Matkaajien vinkit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu
Noista vinkeistä vielä. Laitan usein lennolle jalkaani/päälleni (varsinkin takaisin tullessa) ne kaikkein painavimmat kengät/vaatteet, jotta matkatavaroihin ei tulisi niin paljon painoa.

Sitten mä pyrin siihen, etten kantaisi mukanani isoja ja täysiä shampoo- ja hoitoainepulloja, koska ne painavat myös aika tavalla. Ja yritän laittaa käsimatkatavaroihin painavia tavaroita, sillä kaikissa paikoissa ei punnita niitä käsimatkatavaroita lainkaan ja mulla on välillä ylipainoa kotiin tullessa.

En myöskään roudaa matkoillani enää mukanani mitään isoja ja painavia pyyhkeitä, vaan lainailen niitä rannalle hotellista tai ostan jostain kaupasta halvan pyyhkeen, jonka jätän sinne lähtiessäni. Tai sitten otan kotoa mukaani jonkun vanhan ja huonon pyyhkeen, jonka jätän matkakohteeseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En myöskään roudaa matkoillani enää mukanani mitään isoja ja painavia pyyhkeitä, vaan lainailen niitä rannalle hotellista tai ostan jostain kaupasta halvan pyyhkeen, jonka jätän sinne lähtiessäni. Tai sitten otan kotoa mukaani jonkun vanhan ja huonon pyyhkeen, jonka jätän matkakohteeseen.

Itse otan reissuun myös vanhoja sukkia ja vanhoja t-paitoja yms, mitkä dumppaan roskiin kun ovat käytetty. Samoin mahdollisimman vajaita purkkeja ja purnukoita jotta ne voi paiskata tarpeen tullen roskiin.

Olikos siitä tieteellistä näyttöä että parit terävät snapsut ruuan yhteydessä kaataa mahataudit eksoottisimmissa maissa? Joka tapauksessa, kannattaa yrittää koska se on kovin mukavaa.

Pari eri pankki/luottokorttia mukaan, jos sattuu hukkumaan tai hajoamaan ja välttää koko matkakassan mukana kuljetusta aina kun on mahdollista.

Anonymity ja TJJ toihan se on todella fiksua viedä maihin missä muutenkin on paska jätehuolto/käsittely, niin suomesta roskia. Ei en ole puunhalaaja, mutta onko tossa nyt oikeesti järkeä, viedä vanhat vaatteet/pyyhkeet mukanaan ja sitte dumpata rodeen, että ei tuu ylipainoa laukuille.

Anonymity ja TJJ toihan se on todella fiksua viedä maihin missä muutenkin on paska jätehuolto/käsittely, niin suomesta roskia. Ei en ole puunhalaaja, mutta onko tossa nyt oikeesti järkeä, viedä vanhat vaatteet/pyyhkeet mukanaan ja sitte dumpata rodeen, että ei tuu ylipainoa laukuille.

Ei varmaankaan, jos tolta kantilta ajattelee. En ole ajatellut.

Olen vaan jättänyt ne pyyhkeet sinne hotellihuoneeseen siltä varalta, että esim. siivooja haluaa ottaa ne tai vaihtoehtoisesti laittaa ne roskiin. Samalla tavalla jätin yhden matkalaukun Thaimaassa hotellihuoneeseen ja Balilla annoin uimapatjani bungalowin vieressä asuvan perheen pojalle.

No sinänsä tietenkään ei ole. Mutta jos sille linjalle lähtee, niin ei ole myöskään järkeä lähteä koko reissuun tuottamaan järkyttävää määrää pullo/pakkaus yms jätettä. Eli itse en ota niin paineita parista t-paidasta mitä reissuun keskimäärin jää.

