GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Matala verenpaine

Mun leposyke on 55, että eihän se kovin korkea ole? Onko hemoglobiinilla muuten mitään tekemistä asian kanssa? Mulla se oli viime mittauksessa 139.

Mulla melkee sama ku sulla (57) mutta taas hemoglobiini naurettavat 124 :/

Et ei kai tossa ole mitään yhteyttä noiden kahden välillä. Verenpaine ok, mut en nyt tähä hätää muista paljonkos oli.

Mulla melkee sama ku sulla (57) mutta taas hemoglobiini naurettavat 124 :/

Et ei kai tossa ole mitään yhteyttä noiden kahden välillä. Verenpaine ok, mut en nyt tähä hätää muista paljonkos oli.

Haluaisin muistuttaa kaikkia treenaavia naisia raudan tärkeydestä. Kova treeni ja runsaat kuukautiset lisäävät raudan tarvetta. Kannattaa välillä ottaa nestemäisiä rautakuureja niin rauta-arvot pysyy hyvänä ja pysyy pirteänä. Monihan valittaa väsymystä ja alentunutta vastustuskykyä...hmm.. mistäköhän johtuisi? ;)
Ja nimenomaan nestemäinen rauta on paras imeytymisen kannalta. :)

Haluaisin muistuttaa kaikkia treenaavia naisia raudan tärkeydestä. Kova treeni ja runsaat kuukautiset lisäävät raudan tarvetta. Kannattaa välillä ottaa nestemäisiä rautakuureja niin rauta-arvot pysyy hyvänä ja pysyy pirteänä. Monihan valittaa väsymystä ja alentunutta vastustuskykyä...hmm.. mistäköhän johtuisi? ;)
Ja nimenomaan nestemäinen rauta on paras imeytymisen kannalta. :)
Joo oonki ton jälkeen syöny noita rauta tabletteja! Toivottavasti auttaa. Nimittäin mulla on ajoittaista lämpöä havaittavissa ja väsymystäkin. Suosittelen siis minäkin niitä jos jollain sama ongelma kuin minulla.

Mie syön yhden rautatablun joka päivä, mutta luulen että kohta ei sitäkään tarvisi, kun hg tosiaan 139... Syön nykyään tosi paljon kanaa tai kalkkunaa, punaiseen lihaan en voi koskea.

Mie syön yhden rautatablun joka päivä, mutta luulen että kohta ei sitäkään tarvisi, kun hg tosiaan 139... Syön nykyään tosi paljon kanaa tai kalkkunaa, punaiseen lihaan en voi koskea.
Anteeks jos utelen mut miksi et voi koskea? Siis eikö maistu tms?

Anteeks jos utelen mut miksi et voi koskea? Siis eikö maistu tms?

Saan järkyttävät mahakivut. Nuorempana eettisetkin asiat merkitsivät, mutta nykyään ihan puhtaasti terveyssyyt. Enkä kaipaisikaan punaisen lihan makua, ainoastaan hemoglobiinin kannalta olisi kiva pystyä syömään sitä. Mutta joku jauheliha jäisi väliin vaikka maha sitä sietäisikin :urjo:

Joo oonki ton jälkeen syöny noita rauta tabletteja! Toivottavasti auttaa. Nimittäin mulla on ajoittaista lämpöä havaittavissa ja väsymystäkin. Suosittelen siis minäkin niitä jos jollain sama ongelma kuin minulla.

Ei ne rautatabletit oo sama kuin nestemäinen rauta! Tableteista ehkä 20 % imeytyy jos hyvin on ja niistä tulee vaan vatsaoireita (eli tarkoittaa ettei imeydy). Nestemäinen imeytyy paljon paremmin ja niissä on yleensä C- ja B-vitamiinia imeytyvyyden parantamiseksi.

