Matkakertomus: Saksa - Paska maa vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Maidon hinta on kait jotenkin vakio jokapaikassa. Kyllä itse huomasi että kun kävi kauflandissa niin safkakassi maksoi 50e ja Liidelissä 20e.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt pari viikkoa Suomessa takana. Saksa on kyllä paska maa. Jokainen sekunti Suomessa on kuin pitkäkestoista orgasmia. Thaimaasta lähdettiin haikein mielin, Saksasta olisin polttanut sillat takana jos olisin voinut.

No oli siellä kai kivaakin, kun tätä threadia katselee. Paskat muistot jäi ja vielä paskemmat jälkipyykit.

Muutama foto vielä tulossa mm. oktoberfesteiltä jne.
Eli muutit ensin Suomesta pois Thaimaahan ja sieltä Saksaan, kumpikaan ei kelvannut. Aika outoa.

Muutaman kuukauden saksassa asuneena voin allekirjoittaa Rädyn kommentin vaikka viisi kertaa. Etukäteen kuvittelin että Saksassa asiat on mallillaan ja kaikki pelaa. Totuus on todellakin jotain täysin muuta. Onhan tää tietyissä asioissa niin takapajula! Nyt kun asiaan on kiinnittänyt enemmän huomiota niin jopa tosi pienissä asioissa löytää parannettavaa. Suomi on kyllä todellakin edistyksellinen paikka, jopa KELAn kanssa asiointi on paikallisen byrokratian kanssa taistelleena lastenleikkiä.

Parasta on tää maksupolitiikka ja pankkitoiminta yleensä täällä. Pankissa eivät mm. tienneet että Suomi on EU-maa ja meilläkin on valuuttana euro..ja tosiaan saksalaisella pankkikortilla tai edes mastercardilla maksminen ei onnistu jokapaikassa. Eli käteistä on oltava aina, siihen on ollut pakko opetella erikseen, sillä Suomessa voi maksaa joka paikassa kortilla.

Itse olen kans nimennyt Saksan maailman paskimmaksi maaksi jo kauan sitten :D

Kokemusta ei ole tosin asumisesta mutta kymmenen vuotta on tullut tehtyä sakemannien kanssa kauppaa ja työmatkoja lukuisia eripuolille Saksaa. Saksassa kaikkien pikkuasioidenkin hoitaminen on työlästä lähtien siitä että hotelleissa ei ole nettejä ja vain käteinen kelpaa.

Mutta pahin kaikista on se saksalainen asenne. He ovat täysin häikäilemättömiä ja ylimielisiä kaupallisissa suhteissa. Mistään ystävällisyyshenkisyydestä on turha puhuakkaan. Saksalainen asiakas B-to-B bisneksessä on sellainen jonka palautteeseen tai reklamaatioon ei voi luottaa vaan monesti taustalla on omien jälkien peittely tai kaupallisen hyödyn yrittämisen saaminen. Ja tämä siis pitkissä yhteistyösuhteissa. Monta kertaa olen saanut suorastaan valehtelusta asiakkaan kiinni millä on vain pyritty johonkin omiin etuihin.

Saksalaisilla on aina henkilökohtaisesti me saksalaiset vastaan te suomalaiset. Ei koskaan yhteinen tekninen ongelma joka pyrittäisiin faktat katsomalla ratkaisemaan.

Viimeisestä Saksan reissusta melkein vuosi aikaa ja toivottavasti ei tartte ihan lähiaikoina mennä sinne:D

ps. Vanha Itä-Saksan puoli on mun mielestä jonkin verran leppoisampi ja inhimillisempi asenteiltaan kuin läntisempi puoli

Saksassa on aika paljon eroa missä suunnassa asustaa. Esim Berliinin alueella on köyhempää ja omasta mielestäni paljon ystävällisempiä kuin lännessä.

Ensimmäisenä tulee mieleen mikä on kummastuttanut niin lasten käytöstavat täällä. Vanhemmat ei paljoa välitä vaikka oma pikku Mehdi käyttäytyis kuin törkeästi muita kohtaan. Heh, oon varmaan herättänyt paljon pahennusta omilla ärähtämisillä noissa ostareiden leikkipaikoissa esim.... En tiedä miten muualla, mut ei ainakaan meillä katsota tuollaista hyvällä jos omat naperot jotain tollaista tekis. Tosin tuollaiset on kyllä kitketty aika hyvin pois jo aikaa sitte.

Perjantaina loppuu hieman alle kahden vuoden työrupeama Saksassa ja enimmäkseen positiivisia asioita jäänyt mieleen, toki negatiivisiakin on. Tuleminen ja lähteminen (perheen rekisteröinti, lapsilisät ja auton rekisteröinti) on aika työlästä kun pitää jonotella eri virastoissa jne, mut muut asiat olen hoitanut netin välityksellä tai soittamalla aspaan (vakuutukset, netti, sähkö jne). Pankkikorttia itse käytin aina kun kävin ruokakaupassa tai tankkaamassa autoa. Syömässä ja baarissa oli käteistä yleensä mukana (jälkimmäisessä aina). Tosin enpä kortilla maksa Suomessakaan missään baarissa vaikka se mahdollista olisikin, täällähän se ei onnistu sit missään moisessa lafkassa :D Asioitahan voidaan aina kärjistää ja kääntää ja vääntää, mut jos osaa kieltä sen verran et voi asiansa hoitaa niin kaikki menee siinä sivussa. Alkuhommat kun on otettu niin se on sitä normielämistä mitä muuallakin. Autoa jos en olisi hommannut niin kaikki olisi ollut vielä helpompaa, eniten ärsytti kun muutin eri osoitteeseen niin jouduin jonottelemaan rekisteröintitoimistolla reilu 3h et sain rekkariin uuden osoitteen ja et ylinopeussakot löytää perille :D Muut osoitteenmuutokset suju netin kautta.

En sitten tiedä miten asiat olis muuttunu jos olis muksut ollu päivähoidossa tai koulussa, ei ole kokemusta siitä puolesta. Erittäin mukava on silti palata Suomeen.

Joo, saksalaiselle muksulle opetetaan jo päiväkodissa/vauvana että MINÄ MINÄ MINÄ! PASKAT MUISTA! MINÄ OLEN TÄRKEIN!

Jos saksalainen muksu etuilee liukumäessä ja tyrkkää toisen pois edestä, on se vain toivottavaa. Sama homma vaikkapa saksalaisten rakastamissa karuselleissa jne. Suomessa moisesta toiminnasta annettiin minun lapsuudessani vielä omien vanhempien toimesta selkäsauna.

Ihmeellisiä kurittomia perkeleitä saksalaiset lapset! Aika monesti herätin pahennusta huutamalla gyntterikakaroille: NEIN, SCHWEINE!

1kk nyt Suomessa takana, muuten tosi kivaa mutta onhan tämä aivan järjettömän kallista. Itse olen maksanut kaiken reissaamisen ja muut yksinään 2 vuoden ajan, nyt on pakko pistää eukkokin töihin että saa edes perustarpeet maksettua. PK-seudulla ei olisi edes varaa asua. Onneksi muutettiin aivan metsän keskelle landelle.

Samalla tulotasolla:
Thaimaassa: 5 tähden luxuselämää
Saksassa: Hyvin toimeentulevaa elämää, paljon reissailua ja ostoksia
Suomessa: persköyhää kitumista

-silti valkkaan noista Suomen... toistaiseksi.

Joo, saksalaiselle muksulle opetetaan jo päiväkodissa/vauvana että MINÄ MINÄ MINÄ! PASKAT MUISTA! MINÄ OLEN TÄRKEIN!

Jos saksalainen muksu etuilee liukumäessä ja tyrkkää toisen pois edestä, on se vain toivottavaa. Sama homma vaikkapa saksalaisten rakastamissa karuselleissa jne. Suomessa moisesta toiminnasta annettiin minun lapsuudessani vielä omien vanhempien toimesta selkäsauna.

Ihmeellisiä kurittomia perkeleitä saksalaiset lapset! Aika monesti herätin pahennusta huutamalla gyntterikakaroille: NEIN, SCHWEINE!

1kk nyt Suomessa takana, muuten tosi kivaa mutta onhan tämä aivan järjettömän kallista. Itse olen maksanut kaiken reissaamisen ja muut yksinään 2 vuoden ajan, nyt on pakko pistää eukkokin töihin että saa edes perustarpeet maksettua. PK-seudulla ei olisi edes varaa asua. Onneksi muutettiin aivan metsän keskelle landelle.

Samalla tulotasolla:

-silti valkkaan noista Suomen... toistaiseksi.
Toisinkuin suomalaiset saksalaiset eivät olekaan nyhveröitä tissiposkia, vaikka vielä 50 vuotta sitten tilanne siellä oli melko kehno. Jos joskus hommaan muksuja, kasvatan saksalaisittain.

Meitsi kantoi Hupen kylillä Saksassa kirkuvan pojan niska-perseotteella kaupasta ulos ja ei aikaakaan kun pihalla ympärille kertyi sakemanneja lässyttämään ja pahaksumaan toimintaani. Oli hermo aika pinnassa, kun ventovieraat gyntterit tulee neuvomaan miten kaupassa saa riehua ja etuilla.

Asun itsekin täällä Saksassa ja en voi kyllä kuin ihmetellä, miten voi jäädä noin negativiisia mielikuvia.

Maailmassa on paljon maita, jossa pääosa päivittäisten ostosten maksamisesta tapahtuu käteisellä. Sanoisin omista kokemuksista, että valtaosassa EU-maita erilaiset pankki- ja luottokortit käyvät heikommin kuin Suomessa. Kunhan oppii pitämään mukana käteistä, ei tämän pitäisi olla niin suuri ongelma.

Mitä käytökseen tulee, sanoisin että ihmisillä on yleisesti ottaen varsin samaa tasoa olevat käytöstavat kuin Suomessa, joskin Saksassa arkiset kohteliaisuussanat ovat vahvemmalla pohjalla. En tiedä kuinka hyvin osaatte saksaa, mutta voisin kuvitella että osa ongelmista liittyy juuri kieleen. Jos osaa kohtuullisesti saksaa, eivät virastot todellakaan ole sen kummempia kuin Suomessakaan.

Kukaan mannereuroopassa ei puhu äidinkielenään englantia, joten on ihan turha lähteä Eurooppaan luullen, että englannilla pitäisi pystyä selviämään joka paikassa. Saksaan, Ranskaan tai etenkään eteläiseen Eurooppaan ei kannata muuttaa, jos ei osaa paikallista kieltä. Yleisesti ottaen, mitä etelämmäs menee, sitä heikompi vieraiden kielten tuntemus (ainakin tilastollisesti ja omien kokemusten pohjalta) on.

Ulkomailla tai ulkomaalaisten kanssa toimiessaan pärjää parhaiten, kun ei joka asiassa ole väkisin esittämässä näin meillä tehdään-mielipiteitä ja julistamassa oman kulttuurin paremmuutta. Asioiden ei tarvitse lähtökohtaisesti toimia joka paikassa samoin kuin Suomessa. Eri kulttuureissa on erilaisia tapoja ja käytänteitä, joita tulee kunnioittaa.

Tuo, että aikuinen huutelee lapsille solvauksia tai kantelee niitä ulos kaupasta, on kyllä ainakin minun mielestäni todella huonoa käytöstä oli sitten Suomessa tai Saksassa. Ihan syystäkin tuolla saa kyllä vihaisia katseita.

Saksalaisilla on aina henkilökohtaisesti me saksalaiset vastaan te suomalaiset. Ei koskaan yhteinen tekninen ongelma joka pyrittäisiin faktat katsomalla ratkaisemaan.
. Tämä kuulostaa kyllä todella asenteelliselta. Jos tuolla asenteella on liikkeellä, niin varmasti saakin tuollaisen vastakkainasettelun aikaiseksi. Yleisesti ottaen sanoisin, että saksalaiset arvostavat pohjoismaalaisia ja pitävät suomalaisia varsin kunnollisina ihmisinä. Olen työskennellyt monien eri kansallisuuksien kanssa, ja työskenteleminen saksalaisten ja muiden keski-/pohjoiseurooppalaisten kanssa on usein varsin mukavaa, koska toimintatavat muistuttavat ainakin jossain määrin omiamme.

München landea ja Frankfurt "oikea kaupunki" ? Frankfurthan nimenomaan ei ole "oikea kaupunki" verrattuna vaikkapa Berliiniin tai Müncheniin. Minulle ainakaan kaupungin suuruus ei ole riippuvainen pilvenpiirtäjien määrästä vaan kulttuurista, jota vielä Münchenissä korostaa sen erikoisasema vauraan Baijerin pääkaupunkina. München on kulttuurillisesti ja taloudellisesti kertaluokkaa isompi kuin Frankfurt. Tätä alleviivaavat lukuisat DAX-firmojen pääkonttorit, maailmanluokan yliopistot (LMU ja TUM) ja olutkulttuuri. Vain harvoissa Euroopan suurkaupungeissa on pilvenpiirtäjiä, koska monissa maissa halutaan kunnioittaa kaupunkien alkuperäistä kaunista rakennuskantaa ja asemakaavaa. En ihan täysin ymmärrä miksi Eurooppaan pitäisi saada jenkki/aasia-tyylinen pilvenpiirtäjistä koostuva kaupunkisiliuetti. Tavallisen ihmisen kannalta niillä ei Frankfurtissakaan ole juurikaan merkitystä, koska pääosa niistä on pankkeja ja erilaisia konttoreita, kuten myös vaikkapa Lontoossa.

Asun itsekin täällä Saksassa ja en voi kyllä kuin ihmetellä, miten voi jäädä noin negativiisia mielikuvia.
Jos osaa kohtuullisesti saksaa, eivät virastot todellakaan ole sen kummempia kuin Suomessakaan.
Johan tuolla mainitsin että kieliongelma oli ongelmista päällimmäisin:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2665443&postcount=1619

Kyllähän tuo Saksa on kehitysmaa monilta osin ja Munchen maailman suurin kylä. Ei tuossa ole mitään kaupunkia. Matalia taloja kymmenen kilometriä joka suuntaan ja yksi pieni keskus jossa on aina se miljoona ihmistä kerralla (Marien Platz). Sama kuin Stadin Eira jatkuisi Korsoon saakka. Kivan näköistähän se on, ei siinä mitään, ilman navigaattoriakin löytää ehkä tuurilla juna-aseman kun tallustelee ensin tunnin.

No ehkä olen tottunut vähän turhan hienoihin ostareihin ja suuriin kaupunkeihin Aasiassa? Kuitenkin Frankfurt tuntuu enemmän kaupungilta kuin München, pikaisen visiitin perusteella.

No, onhan tuossa noita seikkoja eritelty aiemminkin, suotta näitä asioita tässä nyt kertaamaan. En kyllä lapsiani kasvattaisi saksalaisessa koulutusjärjestelmässä.

Samalla tulotasolla:

Joo ongelma on vaan miten saada aasiassa sama tulotaso kun suomessa. Oon miettiny norjaa ratkaisuksi, mutta ne säät siellä ei tästä suomesta paljoa parane tietysti. Mitä tohon vielä jää jäljelle paikkoja joissa lämmintä ja ok tulotaso elämiseen Australia ja etelä USA. Pakko tehä joku ratkaisu kohta, ei järkeä täällä kituuttaa kylmässä ja pimeässä koko ikäänsä.

Johan tuolla mainitsin että kieliongelma oli ongelmista päällimmäisin:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2665443&postcount=1619

Kyllähän tuo Saksa on kehitysmaa monilta osin ja Munchen maailman suurin kylä. Ei tuossa ole mitään kaupunkia. Matalia taloja kymmenen kilometriä joka suuntaan ja yksi pieni keskus jossa on aina se miljoona ihmistä kerralla (Marien Platz). Sama kuin Stadin Eira jatkuisi Korsoon saakka. Kivan näköistähän se on, ei siinä mitään, ilman navigaattoriakin löytää ehkä tuurilla juna-aseman kun tallustelee ensin tunnin.

No ehkä olen tottunut vähän turhan hienoihin ostareihin ja suuriin kaupunkeihin Aasiassa? Kuitenkin Frankfurt tuntuu enemmän kaupungilta kuin München, pikaisen visiitin perusteella.

No, onhan tuossa noita seikkoja eritelty aiemminkin, suotta näitä asioita tässä nyt kertaamaan. En kyllä lapsiani kasvattaisi saksalaisessa koulutusjärjestelmässä.

Täkälaisen koulutusjärjestelmän hyvänä puolena vastaavasti on se, ettei systeemi tasapäistä samalla tavoin kuin Suomessa. Saksan yliopistojärjestelmä on itseasiassa varsin moderni ja isolta osin Suomeen kopioitu. En kyllä ymmärrä tuota kehitysmaa-argumenttia, sillä täällä on myös monia huomattavasti modernimmin toteutettuja asioita.

Münchenin liikenneratkaisut on suunniteltu aika pitkälti joukkoliikenteen ehdoilla. Autolla liikkuminen on aika vaikeaa, enkä kyllä suosittele sitä kenellekään, etenkin kun julkiset ovat varsin hyviä. Hauptbahnhoffin löytäminen ei kyllä voi olla kovin vaikeaa, kun joka metro-, bussi- ja raitiovaunupysäkillä on erikseen metrokartta ja usein opasteita siitä, mistä pysäkiltä pääsee mihinkin suuntaan. Pääosassa kaupunkialueen pysäkeistä on myös sähköinen aikataulu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom