Matemaattinen ongelma tai jotain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nor
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä mitään, tentit tulossa, hyvä vähä treenailla. :)
Välillä tosiaa katoaa kirjaimia sinne tänne, ei mulla toi derivointi/integrointi ainakaa liian vahvaa ole.
Päässälaskua:
http://themathgames.com/arithmetic-...tiplication-division/quick-calculate-game.php
Aika paljon tuurillakin vaikutusta, 30-40 000 sain helposti monta kertaa mutta 51000 tuli aika tuurilla jo kun osu helppoja kohdalle.
Jos joku tietää vastaavia pelejä niin linkkiä mielellää.

Nyt tarvitsisi viisaammilta neuvoa pahassa tänka påssa eli miten tän valintakokeen 6a-kohdassa oikein ratkaistaan noi kaavat? Tehtävä löytyy ekalta sivulta ja ratkaisut toisiks vikalta.

En vaan tajua millään, miten tää oikein muodostuu:
r1 + r2 = c1 – c2 = (r1/r2-1)c2 = (r1-r2)c2/r2

Oon varmaan tunnin miettiny mut en vaan tajua, että miten sievennellään toi c1-c2 noihin perässä oleviin muotoihin.

Nyt tarvitsisi viisaammilta neuvoa pahassa tänka påssa eli miten tän valintakokeen 6a-kohdassa oikein ratkaistaan noi kaavat? Tehtävä löytyy ekalta sivulta ja ratkaisut toisiks vikalta.

Oon varmaan tunnin miettiny mut en vaan tajua, että miten sievennellään toi c1-c2 noihin perässä oleviin muotoihin.
mikä valintakoe? en ite ainakaan saanut mitenkään pyöritettyä tuollaiseksi tuota kun pari minuuttia yritin.

En tajuu kyllä tehtävän pointtia.
jos alkuperäinen lauseke on r1+r2=c-c2, eli jo yksinkertasin sievennetty muoto, miksi siitä pitäs tollane saada väännettyä?

EDIT: (r1/r2-1)c2=(r1-r2)*c2/r2 | *r2
--> (r1-r2)c2=(r1-r2)c2
Ei pysty ymmärtämään mitä tässä nyt oikein haetaan...

http://www.dia.fi/pdf/mat04_di.pdf

Johan nyt on piru ku unohtu ihan täysin se linkki vaikka sen kopioinkin osoiteriviltä.:D Siitäkään huolimatta en tajua tota.

http://www.dia.fi/pdf/mat04_di.pdf

Johan nyt on piru ku unohtu ihan täysin se linkki vaikka sen kopioinkin osoiteriviltä.:D Siitäkään huolimatta en tajua tota.
en kyllä itsekään tajua tuon lausekkeen logiikkaa... mistä hitosta noi revitään jne. eli tosi huonosti kirjoitettu imo vastaus.

c1r2=c2r1 josta c1=r1/r2*c2

sij. r1+r2=c1-c2
->= r1/r2*c2 -c2 yhteinen tekijä
=(r1/r2-1)c2

r1/r2-1 = (r1-r2)/r2

-> ((r1-r2)/r2) *c2 r2 siirretään vaan ulos c2 alle
--> r1-r2)*c2/r2

c1r2=c2r1 josta c1=r1/r2*c2

sij. r1+r2=c1-c2
->= r1/r2*c2 -c2 yhteinen tekijä
=(r1/r2-1)c2

r1/r2-1 = (r1-r2)/r2

-> ((r1-r2)/r2) *c2 r2 siirretään vaan ulos c2 alle
--> r1-r2)*c2/r2

Suuri kiitos. Tuskin mä tuota vieläkään itse osaisin, mutta onpahan sitten ainakin ratkaistu joku tuollainenkin niin edes jotain rutiinia niihin.

http://www.dia.fi/pdf/mat03_di.pdf

Voiko tossa tehtävä 5:n ratkaisussa olla toi derivointi oikein? Mun mielestä tossa jälkimmäisessä jakolaskutermissä pitäis olla osoittajana 2y2(y+10) eli 4y(y+10), koska tossahan derivoidaan kans toi sisäfunktio ja se on 30^2-(y+10)^2 eli siitä pitäis tulla derivoituna sit se 2(y+10).

http://www.dia.fi/pdf/mat03_di.pdf

Voiko tossa tehtävä 5:n ratkaisussa olla toi derivointi oikein? Mun mielestä tossa jälkimmäisessä jakolaskutermissä pitäis olla osoittajana 2y2(y+10) eli 4y(y+10), koska tossahan derivoidaan kans toi sisäfunktio ja se on 30^2-(y+10)^2 eli siitä pitäis tulla derivoituna sit se 2(y+10).

On se ihan oikein. Siitä neliöjuuren derivoinnista tulee 1/2 kertoimeksi eteen, eli yksi 2 supistuu pois.

Pistetään yks tällänen helppo, itte en kyl ny hoksaa miten toin saan ratkaistuu vaikka muuten aika hyvin sujuu jo nää amk valintakokeen fyssan tehtävät:)

380 g:n jääkappale otettiin pakastimesta, jonka lämpötila oli -9,6 °C, ja pantiin hyvin eristetyssä
astiassa olevaan jääkylmään ( 0 °C) veteen. Jääkappaleen sisällä oli pieni lämpötilaanturi.
Kun jääkappaleen lämpötila oli tasoittunut 0 °C:seen, osa vedestä oli jäätynyt sen
pintaan. Jääpala otettiin vedestä ja punnittiin uudelleen, jolloin tulokseksi saatiin 403 g.
a) Kuinka paljon energiaa vapautui siitä vesimäärästä, joka jäätyi.
b) Määritä jään ominaislämpökapasiteetti.
Jään ominaissulamislämpö on 334 kJ/kg.

Pistetään yks tällänen helppo, itte en kyl ny hoksaa miten toin saan ratkaistuu vaikka muuten aika hyvin sujuu jo nää amk valintakokeen fyssan tehtävät:)

380 g:n jääkappale otettiin pakastimesta, jonka lämpötila oli -9,6 °C, ja pantiin hyvin eristetyssä
astiassa olevaan jääkylmään ( 0 °C) veteen. Jääkappaleen sisällä oli pieni lämpötilaanturi.
Kun jääkappaleen lämpötila oli tasoittunut 0 °C:seen, osa vedestä oli jäätynyt sen
pintaan. Jääpala otettiin vedestä ja punnittiin uudelleen, jolloin tulokseksi saatiin 403 g.
a) Kuinka paljon energiaa vapautui siitä vesimäärästä, joka jäätyi.
b) Määritä jään ominaislämpökapasiteetti.
Jään ominaissulamislämpö on 334 kJ/kg.

Veden jäätymisessä vapautunut energia on yhtä suuri kuin jääpalan lämpenemiseen kulunut energia..

Auttakaas nyt joku tyhmää. Ei taivu millään mun päässä.

Bensiinin hinnankorotuksen jälkeen ajokilometrien määrä vähentyi 6,7%, mutta polttoaine kulut nousivat 4,5%. Kuinka monta prosenttia bensiinin hinta nousi?

Back
Ylös Bottom