Ei ne rautatabletit oo sama kuin nestemäinen rauta! Tableteista ehkä 20 % imeytyy jos hyvin on ja niistä tulee vaan vatsaoireita (eli tarkoittaa ettei imeydy). Nestemäinen imeytyy paljon paremmin ja niissä on yleensä C- ja B-vitamiinia imeytyvyyden parantamiseksi.
Tota en tienny, mutta ainenkin kulautan ne alas tuoremehulla juurikin tuon imeytymisjutun takia.

Ainakin apteekin rautatableteissa (Obsidan, Retafer) on mukana c-vitamiinia eli askorbiinihappoa, mikä lisää raudan imeytymistä. Normaalisti otetusta raudasta imeytyy n.10-20%, mutta mikäli potilaalla on raudanpuuteanemia, voi määrä lisääntyä jopa 30%:iin. Suun kautta annettavassa rautahoidossa voidaan annosta suurentamalla saada imeytyvä määrä lisääntymään, mutta samalla hoidon sivuvaikutukset lisääntyvät. Elikkäs jos normaalissa rautatabussa on rautaa 100 mg = 10 mg imeytyy. Ja vastaavasti esim. nestemäisessä Floradix Kräuterblut saftissa yhdessä annoksessa rautaa 15 mg = 1,5 mg imeytyy.

Rauta imeytyy parhaiten ferromuotona ja parhaiten imeytyvät ferrosulfaatti, -fumaraatti, -glukonaatti, -suksinaatti, -laktaatti ja -glutamaatti, heikoimmin taas ferrositraatti, -tartraatti ja -karbonaatti. Eläinperäinen rauta imeytyy paremmin kuin kasviperäinen rauta. Imeytymistä huonontavat ravinnossa esiintyvät fytaatit (viljatuotteet), oksalaatit (pinaatti), tanniinit (tee), fosvitiini (kananmunat) ja proteiiniton ruoka.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ainakin apteekin rautatableteissa (Obsidan, Retafer) on mukana c-vitamiinia eli askorbiinihappoa, mikä lisää raudan imeytymistä. Normaalisti otetusta raudasta imeytyy n.10-20%, mutta mikäli potilaalla on raudanpuuteanemia, voi määrä lisääntyä jopa 30%:iin. Suun kautta annettavassa rautahoidossa voidaan annosta suurentamalla saada imeytyvä määrä lisääntymään, mutta samalla hoidon sivuvaikutukset lisääntyvät. Elikkäs jos normaalissa rautatabussa on rautaa 100 mg = 10 mg imeytyy. Ja vastaavasti esim. nestemäisessä Floradix Kräuterblut saftissa yhdessä annoksessa rautaa 15 mg = 1,5 mg imeytyy.

Rauta imeytyy parhaiten ferromuotona ja parhaiten imeytyvät ferrosulfaatti, -fumaraatti, -glukonaatti, -suksinaatti, -laktaatti ja -glutamaatti, heikoimmin taas ferrositraatti, -tartraatti ja -karbonaatti. Eläinperäinen rauta imeytyy paremmin kuin kasviperäinen rauta. Imeytymistä huonontavat ravinnossa esiintyvät fytaatit (viljatuotteet), oksalaatit (pinaatti), tanniinit (tee), fosvitiini (kananmunat) ja proteiiniton ruoka.

Kyllä nestemäisistä raudoista imeytyy enemmän kuin tuo 1,5 mg. Nestemäiset rautavalmisteen on paaljon vatsaystävällisempiä. Ferronol on paras merkki.
Noista apteekin tableteista tulee yleensä vatsaoireita (joko ummetusta tai ripulia) ja sehän tarkoittaa sitä että rauta ei mene sinne minne pitäisi eli ei imeydy.Itseasiassa runsaasti proteiinia sisältävä ruoka huonontaa raudan imeytymistä. ;)
Uusimpien tutkimusten mukaan raudanpuute aiheuttaa lapsilla ADHD:ta. Joten erityisen tärkeää olisi syödä rautaa jo odotusaikana, imetyksestä puhumattakaan.

Kyllä nestemäisistä raudoista imeytyy enemmän kuin tuo 1,5 mg. Nestemäiset rautavalmisteen on paaljon vatsaystävällisempiä. Ferronol on paras merkki.

Ferronolissa näyttää olevan rautaa päiväannoksessa 21 mg ja jos siitä imeytyy 10-20 %, niin se tekee 2,1- 4,2 mg. Raudanpuuteanemiassa suositeltu annos on 200 mg ferrosulfaattia/vrk jaettuna osa-annoksiin. Tämän määrän saadakseen joutuisi juomaan Ferronolia n. 1,5 desilitraa joka päivä. Mutta kyse ei tainnut olla ihan anemian hoidosta vaan profylaksiasta? :)

Raudan rutiininomaisesta syönnistä raskauden aikana kiistellään nykyisin. Turha rautalisä raskauden aikana voi altistaa terveen naisen verenpaineen nousulle ja sikiön pienipainoisuudelle. Koska seerumin ferritiinin pitoisuuden tai punasoluindeksien mittaaminen on kallista, suositellaan rautalääkitystä raskauden aikana, jos äidin hemoglobiiniarvo on matala (< 95-100 g/l) ja punasolujen keskikoko (MCV) on pieni. (Ja raskaana olemattomien naisten ei tarvitse IMO lisärautaa popsia, jos hemoglobiiniarvo on >120 g/l.)

Ferronolissa näyttää olevan rautaa päiväannoksessa 21 mg ja jos siitä imeytyy 10-20 %, niin se tekee 2,1- 4,2 mg. Raudanpuuteanemiassa suositeltu annos on 200 mg ferrosulfaattia/vrk jaettuna osa-annoksiin. Tämän määrän saadakseen joutuisi juomaan Ferronolia n. 1,5 desilitraa joka päivä. Mutta kyse ei tainnut olla ihan anemian hoidosta vaan profylaksiasta? :)

Raudan rutiininomaisesta syönnistä raskauden aikana kiistellään nykyisin. Turha rautalisä raskauden aikana voi altistaa terveen naisen verenpaineen nousulle ja sikiön pienipainoisuudelle. Koska seerumin ferritiinin pitoisuuden tai punasoluindeksien mittaaminen on kallista, suositellaan rautalääkitystä raskauden aikana, jos äidin hemoglobiiniarvo on matala (< 95-100 g/l) ja punasolujen keskikoko (MCV) on pieni. (Ja raskaana olemattomien naisten ei tarvitse IMO lisärautaa popsia, jos hemoglobiiniarvo on >120 g/l.)

:offtopic: jatkuu...
Kun puhutaan puhutaan siitä kumpi imeytyy paremmin niin juttuhan on niin että nestemäistä rautaa ja tablettimuotoisia ei voi edes verrata toisiinsa. Nestemäinen rauta lähtee ihan eri viivalta.
Hirveän paljon myös merkkaa missä kunnossa suolisto on. Jos huonossa niin tabletit kulkee vaan suoliston läpi imeytymättä, kun taas nestemäinen rauta imeytyy kaikkialle, niin paljon keho ottaa kun sitä tarvitaan. :)
Se seerumin ferritiini kannattaisi kyllä aina mittauttaa jos mitenkään mahdollista. Vaikka hemoglobiini olisi hyväkin, saattaa seerumin rauta olla täysin lopussa ja anemia hiipii jo nurkan takana. Raskaana olevat naiset tarvitsevat kaikki lisärautaa koska sikiö tarvitsee paljon uusia punasoluja ja vie äidiltä rautaa jolloin äidille tulee puutos.

Mulla on ainakin ollut matala verenpaine.
Joskus heikotti/pyörrytti.
Oli siis ainoastaan anoreksian syytä, joten nykyään on parempi tilanne. :)

Mullakin on aina ollut matala verenpaine. Eipä tuosta juuri ole ollut haittaa, kun vaan huomioi sen ettei nouse kovin rivakasti sängystä ylös (pari kertaa oon nimittäin pökränny :rolleyes:). Kyllä tän "paineettomuuden" kanssa oppii elämään ihan ilman ongelmia... ja hyvähän tää vaan on vanhuuspäiviä ajatellen :)

Huh, taudin aikana pääsi paineet niinkin alas kuin 88/53. Pyörryin yhden yön aikana 3 kertaa, johtui varmaan syömiskyvyttömyydestä. Inhottava vaiva, mutta ainakin se lohduttaa, että sydänvaivoista tuskin tulee miulle vaivaa vanhana.

Kaivoin vanhan ketjun esiin kun matalan verenpaineen kanssa elavia kerran loytyy.
Itsellani on aina ollut matalat paineet, mutta kun jo murrosiassa totuin varovaisuuteen pikku huippailujen vuoksi siita ei ole ollut varsinaista haittaa - ennen kuin nyt! Olen viimeisen vuoden aikana kolme kertaa ollut esiintymistilanteessa lavalla, josta minun on ollut pakko viimetingassa juosten hoiperrella ennen pyortymista. Tilanteet ovat ihan tavallista tyonkuvaani eivatka mitenkaan erityisen jannittavia tai stressaavia. Tarkoitus on ollut siis seista paikoillaan n.15min, mutta muutaman minuutin jalkeen on tullut ensin kylma ja kuuma hiki, nakokentan valahdyksia ja sumenemista ja vihdoin hallitsemattomien polvien notkahdusten jalkeen olen juossut pois ennen totaalista pyortymista.
Olen selittanyt asian muille vahan vitsaillenkin ja tahan asti tyotoverien ja yleison kommentit ovatkin olleet ihan ymmartavaisia tai korkeintaan huolestuneita. Asiasta jatkuvasti kuuleminen on saanut minut kuitenkin jannittamaan tulevia esiintymisia... kuten ensi viikolla..
Onko muilla jotain vinkkeja paineitten nostoon? Suolaa kaytan runsaasti ja olen myos muutenkin kiinnnittanyt huomiota kunnon ravitsemukseen, rauta ym. perusvalmisteet kaytossa. Siis kourallinen lakritsia naamaan ja kahvin sumpit paalle, vai mika tassa auttaisi?
.. tolla keinolla saan kylla juosta sielta lavalta vessaan vaikkei pyorryttaisikaan ;)

pumpkininseed, tuossa tilanteessa lääkkeetkin voisivat olla jo paikallaan. Pyörryin taannoin verenluovutuksessa matalien paineiden vuoksi, jolloin sain painetta nostavaa lääkettä. Eli sellaista siis on :D Ja varmaan, jos aihetta vain on, sitä kannattaa lääkäriltä pyytää. Muuten on pakko vain elää vaivan kanssa :(

Mitakohan laaketta sulle annettiin Mayflower? Olen maininnut tasta kylla laakareille niin Suomessa kuin taallakin ja asia on sivuutettu nopeasti kommentein: "hyva juttu" ja "laakityksesta on enemman haittaa kuin hyotya". Tosin viimeaikoina en ole kysynyt, ehka jotain laaketta voisi ottaa vain kertaluontoisesti ennaltaehkaisyyn?
Kaverilta tosin sain kannustusta hiukan eri kantilta: jannittaminen nostaa verenpainetta, joten jos oikein kunnolla panikoin pyortymisen mahdollisuutta ja matalaa verenpainetta se todennakoisesti nousee..:jahas:

En kyllä yhtään tiedä mikä lääke oli kyseessä, olin aika heikossa hapessa :rolleyes: Mutta sellaista joka tapauksessa sain, joten yritä olla tiukkana lekurilla!

Suositut

Back
Ylös Bottom