Massaa pienemmillä toistoilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miuku
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mä olen viime aikoina miettinyt mitä ero on esim. 1x12 ja 2x6? Jos sen tekee samoilla painoilla niin TUT (12rep) on vakio ja samoin mechanical strain. Erona ainakin se, että 2x6 on kuitenkin helpompi koska voi levähtää välissä. Mutta miten on kasvuärsykkeen kanssa? 2x6:ssa ei ehdi aiheuttaa H+:aa samalla tavalla jolloin metabolic strain jää vähemmälle mutta se ei myöskään verota CNS:ää yhtä paljon.Tästä on kyllä HST-foorumilla jättithread, pitäisi jaksaa lukea loppuun...

Aikanaan tuli 9 vuotta bodaustreeniä väännettyä jonkinlaisilla tuloksilla...
mutta vasta nyt reilut puoli vuotta tehtyäni voimanostotreeniä, toistot välillä 3 - 1, niin vaikuttaisi massa tarttuvan nopeiten ja parhaiten.
Itse ainakin pyyhin ******** teoreetikkojen väitteillä pelkästä hermotuksen kehittämisestä ja parhaista massankeruutoistomääristä... kunpa olisin jo aikoinaan tajunnut, niin olisipa säästynyt hurja määrä turhaa työtä!

Kaikkihan on yksilöllistä, kaikki ei saa massaa vaikka kuinka tahkois ja toisilla taas sama treeni voi aiheuttaa vaikka kuinka isoa kasvua.

Yhdelle sopivat yhdenlaiset, toiselle toisenlaiset toistomäärät. Perinteinen asiantuntijasuositushan sarjakestoksi massanhankinnassa on ollut 30-72 sekuntia (eli kuuden sekunnin toistoilla 5-12 toistoa). Kyykyssä erinomaista jälkeä on tehty usein 20 toiston sarjoilla. Mutta jos bodarien perinteisen 3 sarjaa x 10 toistoa sijaan tekeekin 10 sarjaa x 3 toistoa, niin toistoja on yhtä paljon, mutta painot pystytään pitämään korkeampina, joten lihas kasvaa...paremmin tai huonommin :rolleyes: . Sarjatauotkin on huomioitava ja ei näistä varmuudella tiedä, kun lihasten kasvumekanismeista on parhaimmillaankin vain valistuneita teorioita. Joka tapauksessa gurujen trendi on vähenevien toistojen ja lisääntyvien sarjojen suuntaan.

neutraali sanoi:
yllätys yllätys, mulle on ihan sama mitä sanot mutta tuollaisilla toistomäärillä ei optimaalista lihaskavua varmasti saavuteta, itse asiassa tuollaisilla toistoilla lihas kasvu on äärimmäisen vähäistä, siis jos pelkästään tuollaisia toistoja hinkkaa.

Niinpä, suurta kokemusta lihaskasvusta minulla ei ole, joten voihan kehitys käydä tökkimään (silloin pitää tehdä toistoja 1-2 :hyper: ).

Lyhyillä toistoilla on se etu, että lihas on todella tiukkaa ja se myös kestää.

Mielenkiintoista... Jos jotain voi päätellä niin taitaa olla henkilökohtaista millaiset toistot toimii parhaiten.

Taitaa olla mulla kokeilun paikka.

Vaihdoin kuutisen viikkoa sitten vanhan 3-settiä-12-toistoa treenini pyramidiin, jossa pari settiä kuutosia ja kaseja ja tulosta alkoi tulla ihan eri tavalla. Eli ehkä mulle vois olla enemmänkin hyötyä tehdä noita lyhyitä sarjoja.

Muuttelin itsekin vähän toistoalueita 2-jakoisessa joskua kuukausi sitten. Olen aina suosinut 8-15 toiston sarjoja, nyt teen aika paljon kutosia. Saa nähdä miten vaikutta lihaskasvuun minulla. Sarjapainot tuntuisi ainakin nousevan aika mukavasti. Ei nämä siis mitään lyhkäsiä sarjoja ole, mutta paljon lyhkäsempiä mitä aikaisemmin treenissäni on ollut.

Timba79 sanoi:
Muuttelin itsekin vähän toistoalueita 2-jakoisessa joskua kuukausi sitten. Olen aina suosinut 8-15 toiston sarjoja, nyt teen aika paljon kutosia. Saa nähdä miten vaikutta lihaskasvuun minulla. Sarjapainot tuntuisi ainakin nousevan aika mukavasti. Ei nämä siis mitään lyhkäsiä sarjoja ole, mutta paljon lyhkäsempiä mitä aikaisemmin treenissäni on ollut.

Olen aina tehnyt sekaisin pääasiassa aluksi ~4-6 toiston sarjoja ja sitten lopuksi ~8-12 toiston sarjoja. Tiedä sitten onko merkitystä tekeekö ne samassa treenissä vai eri treenissä? Kumpi ois parempi?

Kipi I sanoi:
Olen aina tehnyt sekaisin pääasiassa aluksi ~4-6 toiston sarjoja ja sitten lopuksi ~8-12 toiston sarjoja. Tiedä sitten onko merkitystä tekeekö ne samassa treenissä vai eri treenissä? Kumpi ois parempi?

Jäi mainitsematta, että aikalailla tänsuuntaista tapaa käytän itsekin. Alussa/ekassa liikkeessä tehdään 6 sarjoja ja loppuun sitten vähän pidempää. Tämä näyttäisi nyt ainakin toimivan hyvin, saa nähdä miten kehittyy sitten.

Esimerkkinä vielä esim. hauis, jolle teen kolme sarjaa. Ekassa sarjassa tavoitteena on 6 toistoa, kun menee seitsemäs, niin sitten lisää rautaa, toisessa sarjassa tavoitteena kasi ja viimeisessä tehdään 10-12 toistoa. Eli jokaisessa sarjassa on omat "maksimipainonsa". En tiedä minäkään onko tämä nyt paras mahdollinen tapa, mutta ainakin hyvältä on tuntunut tähän asti ja rautaa saa yleensä aina edes johonkin sarjaa laittaa lisää tai saa yhden toiston enemmän mitä edellisessä treenissä. Kehitystä on siis älyttömän helppo seurata jos nousujohteisuus on mittari.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Semmosta olen lukenut käytettävän että ensin tehdään nämä mechanical strain (MAPKp38) toistot eri paljon rautaa tangossa. Lopuksi hapotetaan pidemmällä sarjalla, jolloin saadan myös aineenvaihdunnallinen rasitus (MAPKerk1/2).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom