Matalahiilihydraattinen ruokavalio?

Muuten varmaan ihan semijees makrojakauma, mutta mun silmään näyttäs, että jotain vitamiini/hivenainepuutosta varmaan pitemmän päälle pukkais tuollasella... Kannattaisi lisätä kasviksia tuohon vielä aikas reippaasti. Kasviksista ei kuitenkaan niin paljo kaloreita/hiilareita tule, että dieetti ainakaan siihen kaatuis.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko palstalla matalahiilihydraattista ruokavaliota noudattavia?
Olisi mukava kuulla tuntemuksia ja vinkkejä.
Itse olen nyt rankasti vähennellyt hiilihydraatteja ja tarkoitus pitää ne maksimissaan 150g päivä, mutta useinmiten alle 100g.
Nyt jo neljän päivän jälkeen on parempi fiilis.
Ilmeisesti taipumusta aikuisiän diabetekseen, joten ajattelin kokeilla tälläistä ja samalla karistella vähän laardeja :)
Poissa on verensokerin heittelyn aiheuttamat väsymykset ja muutenkin "turvonnut" olo helpottaa.

VHH aloitin n. 2 vuotta sitten, enkä aio palata enää vanhaan koska niin hyvä pössis nyt on ollut. Lähti sitä painoakin taannoin aika reilusti..
Hiilarit pidän joskus 100g päivä mutta yleensä 60g. Riippuu hiukan päivän treenimäärästä, pelaan sen mukaan. Treenitkin olen saanut kulkemaan oikein hyvin paitsi ketoosilla tietysti on suoritus hiukan enemmän siirappia mutta siitäkin selviää :).
Tankkauspäiviä pitäisi muistaa myös pitää, tässä olisi itsellä skarppausta vielä.

Aloitin VHH:n viime elokuussa ja nyt on painoia lähtenyt 22,8kg. Voimatasot suunnilleen samat kuin ennen painonpudotusta, joissain liikeissä jopa parantuneet. Minä jatkan tätä hamaan tappiin asti, sen verran on hyvät fiilikset. Hiilet pyörii 50g hujakoilla ja jaksan hyvin pidemmätkin lenkit noilla määrillä. Alkuun oli tosin pari kuukautta aika takkuista, mutta nykyään menee 10+ treeniä tuntia viikossa aika mukavasti, eli kroppa tottunut polttamaan rasvaa.
Olin hurjan tiukka hiilistä ensimäisen 5kk, mutta nykyään en niin nipota vaan otan aika rennosti enkä piiskaa itseäni, jos joskun menee 100+ hiiliä päivässä. Joskus maistuu pala tummaa leipää ja kesällä menee varmasti muutamat uudet potut jne. Kasviksia olen oppinut syömään aivan eritavalla kuin aikaisemmin, mikä on komia homma.
Menen miinuskaloreilla vielä tämän kuun ja sitten kesä kulutuksen mukaan ja syksyllä alkaa varovainen bulkki ja keväällä kiristellään taas muutama kuukausi. Rasvan määrä on pudonnut kuin itsestään, kun syksyllä meni vielä 200g+ niin nyt ollaan suunnilleen 90g hujakoilla päivässä.

Muuten varmaan ihan semijees makrojakauma, mutta mun silmään näyttäs, että jotain vitamiini/hivenainepuutosta varmaan pitemmän päälle pukkais tuollasella... Kannattaisi lisätä kasviksia tuohon vielä aikas reippaasti. Kasviksista ei kuitenkaan niin paljo kaloreita/hiilareita tule, että dieetti ainakaan siihen kaatuis.

Joo unohdin pistää tohon, että syön kyllä kasviksia lounaan ja päivällisen kanssa. Otan myös ton lisäks vitamiineja ihan pilleri muodossa.

Imeytyy minne? Verenkiertoon nopeammin yksinään. Lihaksistoon? Hitaammin pienemmän insuliinivasteen takia. Mutta ilman maltoa siitä herasta tosiaan taitaa päästä aika vähän sinne lihaksistoon, koska ruumiilla on tärkeämpääkin käyttöä niille, kuin lihasten kasvatus (tai koon ylläpito), kuten energiaksi käyttö. Eli kuten Dobermannikin tuossa jo ilmaisi, niin taitaa niistä suuri osa muuttua hiilariksi (glukoneogeneesi).

