Matkakertomus: Saksa - Paska maa vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ite kyllä tykkään munchenista. Taas joulukuussa sinne. Ja mun mielestä siellä on kaupoissa paljon paremmat valikoimat kuin esim. Helsingissä. Ilmastoa en minäkään mitenkää kyllä kehu, harvoin siellä niin hieno ilma olis ollut että jäisin viikkoa pidemmäksi aikaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite kyllä tykkään munchenista. Taas joulukuussa sinne. Ja mun mielestä siellä on kaupoissa paljon paremmat valikoimat kuin esim. Helsingissä. Ilmastoa en minäkään mitenkää kyllä kehu, harvoin siellä niin hieno ilma olis ollut että jäisin viikkoa pidemmäksi aikaa.
No Stadissa nyt mitään olekaan. Huono verrata siihen.

Miksi? Avaatko tätä ajatusta vähän?

edit. Vai siis perustatko tämä nyt ihan tuohon Gymnasium, Realschule, Hauptschule jaotteluun?
No en tahdo että lapseni joutuvat/minä joudun päättämään jo ala-asteella lähes kaikesta jatkokoulutuksesta. Ala-asteella pitää olla vielä leikkimässä!
Muutenkin tämä saksalainen työmoraali on aika arveluttavaa. Jos on 2 nappulaa vierekkäin tehtaassa, punainen ja sininen, molemmilla oma painajansa niin punaisen painaja ei voi painaa sinistä nappia jos sinisen napin painaja käy vaikka tupakalla. Sama pätee kaikkeen muuhunkin kuin napin painamiseen. Saksalainen työntekijä lähtee aina vasta pomon jälkeen, rollii toisesta työntekijästä, puhuu paskaa selän takana ja jos pomo ei ole töissä, sluibailee koko päivän.

Äh, ei jaksa. Hyvä jos joku viihtyy, me ei viihdytty. Onpahan koiteltu eikä mitenkään negatiivisesti tuota aikaa muistella. Opettavainen pidempi reissu se oli, josta en edes jälkikäteen luopuisi. Kivempi tuolla oli olla kuin kitua itsesäälissä jossain kerrostalokopissa Suomessa ja valittaa "kun täällä on kaikki niin paskaa" mutta ei tee asialle mitään. Avartaahan tuollainen 2vuotta ulkomailla aivan perkeleesti näkemyksiä.

Onpahan koiteltu eikä mitenkään negatiivisesti tuota aikaa muistella. Opettavainen pidempi reissu se oli, josta en edes jälkikäteen luopuisi. Kivempi tuolla oli olla kuin kitua itsesäälissä jossain kerrostalokopissa Suomessa ja valittaa "kun täällä on kaikki niin paskaa" mutta ei tee asialle mitään. Avartaahan tuollainen 2vuotta ulkomailla aivan perkeleesti näkemyksiä.

Joo joskus sitä huomaa kypsyneensä kaikkeen ja on aivan pakko kokea jotain uutta. Nyt jurppii eniten säät ja verotus joka kuppaa liikaa ettei oikein jää mahiksia palkalla rikastua. Jossain muualla sitten nää asiat ehkä erilailla mutta sitä varmaan keksii jotain muuta tilalle sitten...vituttaa vaikka kun on aina liian kuuma ja ilmastoinnista tulee flunssa :D

Eli kyllä se matkailu tosiaan avartaa.

Joo, kyllä sitä motivaatiota Sohjon keskellä elämiseen saa ihan kivasti kun on pari vuotta muualla. Toisaalta, jos maistuu paremmalta muualla niin olisihan sinne voinut sitten jäädäkin.

Jotain hyvääkin Saksassa:

1. Vapaat nopeusrajoitukset (tosin hyödyntäminen ei yleensä onnistu)
  2. Halpa ruoka kaupoissa, maitotuotteet lähes ilmaisia
  3. Luomutuotteita joka paikassa, myös omia luomumyymälöitä
  4. Ravintolassa syöminen ei maksa juuri mitään
  5. Hyvät ostosmahdollisuudet (verrattuna Suomeen)
  6. Maantieteellinen sijainti matkustuksen suhteen, Alpit, Eurooppa jne aivan vieressä
  7. Sairaalat eivät säästä missään, kaikki tutkimukset tehdään ihan vaikka varmuuden vuoksi (tosin aikaakin tuhraantuu jos käy sairaalassa)
  8. Halvat autot
  9. Olutkulttuuri, varsinkin Baijerissa
  10. Biergartenit, lapsetkin ovat tervetulleita ravintolaan ja ravintoloissa on leikkipaikkoja
  11. Hyvät ja halvat oluet
  12. Halpa viina ;)
  13. Synnytystavan voi itse valita, Suomessa on yksi ainoa oikea kaikille sopiva alatiesynnytys
  14. Lapsia (+aikuisia) käytetään erikoislääkärillä, eikä yleislääkärillä
  15. Ystävälliset ihmiset (useimmiten)
  16. Liikennekäyttäytyminen, kevyelle liikenteelle annetaan aina ja poikkeuksetta tietä, joka paikassa. Tämä siis AINA, ei poikkeuksia.
  17. Nettikauppojen toimivuus, ei postikuluja, Amazonista esim. paketti AINA seuraavaksi aamuksi kotiovelle.
  18. Ylinopeussakot eivät ole juuri mitään, usein 10-30 euroa tuloista riippumatta
  19. Kannabiksen käyttö ei tietääkseni ole laitonta, maahantuonti on. Tuohon ei kuitenkaan suhtauduta niin tiukkapipoisesti kuin Suomessa. Itse olen tätä tiukkapipoisuutta vastaan. Tuotteita en kyllä käytä, en käytä luomutuotteitakaan. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse rajoittaa viranomaisten toimesta. Ihmisille annetaan vapaus päättää itsekin jostain.
  20. Lapsille kaupoissa paljon "harrastuksia", esim. huonekalukauppojen pihalla oli aina joku sähköjuna, karuselli jne.
  21. Joka paikasta saa olutta, joka paikasta, huonekalukaupasta (Ikean ravintolassa 0.5L Weissbier 2euroa) jne.
  22. Viiniä myydään joka paikassa, myös rautakaupoissa
  23. Kallis polttoaine, mitä enemmän käytät sitä enemmän maksat. Reilu peli!
  24. "kotimaan"matkailun monet mahdollisuudet, uskomattoman paljon matkakohteita maan sisällä
  25. Alkoholipolitiikka, junassa on normaalia nauttia olutta kun mennään vaikka keskustaan illanviettoon. Puistossa voi nauttia sämpylää ja olutta samalla kun lapset leikkivät siinä. Kukaan ei örvellä missään, deekuja ei ole lainkaan (Ainakaan Münchenissä).

Varmasti paljon muutakin. Olen vain valittanut Saksasta, tässä jotain hyviäkin puolia.

Ei siihen voi sopeutua. Lue noi mun tekemät listat. En ala pompoteltavaksi jne.
Tulee ihan mieleen eräs kotimaassamme vaikuttava ryhmä :D Outoa miten miljoonat saksalaiset kuitenkin kykenevät jotenkin elämään mielekästä elämää siellä ja täältäkin olisi kovin moni sinne lähössä (halvan auton perään tosin).

