Matka Pariisiin - vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hilppa
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
Olen tyttöystäväni kanssa haaveillut matkasta Pariisiin, ja nyt olisi tarkoitus tuo unelma toteuttaa, luultavasti elokuussa.

Ajattelin varata ebookersista lennot ja majoituksen, koska näyttävät tulevan törkeän paljon halvemmaksi. Kovin rikkaita ei olla, eli budjetti on pidettävä minimissä.

Koska kumpikaan ei hirveästi ole matkoja järjestellyt, kaivattaisiin vinkkejä kokeneemmilta.

Ihan mitä tahansa, mistä varata, mikä on hyvä hotelli, mitä kannattaa välttää ja mitä kannattaa tehdä. Varsinkin tuo matkan ja majoituspaikan hankkiminen hieman arveluttaa, olisiko vieläkin edullisempia tapoja?

Kiitos vinkeistä!!:rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic:

Tuntuu, että tälläsiä " Matkalle sinne sun tänne " -threadejä on joka puolella. Luulen et näihi saa tietoa ja kokemusta nopeammin muualta, paremmin ku joltain pakkikselta.

Sesonkiaikaan Pariisi on tupaten täynnä turisteja ja kaikkiin nähtävyyksiin on pitkät jonot. Kannattaa herätä aikaisin aamulla ennen paikkojen aukeamista niin välttää pisimmät odotukset. Kannattaa myös opetella ainakin pari lausetta ranskaa, paikalliset eivät ole ihastuneita englannin kieleen. Paikasta toiseen pääsee kätevimmin metrolla, johon saa pitempiaikaisia korttejakin. Parhaat jäätelöt saa latinalaiskortteleista, hyvää matkaa!

Paikallisista täytyy sanoa se että ainakin avuliasta porukkaa neuvomaan siellä on... Jos vaan satut kartan avaamaan kadulla, niin kyllä heti joku on kysymässä että voiko auttaa.Tosin englantia eivät osaa, mutta ainakin oikeeseen suuntaan osaavat neuvoa jos oot eksyksissä. Kilroylta kannattaa myöskin tiedustella valmiita paketteja. Oma reissu tuli ainakin sitä kautta halvimmaksi.

Tripadvisorista löytää aika hyvin hotelliarvosteluja, sitä kautta ollaan tehty monia onnistuneita valintoja eri kaupungeissa. Arvioita lukiessa kannattaa muistaa, että jotkut jenkit dumaa hotellin jos se on vanha sokkeloinen rakennus, laukut joutuu kantaan itse, huone on alle 30m2 ja aulassa saa polttaa.

Hintataso on hotellien osalta Pariisissa aika raju moneen muuhun kaupunkiin verrattuna.

Tässä yksi hotelli, jota voisin hyvinkin harkita jos olisin nyt menossa.

http://www.hotelfrancealbion.com/

Tuo 9-alue on muutenkin varteenotettava hintojen ja sijainnin puolesta.

Lentojen kanssa ei taida olla ebookersia tai Matkapörssiä parempaa keinoa. 300e/nenä niistä saa jotakuinkin pulittaa.

Matkaohjelma on ihan omista intresseistä kiinni. Itse en tykkää tehdä kovin tiukkoja nähtävyysaikatauluja, jotta jää aikaa myös hengailla ja nauttia lomasta. Ja kuten sanottu, Pariisissa huippusesonkina menee helposti koko päivä jonottaessa Eiffeliin amerikkalaisten ja japanilaisten seassa.

Matkaohjelma on ihan omista intresseistä kiinni. Itse en tykkää tehdä kovin tiukkoja nähtävyysaikatauluja, jotta jää aikaa myös hengailla ja nauttia lomasta. Ja kuten sanottu, Pariisissa huippusesonkina menee helposti koko päivä jonottaessa Eiffeliin amerikkalaisten ja japanilaisten seassa.

Sama. Ei kannata yrittääkään ravata Pariisin kaikkia nähtävyyksiä samalla reissulla vaan valita pari mieluisinta ja keskittyä muuten kaupungin ihmettelyyn ja hengailuun.

Muuten menee koko reissu työlääksi kirkontorniin jonottamiseksi ja nähtävyyskartan kanssa ravaamiseksi. Ja tosiaan näkee enemmän läskejä jenkkejä kuin pariisilaisia.

Kielestä myös samaa mieltä kuin yllä eli englannilla jos aloitat kommunikoinnin niin asenne on toisella osapuolella yleensä kylmähkön puisevasta vittumaiseen (poikkeuksena suuremmat kauppaliikkeet, turistirysät jne.). Jos edes yrität sopertaa tervehdyksen alkuun ranskaksi niin tarina luistaa yleensä paljon mukavammin.

