GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Matala verenpaine

Kuinkas moni mimmi täällä "kärsii" matalasta verenpaineesta? Onko siitä ollut mitään haittaa? Terkka mittasi miulta viime viikolla paineet 92/60 ja ihmettelin kovasti, koska olen suolan suurkuluttaja. En ollut mielestäni huomannut mitään matalaan verenpaineeseen liittyviä oireita, mutta kun tarkemmin ajattelin, muistin, että salilla esim. penkkipunnerruksen jälkeen aina tuntuu huimausta, ja toisinaan meinaan pyörtyä, yleensä aamuisin. Hyvät geenithän noi on, kun ei pitäisi sydäntaudeista olla vaaraa (isälläkin lääkärin mukaan 20 v nuoremman ihmisen verenpaineet), mutta välillä inhottaa kun koko ajan tuntuu kuin olisi jonkinasteisessa kännissä :wtf: Tuolle ei kai voi mitään tehdä?

Täällä ainakin yksi, jolla kanssa matala verenpaine. Kerran jouduin ihan lähteä töistä kesken päivän lääkäriin kun alkoi huimata yht'äkkiä oikein kunnolla. Lääkäri mittasi paineet ja totesi, että nuorilla naisilla tuollainen on "ihan normaalia".. Tiedä siitä sitten, mutta kyllä asian kanssa oppii elämään.

Oon huomannut, että jonkin kovan ponnistuksen aikana (eli siis just punttiksella toisinaan;)) huimausta ja heikotusta esiintyy.. Onko muuten joku keksinyt jotain vippaskonstia, jolla voisi tuota voisi ennaltaehkäistä??

Matalasta verenpaineesta ei ole mitään haittaa, jos itseään ei tuo häiritse. Itselläni myös paineet tosi alhaiset, mutta itse en ole huomannut mitään erikoista olossani. Tietenkin olen tottunutkin jollain tavalla alhaisiin paineisiin, koska ovat aina olleet sellaiset.

Alhainen verenpaine tietää pitkää ikää!! :)

Jos haluaa, onhan matalaan verenpaineeseen myös lääkkeitä sekä salmiakin syönti kuulemma nostaa verenpainetta. Mene sitten ja tiedä.. :)

mutta välillä inhottaa kun koko ajan tuntuu kuin olisi jonkinasteisessa kännissä :wtf:

No mutta onko tuo nyt niin negatiivinen asia? :D Ei vaan, inhottava riesa. Viime dieetillä toi ongelma oikein korostui, mutta eipä sille voinut oikein mitään tehdä.. Pahimmat pyörrytykset mulle tulee aina saunan lauteilta noustessa, tai muutenkin kun nousee äkkiä ylös. Salilla prässisarjojen jälkeen pitää vähän himmailla ja makoilla ennen ku uskaltaa nousta (hitaasti) pois laitteesta.

Suolan käytön lisääminen on auttanut ehkä hieman.

Edit. minkälaisia lääkkeitä matalan verenpaineen hoitamiseen käytetään?

Edit2. Mulla yleensä verenpaine 95/60. Ja mitä vähemmän ruokavaliossa on hiilaria, sitä matalemmat paineet...

No mutta onko tuo nyt niin negatiivinen asia? :D -- Pahimmat pyörrytykset mulle tulee aina saunan lauteilta noustessa

Hehh :dance: Muutenkin tarvitsen ihan hävyttömän pienen määrän alkoholia että nousee päähän...

Joo saunassa kanssa ongelma on varmaan pahin, en oikein edes uskalla saunoa yli 70-asteisessa saunassa kun sieltä poistuessa pelottaa rapuissa kaatuminen.

Mulla on kans aina ollut matala verenpaine. Paitsi opiskeluaikoina pahimman stressin aikana se nousi, mut laski taas kun stressi väheni. Makuulta noustessa alkaa helposti huimata, samoin saunassa joskus. Ei kuitenkaan niin paljon että siitä varsinaista haittaa olisi.

Yhdelle tutulle, jolla myös on matala verenpaine, oli lääkäri suositellut punaviinin ja tumman suklaan nauttimista verenpaineen nostamiseksi. :)

Ilmottaudun.Viimeksi 90/60, kuukausi sitten mitattuna.
Osaa tuon kanssa elää jo, että tietää koska pyörtyy. Aikasemmin ei oikeen osannut ennustaa ja lenkkipolulla saattoikin sitten mennä jo taju.

Mulla menee aina vasen korva lukkoon, siitä tiedän että on aika lähellä :D

Mä taas en oo pyörtyny ku kerran ja sillonkin mulla oli korkea kuume. Täytyy tästä lähin muistaa toi viini ja suklaa ;)

Edit2. Mulla yleensä verenpaine 95/60. Ja mitä vähemmän ruokavaliossa on hiilaria, sitä matalemmat paineet...

Mulla 98/60, eikä edes huimaa (joten mitäpä moisista numeroista edes huolehtimaan :D). Syön muuten verrattain paljon hiilaria, 180g/pvä, joten eipähän selity tuollakaan. Kaipa se genetiikka tässä astuu peliin.

Minulla on myös matala verenpaine (yläpaine alle sata) ja samalla melko korkea leposyke. Luin joskus jostain (huom. loistava lähdeviite :D), että se saattaa kompensoida juuri tuota matalaa verenpainetta. Onkos muilla samaa?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Paineeton nainen täälläkin.

Viime aikoina ei ole juurikaan haitannut, mutta muistan kyllä ajan, kun huimasi turhan useinkin. Edes raskaana ollessani paineet eivät nousseet.

Ja mullakin on korkea leposyke, olen vain ajatellut sen johtuvan turhan heikosta kunnosta :rolleyes:

Mun leposyke on 55, että eihän se kovin korkea ole? Onko hemoglobiinilla muuten mitään tekemistä asian kanssa? Mulla se oli viime mittauksessa 139.

Mutta ihan kivoja suosituksia jos viiniä, suklaata ja lakua saa syödä :hyvä:

Mulla on kanssa matala verenpaine...joskus tosiaan huippaa ja suolan käyttö on todella tärkeää...rupeaa heti heikottamaan jos on pidempi tauko suolasen ruoan välillä.

Edit. Denimo: mullakin on aika korkea leposyke...

Ei paineita täälläkään.
Kyllä joskus huimaa aika vähästä: kirjastossa jos istun pitempään lukemassa, huippaa poislähtiessä. Tai jos kurkkailen alahyllyiltä kirjoja, niin sen jälkeen voi huipata. Yleensä nämä liittyvät myös alhaiseen verensokeriin eli en ole pitkään aikaan syönyt. Myös kuukautisten aikana olen alttiimpi huimaukselle. Sitten tietysti kuumasta saunasta lähtiessä joskus huippaa. Savusaunalla ja avannolla olen tarkkana, että annan kroppani viilentyä ennen kuin pulahdan kylmään veteen, jotten pökrää sinne.

Pari kertaa olen elämäni aikana kunnolla pyörtynyt tämän "vaivan" takia. Kerran murkkuikäisenä saunasta tullessa, toiste vähän vanhempana urheilemassa, kun roikuin puolapuissa (rompsahdin alas). Nykyisin tiedän tietyistä merkeistä, milloin huimaus on tulossa ja asetun tukevasti istumaan tai otan tukevan nojan jostakin.

Olen hurrjan perso suklaalle ja lakulle, ja joskus iskee varsinainen salmiakkihimo kuin myös suolaisen meetwurstin himo. Muuten en ole suolaisen ruuan ystävä, vaikka kärsiskin sitä syödä. Leposykkeeni on 50 - 60.

Mulla ei ole mikään hirveän alhainen verenpaine, vaan ihan normi 110-120/70-80. Silti välillä kyykystä/muuten ylösnoustessa tai salilla huimaa ihan sen verran, että pitää napata jostain kiinni tai silmissä pimenee. Hemoglobiini on tosin aina ollut suht alhainen (viimeksi sentään "jo" 124, pääsin jopa luovuttamaan verta:D), tiedä sitten johtuuko siitä...

Raskausaikana mullakin mittailtiin noita paineita jonkun verran. Oli sellasta mietoa huonovointisuutta ajoittain ja sillon paineet sit oli siellä pahimmassa tapauksessa 89/58. Leposyke kans sen verran matala, ettei terveydenhoitaja meinannu sitä aina saada laskettua:rolleyes:

Muutoin kuin raskausaikoina en oo kyl asiaan paljon huomioo kiinnittäny. Kai tässä siis ihan kunnossa ollaan:D

Huomaa kyllä tuon huimauksen aina kun tekee salilla sjmvea..silmissä vaan mustuu, ei kiva:(

Mullakin on aina ollut aika matala verenpaine, en nyt muista tarkkoja lukuja mutta kuitenkin sellanen että välillä huippaa jne. Äiti sano että silläkin oli paineet tosi matalalla ennen raskauksia mutta niitten jälkeen ne normalisoitu. Mutta nyt kun oon ollut dietillä ja vetänyt suolaa kaksin käsin niin ei oikeestaan oon kertaakaan huimannut. Jatkan kyllä runsasta suolan käyttöön dieetin jälkeenkin.

Just mittasin leposykkeen ja se on 39. Vähän niin kuin olis joku nylkky, no sellanen on kyllä olokin tällä hetkellä:rolleyes:

Mä olen ex-matalapaineinen :D En muista lukemia mutta viimemittauksella pari kuukautta sitten paineet olivat nousseet, liekö punttireeni vaikuttanut asiaan? Myös hemoglobiini on parantunut. Minua on kerran valistettu että treeni nostaisi paineita.

Nyt dieetillä etenkin aamuisin päässä vähän heittää jos ripeästi nousee ylös, mutta pakko sanoa että olo on parempi. Ennen kun saattoi olla kokonainen päiväkin huimausta :(

Voikohan tähän matalaan verenpaineeseen liittyä se, että usein kun nousen nopeasti (esim. sängystä, kyykystä) niin aluksi huippaa ja päälle jää tunniksi tai pariksi sellainen huono ja oksettava olo. Jos herään säikähtäen kellon soittoon ja ponkaisen siltä seisomalta ylös niin on ihan varmaa, että koko aamun huippaa ja etoo eikä aamupalan syömisestä tule mitään.

Suositut

Back
Ylös Bottom