Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mun leposyke on 55, että eihän se kovin korkea ole? Onko hemoglobiinilla muuten mitään tekemistä asian kanssa? Mulla se oli viime mittauksessa 139.
Mulla melkee sama ku sulla (57) mutta taas hemoglobiini naurettavat 124 :/
Et ei kai tossa ole mitään yhteyttä noiden kahden välillä. Verenpaine ok, mut en nyt tähä hätää muista paljonkos oli.
Joo oonki ton jälkeen syöny noita rauta tabletteja! Toivottavasti auttaa. Nimittäin mulla on ajoittaista lämpöä havaittavissa ja väsymystäkin. Suosittelen siis minäkin niitä jos jollain sama ongelma kuin minulla.Haluaisin muistuttaa kaikkia treenaavia naisia raudan tärkeydestä. Kova treeni ja runsaat kuukautiset lisäävät raudan tarvetta. Kannattaa välillä ottaa nestemäisiä rautakuureja niin rauta-arvot pysyy hyvänä ja pysyy pirteänä. Monihan valittaa väsymystä ja alentunutta vastustuskykyä...hmm.. mistäköhän johtuisi? ;)
Ja nimenomaan nestemäinen rauta on paras imeytymisen kannalta.
Anteeks jos utelen mut miksi et voi koskea? Siis eikö maistu tms?Mie syön yhden rautatablun joka päivä, mutta luulen että kohta ei sitäkään tarvisi, kun hg tosiaan 139... Syön nykyään tosi paljon kanaa tai kalkkunaa, punaiseen lihaan en voi koskea.
Anteeks jos utelen mut miksi et voi koskea? Siis eikö maistu tms?
Joo oonki ton jälkeen syöny noita rauta tabletteja! Toivottavasti auttaa. Nimittäin mulla on ajoittaista lämpöä havaittavissa ja väsymystäkin. Suosittelen siis minäkin niitä jos jollain sama ongelma kuin minulla.
Tota en tienny, mutta ainenkin kulautan ne alas tuoremehulla juurikin tuon imeytymisjutun takia.Ei ne rautatabletit oo sama kuin nestemäinen rauta! Tableteista ehkä 20 % imeytyy jos hyvin on ja niistä tulee vaan vatsaoireita (eli tarkoittaa ettei imeydy). Nestemäinen imeytyy paljon paremmin ja niissä on yleensä C- ja B-vitamiinia imeytyvyyden parantamiseksi.
Ei ne rautatabletit oo sama kuin nestemäinen rauta! Tableteista ehkä 20 % imeytyy jos hyvin on ja niistä tulee vaan vatsaoireita (eli tarkoittaa ettei imeydy). Nestemäinen imeytyy paljon paremmin ja niissä on yleensä C- ja B-vitamiinia imeytyvyyden parantamiseksi.
Ainakin apteekin rautatableteissa (Obsidan, Retafer) on mukana c-vitamiinia eli askorbiinihappoa, mikä lisää raudan imeytymistä. Normaalisti otetusta raudasta imeytyy n.10-20%, mutta mikäli potilaalla on raudanpuuteanemia, voi määrä lisääntyä jopa 30%:iin. Suun kautta annettavassa rautahoidossa voidaan annosta suurentamalla saada imeytyvä määrä lisääntymään, mutta samalla hoidon sivuvaikutukset lisääntyvät. Elikkäs jos normaalissa rautatabussa on rautaa 100 mg = 10 mg imeytyy. Ja vastaavasti esim. nestemäisessä Floradix Kräuterblut saftissa yhdessä annoksessa rautaa 15 mg = 1,5 mg imeytyy.
Rauta imeytyy parhaiten ferromuotona ja parhaiten imeytyvät ferrosulfaatti, -fumaraatti, -glukonaatti, -suksinaatti, -laktaatti ja -glutamaatti, heikoimmin taas ferrositraatti, -tartraatti ja -karbonaatti. Eläinperäinen rauta imeytyy paremmin kuin kasviperäinen rauta. Imeytymistä huonontavat ravinnossa esiintyvät fytaatit (viljatuotteet), oksalaatit (pinaatti), tanniinit (tee), fosvitiini (kananmunat) ja proteiiniton ruoka.
Kyllä nestemäisistä raudoista imeytyy enemmän kuin tuo 1,5 mg. Nestemäiset rautavalmisteen on paaljon vatsaystävällisempiä. Ferronol on paras merkki.
Ferronolissa näyttää olevan rautaa päiväannoksessa 21 mg ja jos siitä imeytyy 10-20 %, niin se tekee 2,1- 4,2 mg. Raudanpuuteanemiassa suositeltu annos on 200 mg ferrosulfaattia/vrk jaettuna osa-annoksiin. Tämän määrän saadakseen joutuisi juomaan Ferronolia n. 1,5 desilitraa joka päivä. Mutta kyse ei tainnut olla ihan anemian hoidosta vaan profylaksiasta?
Raudan rutiininomaisesta syönnistä raskauden aikana kiistellään nykyisin. Turha rautalisä raskauden aikana voi altistaa terveen naisen verenpaineen nousulle ja sikiön pienipainoisuudelle. Koska seerumin ferritiinin pitoisuuden tai punasoluindeksien mittaaminen on kallista, suositellaan rautalääkitystä raskauden aikana, jos äidin hemoglobiiniarvo on matala (< 95-100 g/l) ja punasolujen keskikoko (MCV) on pieni. (Ja raskaana olemattomien naisten ei tarvitse IMO lisärautaa popsia, jos hemoglobiiniarvo on >120 g/l.)