Take home points: ei minun mielestä YHTÄÄN mitään järkeä jättää niitä palautusjuomahiilareita pois millään ketollakaan

Edit: mutta ehkä parempi vain kokeilla kumpaakin tyyliä ja miettiä, kumpi tuntuu paremmalta. Innostaisin nimittäin kuitenkin edes kokeilemaan sitä, että ottaa ihan vain sen perus palautusjuoman ketollakin.

Tuo nyt on ihan mututietoa vailla minkäänlaista kunnollista vertailevaa tutkimustietoa, eli urbaanilegenda, todellisuudessa malto tai vastaava nopea hiilihydraatti voi ainoastaa hidastaa heraisolaatin imetymistä vatsalaukusta.
Elimistö vaatii lisäksi kuukausien totuttumisen että se pystyisi muuttamaan tehokkaasti proteiineja suoraan hiilihydraateiksi. Jos se toimisi tuosta vain niin miksi sitten itsellä on niin vitun heikko olo vaikka syön 3000 kcal päivässä, tosin hiilareita vain muutaman kymmenen grammaa ja huomaan kyllä ettei niitä ole saatavilla vaikka olen ollut samanlaisella niukkahiilarisella dietillä jo lähes neljä kuukautta, painoa on lähtenyt samassa ajassa noin 21kg.
Ihminenkin pystyy ottamaan energiaa proteiineista ja rasvasta mutta muuttaa niitä hiilihydraateiksi todella huonosti.

Olen saanut ennen tätä diettiä kolmen vuoden totaalitauon jälkeen nopeasti takaisin 70kg lisäyksen esim. penkin sarjapainoihin ja 18kg lihasta vajaassa viidessä kuukaudessa, enkä ole koskaan ottanut palkkarissa kuin mahdollisimman nopeaa proteiinia, eli hyvin vähähiilarista ja vähärasvasta heraisolaattia. Tottakai lihasmuisti auttoi paljon mutta ei malton puuttuminen palautusjuomasta vaikuttanut kuin positiivisesti, lihakset saivat valittömästi proteiineista rakennusaineita kataboliaa vastaan.
Juon puhdasta heraisolaattia laimeana lioksena koko treenien ajan ja hiilarit olen aina ottanut vasta treenien jälkeen myöhemmin kotona ja voima sekä lihasmassa on tarttunut paremmin kuin 95% niistä kanssatreenaajista jotka käyvät samalla salilla ja vaikka itse olen täysin natu lasken tähän mukaan myös roinaajat.

Proteiinit ovat paljon kriittisempiä heti jo treenien aikana saataviksi, kun taas hiilareiden sitoutuminen lihassoluihin glykogeeniksi vie tutkimustenkin mukaan vähintään 24-48h, niin miksi niitä silloin tarvittaisiin välittömästi palautukseen. On ihan selvää että palautujuomassa rasva hidastaa imeytymistä ja niin tekee myös hiilihydraatti kuten kaikki muukin turha epäpuhtaus heraisolaatissa. Ainoastaa BCAA aminohappoja suosittelen lisäämään heraan jos kukkaro sallii sekä ihan tavallista L-glutamiinia.

Tuo nyt on ihan mututietoa vailla minkäänlaista kunnollista vertailevaa tutkimustietoa, eli urbaanilegenda, todellisuudessa malto tai vastaava nopea hiilihydraatti voi ainoastaa hidastaa heraisolaatin imetymistä vatsalaukusta.
Elimistö vaatii lisäksi kuukausien totuttumisen että se pystyisi muuttamaan tehokkaasti proteiineja suoraan hiilihydraateiksi. Jos se toimisi tuosta vain niin miksi sitten itsellä on niin vitun heikko olo vaikka syön 3000 kcal päivässä, tosin hiilareita vain muutaman kymmenen grammaa ja huomaan kyllä ettei niitä ole saatavilla vaikka olen ollut samanlaisella niukkahiilarisella dietillä jo lähes neljä kuukautta, painoa on lähtenyt samassa ajassa noin 21kg.
Ihminenkin pystyy ottamaan energiaa proteiineista ja rasvasta mutta muuttaa niitä hiilihydraateiksi todella huonosti.

Olen saanut kolmen vuoden totaalitauon jälkeen nopeasti takaisin 70kg lisäyksen esim. penkin sarjapainoihin ja 18kg lihasta vajaassa viidessä kuukaudessa, enkä ole koskaan ottanut palkkarissa kuin mahdollisimman nopeaa proteiinia, eli hyvin vähähiilarista ja vähärasvasta heraisolaattia. Tottakai lihasmuisti auttoi paljon mutta ei malton puuttuminenen palautusjuomasta vaikuttanut kuin positiivisesti, lihakset saivat valittömästi proteiineista rakennusaineta kataboliaa vastaan.
Juon puhdasta heraisolaattia laimeana lioksena koko treenien ajan ja hiilarit olen aina ottanut vasta treenien jälkeen myöhemmin kotona ja voima sekä lihasmassa on tarttunut paremmin kuin 95% niistä kanssatreenaajista jotka käyvät samalla salilla ja vaikka itse olen täysin natu lasken tähän mukaan myös roinaajat.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkälainen harjoituspohja sinulla on? Noiden kirjoitustesi perusteella olet kuitenkin kookas/kova kaveri. Ja kiitos kovasti ohjelmastasi toisessa threadissa, alkaa käsivarret olemaan kesäkunnossa. Potki todella hyvin!

Ja itse ketjuun, itse olen ollut useamman kuukauden vähähiilihydraattisella. Olo on ollut todella paljon parempi kuin ennen. En usko että runsashiilariseen tulee ihan heti palattua. Kiloja ei kovainkaan paljon ole lähtenyt, mutta olo on ollut niin paljon parempi ja energisempi.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkälainen harjoituspohja sinulla on? Noiden kirjoitustesi perusteella olet kuitenkin kookas/kova kaveri. Ja kiitos kovasti ohjelmastasi toisessa threadissa, alkaa käsivarret olemaan kesäkunnossa. Potki todella hyvin!

Ja itse ketjuun, itse olen ollut useamman kuukauden vähähiilihydraattisella. Olo on ollut todella paljon parempi kuin ennen. En usko että runsashiilariseen tulee ihan heti palattua. Kiloja ei kovainkaan paljon ole lähtenyt, mutta olo on ollut niin paljon parempi ja energisempi.

Täytyy OT:na kysyä, että minkälainen on Archeyn ohjelma käsivarsille? Itelläkin kädet junnaa ihan paikoillaan, vaikka 2 kertaa viikossa niitä treenaan. Itsekin olen mennyt valtavirtaa vastaan tuon palkkarin suhteen ja vedän pelkkää heraa ja kotona sitten 'bout tunnin päästä kunnon aterian. Vähän mietityttänyt, että olisko tuolla negatiivista vaikutusta kehitykseen, kun melkein kaikki muut vetää myös hiilaria palkkarissa enkä mikään jättiläinen ole kooltani. Mutta eiköhän se ole sitten vain sen syytä, etten ole syönyt muuten riittävästi. Kiinnostaisi kyllä tietää, että minkälaisessa kunnossa Archey on? Ilmeisesti et mikään ihan hernekeppi taida olla.

Olen nuorena harrastanut nyrkkeilyä SM-tasolle asti niistä ajoista on tarttunut mentaliteetti kovaan harjoitteluun.
Treenailin myös punttia vuoden pari epäsäännöllisesti lopetettuani nyrkkeilyn ja sen jälkeen olikin 15 vuoden totaali tauko sohvaperunana.
Lihoin tietysti ja olin paska kunnossa kunnes vasta noin 37- vuotiaana otin itseäni niskasta kiinni ja pudotin painoani 112,5kg:sta noin 16,5 kg Thaiboxingin avulla ja aloitin taas treenaamaan punteilla.
Sainkin vielä lähes 40-kymppisenä itseni aika lyhyessä ajassa niin kovaan kuntoon että ihmiset olivat alkaneet kysellä salin omistajalta miten joku voi muuttua noin paljon ja aika nopeassa ajassa. Olen joskus peruskoulun alemmilla luokilla juossut 60 metriä alle 7 sekunnin täysin ilman harjoittelua, eli nopeita lihassolujakin ilmeisesti löytyy.

Treenailin 1,5h thainyrkkeilyteerin ja päälle pari tuntia salia. Salin omistaja entinen alle 90kg kehonrakennuksen SM-kulta mies antoi treenata ilmaiseksi, koska olin kuulemma hyvää mainosta kyseiselle salille. Juoksentelin vielä välipäivinä metsälenkkejä ja energiaa riitti kummasti.

Sitten tuli loukkaantumisia, meni kännikädenväännössä hauis ja myöhemmin teloin olkapääni ja treenit loppuivat toistaiseksi vajaan kahden vuoden session jälkeen.