Jotain hyvääkin Saksassa:
  1. Halpa ruoka kaupoissa, maitotuotteet lähes ilmaisia
  2. Ravintolassa syöminen ei maksa juuri mitään
  3. Hyvät ostosmahdollisuudet (verrattuna Suomeen)
  4. Maantieteellinen sijainti matkustuksen suhteen, Alpit, Eurooppa jne aivan vieressä
  5. Sairaalat eivät säästä missään, kaikki tutkimukset tehdään ihan vaikka varmuuden vuoksi (tosin aikaakin tuhraantuu jos käy sairaalassa)
  6. Halvat autot
  7. Synnytystavan voi itse valita, Suomessa on yksi ainoa oikea kaikille sopiva alatiesynnytys
  8. Lapsia (+aikuisia) käytetään erikoislääkärillä, eikä yleislääkärillä
  9. Ystävälliset ihmiset (useimmiten)
  10. Nettikauppojen toimivuus, ei postikuluja, Amazonista esim. paketti AINA seuraavaksi aamuksi kotiovelle.
  11. Kallis polttoaine, mitä enemmän käytät sitä enemmän maksat. Reilu peli!
  12. "kotimaan"matkailun monet mahdollisuudet, uskomattoman paljon matkakohteita maan sisällä

Varmasti paljon muutakin. Olen vain valittanut Saksasta, tässä jotain hyviäkin puolia.

Tossa on jo aika monta hyvää syytä. Se paljonpuhuttu sääkin on varmasti parempi kuin suomessa. Saksassa taitaa vielä olla perhekohtainen verotus, joka mahdollistaa että vain toinen käy työssä, sosiaalisuomessahan tuo on melkeinpä teoreettinen vaihtoehto. Miikkana vielä ettei saksassa puhuta suomea...

Kyllähän tuolla paljon satoi ja ilmasto oli ikävää, nyt kun tosin muistelee niin viime isänpäivänä olimme terassilla t-paitasillaan. Tänä isänpäivänä toppatakissa ;)
Kevät tulee tietty aiemmin ja kesä loppuu myöhemmin....

Meillä oli joskus aikanaan kavereita kylässä hiihtoloman (Suomen koululomien) aikaan ja muistan kun otettiin aurinkoa Englischer Gartenissa. Samoin kuin oltiin itse lähdössä Suomeen jouluksi, oli meidän talvivaatteet pikkasen liikaa Baijerin reiluun +15 asteeseen. Lämmin vuodenaika kestää huomattavasti pidempään kuin Suomessa.

Saksalainen sairaskassa systeemi kyllä toimii. Se kattaa jopa allergiaan käytetyt siedätyshoidot ja mm. hampaiden oikomis- ja proteettisethoidot.

Helsinki Finland. hammaslääkärin tarkastukseenkin puolen vuoden jonot. Sen jälkeen jos jostain tarvii tehdä niin pääsee taas pitkään jonoon. Terveyskeskuslääkäriin 2kk jono, sairaalaan toimenpiteisiin paljon pitempi. Käytännössä yksityiselle joutuu menee yleensä. Kela korvaa sitten vain jotain ropoja, koska Kelan hyväksymät lääkäritaksat on aivan liian pienet. Suomalainen systeemikin toimii kyllä kunhan itse maksaa, tai työnantaja, eikä siinä mitään mutta miksi sitten verot on niin kovat...ai niin saksahan se paska oli tässä nyt :)

Helsinki Finland. hammaslääkärin tarkastukseenkin puolen vuoden jonot. Sen jälkeen jos jostain tarvii tehdä niin pääsee taas pitkään jonoon. Terveyskeskuslääkäriin 2kk jono, sairaalaan toimenpiteisiin paljon pitempi. Käytännössä yksityiselle joutuu menee yleensä. Kela korvaa sitten vain jotain ropoja, koska Kelan hyväksymät lääkäritaksat on aivan liian pienet. Suomalainen systeemikin toimii kyllä kunhan itse maksaa, tai työnantaja, eikä siinä mitään mutta miksi sitten verot on niin kovat...ai niin saksahan se paska oli tässä nyt :)
Eilen kävin lekurissa, ei mitään kiireellistä edes. Aamulla soitin ja kysyi onko ok kahden tunnin päästä. Menin ja odottelin 3min ja pääsin sisään, yleisellä siis. Sama homma useamman kerran, nopeasti, ellei välittömästi pääsee aina LÄÄKÄRIN vastaanotolle.

Sama homma hammaslääkärissä, parin päivän, joskus jopa 2 viikon odottelulla pääsee. Kipuajat saa yleensä samalle päivälle.

Näin täällä 400km päässä Helsingistä pohjoiseen :D

No en mäkään kyllä nyt noita jipon kommentteja ymmärrä täällä helsingissäkään. Hammaslääkäriin puolen vuoden jonot Wtf? jotain viikko pari ollu mulla yleensä ja niin oli viimekskin.

Eilen kävin lekurissa, ei mitään kiireellistä edes. Aamulla soitin ja kysyi onko ok kahden tunnin päästä. Menin ja odottelin 3min ja pääsin sisään, yleisellä siis. Sama homma useamman kerran, nopeasti, ellei välittömästi pääsee aina LÄÄKÄRIN vastaanotolle.

Sama homma hammaslääkärissä, parin päivän, joskus jopa 2 viikon odottelulla pääsee. Kipuajat saa yleensä samalle päivälle.

Näin täällä 400km päässä Helsingistä pohjoiseen :D

Ens helmikuus hammaslekurin tarkastus aika. Saa nähdä meneekö homma samalla lailla kun viimeksi kävin 3 vuotta sitten tarkastuksessa, laittoivat silloin jonoon mutta aikaa ei koskaan kuulunut. Teille pitää pakkosijoittaa mamuja sinne kun noin hyvin on asiat :D

Vähän sama homma täällä pohjanmaallakin hammaslääkärin suhteen. Meni 2kk varauksesta, että sain ajan vastaanotolle. Tuo on tosin ihan vain tarkastuskäynti kun en ole vuosiin käynyt.

Tän kyllä voi kääntää toisinpäinkin. Mielestäni on varsin fiksua, että julkinen puoli on hammashoidon osalta mitoittu niin, että hetken aikaa joutuu odottamaan. Itsekin kävin perustarkastuksessa ja eikä tuo 2kk odotus nyt ollut mikään paha. Toki jos on särkyä tai vastaavaa niin heti pitäisi penkille päästä eikä kahden viikon päästä.

Se on loppu ny'

Oli aika päättää Saksan turnee. Muutto Suomeen tapahtui "sopivasti" Oktoberfestien aikaan, ehdimme sopivasti kuitenkin avajaisiin, josta onkin viimeinen kuvakertomus Saksasta. Siitä erillinen raporttinsa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=89040

Toivottavasti nautitte jutuista ja kuvista. Jotain muuta sitten seuraavaksi, saa nähdä mitä :thumbs:

Toivottavasti nautitte jutuista ja kuvista. Jotain muuta sitten seuraavaksi, saa nähdä mitä :thumbs:

Ei muutaku maja suomeen ja lomat kauas pois. Eläkkeellä on sitte vihainen ja valtion ryöstämä suomalainen mutta perhanan ylypiä lapsistaan. Ja kuvarapsat kesä Gambia 2010, talvi kuuba 2010 jne.. :)

Onko saksanmaalla miten jouluruuhkia?
Olen joulun ajan Münchenissä ja suunnittelin, että jos on aikaa vois käydä junalla rajan takana Salzburgissa. Tuli sitten mieleen, että onko tuolla päin junat miten pahasti tukossa joulun aikoihin?

Onko saksanmaalla miten jouluruuhkia?
Olen joulun ajan Münchenissä ja suunnittelin, että jos on aikaa vois käydä junalla rajan takana Salzburgissa. Tuli sitten mieleen, että onko tuolla päin junat miten pahasti tukossa joulun aikoihin?
Autoruuhkia on ainakin. Ei hajuakaan junista kun en käytä. Uskoisin että Saksassa nuo junaliikenteen määrät on osattu mitoittaa käytön mukaan, toisin kuin Suomessa jossa ajetaan arjet tyhjillä junilla ja viikonloput tupaten täysillä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom