Massakausi ja dieetti

Ikä
35
Varmasti jostain täältä löytyy vastaus tähän mutta maanmainiolla pakkotoistosöörtsillä en jostain syystä sitä löytänyt :hyper:

Eli miten pitkiä massa/dieettikausia porukka pitää? Teettekö esim. niin että kun paino on noussut halutun määrän, dieettaatte läskit ja alatte bulkin uudestaan vai määritättekö kausien pituuden ihan ajallisesti esim. 1kk bulkkia + 1kk dieettiä jne.?

:kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen aloittelija joten on hieman paha neuvoa. Mutta itse yritän nostaa painoa tietyn määrän kuukaudessa. Nyt olen bulkannut noin kuukauden (välillä roskaruokaakin) ja paino noussut 5-8kg riippuen päivästä. Pyrin nostamaan painoa noin 95-100kiloon (nyt 91.5) ja sen jälkeen aloitan dietin, jolla toivon mukaan saan rasvaa pois ja lihasta näkymään :)

Jotkut suosii noita 2vko offilla/1vko on tai 4off/2on, mutta joillekin on vaikea tottua tuollaiseen kun koko ajan muuttuu hommat. Kokeileppa aluksi rauhassa nostella kaloreita ja treenata kovaa. Tietenkin jos sitä rasvaa tuppaa sikana tarttua perseeseen niin ei ehkä heti kannata dieetata vaan miettiä että teenkö nyt kaiken oikein(esim. syönkö oikein?).

Itse olen havainnut parhaaksi tavaksi pitää vähän pidempiä kausia. Normaali sykli on sellainen, että ensin otetaan massaa +10kg (puoli kiloa viikossa) ja sen jälkeen dieetataan -5kg pois, tai niin paljon että ollaan kireitä taas.

Massakaudelle sellainen käytännön vinkki, että kannattaa laskea jo kauden alussa tavoitepainot esim. kilon tarkkuudella. Eli merkitään kalenteriin kahden viikon välein tavoitepaino, missä pitäisi olla. Siitä ei sitten mennä ainakaan yli. Lähtee helposti lapasesta, ja sitten ollaankin siinä +10kg:ssa ja aikaa on kulunut vasta 8 viikkoa ja peilikuva muistuttaa michelin-äijää.

Pitkissä sykleissä on se hyvä puoli, että progressiivisuus on helpompi säilyttää treenissä, kun energiatasot eivät heittele jatkuvasti. Henkisesti on myös mukavampaa, että ehtii tottua dieettiin tai massakauteen kunnolla, eikä kokoajan sahata näiden väliä. Näin siis minulla.

Tähän kysymykseen tuskin on oikeaa tai väärää vastausta, eikä kukaan sitä voi antaa toisen puolesta. Jollekin sopii toinen tapa ja toiselle toinen. Kokeilemalla se selviää.

Suositut

Back
Ylös Bottom