Olen nyt taas aloitellut uudestaan reilun kymmenen vuoden jälkeen ja ikääkin on jo 49 vuotta. Painoa oli vuoden 2010 kuhtikuun alussa 122kg :(
Treenailin ensin dietillä omaa ruumiinpainoa vastaan kyykyillä punnerruksilla leuanvedoilla yms. ja pudotin painon 95kg:lon laihaläski kuntoon.
Sen jälkeen kehtasin taas ryömiä salille jossa sain nopeasti painoa takaisin tuon 18 kg mukana myös läskiä, mutta voimatasojen nuosusta päätellen myös mukavasti lihasta.
Nyt olen pudotellut painoa ja tiivistellyt lihaa. Pituutta on 182cm ja tavoite on päästä syksyyn mennessä 10% rasvoilla noin 95kg lihasmassaan.

Painoa on mennyt alas kilon tasaista viikkovauhtia alun nesteiden hävitessä nopeammin. Tarkoitus on ottaa vielä yksi voima-/massakausi dietin jälkeen ja palautella dietillä menetettyjä voimatasoja takaisin ennen lopullista kiristystä syksyllä. Toivon mukaan saan takaisin noin reilussa 3kk:ssa nopean painonpudotuksen aikana menetetyt treenipainot. Oikeastaan vain penkki ja kapea penkki ovat kärsineet, lähes kaikkien muiden liikkeiden pysyessä lähellä massakauden tasoja.
Hyvät mahdollisuudet ylittää penkissä se 200% haamuraja on kuitenkin lähellä ja naturaalina. Jalat alkavat palautua ja hackissa olen lähellä ennätystä (12x200kg) vaikka dietti jatkuu vielä tämän kuun.

Dieetti:

11.00
5 kanamunaa: 2 keltuaista, 5 valkuaista
100g keittokinkkua tai kalkkunaleikettä
Kurkkua, tomaatti ja/tai paprikaa
1 rkl soijalesitiinirakeita ja 3 kpl kalaöljykapseleita

14.00
100g savulohta/uunilohta tms.
2 dl (74g) heraproteiinia
1 tomaatti, kurkkua ja/tai paprikaa

17.30
1 prk raejuustoa
100g pakastevihanneksia (ei maissia)

20.00 TREENI

2dl (74g) heraproteiini-isolaattia
hedelmä( 1 banaani 84 kcal, *1.5=126 kcal)
Omena 60 kcal, *2=120 kcal
100% omenamehu (sokeroimaton) 45 kcal/dl, 3dl(135kcl)

22.00
250g lihaa tai kanaa
(vain treenipäivinä 3 palaa hiivatonta 100% ruisleipää 114 kcal)
200g pakastevihanneksia (ei maissia)

24.00
1 prk maitorahkaa
74g (2dl) proteiinijauhoa
1dl vähäkalorista sokeritonta Valion mehukeittoa
2 rkl vehnäleseitä
2 rkl pellavansiemenrouhetta
Hermesetas makeutusliuosta makeudeksi
1 rkl soijalesitiinirakeita ja 3 kpl kalaöljykapseleita

Energiaa n. 2800/ treenipäivinä +200 kcal
Hiilihydraatteja n. 50 g/ treenipäivinä n.80g
Proteiinia n. 350 g /treenipäivinä +4,5g
Rasvaa n. 80 g /treenipäivinä + 2-5g

Ruokia joilla säätelen proteiini hiilihydraattitasoja tarvittaessa

Whey-80 37g (1dl)

kcal 152
hiilihydraatteja 1,85g
proteiinia 28g
rasvaa 3g

Uotilan maalaisruislimppu viipale 25g

38 kcal
proteiinia 1,5g
hiilihydraatteja 7,3g
rasvaa 0,3g

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Paino putoaa yhä tuolla noin 3000kcal dietillä.
Juoksen pari kertaa viikossa kovavauhtisia lyhyitä maastolenkkeja, tyliin mäet samaa vauhtia ylös.
Teen myös 2x viikossa HIIT:ttiä crostrainerilla, 5min lämmittely + 14min intervallia minuutin syklein.
Vatsoja teen kotona ja parhaimmillaan olen tehnyt 1100 vatsalihaspuristusta yhtenä sarjana, joka toistolla kyynärpäät reisiin koskettaen.
Kahdeksan kuukauden päästä täytän 50 ja silloin on tarkoitus olla kovassa kunnossa. :D

Miksi Archey pidät rasvat per painokilo noin alhaalla? HH-määrien perusteella olet siinä ketoosin ja VHH:n rajamailla, joten kumpaa oikein pidät yllä? Ja mikä on perusteena tuollaiselle järjettömälle yli 1000 toiston vatsatreenipuristukselle :D?

Miksi Archey pidät rasvat per painokilo noin alhaalla? HH-määrien perusteella olet siinä ketoosin ja VHH:n rajamailla, joten kumpaa oikein pidät yllä? Ja mikä on perusteena tuollaiselle järjettömälle yli 1000 toiston vatsatreenipuristukselle :D?

Koska se toiimi siis yhtä hyvin kuin joku Atkins, kun pudotellaan painoa mutta säästää samalla ehkä vieläkin paremmin lihasta ja mikä tärkeintä antaa mahdollisuuden syödä paljon koska proteiinissa on vähemmän kaloreita kuin rasvassa.

Se yli 1000 toiston sarja oli lähinnä veto ja myöskin kilpailua itsensä kanssa, hassua vain että se oli jopa helppoa kun noin 600-700 toiston jälkeen vatsalihaksisto alkoi ilmeisesti poistaa maitohappoja tehokaammin ja homma jopa helpottui. Väittäisin että 2000 onnistuu jos tarvetta tulee, vaikeuksia tuli lähinnä siinä että oikea reisi alkoi kramppaamaan ja myös kaulan alueen lihaksisto alkoi pikkaisen väsähtämään staattisesta jännityksestä.
Toinen syy tehdä noita on että vatsalihaksia ei juuri nähty esim. classic kilpailussa tänä vuonna. Olihan kuivilla kavereilla sixpack näkyvissä mutta syvyyttä lihaksissa ei ollut kenelläkään eli lihaksistot olivat järjestään kun levylle piirettyjä viivoja ilman minkäänlaista korkeutta tai köysimäistä pyöreää paksuutta.

Paljon puhuttu lisäpainoilla vatsojen treenaminen lyhyillä sarjoilla ei anna niille riittävästi ärsykettä. Täälläkin on todettu että vatsalihaksia on vaikea ylitreenata koska ne eivät reagoi treeniin samalla tavalla kuin muut lihakset vaan ovat todella sitkeitä ja kestäviä, väitänkin että helpoin tie paksuihin köysimäisiin vatsalihaksiin on tehdä niitä tuhansia toistoja viikossa ja jopa sarjoissa.

Kaikki 8-packin, huom. 8-packin spesialistit ovat varsinaisia vatsojen hinkaajia jotka tekevät kymmeniä liikkeitä ja sarjoja eri kulmissa ja riipunnoissa ja antavat näin volyymin avulla vatsalihaksille sen harjoitusmäärän jonka ne tarvitsevat.

On helvetinmoinen tekosyy tehdä lyhyitä sarjoja, koska kaikki lihakset kasvavat niin, todellisuudessa se on vain laiskuutta. Jos pystyy tekemään 2000 vatsaliikettä yhteen menoon, ei kahdeksan toiston tekeminen 50kg limppu sylissä ole mikään temppu.

Grovestream sanoi:
Täytyy OT:na kysyä, että minkälainen on Archeyn ohjelma käsivarsille? Itelläkin kädet junnaa ihan paikoillaan, vaikka 2 kertaa viikossa niitä treenaan. Itsekin olen mennyt valtavirtaa vastaan tuon palkkarin suhteen ja vedän pelkkää heraa ja kotona sitten 'bout tunnin päästä kunnon aterian. Vähän mietityttänyt, että olisko tuolla negatiivista vaikutusta kehitykseen, kun melkein kaikki muut vetää myös hiilaria palkkarissa enkä mikään jättiläinen ole kooltani. Mutta eiköhän se ole sitten vain sen syytä, etten ole syönyt muuten riittävästi. Kiinnostaisi kyllä tietää, että minkälaisessa kunnossa Archey on? Ilmeisesti et mikään ihan hernekeppi taida olla.

Vedä palkkarit niin kuin nytkin, äläkä aloita sitä idiottimaista malton tankkaamista, malto on todellisuudessa pahinta roskaruokaa ilman ainoitakaan vitamiineja kivennäisaineita tai flavonoideja, täysin verrattavissa vaikka sokeriin tai valkoisiin vehnäjauhoihin.

Tällä hetkellä tunnen olevani taysin ruipelokunnossa tiivistettyäni painoani 21kg 113kg:sta -> 92kg:loon.
Ne yli 50cm hanskatkin ovat kuihtuneet 47,5cm, mutta uskon pääseväni taas pian takaisin noin 50cm ympärysmittaan kunhan saan hiilarit takaisin koneesen ja lihassolut täytettyä glykogenillä sekä palautettua 4kk dietillä menetettyä lihasta.

Tässä nyt on kuitenkin ohjelma käsille, joka on osa 4-jakoista voima/massa-ohjelmaani. 4-jakoinen onkin paras tapa treenata jos haluaa esim. keskittyä käsiin.
Saat treenattua niitä tehokkaammin monista eri lihaskulmista ja lisäksi selkä sekä rinta paivinä kädet saavat lisää epäsuoraa treeniä.
Tässä ohjelmani käsille...

Voimaliikeet:

Kapea penkki 2 x 8
+ lämmittelyt loivalla pyramidilla ylös ( itse lyön aina 10kg lisää työsarjoihin kun 2 x 8 menee)
Hauiskääntö kulmatangolla 2 x 8-10

Supersarjat puhtaasti, ojentaja ja hauis ilman taukoja, välissä tauko oman kuntotason mukaan 30-60 sek.

Supersarja 1.

ranskalainen maaten 2 x 8-14
Hauiskääntö istuen 2 x 8-10

Supersarja 2.

Ojentajan taakseiskut taljassa 2 x 8-14
( parempi tuntuma kuin käsipainoilla koska vastustaa koko liikeradan ajan)
Hauis taljassa scott-penkki yhdellä kädellä tai nojaten vinopenkkiin olkavarsi tuettuna 2 x 8-14( pidä penkki noin vajaan metrin päässä taljasta, ettei hauis pääse lepäämään edes kahva tuotuna lähelle leukaa, kun kulma tulee edullisemmaksi)

Supersarja 3.

Alaspuristus taljassa 2 x 10-15
Hauis myötäotteella 2 x 10-15

------------------------------------------------

jos vielä maistuu
Rannekääntö forkuille 2 x 20

Paljon puhuttu lisäpainoilla vatsojen treenaminen lyhyillä sarjoilla ei anna niille riittävästi ärsykettä. Täälläkin on todettu että vatsalihaksia on vaikea ylitreenata koska ne eivät reagoi treeniin samalla tavalla kuin muut lihakset vaan ovat todella sitkeitä ja kestäviä, väitänkin että helpoin tie paksuihin köysimäisiin vatsalihaksiin on tehdä niitä tuhansia toistoja viikossa ja jopa sarjoissa.

Mikä erottaa vatsalihaksen kehon muista lihaksista niin radikaalisti, että sille täytyy tehdä moninkymmenkertainen määrä toistoja verrattuna esimerkiksi hauikselle tai muille lihaksille? Ovatko ne vain niin "sitkeitä ja kestäviä" kuten sanoit? Eikö tässäkin tapauksessa sarja- ja toistomäärien vaihtelu olisi fiksuinta kuin esimerkiksi vedellä useiden satojen toistojen sarjoja joka kerta? Ihan mielenkiinnosta kuulisin lisää aiheesta, jotta saisin varmasti kaiken irti omista vatsatreeneistä. Itse vetelen VHH:llä (HH:t 50-100g/d) joten kuinka hyvinä näet esim. staattiset pidot (lankut yms.)? Tuntuu, että hiilareiden karsiminen tekee pitkät sarjat ja staattiset pidot aika karmeiksi :D

kuinka hyvinä näet esim. staattiset pidot (lankut yms.)? Tuntuu, että hiilareiden karsiminen tekee pitkät sarjat ja staattiset pidot aika karmeiksi :D

Mulla tekee päinvastoin. Staattiset onnistuu paremmin kuin dynaamiset. Staattinen voima on maksimivoimaa: Sitä voi kehittää dieetillä ihan hyvin. Aivan loistavasti on mulla kehittynyt 0-50g hiilareilla päivässä etuvaaka ja takavaaka. Oikeastaan pidin täyden etuvaa'an 5s ollessani 100% tiukalla paleoruokavaliolla marras-jouluajan (noin 2kk).

Mulla lähinnä kiinnostaa miksi porukka suosittelee tommosia överitreenejä dieetillä. Miksi paukuttaa 8-20 toistoa jollain nusnuspainoilla? Eikö dieetillä ole järkevämpää keskittyä sen mikrotrauman sijaan nostamaan hermotusta = voimatasoja?

Oma dieetti kulkee parhaiten 2-3 toistosarjoilla painojen ollessa 85-95% maksimista. Ja hyvin saa lisäilläkin painoja, ei vaan läheskään niin usein kuin plussilla ollessa.

Archey,
Kiitti 4-jakosest minkä postasit toisaalle. Toiminu hyvin, mutta nyt kun tarkotus dieetille siirtyy, niin yrittäny pähkäillä miten sitä pitäs muokkaa, jotta sopis dieetille? Vai onko tarvetta muokata ollenkaan? Onks noi 10-15x toiston sarjat turhan pitkiä jos mennään miinuksilla?

Archey,
Kiitti 4-jakosest minkä postasit toisaalle. Toiminu hyvin, mutta nyt kun tarkotus dieetille siirtyy, niin yrittäny pähkäillä miten sitä pitäs muokkaa, jotta sopis dieetille? Vai onko tarvetta muokata ollenkaan? Onks noi 10-15x toiston sarjat turhan pitkiä jos mennään miinuksilla?

Jos vedät painoa alas niukka hiilihydraattisellä dietillä, muuta sarjat lyhyemmiksi seuraavasti.

Lyhennä kaikkien kolminivel-voimaliikeiden sarjoja johonkin kuuden toiston huitteille, apuliikkeissä voit yhä tehdä niitä pitempiä sarjoja.
Voimaliikkeistä poikkeuksena jalat, tee ne kuitenkin noin 10 toiston sarjoilla ja jotkut eristävät kuten jalankoukistukset ja ojennukset voi tehdä jopa 15-20 toiston sarjoina.

Mavea tai mavea polvien alta kannattaa tehdä dietillä esim. 3 x 5 toiston systeemillä ja tietysti lämmittelyt ensin.
Penkissäkin voi olla parempi tehdä mielummin usea vitonen kuin niitä kahdeksikkoja.

Nämä ohjeet siis vain kun hiiilihydraatit ovat todella alhaalla ja syy on kun kehossa lihassoluihin ei ole varastoituna glykogeenia, pitkiä sarjoja on turha yrittää tehdä väkisin.

Mikä erottaa vatsalihaksen kehon muista lihaksista niin radikaalisti, että sille täytyy tehdä moninkymmenkertainen määrä toistoja verrattuna esimerkiksi hauikselle tai muille lihaksille? Ovatko ne vain niin "sitkeitä ja kestäviä" kuten sanoit? Eikö tässäkin tapauksessa sarja- ja toistomäärien vaihtelu olisi fiksuinta kuin esimerkiksi vedellä useiden satojen toistojen sarjoja joka kerta? Ihan mielenkiinnosta kuulisin lisää aiheesta, jotta saisin varmasti kaiken irti omista vatsatreeneistä. Itse vetelen VHH:llä (HH:t 50-100g/d) joten kuinka hyvinä näet esim. staattiset pidot (lankut yms.)? Tuntuu, että hiilareiden karsiminen tekee pitkät sarjat ja staattiset pidot aika karmeiksi :D

Kyllä pohkeet kyynärvarret ja vatsalihakset poikkeavat muista luurankolihaksista.
Kyllä vatsoissakin saa hyvää kehitystä aikaiseksi lisäpainojen avulla ja mutta pohja pitäisi olla kuitenkin hankittu todella pitkillä sarjoilla ja niitä vatsoja pitäisi tehdä jatkossakin paljon jos meinaa päästä vielä eteenpäin kehityksessä. Mikään muu lihasryhmä ei totu toistoihin niin nopeasti kuin vatsalihakset, siksi niille ei saakkaan asettaa mitään vakio sarjapituutta tai rasitusta vaan treenejä pitäisi aina kiristää kovemmiksi.

Muistaakseni joku on tehnyt 10 000 vatsaliikettä yhteen putkeen, mutta kyseessä taisi olla joku 50-60 kiloinen kinkki tai vastaava.
Mutta jos haluaa todella näyttävän packin, paksuista köysimäisistä lihaksista ja hyvästä erottuvuudesta joutuu maksamaan dietin lisäksi todella kovilla sarjoilla ja monipuolisilla liikkeillä, mukana kaikki puristukset riipunnat ja jalkojen nostot ja kierrot niiden aikana.

Puntti treenin yhteydessä tehty pari kymppiä ei todellakaan riitä vaikka ne tekisi kuinka isoilla lisäpainoilla.
Kuinka moni näistä, jep muutama kova 8-10 toiston sarja riittää tyypeistä, tekee dragonflaggeja voimapyöriä suorin jaloin yms. tiukkoja settejä pitkiä sarjoja omalla painolla tai omaa sen täydellisen 6-packin.

Staatiset pidot ovat erittäin hyviä jo koska ne normaalivatsalihasliikeiden lisäksi auttavat kehittämään ja parantamaan keskivartalon vakautta vaativia voimaliikkeitä kuten mavea, kyykkyjä, hackia jne.
Lisäksi ne pienentävät vyötäron ympärysmittaa kiristämällä korsetin lailla löystyneitä vatsapeitteitä ja mahalaukkua.

Kyllä pohkeet kyynärvarret ja vatsalihakset poikkeavat muista luurankolihaksista.
Kyllä vatsoissakin saa hyvää kehitystä aikaiseksi lisäpainojen avulla ja mutta pohja pitäisi olla kuitenkin hankittu todella pitkillä sarjoilla ja niitä vatsoja pitäisi tehdä jatkossakin paljon jos meinaa päästä vielä eteenpäin kehityksessä. Mikään muu lihasryhmä ei totu toistoihin niin nopeasti kuin vatsalihakset, siksi niille ei saakkaan asettaa mitään vakio sarjapituutta tai rasitusta vaan treenejä pitäisi aina kiristää kovemmiksi.

Muistaakseni joku on tehnyt 10 000 vatsaliikettä yhteen putkeen, mutta kyseessä taisi olla joku 50-60 kiloinen kinkki tai vastaava.
Mutta jos haluaa todella näyttävän packin, paksuista köysimäisistä lihaksista ja hyvästä erottuvuudesta joutuu maksamaan dietin lisäksi todella kovilla sarjoilla ja monipuolisilla liikkeillä, mukana kaikki puristukset riipunnat ja jalkojen nostot ja kierrot niiden aikana.

Puntti treenin yhteydessä tehty pari kymppiä ei todellakaan riitä vaikka ne tekisi kuinka isoilla lisäpainoilla.
Kuinka moni näistä, jep muutama kova 8-10 toiston sarja riittää tyypeistä, tekee dragonflaggeja voimapyöriä suorin jaloin yms. tiukkoja settejä pitkiä sarjoja omalla painolla tai omaa sen täydellisen 6-packin.

Staatiset pidot ovat erittäin hyviä jo koska ne normaalivatsalihasliikeiden lisäksi auttavat kehittämään ja parantamaan keskivartalon vakautta vaativia voimaliikkeitä kuten mavea, kyykkyjä, hackia jne.
Lisäksi ne pienentävät vyötäron ympärysmittaa kiristämällä korsetin lailla löystyneitä vatsapeitteitä ja mahalaukkua.

Komppaan sikäli, että vatsat ja pohkeet ovat kyllä täysin erilaisia kuin muut lihakset. Olisiko niissä sitten solutyyppien jakautumisessa jotain eroa, mutua. Vaativat huomattavasti pidempää sarjaa kasvaakseen. Voimaa niihin kyllä tulee herkästi, mutta kokoa pitää sitten kasvattaa volyymilla.

Komppaan sikäli, että vatsat ja pohkeet ovat kyllä täysin erilaisia kuin muut lihakset. Olisiko niissä sitten solutyyppien jakautumisessa jotain eroa, mutua. Vaativat huomattavasti pidempää sarjaa kasvaakseen. Voimaa niihin kyllä tulee herkästi, mutta kokoa pitää sitten kasvattaa volyymilla.

Isellä on pohkeet ja vatsat kovimmat lihasryhmät ja pohkeetkin on ollut ennen offilla 46cm ilman ainoatakaan niihin kohdistuvaa punttisaliharjoittelu minuuttia ja erottuvuus myös luokkaa "kivinen".
Taustalla nyrkkeily ja thainyrkkeily treenien jatkuvat naruhyppelyt ja muu pohkeilla pomppiminen. Vatsoja ja kaiken mailman linkkuveitsiä on myös tullut tehtyä lähes rajattomasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom