GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Matala verenpaine

Ne ei kyllä turhan helpolla sitä lääkettä anna. Mä oon potenut liian matalasta paineesta ala-asteelta asti ja lekurien mielestä ilmeisesti pyörtyily on sitten ihan tervettä, lääkettä kun en ole koskaan kinuamisesta huolimatta saanut. Tuttavapiiristä löytyy myös muutama tapaus, joille on suoraan sanottu että lääke löytyy, mutta etpä saa.

no joo, taman kasityksen makin olen saanut noista laakkeista :(
mutta oletteko muut keksineet mitaan kaytannon kikkoja ja varatoimenpiteita? Lakritsista olen ainakin itse kuullut, mutten kokeillut.. Muuten tosiaan vaan koittanut syoda hyvin samana paivana ja napannut jotain valipalaa juuri ennen lavalle menoa, ettei ainakaan verensokeri pahenna vaivaa. Jostain olen kuullut myos, etta tuollainen paikallaan seisominen saattaa vahitellen laskea verenpainetta ja olenkin sitten koittanut "huomaamatta" liikkua mahd. paljon steppailemalla painoa jalalta toiselle - ei vaan ole tuntunut riittavan. Siis noiden tapausten valissa/jalkeen olen kylla ollut pyortyilemattakin, mutta useimmiten saanut vahintaan kuvotuksen tunteen loppua kohden.
Hittolainen.. kun nyt oikeen ajattelen, mulla on viime kuukausina kylla tosi usein tollasta lievempaa verenpaineeseen liittyvaa oireilua -enemman kuin ennen. Kaupoissa kun ottaa tavaroita ylhaalta ja alhaalta vuoronperaan joudun tosi usein kumartumaan uudestaan "korjaamaan housun lahjetta tms." Siis oikeasti tasaamaan pyorryttavaa oloa. Ja pidemmat kavelymatkat saati juoksulenkki aamulla saavat aikaan melkein aina sellaisen lievan kuvotuksen ja heikotuksen. Hmmm.. taitaapa olla aika kysaista laakarilta uudestaan.

Mullakin on tosi alhaiset verenpaineet, joten melkein aina kun nousee nopeasti tai vaikka salila ponnistelee niin rupee huippaamaan ja parhaimmillaan silmissä sumenee. Aamusin pitää useasti mennä esimerkiksi keittiössä maahan makoilemaan, kun meinaa pyörtyä :jahas: Tää on aika kausittaista ja juuri tänään olen koko päivän kävelly seinistä tukea pitäen, kun tuntuu juurikin siltä että olis pienessä hiprakassa. Palaa kohta hihat!

Ton raudankin kävin terkkarilla mittaamassa ja se sanoi että ei vielä ole hälyttävän alhainen, mutta en voisi mennä verta luovuttamaan. Vakuutteli siinä, ettei turhaan saa ruveta rautavalmistetta syömään. Ei kuitenkaan perustellut väitettä mitenkään. Tekisi mieli kuitenkin kokeilla rautatabletteja, josko ne auttas vähän tätä mun olemista, kun ei tolle verenpaineelle ainakaan mitään osaa tehdä. Onko mun kauheen vaarallista ottaa rautalisää, vaikka ei ihan akuuttia tarvetta ole?

Ton raudankin kävin terkkarilla mittaamassa ja se sanoi että ei vielä ole hälyttävän alhainen, mutta en voisi mennä verta luovuttamaan. Vakuutteli siinä, ettei turhaan saa ruveta rautavalmistetta syömään. Ei kuitenkaan perustellut väitettä mitenkään. Tekisi mieli kuitenkin kokeilla rautatabletteja, josko ne auttas vähän tätä mun olemista, kun ei tolle verenpaineelle ainakaan mitään osaa tehdä. Onko mun kauheen vaarallista ottaa rautalisää, vaikka ei ihan akuuttia tarvetta ole?

No ei siitä todellakaan mitään haittaa ole. Jos rauta on niin alhainen (käytännössä alle 125), ettet pääsisi luovuttamaan, on se treenaavalle jo yleisestikin ottaen alhainen. Minulle nimittäin kävi juuri niin, etten elokuussa päässytkään luovutukseen, koska viime keväästä rauta oli tipahtanut 123:een. Hoitaja suositteli rautakuuria, ja väitän, että se kyllä auttoi jaksamisessa. Tietystikään noita nyt ei jatkuvasti pidä syödä, mutta kannattaa kokeilla, jos uskoo siitä olevan apua. En sitten tiedä, miten suora yhteys raudalla ja verenpaineella on.

Juu, en tota verenpaineen ja raudan yhteyttä niin pohtinutkaan, vaan josko osasyy huippauseen voisi olla alhaisessa hemoglobiinissa. Jos ei raudasta mitään haittaakaan ole niin käyn kyllä heti (kun vaan saan aikaiseksi:rolleyes:) ostamassa kuurin. Pakko tähän hönttiyteen on jostain etittävä apua!
On tää mukava, kun kotikoneelta löytää kaikkeen vastauksen :D Kiitoksia!

Juu, en tota verenpaineen ja raudan yhteyttä niin pohtinutkaan, vaan josko osasyy huippauseen voisi olla alhaisessa hemoglobiinissa. Jos ei raudasta mitään haittaakaan ole niin käyn kyllä heti (kun vaan saan aikaiseksi:rolleyes:) ostamassa kuurin. Pakko tähän hönttiyteen on jostain etittävä apua!
On tää mukava, kun kotikoneelta löytää kaikkeen vastauksen :D Kiitoksia!

Muista sitten, että ne halvimmat rautalääkkeet saattavat ärsyttää joidenkin vatsaa. Oma vatsani kun on ärtyisä muutenkin, otin ihan suosilla kalliimpaa Obsidania edes testaamatta muita vaihtoehtoja.

^Saako noita kalliimpia merkkejä ihan ruokakaupoista vai pitääkö mennä apteekkiin?

Taitavat olla apteekkitavaraa.

Matalasta verenpaineesta ja verenluovutuksesta muuten, olen kuullut että monet matalapaineiset ihmiset on luovuttaneet ilman ongelmia, mutta itselleni siitä seurasi paineen romahdus, tippa ja sairaalareissu. Itse asiassa koko matalapaineisuus selvisi siinä yhteydessä... Pääsin kotiin kun paine nousi 90:een (alimmillaan se oli 59). Sen jälkeen selvis, että 95-105 on mulle ihan normaali yläpaine. Lääkärissä vaan pomppaa 120:een niin ei ollut huomattu aiemmin.

Itselläni heikotuksiin on auttanut se että syön päivittäin salmiakkia, enkä enää välttele suolaa... En onneksi enää pyörry helposti, nuorempana meni joskus taju, löin päänikin kerran pahasti.

Jälkeenpäin monet aiemmin kummastelemani asiat, kuten jatkuvat rytmihäröt ja lihastärinä, on selittyneet matalapaineen aiheuttamiksi. Toi tärinä on aika ärsyttävää, koska se vaivaa esim. puntteja nostellessa. Lihakset alkaa täristä jo kauan ennen kuin ne väsyy... Juomapullokaan ei meinaa pysyä aina näppylöissä jälkeenpäin :-D

Suositut

Back
Ylös Bottom