Itse olin Hotel Belfort nimisessä hotellissa. Matkaa keskustaan on, mutta metrolla pääsee. Netistä buukkasin. Hintaa oli 25 euroa/yö/hlö. Aamiainen siihen kuului, eli ranskalaisittain kahvi/tee/kaakao, crossaint ja minipatonkia, voinappi ja hillonappi. Aika imelää siis. :D. Ei mitään pahaa sanaa hotellista ole, eihän se mikään hieno ollut, mutta halpa. Peitot oli vähän omituisia, ottaisin mukaan pussilakanan...

Joo, ei hirveesti kannata ravata. Joku hautausmaa on kiva ja voi etsiä kuuluisuuksia. Sen lisäksi hyytävää on myös katakombit. Versaillesissa käytiin päivän reissu. Meillä oli sellainen monen vyöhykkeen kortti, jolla pääsi myös sinne asti.

Offtopick:

Olin joskus kaaaauan sitten kielikurssilla, ja siihen reissuun kuuluin pari päivää Pariisissa. Porukassa oli yksi tyttö, joka nykyään luokiteltaisiin varmaan gootiksi - silloin oli hämmästelyn ja kummastelun kohde, ja vähän omituinenkin.

Kun oli iltapäivän verran vapaata niin muut kävi shoppaamassa/syömässä tms. ja tämä tyttö lähti käymään jollakin isolla hautausmaalla... creepy.

Galeries Lafayette, Bon Marche, Printemps, Colette jne kannattaa tsekata shoppailumestoista. Jonot noihin nähtävyyksiin on niin kauheat että itse ehkä mieluummin sahaisin sitä jokirantaa jalan.

Tossa on hyvä kartta kaupoista, rafloista ja sellaisista. Metrot toimii tuolla niin hyvin että reissailu on nopsaa ja helppoa vaikka hotelli ois pidemmälläkin.
http://superfuture.com/city/city/city.cfm?city=67

:offtopic:
Minäkin voisin lähteä jonkun ihqn tytön kanssa Pariisiin :love:

:nolo:

Lähde mukaan! :haart:

Kiitos vinkeistä ja neuvoista! Lisää otetaan mielellään vastaan, liput ostettiin juuri ... vinkkinä muille Finnairilta saa elokuulle sikahalpoja lippuja (~140€ meno-paluu) Pariisiin. Joku epäilevä aatu dissasi mun ketjun heti kärkeen ihan lyttyyn mutta väärässä oli! :kippis1:

Ite lähdössä kanssa kavereiden kanssa 2.8. Pariisiin, lennot ja hotelli ostettu.

Blue1:ltä lennot, kustansi 200e/hlö meno-paluu ja San Sebastien -nimisessä hotlassa ollaan. 23e/yö hotelli, halpa ja kuulostaa kummiskin yllättävän hyvältä...

Saa nähdä millanen reesu tulee :)

Jaahas, Pariisin (työ)reissu tiedossa kohtapuoliin. Osaako joku kertoa, ovatko (vaate)kaupat auki sunnuntaisin tuolla tähän aikaan vuodesta?

Varmaan tieto löytyy jostain netistäkin, mutta kun sanaakaan en ranskaa osaa, niin yritän nyt ensin tätä kautta..

Eipä juuri taida kaupat auki olla sunnuntaisin... Paitsi jotkut stockhousetyyppiset alennustalot kaupungin ulkopuolella. Parempi keskittyä patonkiin, juustoon ja punkkuun. Ihan oikeasti.

Itse olin siskoni kanssa Pariisissa viime toukokuussa 4 vrk. Tykättiin kyllä. Lennot ja hotelli varattiin netistä erikseen, halvalla. Koko reissu muistaakseni 250 e/hlö. En muista enää lentoyhtiötä...hotelli oli ehkä Victoria, jossain esikaupungissa, metro vieressä. Vaatimaton, mutta tarkoitukseensa sopiva.

Kauheasti ei nähtävyyksiä kierrelty, tietty perus riemukaaret sun muut käytiin etsimässä. Eiffel-torni kaikessa kliseydessään oli silti mun mielestä nähtävyyksistä vaikuttavin. Ylimmälle tasolle meneminen ei tuo mielestäni mitään lisäarvoa, eli lippua sinne ei kannata maksaa. Alemmalta tasolta näkee lähes samat maisemat halvemmalla.

Metrolla liikkuminen oli superkätevää ja halpaa. Hetki tosin meni tajutessa se kartta, mutta sitten kun se aukesi niin jopas oli näppärää. Shoppailuista oisin itsekin maininnut juurikin noi aiemmin mainitut ostoskeskukset, Champs Elyseeslle kannattaa mennä shoppaamaan, jos on liikaa ylimääräistä rahaa :D

Drinkkibaarikulttuuria jäin tuosta kaupungista kaipaamaan. Ihan loistavaa pysähtyä kesken shoppailun kunnon drinkille kadun varteen. Hinnat kohdallaan ja drinkit tosi hienoja ja hyviä. Tytöt ainakin tykkäs ;) Ja punaviini ei marketeissa maksa mitään. Sitäkin tuli tuotua kotiin puoli matkalaukullista, pullo maksoi jostain eurosta ylöspäin ja kaikki mitä me ihan summassa ostettiin, oli tosi hyviä. Parhautta oli 2 desin "pillimehu"viinitetrat, jotka maksoi 1,5 e. Niitä ois pitänyt tuoda laatikollinen, ihan loistava keksintö!!

Jos on ylimääräistä aikaa, niin kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan Moulin Rouge (metro menee tännekin alueelle). Juhlittiin mun kolmikymppiset tuolla ja oli kyllä sellainen esitys, että enpäs ole ennen nähnyt. Liput oli jotain 80 euroa, mutta eurolleen hintansa arvoinen.

Oi, pitää tuonne vielä joskus mennä takaisin. Hyvää matkaa teille :)

Olen käynyt suhteellisen säännöllisesti Pariisissa vuodesta 1991. En voi väittää sitä silti juuri tuntevani, mutta muutamia ehdotuksia:

- kävele paljon (esim. Riemukaarelta Champs Elyseetä pitkin ja siitä eteenpäin aina Louvrelle ja Notre Damelle. Se on täysin käveltävissä oleva matka.
- pysähdy usein viinilasilliselle ja pikkupalalle, ei tarvitse nähdä kuin 30-niminen lasissa myytävien punkkujen lista ja tiedät tulleesi sivistyksen pariin
- vietä aikaa St Germainissa, kävele, shoppaa
- Käy Louvressa, Montmartrella, Eiffel-tornissa, Notre Damissa
- Kierrä Place Vendomen korukauppojen ikkunat
- Nauti, älä pidä kiirettä (esim. älä ahnehdi keikkaa Versaillesiin, jos sinulla on vain vähän aikaa)
- Visiteeraa Musee d´Orsayssa.

Olisihan noita vaikka milla mitalla. Joka tapauksessa, bon voyage, bon vent!

Mä täällä toivottelen kysyjälle hyvät matkat ja tajuan nyt, että kysymys on esitetty vuonna 2006 :D

Ois tarkotus lähteä vaimon kanssa muutaman päivän matkalle Pariisiin. Viikko aikaa treenata ranskaa. Ainoa lause minkä osaan ranskaksi on "ime mun munaa" ja se menee jotenkin "sysma bit". Oliko oikein ranskan opiskelijat? Tarkoitus olis löytyy hyviä ravintoloita ja nauttia hyvästä viinistä ja ruoasta, mutta "sysma bit" ei taida toimia ruokaa tilatessa...

Aikalailla tuolla tavallahan se lausutaan jos sen suomalaisittain lukee, kirjoitetaan vähän erilailla, mutta eipä sillä väliä.
Sen syvemmälle asiaan menemättä, BBC:n sivuilla on erittäin hyvä ranskan kielen opetusosio. Quick Fixistä luulis saavan irti jotain ravintolassa käytettäviä fraaseja.

Tietty jos ranskikset käyvät ylimielisiksi ja pälpättävät sinulle pelkkää ranskaa voit huutaa tunteikkaasti "ta gueule bâtard", jolla osoitat trendikkäästi tuntevasi ranskalaisia sanontoja, joita ei suoraan sana sanalta voida kääntää. Käännettynä tarkoittaa "turpa kiinni äpärä" ja ta gueulen lausumiseen voi etsiä apua tästä videosta 1.08 eteenpäin.

Kun oli iltapäivän verran vapaata niin muut kävi shoppaamassa/syömässä tms. ja tämä tyttö lähti käymään jollakin isolla hautausmaalla... creepy.

Fiksu tyttö, Pariisissa kannattaa EHDOTTOMASTI käydä hautausmaalla. Kuuluisin eli Père-Lachaise on upea ja muutkin näkemisen arvoisia.

Suositut

Back
Ylös Bottom