Viimeksi Kiinassa annoin hissipojalle vanhan hieman särkyneen matkalaukun ja käskin joko pitää itse tai antaa jollekkin köyhälle. Kaverin ilmeestä näki että matkalaukku oli erittäin hyvä tippi ja meni varmasti hyötykäyttöön pikku korjauksen jälkeen. Melkein veikkaisin että nuo reissussa jaetut tavarat menee paremmin kiertoon kuin kotimaassa. Mutta mieluummin itse kyllä annan ne ihmisille kuin jätän hotellihuoneeseen tai dumppaan roskikseen. Saa siitä hyvän mielen itsellekkin :)

Viimeksi Kiinassa annoin hissipojalle vanhan hieman särkyneen matkalaukun ja käskin joko pitää itse tai antaa jollekkin köyhälle. Kaverin ilmeestä näki että matkalaukku oli erittäin hyvä tippi ja meni varmasti hyötykäyttöön pikku korjauksen jälkeen. Melkein veikkaisin että nuo reissussa jaetut tavarat menee paremmin kiertoon kuin kotimaassa. Mutta mieluummin itse kyllä annan ne ihmisille kuin jätän hotellihuoneeseen tai dumppaan roskikseen. Saa siitä hyvän mielen itsellekkin :)

Toi on pikkusen eri juttu, ku se että tieten tahtoen ottaa paskaa mukaan, jonka voi sitten dumpata rodeen reissun päätteeks.

Esimerkki: Menet kaverin mökille, jossa ei ole jätehuoltoa, vaan roskat pitää viedä mukanaan. No menet sinne viikoks ja sitten jätät kaikki kutees ja muut romut sinne, koska olithan ottanut himasta kaikki paskat vaatteet mökkivaatteiksi. ;)

Tosi vihermies roudaa sieltä Kiinan peräkyliltä kaikki tyhjät kaljatölkit yms paskan matkalaukussa takaisin Suomeen. Veikkaan, että paikan päälle dumpattu pyyhe ja pari paitaa on yksi kärpäsen paska sen jätteen joukossa, mitä turisti lomallaan välillisesti tai välittömästi tuottaa.

Tosi vihermies roudaa sieltä Kiinan peräkyliltä kaikki tyhjät kaljatölkit yms paskan matkalaukussa takaisin Suomeen. Veikkaan, että paikan päälle dumpattu pyyhe ja pari paitaa on yksi kärpäsen paska sen jätteen joukossa, mitä turisti lomallaan välillisesti tai välittömästi tuottaa.

Näin juuri.

Hohhoijaa taas. Edelleen en ole mikään puunhalaaja, niin kuin sanoin jo ekassa viestissä, mutta jos kaikki ajattelisi noin, niin paljonko siitä sitä paskaa loppujen lopuksi alkaisi kertymään.

Jos nyt mietit tota mun esimerkkiä, niin ajatteletko noin, että se on yks kärpäsen paska jos jätän kaverin mökille vanhat kledjut, ku tulihan multa muutakin roskaa 5 makkarapakettia, yks leipäpussi ja tyhjät hylsyt (mitkä tosiasiassa otat mukaan).

Jos nyt mietit tota mun esimerkkiä, niin ajatteletko noin, että se on yks kärpäsen paska jos jätän kaverin mökille vanhat kledjut, ku tulihan multa muutakin roskaa 5 makkarapakettia, yks leipäpussi ja tyhjät hylsyt (mitkä tosiasiassa otat mukaan).
No mä en nyt näe, että kaverin mökki on sama asia kuin kokonainen maa tai kylä, joissa jätteiden kokonaisvolyymit ovat täysin eri luokkaa. Roudaatko itse kaiken maahan sisälle tuodun paskan takasin Suomeen? Vaikka tyhjäksi menneet eväspussit, tyhjän hammastahnatuubin, käytetyt nenäliinat, kortongit jne. Tässä nyt ei puhuta mistään ongelmajätteistä vaan muutamista vaatekappaleista.

En nyt sano, että homma on oikein mutta enpä sitä kovin kaameana vääryytenä silti näe.

Suositut

Back
Ylös Bottom