Matkaajien vinkit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu

TJJ

Status sine musculis
AMMATTILAINEN
Kaupunki
Ääsjoki
Onko tässä mitään järkeä? Yleisiä vinkkejä jakoon matkailua ajatellen. Minkä jutun olet huomannut helpottavan elämääsi matkalla? Onko joku varuste mielestäsi ehdoton, jos on niin miksi?

Itse aloin haalimaan thaimaan reissua varten kamoja kasaan ja neljättä kertaa taitaa mukana olla vakuumipussit..

Opin jutun viime kesän automatkalla, kun tilat parin viikon kamoille oli kohtalaisen rajatut. Yksi käsimatkatavarakokoinen trolley/henki/2vkoa.

Pakkaan vaatteet (ym ilmavan tilaavievän, esim märkäpuvun tropiikkiin mennessä) mennen-tullen pariin vakuumipussiin. Pussit irtoaa muutamalla eurolla vaikka Clas Ohlsonilta. Vaatteet menevät mukavan pieneen tilaan, pysyvät hieman hiekkaa ja töhnää maailmalta keränneessä kassissa puhtaana ja kuivana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
- Valokuva passista ja matkalaukusta/rinkasta kännykkään, nettiin sekä kameraan katoamisen varalta. Lisäksi passista kannattaa ottaa kopio mukaan

- Lentomatkoille korvatulpat, silmälaput ja niskatyyny

- Matkustusilmoituksen tekeminen ulkoasiainministeriöön, mikäli menee omatoimimatkalle ja varsinkin maahan, jossa on enemmän riskejä matkustajalla: http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=36581&contentlan=1&culture=fi-FI

- Eurooppalainen sairaanhoitokortti EU- ja ETAmaissa matkaaville (kortista tiedetään vaihtelevasti maasta riippuen): http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040504143116MH

- Lista niistä lääkäreistä matkakohteessa, joilla on sopimus vakuutusyhtiösi kanssa sekä yhteystiedot suurlähetystöön sekä puhelinnumerot vakuutusyhtuöön tai korttien kuoletuspalveluun

- Hakaneuloja (olen kiinnittänyt näillä hotellihuoneen avaimia taskujen pohjille), pieniä kukkaroita vaatteiden sisään tai erilaisiin jemma-nimisiin paikkoihin maissa, joissa on enemmän riskiä siihen, että omaisuutta varastetaan/ryöstetään

- Minigrip-pussit ovat hyviä esim. rahoille. Olen joskus jemmannut rannalla rantatuolin viereen hiekkaan rahaa (pieniä summia), kun olen käynyt esim. uimassa

- Vaatteita ei kannata roudata kauheasti mukaan, vaan niitä voi pesettää edeullisesti halvemmissa maissa

- Useita muistikortteja mukaan, joita vaihtelee kameraan sopivin väliajoiin (ellei siirrä kuvia esim. nettiin/koneelle). Mikäli kamera varastetaan, eivät kaikki kuvat mene kameran mukana, vaan osa on jemmassa muissa muistikorteissa

Laittelen lisää, kun tulee mieleen...

Onko tässä mitään järkeä? Yleisiä vinkkejä jakoon matkailua ajatellen. Minkä jutun olet huomannut helpottavan elämääsi matkalla? Onko joku varuste mielestäsi ehdoton, jos on niin miksi?

Itse aloin haalimaan thaimaan reissua varten kamoja kasaan ja neljättä kertaa taitaa mukana olla vakuumipussit..

Opin jutun viime kesän automatkalla, kun tilat parin viikon kamoille oli kohtalaisen rajatut. Yksi käsimatkatavarakokoinen trolley/henki/2vkoa.

Pakkaan vaatteet (ym ilmavan tilaavievän, esim märkäpuvun tropiikkiin mennessä) mennen-tullen pariin vakuumipussiin. Pussit irtoaa muutamalla eurolla vaikka Clas Ohlsonilta. Vaatteet menevät mukavan pieneen tilaan, pysyvät hieman hiekkaa ja töhnää maailmalta keränneessä kassissa puhtaana ja kuivana.

Joku pieni ensiapu pakki, saa sitten fixailla itteänsä, kun kännissä on tullut juostua pää auki :D

Minigripit on hyviä.
Sitten itse matkalla kannattaa aina pitää pähkinöitä tai kuivattuja hedelmiä mukana, ettei pääse vajarit iskemään.

Aijoo, ja ihan ehdoton, matkustit minne päin maailmaa tahansa: kosteuspyyhkeet. Jos oot matkustanut pari päivää putkeen jossain kämäsessä dösässä, on suorastaan uskomaton fiilis saada sitä paskaa pois pinnalta! :D

Androidkäyttäjille: Puhelimen softa (+ mahdollisesti tuorein backuppi) kannattaa ajaa jonnekin servulle etukäteen jakoon ennen matkaa eikä luottaa nandroidiin/vast, koska epävakaat ulkomaan jännitteet voivat tuhota SDn ja puhelimen ollessa käyttökunnoton ei voi aina restoroida backuppeja. SD lukija vielä mukaan. Karttaohjelmistoista löytää kivasti offline versioita esmes. mapdroyd joilla on näppärä navigoida kaupungeissa. Paperikartat on kuitenkin aina hukassa.

Tennissukat, sandaalit, shortsit, I <3 Greece-paita, I <3 Gran Canaria-lippis, vyötärölaukku, passi, kukkaro ja kamera. Erotut varmasti eduksesi.

Ylipitkille lentomatkoille:

- Joku mp3 soitin ja siihen tuplaplugi, eli sellainen jakaja jolla kaverikin voi kuunnella samaa musaa kuulokkeilla. Kätevä leffoja katsellessa tai ihan fiilistellessä musiikkia...

- korvatulpat ja silmälaput

Muuten vain matkoilla olen huomannut pienen olkalaukun (siis todella pienen) olevan kätevä. Sinne ei kannata mitään omaisuuksia sulloa jos on sellaisissa paikoissa mutta juurikin nämä kosteuspyyhkeet, huulirasvat yms pikku krääsä joka tuppaa muuten olemaan taskujen täytteenä tai aina hukassa.

Hyvä threadi tää on kunhan lähtee rullaan.
Koska olen vähään tyytyväinen ja lähden aina "takki auki" kun matkustan en osaa välttämättä antaa kunnon vinkkejä, mutta esim. tuosta Anonymityn tavaramäärästä tuli mieleen että ainakin tiiviin pakkaamisen opetteleminen on aina plussaa.
Jotain mitä muistan kuukauden reissulle pakanneeni ja jälkeenpäin todenneeni liian suureksi määräksi:
- 2 housut (toiset jalassa)
- sukkia, boksereita ja t-paitoja viikon tarpeiksi (selkeästi liikaa, ens kerralla puolet vähemmän.)
- 1 huppari ja 1 paksuhko hupparitakki (liikaa kyseiselle reissulle (Japani maalis-huhtikuussa)
- huivi
- pipo + paikanpäältä ostettu lätsä
- hygieniavälineet (dödö, hanppiharja, palasaippua, tukkamänkkiä). Hammastahna jaettiin kaverin kanssa. Partakonetta ei messiin niin saa kasvattaa matkaparran, eikä tarvitse huolehtia piparinsaannista. Joskin yheltä jampalta taisin lainata trimmeriä jossain vaiheessa matkaa ja siistiä kuontaloa.
- kamera + laturi
- Matkaopas (tää on ihan kiva olla meges, vaikkei sitä ihan kokoajan käyttäiskään). iPhone omistajat, huomatkaa et LP:n oppaat saa nykyään aika hyvin pöönille ladattua.

Nämä kaikki tungettu noin 30 litran reppuun. Tilaa jäi vielä tulkkareille.Varmasti jotain muutakin oli messissä, jos vain muistaisin.
Kaverilla oli samankokoinen reppu + 65 litran rinkka eikä meinannut riittää.

Ensiapupakkauksia en piä mukana siitä syystä että joka maassa on apteekkeja. Jaa no on mulla buranaa ja imodiumia meges. Samoiten en ota pyykkiaineita tms. Aivan varmasti löytyy paikan päältä.

Jotta tähän mun kirjotukseen sais ees jotain järkevää sisältöä ympättyä niin mun mielestä paras vinkki ottaa stressitön asenne jo ennen matkalle lähtöä.
Toisena sanoisin että vaikka se matkaopas onkin mainio apuväline, niin muistakaa joskus jättää sen tutkiminen vähemmälle ja kokekaa asiat itse.
Kolmantena sanoisin (joka toimii ehkä vain omalla kohdalla hyvin) että jättäkää ne kartat sinne kauppaan. En ole koskaan ostanut karttaa, enkä osta. Aina olen löytänyt sinne minne olen halunnutkin. Olen myös eksynyt pari kertaa, mutta samalla olen löytänyt aivan mahtavia paikkoja sillä tavalla. Sitten se maalaisjärki tässä kohdassa käteen. Ehkei jonnekin NYkin ghettoihin kannata eksyä.

Loppuun voisi mainita vielä yhden vinkin. Valitkaa matkakumppaninne huolella. Esimerkiksi mun kaltaisella huolettomalla tyypillä ei kannata ottaa mukaan persoonaa, joka stressaa, tai on nokka matkaoppaassa / kartassa kiinni kokoajan. Pitäsköhän melkeen tää nostaa tärkeimmäksi vinkiksi.

Loppuun voisi mainita vielä yhden vinkin. Valitkaa matkakumppaninne huolella. Esimerkiksi mun kaltaisella huolettomalla tyypillä ei kannata ottaa mukaan persoonaa, joka stressaa, tai on nokka matkaoppaassa / kartassa kiinni kokoajan. Pitäsköhän melkeen tää nostaa tärkeimmäksi vinkiksi.

Todellakin tämä on varmasti se tärkein huomioitava asia! Varsinkin jos lähtee vaikka reilaamaan pidemmäksikin aikaa maailmalle. Itse lähdin kaverin kanssa 5 viikoksi kiertämään Eurooppaa, loppujen lopuksi yli puolet matkasta kiertelin itsekseni.

Omana vinkkinä voisin sanoa että pieni vyölaukku on todella kätevä. Sellainen mihin mahtuu passi ja rahaa ja jonka saa huomaamattomasti kätkettyä paidan alle.

Nuorten, stressialttiiden ja dramaturgiaa taitavien naisten kanssa matkatessa kannattaa varautua siihen että matka jää myös viimeiseksi, joten isompia lainoja tai tarjoiluja ei kannata reissussa toiselle kustantaa. Matkaliput kannattaa nekin yrittää rahastaa pois etukäteen ennen reissua, tosin tämä vaatii herkkää tilannetajua ja riskien hallintaa.

Tuollainen: http://www.gigantti.fi/product/tv-j...-ja-johdot/HAMA44220/hama-matka-adapterisetti tai vastaava

lähtee kyllä seuraavan kerran mukaan. Alkaa nimittäin loppuviikosta pikkulapset Afrikassa jo pelkäämään albiinoa, jonka naama muistuttaa punaista teräsharjaa (paska akku partakoneessa).

Toi kannattaa kotona testata niihin tarkeimpiin johtoihin. Mulla oli nimittain tollanen ja lapparin johto ei jostain syysta sopinut kunnolla oikeaan pistokkeeseen. Ei "klikannut" siihen kiinni, joten jouduin vaantamaan ja asettelemaan johtoa ihan ihmeellisiin asentoihin jotta sain virtaa lappariin. Kun johtoa nosti hiukan ylos (laittoi esim. kirjakasan paalta menemaan), toimi ihan ok. Piti vaan olla varovainen ettei liikuta sita :D

Itse unohdan matkalla aina sukat ja pyyhkeen. Niita on vittumaista ostaa paikan paalta, joten kannattaa ottaa kotoa. Eivat vie paljon tilaa, etenkin jos hankkii sellasen superohuen matkapyyhkeen.

Kannattaa hommata/tuntea tuttuja paikallisia matkakavereiksi paikan päälle ja pyöriä paikallisten kanssa jotta pääsee tutustumaan oikeaan elämään kohteesssa. Pelkällä turistikiertelyllä vaikutelmat ja kokemukset jää pinnallisiksi. Mulle ainakin siisteimmät kokemukset on aina ollu ihan tavanomaistenkin asioiden tekeminen paikallisten kanssa. Aitoa kulttuuria ja elämää. :)

Ensiapupakkauksia en piä mukana siitä syystä että joka maassa on apteekkeja. Jaa no on mulla buranaa ja imodiumia meges. Samoiten en ota pyykkiaineita tms. Aivan varmasti löytyy paikan päältä.

Jos puhutaan maista, joissa on suurempi vaara saada jonkinlainen vatsatauti, niin niissä mä en ikinä käyttäis Imodiumia. Olen ymmärtänyt, että sitä nopeammin vatsatauti lähtee, kuin mitä nopeammin ne pöpöt tulevat sieltä kropasta ulos. Imodiumhan hidastaa vatsantoimintaa eikä ne pöpöt tule silloin niin nopeasti ulos.

Itse en vie näihin maihin ikinä vatsalääkkeitä kotimaasta mukanani, vaan ostan lääkkeet paikanpäältä. Ostan niitä valmiiksi paikallisesta apteekista, vaikka mitään oireita ei olisikaan, jotta voin tarpeen tullen ottaa lääkkeen heti, kun oireita alkaa ilmenemään. Oman kokemukseni mukaan paikalliset lääkkeet ovat tehonneet vatsatautiin paremmin kuin kotimaiset lääkkeet ja todella nopeasti.

Otan kotimaasta mukaan yleensä migreenilääkkeet (täsmä), särkylääkettä, bepanthenia, cortisonivoidetta, desinfioitiainetta ja laastareita.

Jos puhutaan maista, joissa on suurempi vaara saada jonkinlainen vatsatauti, niin niissä mä en ikinä käyttäis Imodiumia. Olen ymmärtänyt, että sitä nopeammin vatsatauti lähtee, kuin mitä nopeammin ne pöpöt tulevat sieltä kropasta ulos. Imodiumhan hidastaa vatsantoimintaa eikä ne pöpöt tule silloin niin nopeasti ulos.
True, true. Sain Intiassa viimeisenä päivänä kampylobakteeritartunnan, joka olis kuulemma ollut aika "perus" ruokamyrkytys, jos en olis joutunut lentojen takia Imodiumia vetämään. Koska ne bakteerit sai jäädä vatsaan rellestämään, se eteni koko suoliston vakavaksi yleisinfektioksi. Ei ollut kivaa.
Edit. Älkää syökö sitä paskinta katusafkaa. Ei kenenkään hyvä matkatuuri kestä ikuisesti.

Kuivashampoo. Suihkumahdollisuudet voi joskus olla vähän puutteelliset, kuivashampoota suihkimalla saa hiukset vaivattomasti näyttämään puhtailta.

^^

Mä olen kyllä siinä mielessä hölmö, että mä syön reissuissa lähes mitä tahansa, koska haluan testailla kaikkia paikallisia juttuja (myös majoneesia, jäätelöitä, katusafkaa jne.). Jos ruoka näyttää pilaantuneelta tai epäilykseni ruoan/ravintolan suhteen heräävät, käytän luonnollisesti järkeä enkä syö sitä safkaa.

Brasiliassa olen saanut ihan kunnon ruokamyrkytyksen (kesti useita päiviä), joka tuli ihan siististä Copacabanan varrella sijaitsevasta ruokaravintolasta. Intiassa ja Thaimaassa mulla on ollut myös pakki sekaisin (ripuli- ja oksutauti), mutta taudit menivät ohi päivässä noiden paikallisten lääkkeiden ansiosta. En oikein tiedä, mistä sain noi taudit, mutta muistaakseni söin ihan normiravintoloissa tuolloinkin.

Mihin otatte mukaan/jemmaatte rahat rannalla pötkötellessä? Tai oikeastaan uimassa ollessa? Onko joku hyvä vedenpitävä lompakko tms?

Tokihan rannalle otetaan mukaan vain sen mitä voi menettää, mutta vituttaa se silti jos joku nyysii kaljarahat.

Mihin otatte mukaan/jemmaatte rahat rannalla pötkötellessä? Tai oikeastaan uimassa ollessa? Onko joku hyvä vedenpitävä lompakko tms?

Tokihan rannalle otetaan mukaan vain sen mitä voi menettää, mutta vituttaa se silti jos joku nyysii kaljarahat.

- Hakaneuloja (olen kiinnittänyt näillä hotellihuoneen avaimia taskujen pohjille), pieniä kukkaroita vaatteiden sisään tai erilaisiin jemma-nimisiin paikkoihin maissa, joissa on enemmän riskiä siihen, että omaisuutta varastetaan/ryöstetään

- Minigrip-pussit ovat hyviä esim. rahoille. Olen joskus jemmannut rannalla rantatuolin viereen hiekkaan rahaa (pieniä summia), kun olen käynyt esim. uimassa

Noiden hiekkaan hautamisten lisäksi olen saattanut kiinnittää pienen summan rahaa sisältävän minigripi-pussin hakaneulalla kiinni rantatuolissa olevaan pyyhkeeseen sinne tuolin ja pyyhkeen väliin, sillä pyyhettä tuskin harvemmin pöllitään.

Tollainen vedenpitävä lompakko/kukkaro vois olla hyvä.

Suositut

Back
Ylös Bottom