikolaiseen syömään. Sinne tuli myös vanhemman systerin poikkis Christian, jota en ole aikaisemmin päässyt vielä tapaamaan.

Taas sain kommenttia mun tavasta käyttää haarukkaa JA veistä syödessäni. :D Joka ainut kerta ne jaksaa siitä mulle mainita, koska ei noi tuolla käytä veistä paljoakaan. Ainoastaan jos on ihan pakko jotain leikata, ja useimmiten sekin yritetään hoitaa haarukalla. Poikkiskin saapui paikalle hyvissä ajoin kun ruoka tuotiin pöytään, koska poliisi päätti pysäyttää tiellä. Oli ollut kavereiden kanssa golffaamassa koko päivän, ja siinä samalla juotua olutta muutaman pullon. Mä en ikinä oikein saanut selville kumpi se syy oli miksi pysäytti, nopeus vaiko siksakki tiellä, mutta läpäisi kuitenkin puhallustestin, joten sai jatkaa matkaa.

Syömisen jälkeen lähdettiinkin sitten takaisin kotiin ottamaan pari shottia, katsomaan telkkua ja juttelemaan lisää. Loppuilta meni rattoisasti kotosalla ja unille mentiin taas ajoissa. Seuraavana päivänä olikin sitten tarkoitus mennä ekalle shoppailureissulle Berkeleyyn.

Korvakivusta lentokoneen laskeutuessa sen verran, että itellä on jokaikinen kerta sama. Se johtuu mulla tod.näk. siitä, että on pikkupoikana ollut niin monta korvatulehdusta ja tärykalvoja on puhkottu moneen kertaan. Mikään muu ei auta, kuin oikea-aikaisesti otettu riittävä kipulääkitys. Viime kerralla taisin kiskoa 2*400mg ibuprofeiinia ja 2*500mg paracetamolia, mitkä leikkasivatkin kipua pois huomattavasti. En jaksa sitä kipua enää. Tuntuu, kuin halkaistaisiin päätä, pakko siihen on ollut järkätä apua ja kun muut kokeillut jutut eivät ole vaikuttaneet mitenkään, niin kipulääkettä naamioon vaan.

Toi on kyllä ikävä juttu jos joka kerta sattuu, koska se on tosiaan ihan vietävän kivuliasta. Itsellä ei yleensä ole mitään ongelmaa ollut, eikä noilla aikasemmilla lennoilla ollut mitään hätää ja korvat aukesi ihan hyvin. En tiedä, mutta jotenkin tuntuu siltä, että tuo pitkä laskeutuminen saattoi olla syynä, sitä kun kuitenkin kesti sen 45 minuuttia ennen varsinaista lentokentälle laskeutumista. Tälläkin hetkellä voin kuvitella haamukivun korvaani, miltä se tuntui silloin.

Toivottavasti ei ikinä tarvi tuon takia koskea kipulääkkeisiin.

Drivethrough kulttuuri erikoiskorokkeelle. Radiossa mainostivat talvella drive through ruumiinvalvojaisia.

Natiivit jaksaa kyllä hermoilla ruokailuvälineistä. Mitä vaikeimmat burgerit ja cheese steakit pitää muka vetää käsin ja sit on ihan sooseissa naamari ja vaatteet. Jyrkkä ei sotkulle ja ruokailuvälineet kunniaan.

Mun suosikki noista bay arean ostospaikoista on great mall of milpitas. Sieltä tekee parhaat löydöt yleensä.

Drivethrough kulttuuri erikoiskorokkeelle. Radiossa mainostivat talvella drive through ruumiinvalvojaisia.

Natiivit jaksaa kyllä hermoilla ruokailuvälineistä. Mitä vaikeimmat burgerit ja cheese steakit pitää muka vetää käsin ja sit on ihan sooseissa naamari ja vaatteet. Jyrkkä ei sotkulle ja ruokailuvälineet kunniaan.

Mun suosikki noista bay arean ostospaikoista on great mall of milpitas. Sieltä tekee parhaat löydöt yleensä.

No siis itse näkisin tuon vain parannuksena, jos tännekin saisi drive through-automaatit, koska kyllä se varmasti lisäisi turvallisuutta yleisesti ottaen. Ruumiinvalvojaisista en nyt oo ihan varma kuitenkaan. :D

Joo ei mua haittaa vetästä burgeria tai muutakaan nassuun ilman ruokailuvälineitä, silloin kun ruoka on sellaista mitä parempi käsin syödä. Mutta kyllä mä silti haluan leikata kämmenen kokoiset salaatinlehdet pienemmiksi, että saa suuhun annosteltua ilman että soossit ympäri poskia. Ruokailuvälinekommentointi tulee jatkumaan tässä ketjussa. ;)

Mulla ei ole kyllä hajuakaan ollaanko tuolla Milpitaksessa käyty, kun ei noi ikinä sano mulle suoraan mihin mennään, kunhan mennään jonnekin. Käytiin me yhdellä ostarilla, mutta ei hajuakaan mikä se oli. Niitä on niin monta tuolla.

Mulla auttaa tuohon laskeutumisen aikaiseen korva/pääkipuun niistäminen,joko ihan perinteisesti nenäliinaan tai puristamalla nenä sormilla kiinni ja puhaltamalla nenän "kautta", kannattaa kokeilla! Ennenkuin keksin tuon tekniikan niin inhosin lentämistä satasella, kipu oli pahimmillaan migreenin luokkaa :(

Naru, kokeiltu on, ei mitään vaikutusta. Toisaalta lennän nykyään niin harvoin ja tiedän tuon kipuasian etukäteen, niin varaan vaan paria eri käsikauppakipulääkettä sopivasti ja kysyn lentoemolta hyvissä ajoin, milloin laskeutuminen alkaa ja ajoitan särkylääkkeiden oton niin, että niiden vaikutus on päällä jo laskeutumisen alussa ja siitä semmoisen 30-45min jatkuen, niin ihan hyvin pärjäilen.

Kuulostaa hassulta tuo ruokailuvälinejuttu. :D Enpä ole kuullut kavereilta siitä, vaikka muutama kerkesi opiskelujen ja töiden tiimoilta asua useitakin vuosia jenkkilässä.

Jotkut pitää muovimukeja korvilla tasaamaan paineita.. En tiedä en oo testannu, mulla toimii toi narun juttu eli nenästä kiinni ja ilmat korvista ulos.

Niin toi on lasten juttu ja vaatii kuumassa vedessä käytety paperikääryleet siihen mukin pohjalle että jeesais oikein.

Noh kyseessä oli kuitenkin ainutkertainen tapaus, koska paluumatkalla ei ollut samaa ongelmaa mitä tuona yhtenä laskeutumiskerralla oli. Jotain siinä meni vituiksi.

Korvakivun ehkäisyyn:

- Nasolin muutamaa tuntia etukäteen ja ehkä lennon aikana (tipat/sumute): http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/NASOLIN-1-mg/ml-nenaesumute-10-ml-1
- Duact muutamaa tuntia ennen lentoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far11500
- Purkka
- Apteekista saa jonkinlaisia korvatulppia paineentasaukseen lentokoneessa
- Haukottelu, nieleskely
- Mikki Hiiret, eli ne muovimukit
- Sormilla nenästä kiinni, puhallus "korvista ulos" (Narun mainitsema)

Korvakivun ehkäisyyn:

- Nasolin muutamaa tuntia etukäteen ja ehkä lennon aikana (tipat/sumute): http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/NASOLIN-1-mg/ml-nenaesumute-10-ml-1
- Duact muutamaa tuntia ennen lentoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far11500
- Purkka
- Apteekista saa jonkinlaisia korvatulppia paineentasaukseen lentokoneessa
- Haukottelu, nieleskely
- Mikki Hiiret, eli ne muovimukit
- Sormilla nenästä kiinni, puhallus "korvista ulos" (Narun mainitsema)
Kaikki nuo kuultuna ja kokeiltuna vuosia sitten (myös ne kupit, joihin oli laitettu kuumaan veteen kostutettua paperia, lentoemojen vinkki oli se), eikä ollut mitään vaikutusta, sama kova kipu jatkui. Kyllästyin temppuihin ja kipuun ja rupesin ennen lentsikan laskeutumista ottamaan sopivasti kipulääkettä, niin jopa helpotti. :thumbs:

Äh, sori böördi, ollaan kaapattu näillä korvakipujutuilla sun ketjua suotta. Sun pitää nyt kaapata lisäkuvilla ja tarinoilla ketjusi takaisin! :)

Day 3.

Oli varhainen perjantaiaamu ja jälleen kerran heräsin melko aikaisin. Tänään oli tarkoitus mennä shoppailemaan Jolenen kanssa Berkeleyyn, jota moni kutsuu joko hippikaupungiksi tai opiskelijakaupungiksi sen yliopiston takia. Pari kertaa olen siellä aikaisemmin käynyt, joista eka kerta oli nopea iltavisiitti tuttujen kera, joten ei tullut kauheasti nähtyä paikkaa. Toisella kerralla, vuonna 2004, menin sinne erään rakkaan tuttuni kanssa jonka kanssa käyskenneltiin katuja pitkin, haettiin mahtisämpylät ja mentiin kampus-alueelle puun alle syömään niitä.

Berkeley sijaitsee San Franciscon Bayn rannikolla, Alameda Countyssa. Sen vieressä ovat Oakland ja Emeryville, asukasluku noin 113 000 asukasta. Kuuluu koko maan kolmanneksi liberaalisiin kaupunkeihin. Sillä on oikeastaan aika mielenkiintoinen alkuperä ja menneisyys, joten suosittelen tutkimaan wikipediaa tämän osalta. Nyt kuitenkin oli vain tarkoitus shoppailla jossain missä en ole aikaisemmin sitä tehnyt, joten systeri oli ainakin innoissaan (on muuten aina innoissaan kun kyse shoppailusta, näkisitte sen vaatehuoneen). Hissukseen siinä heräiltiin, syötiin aamupalat ja sitten pistettiin menoksi. Kaikilla on muuten omat autot, mutta nyt otettiin käyttöön grandma Millien auto (kilometrien takia), jota hän ei pysty enää käyttämään.

Yritettiin ensin etsiä mulle joku kivannäköinen Rillit huurussa t-paita, mutta se ainoa mitä niillä oli, tuossa yhdessä liikkeessä oli niin pirun tylsä, että jätettiin se sinne kassalle pitoon, jos halutaan se myöhemmin ostaa. Seuraavassa kaupassa olikin sitten melkoiset shoppailufestit käynnissä melkein heti kun astuttiin sisälle, koska itse kulutin sinne jenkkitaaloissa $109 (we are shopping for bargains, not for high fashion). Ainoa vaate mikä ei ollut alennuksessa, sekin maksoi vain $40.

Sitten löytyi myös kiva pikkukauppa, joka muistuttaa jonkin verran Cybershopin, Blackstreetin ja Mortician välimaastoa - mutta parempi. Sielläkin olisi ollut noita Rillit huurussa-paitoja, mutta olivat normikokoisia, ei naisten malleja. Jätin ne hyllylle, mutta ostin pari muuta paitaa sieltä kuitenkin.
Mentiin myös kenkäostoksille ja sieltä lähti mukaan, siskon saaman opiskelija-alennuksen kanssa, söpöt mustat ketjulliset sandaalit. Tuolla hyvä kun kassoilla töissä myös paljon miehiä, heille kun hieman hymyilee, räpsyttelee ripsiä ja sanoo että opiskelijakortti jäi nyt tällä kertaa toiseen laukkuun, niin saa alennuksen kuitenkin. (No siis ihan oikeasti systerillä se kortti on, mutta ei ollut mukana.) :rolleyes:

Betty Page t-paita
Asking Alexandria-bändipaita
Turkoosit minishortsit
Army green minishortsit
Aivan ihana vaaleanruskea, hupullinen nahkaliivi (hupun saa irti)
Raidallinen kesämekko, jonka olkaimia saa säädettyä halter-tyyliin ja jossa taskut
Harmaa lyhythihallinen paita, jossa hihojen yläreuna avoin
Mustat ketjusandaalit
Mustat arskat

California 2012 003 (640x480).jpgCalifornia 2012 005 (640x480).jpg

Mentiin sitten lounaalle tässä välissä ja en kyllä piru vie muista sen paikan nimeä. Tilasin puolikkaan kanasalaatin seesamikastikkeella ja maissileipää (sai valita maissileivän tai vehnäleivän). Salaatti oli runsas, vaikka olikin vain puolikas ja pohjalle oli harmillisesti kerääntynyt kaikki viinietikka mitä olivat sinne vielä ruiskuttaneet. Systeri nappasi burgerin, jonka se ehti hotkia ennen kuin tajusin ottaa kuvan siitä. :D Maissileipä oli kyllä taivaallisen hyvää, niin hyvää että piti ennen paluuta Suomeen ostaa muutama taikinaboksi tänne mukaan.

California 2012 083 (640x480).jpgCalifornia 2012 084 (640x480).jpg

Käytiin heittämässä ostokset autoon jemmaan ja lähdettiin kävelemään kohti kampusta. Siellä tuli räpsittyä lisää kuvia, joita tulee nyt sitten seuraavaksi isohko liuta:

California 2012 098 (640x480).jpgCalifornia 2012 089 (640x480).jpgCalifornia 2012 096 (640x480).jpgCalifornia 2012 093 (480x640).jpgCalifornia 2012 094 (640x480).jpgCalifornia 2012 095 (640x480).jpgCalifornia 2012 091 (480x640).jpgCalifornia 2012 092 (640x480).jpgCalifornia 2012 099 (640x480).jpgCalifornia 2012 101 (640x480).jpgCalifornia 2012 102 (640x480).jpgCalifornia 2012 103 (640x480).jpgCalifornia 2012 104 (640x480).jpgCalifornia 2012 086 (640x480).jpgCalifornia 2012 090 (640x480).jpg

Tässä vähän kaupunkikuvia:

California 2012 108 (640x480).jpgCalifornia 2012 106 (640x480).jpgCalifornia 2012 107 (640x480).jpgCalifornia 2012 105 (640x480).jpg

Sitten olikin jo aika lähteä kotiinpäin, kun Jolenella oli illasta kaksi futismatsia pelattavana. Jälkimmäinen oli epävarma, koska riippui ihan siitä voittavatko ensimmäisen vai ei, mutta systeri kun on positiivinen tapaus, niin sanoi että kaksi pelataan.

Seuraavissa kuvissa on sitten näitä kuuluisia opiskelijataloja, eli Fraternity Houses (Frat House). Vauhdissa ei oikein saanut kaikkia kuvattua, mutta joitakin sain "filmille". Oli muuten nättiä aluetta tuolla, asuisin jos voisin.

California 2012 109 (640x480).jpgCalifornia 2012 110 (640x480).jpgCalifornia 2012 111 (640x480).jpgCalifornia 2012 112 (640x480).jpg

Matkan varrella sisko vei mut näköalapaikalle, joka oli kuuluisa (joo näköalastaan) siitä että moni menee sinne polttelemaan ruohoa. Olihan siellä pari autoa parkissa, joista toinen oli postimies, joka veti juuri nokosia. :D Napattiin parit näköalakuvat ja jatkettiin siitä suoraan kotiin.

California 2012 116 (640x480).jpgCalifornia 2012 118 (640x480).jpgCalifornia 2012 119 (640x480).jpgCalifornia 2012 120 (640x480).jpg

Kotona ei ollutkaan enää paljon aikaa, ennen kuin piti jo taas lähteä. Eka vaihdettiin vaatteet lämpimämmiksi ja pakattiin autoon muutamat paksut rotsit mukaan. Suuntana kohti San Ramon Valley, joka myös tunnetaan tuulitunnelina. Alueella tuulee paljon, etenkin iltaisin/öisin, koska sitä ympäröi kukkulat jotka lähtevät suoraan lahdelta. Se tarkoittaa sitä, että kaikki Bay Arean viileys, tuulet ja sumu kulkee San Ramonin läpi ja tekee ilmasta välillä yllättävänkin kylmän. Näin kävi myös tällä kertaa.

Ensin kuitenkin käytiin hakemassa purtavaa burgeripaikasta nimeltään, In-N-Out Burger. Ketju, jossa on vain drive through, yksi henkilökunnasta tulee sua vastaan ikkunalle kun ajat siitä läpi, ottaa tilauksen, näpyttelee sen sisälle, ajat ekalle tiskille jossa maksat tilauksen, näet ikkunan läpi kaiken mitä sisällä tapahtuu samalla kun ajat toiselle tiskille. Siellä sitten saat tilaamasi tuotteet isossa laatikossa, and you're out. Jokaisella henkilöllä on oma alueensa sisällä, josta pitää huolen, ja vain siitä alueesta.

California 2012 122 (640x480).jpgCalifornia 2012 123 (640x480).jpgCalifornia 2012 124 (640x480).jpgCalifornia 2012 125 (640x480).jpgCalifornia 2012 126 (640x480).jpg

Sitten painuttiinkin jo kentälle, jossa odoteltiin että systerin eka peli alkaa (alkoi muuten myöhässä). Joukkueet oli sekalaisia, jokaisessa joukkueessa tuli olla tietty määrä tyttöjä ja loput olivat sitten puoliammattilaisia tai ammattilaisia (miehiä). Jolene pelasi ala-asteella softballia, mutta sitten siirtyi pelaamaan futista, jota pelasi koko ajan kunnes pääsi high schoolista. Sen jälkeen on kyllä pelannut, mutta enempi silloin tällöin, eikä enää niin aktiivisesti kuin aikoinaan.

Heidän joukkue voitti ekan matsi ja tokankin, vaikka välissä meinasi valkulta palaa käämit oikein kunnolla. Saivat sellaista huutia väliajalla, että huhhuh. :D Naureskeltiin vieressä, kun temperamenttinen meksikolaiskundi huutaa tulta ja tappuraa toisille. Lopulta pisti oman pelipaidan ja nappulakengät jalkaan ja lähti pelaamaan. (Näin saa tuossa tehdä.) Mut siis hitto vie siellä oli lopulta kyllä kylmä. Ei uskois Kaliforniasta, ellei kokis, eikä ollut kyllä eka kerta kun ollaan väristy kylmässä venaamassa matsin loppumista :D

California 2012 127 (640x480).jpgCalifornia 2012 134 (640x480).jpgCalifornia 2012 128 (640x480).jpgCalifornia 2012 149 (640x480).jpgCalifornia 2012 150 (640x480).jpg

Lähdettiin sitten kotiin päin tuolta joskus yhdentoista maissa, tai sen jälkeen. Nuorempi systeri Kathleen meni yöksi kaverilleen ja hänellä oli itsellään Lacrosse-treenit parina seuraavana päivänä. Pelaa itse ja nykyisin myös valmentanut muita. Joten meitsi nukkui tän yön yksin systerin sängyssä, kun systeri itse toi poikkiksen kotiin, koska seuraavana aamuna meillä oli kaikilla lähtö kaupunkiin ja Alcatraziin.

Day 4 - part 1

Pahoitteluni kertomuksen jatkamisen viivästymisestä, elämä taisi tulla väliin. Mutta nyt kun ääni meni viikonlopun rientojen takia ja vielä sitä tässä parantelen (olen siis aivan hiljaa, puhumatta, joka miehen unelma), niin on hyvä hetki kirjoittaa jatkoa. Seuraava päivä tulee kahdessa osassa, koska erottuvat niin paljon ja kuviakin passaa reippaasti.

Aloitetaan:

Vihdoinkin! Monen vuoden kidutuksen ja ja pottuilun jälkeen, pääsin vihdoinkin herättämään systerin sen omalla lääkkeellä - may I introduce you to The Nickelodeon radio. Tai no oikeastaan isä ja sisko teki sitä aina yhdessä mulle, kun tykkäsin nukkua aina pidempään, mutta kun kerrankin olin taas kasin aikaan hereillä (lomalla), niin käytin mainion tilaisuuden hyväkseni. (njähähäh) Eikä muuten tykännyt yhtään tuosta, suuttui kivasti.. :D

No siinä heräiltiin, suihkuteltiin, aamiaista nautittiin ja alettiin olla valmiita cityreissuun. Vuorossa oli Alcatraz, eli kuuluisa eristetty vankilasaari San Francisco Bayn keskellä. Siellä ollut monta "kuuluisaa" vankia pidätettynä, kuten Al "Scarface" Capone, George "Machine Gun" Kelly ja Robert "The Birdman of Alcatraz" Stroud.
Hyppäsimme autoon minä, isä, Arlene, Jolene ja Christian ja suuntasimme ytimeen päin. Onneksi Friscossa oli nätti ja "lämmin" päivä, niin ei tarvinnut talvirotsia mukaan. Joillakin oli joku hassu Segway-miitti meneillään (vika kuva).

katso liitettä 83399California 2012 155 (480x640).jpgCalifornia 2012 156 (640x480).jpgDSC_0002 (640x428).jpg

Ensin piti saada myydyksi yksi ylimääräinen lippu, kun nuorempi siskoista ei päässyt Lacrossen takia mukaan. Christian alkoi sitten myyntimieheksi ja sai sen pois käsistä. Käytiin ennen laivaan astumista vielä yksillä drinksuilla ja isä päätti napata juusto-nachot meille naposteluun. Laivan, tai no lautta se enempikin oli, jonossa sain sitten höpötellä Suomea ja Ruotsia, mutta vain silleen että piti sitten lausua oma- ja isän nimi, niin kuin ne täällä lausuttaisiin. On ne amerikkalaiset aina yhtä jänniä tuon suhteen, kun ei se Espanjan kielen opiskelu koulussa auta yhtään niiden R-kirjaimen pyörittelyyn. :rolleyes:

Botskilla meni semmoinen 10-15 min., että päästiin saaren rantaan. Alcatraz on alunperin saanut nimensä jo 1775, kun espanjalainen (ne sanoo explorer, minä conquistador) Juan Manuel de Ayala purjehti lahdelle ja alkoi kutsumaan saarirykelmää nimellä Alcatraces. Vielä hieman väitellään, että meinaako se pelikaaneja vaiko outoja lintuja. Vuonna 1850 presidentti päätti käyttää saarta sotilaallisiin tarkoituksiin tehdäkseen siitä länsirannikon vahvimmin varustetun puolustuslinjan, jossa tulisi olemaan eniten tykkejä, kuin missään muualla länsirannikolla. Myöhemmin samana vuonna sinne alettiin siirtämään sotilasvankeja ja vuosina 1909-1911 vangit purkivat päällysasutukset ja rakensivat ns. nykyisen vankilan alueelle. Tätä sitten alettiin kutsumaan nimellä "The Rock".

California 2012 168 (640x480).jpgCalifornia 2012 165 (640x480).jpgCalifornia 2012 163 (640x480).jpgCalifornia 2012 162 (640x480).jpgCalifornia 2012 160 (640x480).jpgCalifornia 2012 159 (640x480).jpgCalifornia 2012 157 (640x480).jpg

Vuodesta 1850 aina vuoteen 1933 sotilaat pitivät saarta hallussaan, kunnes sitten valtio päätti ottaa saaren (tai se siirtyi valtion huostaan), käyttöönsä se teki siitä maksimi-turvallisuus vankilan, jonne oli tarkoitus siirtää kaikki vaarallisimmat vangit mitä oli. Maksimissaan vankeja saarella oli 336 hlöä ja jännä juttu, moni vanki oikeastaan pyysi päästä saarelle, koska kuulopuheiden mukaan siellä oli paremmat oltavat kuin monessa muussa normivankilassa.

Jännää joo, koska nappasin tän kuvan:

California 2012 197 (640x480).jpg

Jos nyt oikeasti haluatte lukea saaren historiasta enemmänkin, niin tässä linkki enkunkieliseen tekstiin.
https://www.alcatraztrips.com/history.asp

Hypättiin ulos botskista ja lähettiin kohti vankilaa. Matkan varrella pari pakollista turisti- ja muutakin kuvaa.

California 2012 181 (640x480).jpgCalifornia 2012 172 (640x480).jpgCalifornia 2012 174 (640x480).jpgCalifornia 2012 177 (640x480).jpgCalifornia 2012 178 (640x480).jpgCalifornia 2012 179 (640x480).jpgCalifornia 2012 180 (640x480).jpgCalifornia 2012 182 (640x480).jpgCalifornia 2012 184 (640x480).jpgCalifornia 2012 186 (640x480).jpgCalifornia 2012 189 (640x480).jpgCalifornia 2012 171 (640x480).jpgCalifornia 2012 190 (640x480).jpg

Mä en oikeasti osaa tuota amerikkalaista poseerausta sit yhtään. :jahas:

No sitten matkan varrella törmäsin vanhaan, armeijan aikaiseen ruumishuoneeseen.

California 2012 193 (640x480).jpgCalifornia 2012 194 (640x480).jpg

Ja jatkettiin matkaa kohti sisäänkäyntiä...

California 2012 196 (640x480).jpgCalifornia 2012 198 (640x480).jpg

Tuo missä virheät reunukset oli suihku, minne kaikki tuotiin desinfioitavaksi ennen kuin pääsivät virallisesti vankilaan sisälle. Onneksi meidän ei tarvinnut mennä sinne. :eek: Tuon jonon jälkeen kaikki saatiin kuulokkeet ja pikku nauhuri, jota pystyi tarpeen tullen pysäyttämään ja jatkamaan. Kertojat olivat vanhoja vartijoita ja muutama vankikin siellä höpötti tarinaa. Suomen kielellä sitä ei saa, joten kandee kertoa että joko enkku tai sitten joku muu kieli, mikä näkyy seinällä siellä.
Ai niin, semmonen tieto vielä tässä nyt kun muistan, että noita lippuja saa ostettua vain etukäteen, joten kannattaa olla ajoissa liikenteessä, itse suosittelen viikkoa etukäteen.

Tuolla sitten vartijat kertoivat juttuja paikasta ja kertoivat aina mihin suuntaan seuraavaksi mennä. Tuo koko juttu kesti melkein pari tuntia, joten en nyt hirveästi kerro tässä siitä sen enempää, menkää itse kokemaan tuo kierros. :) Mutta muutamia kuvia saatte kyllä tietenkin.

California 2012 238 (640x480).jpgCalifornia 2012 210 (480x640).jpgCalifornia 2012 209 (640x480).jpgCalifornia 2012 208 (640x480).jpgCalifornia 2012 206 (480x640).jpgCalifornia 2012 205 (640x480).jpgCalifornia 2012 204 (640x480).jpgCalifornia 2012 202 (640x480).jpgCalifornia 2012 201 (640x480).jpgCalifornia 2012 200 (640x480).jpgCalifornia 2012 199 (640x480).jpgCalifornia 2012 211 (640x480).jpgCalifornia 2012 212 (640x480).jpgDSC_0081 (640x428).jpgCalifornia 2012 234 (480x640).jpgCalifornia 2012 233 (640x480).jpgCalifornia 2012 228 (640x480).jpgCalifornia 2012 224 (480x640).jpgCalifornia 2012 223 (640x480).jpgCalifornia 2012 222 (640x480).jpgCalifornia 2012 220 (640x480).jpgCalifornia 2012 219 (640x480).jpgCalifornia 2012 216 (640x480).jpgCalifornia 2012 215 (640x480).jpg

Okei, tässä oli näköjään limitti näiden kuvien suhteen mitä voi yhteen postiin laittaa, joten uusi yritys sitten seuraavassa, jonka laitan hetken päästä (jos nyt vaan muistan mitä laitoin).

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Day 4 - part 2

Noh, näköjään tuo sekoitti noita kuvia sen verran hyvin, että en jaksa enempää noita vankilakuvia heitellä (ellei joku nyt välttämättä halua), niitä kun on muutama hassu vaan vielä tuon lisäksi.
Mutta sen sijaan siirrynkin päivän toiseen etappiin; mentiin kuuluisalle Pier 39:lle, joka on kuuluisa turistirysä aka kaikki hiton kallista. Siellä oli kans Farmers market, eli kaikkia herkkumarjoja, hedelmiä ja tuoreita tuotteita myynnissä.

California 2012 242 (640x480).jpgCalifornia 2012 248 (640x480).jpgCalifornia 2012 243 (640x480).jpgCalifornia 2012 251 (640x480).jpgCalifornia 2012 246 (640x480).jpgCalifornia 2012 245 (640x480).jpgCalifornia 2012 247 (640x480).jpgCalifornia 2012 252 (640x480).jpg

Sitten tuli vähän nälkä ja meitsi sai päättää mihkä mennään....

California 2012 250 (640x480).jpg

Ei, ei tuonne...

California 2012 253 (640x480).jpg

...eikä tuonnekaan...

..mutta tuonne, joo. Kuka tunnistaa?

California 2012 255 (640x480).jpg

Siellä oli aika täyttä, joten pistettiin nimi listaan ja sanoivat että n. 30 min joutuu odottamaan. Sillä välin käytiin moikkaamassa paria vanhaa (ja nuorta) jellonaa...

...nimittäin vesijellonaa!

California 2012 256 (640x480).jpgCalifornia 2012 261 (640x480).jpg
California 2012 258 (640x480).jpg

Huomaa miten paljon veneiden moottorit silpoo...

California 2012 260 (640x480).jpg

Sitten oli ruoka-aika: heillä semmonen hauska tyyli että pöydässä on kaksi kylttiä, jossa toisessa lukee Run Forrest, Run ja toisessa Stop Forrest, Stop. Meinaa sitä, että jos laitetaan jälkimmäinen kyltti esille, niin meillä on asiaa tarjoilijalle. Siinä kun ruokaa venattiin, niin tarjoilija aina tsekkaa mikä tilanne ja yrittää helpottaa odottamista tekemällä pikavisan. Eli kyselee kysymyksiä Forrest Gump-elokuvasta. Ihan jees juttu sinänsä imo. Tuon jälkeen kävin vielä ostoksilla viereisessä kaupassa, josta oli pakko hakee muistoja.

California 2012 264 (640x480).jpgCalifornia 2012 265 (640x480).jpgCalifornia 2012 267 (640x480).jpgDSC_0114 (640x428).jpgCalifornia 2012 006 (640x480).jpgCalifornia 2012 008 (640x480).jpg

Tämän jälkeen lähdettiin kotiin päin ja alettiin suunnittelemaan illan menoja...

**jatkuu**

Day 4 - part 3

Autoillessa takaisin kotiin päin, tehtiin samalla sotasuunnitelmia iltaa varten. Systeri oli heti ekana päivänä ilmoittanut mulle, että lauantai-iltana me mennään ulos bilettämään sen frendien kanssa ja pikkasen jo hieman pelotti se silloin. :D
Käytiin porukalla hakemassa ISO keissi olutta, tequilaa pullo (isä taas innostui) ja pussillinen pingispalloja. ?? Jep, systeri ja poikkis halusi opettaa mulle miten pelataan beer pongia. Kotiin päästyä ne laittoi pöydän valmiiksi ja tässä tulevat ohjeet peliin (tarkempia ohjeita minulta):

Itse pelasin Christianin kanssa ja oltiin aika hyvä tiimi, nimittäin voitettiin kaikki pelit.

California 2012 272 (640x480).jpgDSC_0115 (640x428).jpgDSC_0118 (640x428).jpg

Illan aikana Jolenen kavereita alkoi valumaan paikalle, ja pileet oli alkaneet. Toinen peli mitä opettivat oli Flip Cup: siinä seisottiin vastakkain pöydän toisella puolen, kupissa muutama sentti olutta ja tarkoitus oli ensin juoda olut mahdollisimman nopeasti vastapelurin kanssa, kun juotu, niin kuppi oikein päin pöydän reunalle ja sitten yrittää "flipata" kuppi pöydälle niin, että laskeutuu nurinpäin. Tässä kyllä hävisin siskolle, saattoi johtua aikaisemmasta oluenjuonnista. :rolleyes:
Faijakin osallistui, mutta vähän hassuin tuloksin. Isä on yleensä aika vitsimiehiä ja aina tykkää tilannehuumorista. Oli tarkoitus pelata yhtä tyttöä vastaan, mutta heti kun peli alkoi ja oli tarkoitus juoda kuppi tyhjäksi, niin faija päättikin heittää/kaataa kaljat olan taakse. Harmillisesti siinä seisoi yksi systerin kavereista juuri sillä hetkellä ja sai kaljat niskaansa. :lol2: Onneksi, onneksi sitä ei ollut paljoa ja kaikki kuitattiin vitsillä... Mutta silti oli kyllä melkoinen facepalm-tilanne... :D

Vähän kuvia alkuillasta (miehet, ei saa kuolata liikaa):

DSC_0128 (640x428).jpgDSC_0119 (640x428).jpgDSC_0124 (640x428).jpgDSC_0125 (640x428).jpgCalifornia 2012 273 (640x480).jpg600531_4156886046301_1850464977_n (480x640).jpg269364_10150816480155834_1169788665_n (640x480).jpg

Käytiin parissa Danvillen baarissa, toisessa oli livemusiikkia joka sopi mulle oikein hyvin ja Christian halusi mun pelaavan bilistä sen kanssa samassa tiimissä. Meinasi mennä päin honkia koko peli, sitten se sai hoidettua muutaman viimeisen pallon hyvin pussiin ja mulle harmillisesti sattui mustan pussittaminen. Mietin että ei tästä mitään tule, "muutama" olut alla, paineita kun jengi katsoo sekä vielä tämä tilanne. Noh, päätin karistaa kaiken tuon irti, keskityin, mittasin, katsoin ja löin.....takavallin kautta suoraan oikeaan pussiin!!! Yeah! :D Oliko se taitoa vai tuuria, kuka tietää, mutta sinne se meni.

Meidän talolla oli sitten näköjään myös viralliset jatkot, eikä ilman draamaa. Nimittäin joku jätti kuistin oven auki ja koiruus lähti omille teilleen. Siinä lähtivät sitten isolla sakilla sitä etsimään, eikä onneksi jaksanut kauas lähteä, koska löytyi heti kadun päästä tutkimassa mestoja. Loppu hyvin, kaikki hyvin ja nyt sitten nukkumaan.

***jatkuu***

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Day 5.

Darra.

Opetin heille uuden sanan. Meni hyvin perille.

Heräilin kerrankin koko reissun aikana vasta kymmenen maissa, vaikka tulikin valvottua melkein puoli neljään. Vielä kyllä väsytti, mutta ei oikein viitsinyt nukkua enempää, etenkin kun kuulin ääniä olohuoneesta. Sieltä sitten löytyikin patjoja, peittoja ja tyynykasoja kymmeniä sekä niiden seasta systerin ja sen poikkiksen kavereita, jotka oli jäänyt meille yöksi. Siinä sitten heräiltiin, käytiin läpi illan tapahtumia ja vähän ajan päästä sisko sitten kävi heittämässä porukkaa koteihinsa. En tajua miten se jaksaa, mutta ei mun tarvikaan, hän on vielä ja nuori ja toipuu nopeammin.

---
Vähän ajatusta Danvillen baareista: ne ovat aika kompakteja kooltaan, mutta yleinen fiilis on rento ja porukkaa on aika vaihtelevasti. Nämä pari paikkaa missä käytiin, niin ensimmäinen oli aika hämyinen pieni klubi, jossa räppi soi (useimmilla klubeilla soi räppi tai muuta tanssimusaa, ellei ole live-mesta), sellainen lounge-tyylinen sisältä. Tilattiin siinä drinkit ja taas tuli tää sama ilmiö vastaan, mitä aina Jenkeissä käydessä, eli mitat helvettiin ja kaadetaan viina ja blandis samaan aikaan kunnes lasi täyttyy. Maksetaan ja taala tippiä tiskille (toi on se normi, ellet ole jossain hienommassa paikassa sitten). Ei ehditty olla siellä kun yhden juoman verran ja lähdettiin toiseen paikkaan.

Seuraava paikka oli vähän sellainen irkku-tyylinen live-mesta, jossa aloittikin heti sisälle tullessamme, bändi soittamaan. Perusrokki-covereita soittivat, ihmisillä oli hyvä fiilis ja tanssahteli siinä minilavan edessä. Tuolla oli myös bilispöytiä muutama. Tuolla oltiin loppuilta ja on kyllä sanottava, että toimi oikein hyvin ja kaikilla rento fiilis.
---

Edellisinä päivinä oli ollut puhetta, että tänä päivänä (sunnuntai) oltaisiin lähdetty shoppailemaan, mutta väsytti sen verran ja ajattelin että mitä jos vaan hengaisi kotona. Nappasin vähän syömistä masuun, otin kirjan ja menin pihalle aurinkoon lukemaan. Muutaman tunnin siinä ehdin istuksia, kunnes sisko karautti autolla pihaan ja ilmoitti että "nyt lähetään shoppailemaan, hopi hopi suihkuun siitä!". Katoin sitä suu auki ja yritin jotain mutista vastaan, ettei nyt jaksa, mutta ei siitä mitään hyötyä ollut ja laahustin suihkuun.

Lähdettiin siinä Jolenen ja Arlenen kanssa ostoksille ja jätettiin isä kotiin elukoiden kanssa. Paikka oli nimeltää Nordstrom Rack ja oli tavallaan kuuluisan Nordstrom-liikkeen varastomyymälä, eli sieltä sai todella hyvillä diileillä ostettua paljon vaatetta, tavaraa, kenkiä, koruja, arskoja, meikkejä ja vaikka mitä. Itsekin löysin vähän urheiluvaatetta, muutaman kivan paidan ja Puman sekä Kenneth Colen arskat tosi halvalla ($40 ja $15). Noiden Pumien kanssa sai vielä tuon kotelon samaan hintaa ja sisällä liina kans. Kyllä meillä siellä useampi tunti meni kun pengottiin kaikki paikat läpi, mutta olotilat vielä vähän vaivasi (mua ainakin), joten hieman väsynyttä se touhu oli. Aivan ihania kenkiäkin siellä oli, enkä oikein tajua miksen mitään niistä ostanut, mutta tällä kertaa jäivät hyllyyn.

California 2012 015 (640x480).jpg

Tämän jälkeen kotiin, syötiin ja päätettiin lähteä KOKO perheen voimin (Kathleen tuli siis kanssa) leffaan katsomaan Snow White and the Huntsman. Mulla oli odotuksia tälle leffalle, mutta floppasi ja pahasti. Jos jotakin kiinnostaa lukea omia ajatuksia leffasta, niin löytyy tuolta Elokuvat-ketjusta.
Jenkeissä ei ole mahdollisuutta varata istumapaikkoja etukäteen, tai edes silloin kun ostat liput suoraan luukulta, vaan first come, first served-meininki. Jos haluat oikein hyvät paikat, niin saa luvan tulla hyvissä ajoin. Meillä ei ollut ongelmia tuon suhteen, kun ei siellä kauhean montaa ihmistä ollut, vaikka olikin elokuvan avajais-viikonloppu.

Sitten olikin rauhallinen loppuilta kotosalla ja seuraavana päivänä oli tarkoitus lähteä isän ja Arlenen kanssa rannalle - Half Moon Bay Beach.

**jatkuu**

Day 6.

Tänään oli vuorossa ensimmäinen virallinen rantareissu. Tuolla on aina hieman etäisyyttä rantaan ylipäätänsä, joten niille kestää ajaa noin 1 -1½ tuntia. Arlene oli ottanut päivän vapaaksi ja suunnattiin isän ja Arlenen kanssa aamupäivällä kohti Half Moon Baytä. KLIK

Ajoimme SF kaupungin läpi kohti Daly Cityä, sen läpi ja rannikkoa pitkin kohti päämäärää. Yllättäen kyllä, lämpötila alkoi laskemaan ja tämä on aika normaalia tuolla ihan rannikolla. Matkan varrella pysähdyttiin pariin otteeseen, ensin otettiin maisemakuvia ja sitten käytiin vilkaisemassa erästä vanhaa salakapakkaa nimeltään Moss Beach Distillery Restaurant, jossa julkkikset kävivät hengailemassa vielä silloin kun kieltolaki oli voimassa. On myös puhetta haamusta nimeltään The Blue Lady, joka harhailee ravintolan alueella ja on edelleen puhetta että sitä näkyisi aina vähän väliä. ;)

California 2012 286 (640x480).jpgCalifornia 2012 287 (640x480).jpgCalifornia 2012 288 (640x480).jpgCalifornia 2012 292 (640x480).jpgCalifornia 2012 291 (640x480).jpgCalifornia 2012 293 (640x480).jpg

California 2012 297 (640x480).jpgCalifornia 2012 296 (640x480).jpgCalifornia 2012 298 (640x480).jpgCalifornia 2012 301 (640x480).jpg California 2012 300 (640x480).jpg

Sitten päästiinkin jo rannalle, sitä enne piipahdettiin hakemassa kaikille subit ja meikä otti jotain uutta avocado-herkkua. Itse rannan parkkialueella olikin sitten melko tuulista ja mittari näytti oikeasti 59 F, eli Kalifornian asteikolla, vähän. Ja kyllä mulla kylmä olikin. Parkkipaikan vessoan ulkoseinältä löyty tällainen kyltti.

California 2012 303 (640x480).jpg

Jees, ihan kiva tietää.

No otettiin kimpsut ja kampsut, löydettiin pikku polku alas rannalle ja sellainen pieni syvennys mihin ei tuullut kauheasti. Heti kun levitti pyyhkeen hiekalle, niin tulikin lämmin, se hiekka oli nimittäin kuumaa/lämmintä. Ei muuta kuin aurinkovoiteet nassulle ja arskailemaan - lämmin siinä tuli. Ja pitihän sitä nyt tietty mertakin käydä testaamassa, joka sitten taas oli ihan pirun kylmää ja virtaus tosi voimakas. Meidän hovikuvaaja Arlene otti sitten kaikki kuvat aurinkoa vasten...

California 2012 314 (640x480).jpgCalifornia 2012 316 (640x480).jpgCalifornia 2012 309 (640x480).jpgCalifornia 2012 307 (640x480).jpgCalifornia 2012 305 (640x480).jpg
California 2012 320 (640x480).jpgCalifornia 2012 323 (640x480).jpgCalifornia 2012 324 (640x480).jpgCalifornia 2012 327 (640x480).jpg

Lähdettiin kotiin päin joskus siinä neljän maissa ja päästiin turvallisesti perille.

California 2012 336 (640x480).jpg

Siskot oli kotosalla, ruokailtiin, Jolene häippäs poikkiksen luokse yöksi ja Kathleen päätti avata jo tulleita onnittelukortteja valmistujaisten suhteen. Rahaa niistä useimmista löytyi sisältä.

California 2012 339 (640x480).jpgCalifornia 2012 340 (640x480).jpgCalifornia 2012 341 (640x480).jpg

**jatkuu**

Day 7.

Chilli päivä.

Heräilyä, aamiaista, kirjaa ja sitten lähdettiin Jolenen kanssa, kun pääsi töistä, shoppailemaan.

Mentiin yhdelle isolle ostarille, josta nappasin nämä mukaan. Ostettiin systerin kanssa myös samanlaiset sandaalit, kun oli niin hyvä diili.

California 2012 023 (640x480).jpgCalifornia 2012 011 (640x480).jpgCalifornia 2012 013 (640x480).jpg

Tän jälkeen kiiruhdettiin tapaamaan sen kavereita ravintolaan nimeltä Maria Maria. Siellä on aina tiistaisin spessu-ilta nimeltään Taco Tuesdays, jossa sai erikoishintaan sellaiset itsekasattavat tacot. Otettiin myös margaritat siinä samalla. Ihan kiva paikka, suosittelen kokeilemaan jos tulee vastaan. http://mariamariarestaurants.com/low/

Siellä sitten sovittiin seuraavan päivän tekemisistä ja päätettiin tehdä road trip Santa Cruziin.

**jatkuu**

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom