Massaa ilman lisäravinteita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kooman
  • Aloitettu Aloitettu
ehec sanoi:
Riittää vähempikin. Mun mielestä tota protun tarvetta aina liioitellaan.

Ja mitä siihen tulee että kasvaako ilman jauhoja, niin helposti kasvaa. Tärkeintä on pitää huoli siitä että syö tarpeeksi ja reenaa oikein ja riittävän kovaa. Reenin jälkeen ois hyvä vetää kans heti jotain evästä. Siinäpä se lisäravinteiden suurin etu omalla kohdallani onkin että niitä on helppo evästää välittömästi puntin jälkeen. Tee Kooman vaikka joku maitorahka-jugurtti-banaani-hässäkkä johki purkkiin jonka voit vetää heti reenin päätteeks.

Tuo maitorahka-banaani-jugurtti -hässäkkä ei lähellekkään korvaa palautusjuomaa, eli threadin aloittajalle: osta palautusjuoma (osta vaikka ultra whey + malto niin tulee suhteellisen halvaksi)

2-2,5 g /kg ei todellakaan ole liikaa, eli syö vain sen verran. Muista hyvät rasvat: rypsiöljy, kalaöljy, oliiviöljy...

Iltapalalla ei hiilihydraatteja paljoakaan.

Lihaksen hankkiminen onnistuu todellakin ilman lisäravinteita, mutta kehitys on aivan erilaista. Omasta mielestäni helposti hinta/tarpeellisuussuhteeltaan kovat tuotteet ovat, palautusjuoma, perusprotsku, sekä kunnollinen monivitamiini/mineraali -valmiste. Kreatiini on siitä seuraava ja myöskin suhteessa halpa ja ainakin itselläni toimiva.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkuperäiseen kysymykseen vastaukseni sanoisin, että kyllä pelkällä kotiruualla saa helposti massaa lisää. Monen monta kertaa on tullut huomattua, että miten suhteellinen määre "paljon" on syömisen yhteydessä. Usein kuuleekin jonkin hoikemman kaverin ihmettelevän, että miksi massaa ei tule, vaikka "syö kuin hevonen". Ja sitten kun on yhdessä alettu laskemaan kaloreita, niin eihän niitä kerry juuri 2000:tta enempää, ja niistäkin suuri osa jostain yksittäisestä mättöateriasta..
Mielestäni tärkein asia on pitää mielessä, ettei kroppa ole mikään laskukone, joka illan päätteeksi summaa kaikki päivän aikana syödyt kalorit ja päättää sen jälkeen kasvaako vai kuihtua. Se prosessi on ennemminkin jatkuva ja sitä ylläpidetään parhaiten säännöllisillä ja monipuolisilla aterioilla. Eihän siinä toki lisäravinteita missään välissä tarvita, mutta siinä vaiheessa kun syöminen alkaa tuntua työltä, niin kyllähän ne ylimääräiset kalorit mieluummin juo kuin syö.

Vähän :offtopic: mutta jos periaatteessa haluaa pittää vatsalaukun/vyötärön mitat suht pienenä niin eks lisäravinteet ois järkevämpi vaihtoehto kuin kaamee läjä ruokaa...?

arni sanoi:
Tiedän, että vähempikin määrä voisi olla riittävä mutta olen ajatellut että 2g / kg on "varman päälle" -satsi...

Mm. Jhulmin julkaisut puoltavat sitä kantaa, että 1,6-1,8 g/kg olisi riittävän määrä katabolian ehkäisyksi. Kuitenkaan en usko että, vielä 2,0-2,5 g/kg olisi liian suuri määrä, edes aloittelijalle.

Tärkeää kuitenkin on että proteiinia tulee tarpeeksi, mieluummin yli tarpeen kuin alle tarpeen. Täysin optimaalista määrää on vaikea sanoa / ei tiedetä yksilö tasolla.

Asiaa puhut. Ei siitä toki haittaa ole että protkua vähän yli tarvittavan syö. Ja aloittelevammalla treenaajallahan se proteiinintarve/kg voi olla jopa suurempi kuin pidemmälle ehtineellä kun lihakseen saa reenillä enempi damagea aikaseksi.

ZeiZei sanoi:
Tuo maitorahka-banaani-jugurtti -hässäkkä ei lähellekkään korvaa palautusjuomaa, eli threadin aloittajalle: osta palautusjuoma (osta vaikka ultra whey + malto niin tulee suhteellisen halvaksi)

2-2,5 g /kg ei todellakaan ole liikaa, eli syö vain sen verran. Muista hyvät rasvat: rypsiöljy, kalaöljy, oliiviöljy...

Älä ny oo tollanen ;) Veikkaan että jos oikeesti alat vetään tota mainitsemaani rahkahässäkkää reenin päätteeksi ni et huomaa eroa kehityksessä juuri nimeksikään. Itse en ainakaa ole loppupelissä edes huomannut proteiinilisistä mitään hyötyä kehitykseen, maltosta kylläkin, mut senki hyöty varmaan lähinnä siks etten aikoinani meinannut ilman sitä saada painoa lisää.

Ei siinä mitään jos kehtaa viritellä ruokavalioonsa viimosen päälle... niin minäkin teen, vaikken sen hyödyllisyyteen juuri paljoa uskokkaan. Mutta jos oikeesti on ongelmia ravintolisien kanssa ni en näkisi reenaamista ilman lisiä mitenkään avuttomana tilanteena.

kaiveli82 sanoi:
Vähän :offtopic: mutta jos periaatteessa haluaa pittää vatsalaukun/vyötärön mitat suht pienenä niin eks lisäravinteet ois järkevämpi vaihtoehto kuin kaamee läjä ruokaa...?

aerobista lisää jos tuntuu fläsää kertyvän,ei lisäravinteilla elä pelkästään vaikka mun mielestä tärkeä osa treenausta onkin,palautusjuoma on välttämätön....kunnon safkaa vaan,itse saatan juoda vielä aterian kanssa 20 gramman protsku drinksun ja tommosia drinksuja on hyvä tiputella väliin kun ei oo mahista ihan heti safkaa....välillä menee prodee enemmänkin..
mut jokaisella eri tarve proteiinimäärissä...itsellä koitan vetää sen250-300g päivässä..

ZeiZei sanoi:
Tuo maitorahka-banaani-jugurtti -hässäkkä ei lähellekkään korvaa palautusjuomaa, clip clip...

Lihaksen hankkiminen onnistuu todellakin ilman lisäravinteita, mutta kehitys on aivan erilaista.

Jos nyt mietitään kahta testiryhmää. Sovitaan että molemmissa ryhmissä on sekä aloittelijoita että pari-kolme vuotta treenanneita. Toinen tyhmä nauttii "palkkariksi" tuon mainitun kokonaisuuden ja toinen ryhmä vetää ns huippuhifistellyn kokonaisuuden niin osaatko yhtään arvioida millaisia eroja ryhmien välille mahdollisesti muodostuu esim vuoden kuluttua testin aloittamisesta. Olisiko liian rohkeaa sanoa että erot olisivat todennäköisesti minimaalisia vai voisiko olettaa että ero on dramaattinen?

Jos nyt miettii tavallista kuntosaliharrastajaa joka hakee ehkä sellaista 5-10:n kilon lihaksien lisäystä niin jo 50- ja 60 -luvulla sellaisen kehityksen sai vaikka markkinoilla ei ollut kuin murto-osa nykypäivän lisäravinteista. Ei se ihmisen kroppa ole muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut niin etteikö perustreenillä ja perusruualla saavutettaisi käytännössä samoja tuloksia kuin silloinkin. Ainoa mikä on suuresti muuttunut noista päivistä on se että lisäravinnekauppa on miljardiluokan bisnestä.

Itse kun aloittelin 17-18 -vuotiaana treenaamisen en ensimmäisinä vuosina edes koskenut mihinkään lisäravinteisiin. Treenin jälkeen baanania ja juuri tuota rahkaa namaan ja kehitystä tuli ihan normaalisti. Myöhemmin toki olen alkanut käyttämään sitten mm "virallista" palautusjuomaa treenin jälkeen, mutta siitä huolimata en jaksa uskoa että sillä suurtakaa merkitystä on ollut kehityksessä. Edelleen salilla jossa itsekkin käyn on kymmeniä vähän vanhempia treenaajia jotka eivät käytä mitään lisäravinteita. Treenin jälkeen yleensä henkilöt syövät ihan normaalia ruokaa, kuten muutenkin pitkin päivää. Silti nämä samat henkilöt kehittyvät siinä missä muutkin tavalliset treenajat, pari näistä ottaa mm salipenkissä 200kg (tiedän koska itse olen ollut varmistajana). Näiltä kavereilta kun kyselee jotain vinkkiä glutamiinista tai kreatiinista niin vastaus yleensä tyyliä "mihin niitä tarvitsee....". Paha mennä väittämään mitää vastaan. Tuntuukin että lisäravinteiden suurimmat käyttäjäryhmät löytyvät nuorista aloittelijoista. Mitä pidemmälle treenivuosissa mennään niin sen vähemmäksi lisäravinteiden käyttäminen muodostuu. Toki poikkeuksiakin löytyy.

Tietenkin sitten kun aletaan hakemaan sitä aivan äärimmäistä tuloksien ja kehityksen maksimointia niin vain rahan puute on rajana kymmenien erilaisten tuotteiden käyttämiselle. Mutta tavalliselle pulliaiselle käytännössä merkityksetöntä panostamista. Suosittelen toki silti "virallisen" palkkarin käyttämistä koska tulee yleensä melko edulliseksi, ovat hyvän makuisia ja saadaa helposti kaikki tarvittavat ravinteet. En voi väittää että rahka+banaani olisi paremman makuista kuin joku maustettu hera :D

En tiedä näistä sun kovista treenaajista, mutta kyllä ainakin kaikki kehonrakentajat (varsinkin kilpailevat), käyttävät ihan kunnolla lisäravinteita jne.. Kyllä suuri osa ihan "kunnon" treenajista käytää lisäravinteita, ei vain tämä mainitsemasi ryhmä. En sitten tiedä kuinka sun salilla asiat menevät.

En osaa sanoa, kuinka paljon palkkari hyödyttää pitkällä ajanjaksolla, mutta se on halpa ja helpompi ratkaisu kuin tuo rahka jne.. mössö ja toimii varmasti paremmin.

Mistä sä tiedät mitä on "normaali kehittyminen". Mistä tiedät, ettei nämä sun salin jättiläiset olisi kehittyneet paremmin lisäravinteiden kanssa, tai sä itse?

Mutta kuten olen sanonut, kehittyä voi hyvinkin ilman mitään, mutta olen hieman erimieltä sun kanssa tosta, että treenivuosien lisääntyessä lisäravinteiden merkitys vähenee.. Omasta mielestäni juuri toisinpäin. Ihan aloittelijan ei tarvitse panostaa erityisemmin lisäravinteisiin, mutta jo enemmän kehittyneet treenajien (joilla treeni ja perusruokavalio kunnossa ja lihasta löytyy jo kiitettävästi) kannattaa imho panostaa, koska näiden merkitys lisääntyy (kun kehitys alkaa olla hieman hankalammin saavutettavissa).

Mutta syö ihmeessä ihan niinkuin haluat, mun mielipide tämä vain on :)

kaiveli82 sanoi:

Lisäravinteilla pystyy kyllä näppärästi välttämään ei-toivottujen ruoka-aineiden ylenmääräisen saannin, mutta ikävä kyllä myös kuitujen. Ainakin minun vyötäröni pysyy paremmin kuosissa, kun sille muistaa tarjota riittävissä määrin kiinteää tavaraa.

Tartsan sanoi:
Lisäravinteilla pystyy kyllä näppärästi välttämään ei-toivottujen ruoka-aineiden ylenmääräisen saannin, mutta ikävä kyllä myös kuitujen. Ainakin minun vyötäröni pysyy paremmin kuosissa, kun sille muistaa tarjota riittävissä määrin kiinteää tavaraa.

:offtopic:
kuidut voi ottaa lisäravinteista muistaakseni ja kyllä sitä voi normaalisafkaa nyt sen verran syödä (sellaista josta saa hyvin kuitua), että kuituja tulee riittävästi, jos se tuntuu ongelmana olevan ;-)

ZeiZei sanoi:
En tiedä näistä sun kovista treenaajista, mutta kyllä ainakin kaikki kehonrakentajat (varsinkin kilpailevat), käyttävät ihan kunnolla lisäravinteita jne..

Sen mitä itse olen jutellut ns vähän enemmän old-skool -kehonrakentajien ja voimanostajien kanssa ja kuullut heidän juttujaan muistakin niin massiivista lisäravinteiden käyttämistä ei juuri ole. Totta kai starat lehdissä kertoo kuinka he syövät jotain tietyn merkin tuoteteita joka aterialla, mutta totuus on toinen. Sehän on sponsorointia.

Kyllä suuri osa ihan "kunnon" treenajista käytää lisäravinteita, ei vain tämä mainitsemasi ryhmä. En sitten tiedä kuinka sun salilla asiat menevät.

No suurinosa teineistä siellä tiskillä norkoilee ja salinomistaja hykertelee. vanhemmat treenaajat menee tiskin ohi ja vaan moikkaa. Saunailloissa salinomistajaakin hymyilyttää nykyinen meno ;)

En osaa sanoa, kuinka paljon palkkari hyödyttää pitkällä ajanjaksolla, mutta se on halpa ja helpompi ratkaisu kuin tuo rahka jne.. mössö ja toimii varmasti paremmin.

Mä olen itse joskus hifistellyt vanhemmille treenaajille kuinka guru mä olen ravinnon suhteen ja vastakommentit ovat olleet yleensä että paljon mä otin penkistä ennen jonkun lisäravinteen käyttämistä ja paljon käytön jälkeen...No mä olen selittänyt että kyllähän se potkii ja tuntuu, mutta tosiasia on että käytännän hyöty varsin pientä. Oletko sä saanut ennen glutamiinin ottamista mukaan lisäravinteisiin penkistä 140kg ja käytön jälkeen 155kg? Mä en ainakaan...

Mistä sä tiedät mitä on "normaali kehittyminen". Mistä tiedät, ettei nämä sun salin jättiläiset olisi kehittyneet paremmin lisäravinteiden kanssa, tai sä itse?

No mun kehittyminen on ollut sitä tasoa että jo aika pian alettiin vihjaamaan aineiden käytöstä, painoa tuli ensimmäisinä vuosina kymmeniä kiloja lisää. Nämä "jättiläiset" taas ovat iältään 30-45, ja kyllähän niillä se paljon puhuttu "natumaksimi" on se mitä niillä tosiaan on lihaksia päällä.

mutta olen hieman erimieltä sun kanssa tosta, että treenivuosien lisääntyessä lisäravinteiden merkitys vähenee..

Ei merkitys vaan käyttäminen. Ja käyttäminen vähentyy kun huomataan ja tajutaan isommat kokonaisuudet ja niiden merkitykset. Ei sitä hifi-heraa tarvii tykittää aamusta iltaan, normaalillakin ravinnolla pärjää...Onhan tälläkin palstalla useita isoja ja hyvässä kunnossa olevia pidempään treenanneet kertoneet tyyliin että "lisäravinteiden käyttö rajoittuu 50 grammaan heraa treenin jälkeen" ;)

Sitten taas jonkun nuoremman sällin lisäravinneluettelo hipoo jo täydellisesti vähän kaikkea mitä markkinoilla vaan on...

En tästä kyllä enempää ala vääntämään, mutta mun käsitys kyllä on se että moni kolmekymppinen treenaaja kertoo eri mielipiteen lisäravinteiden hyödystä omakohtaisesti perustellen kuin alta parikymppiset vasta treenaamisen aloittaneet. Toisaalta onhan se ihan oikein että kun alkaa treenaamaan niin pitääkin olla innostusta hakea ja oppia ravinnosta lisäapua kehitykseen.Tuntuu vain että tässä tiedonhaussa on lisäravinnefirmoilla liian iso osa...

nojoo, en ala itsekkään vääntää asiasta enempää. Meillä näemmä mielipiteet eroavat vähän, eikä siinä mitään pahaa olekkaan :)

Ei mun tarttekkaan enää tähän trediin kirjotella kun BS1:n edellinen postaus sisälsi mun ajatukset ja mielipiteet tästä asiasta aikalailla täydellisesti :thumbs:

Itse en oikein usko mihinkään ihmelisäravinteisiin, enkä niitä käytäkään, mutta ihan perushera- ja maitoproteiinia kuluu päivittäin todella paljon normaalin ruoan ohessa. Tämä johtuu aivan käytännön syistä: ensinnäkin isoissa erissä ostettuna proteiinilisien käyttö tulee selvästi halvemmaksi kuin saman proteiinimäärän saanti "normaalista" ruoasta, toiseksi on paljon käytännöllisempää ottaa esim. kouluun mukaan pari valmiiksi sekoitettua proteiini/öljydrinkkiä ja vetäistä ne naamaan kuin kuljettaa mukana esimerkiksi kanaa ja riisiä rasiassa, etsiä niiden lämmittämiseksi mikroaaltouuni ja sitten haarukoida niitä naamaan seuraavat 15 minuuttia. Protskudrinkin juo 30 sekunnissa.

Lisäksi lisäravinteet ovat käytännössä melko korvaamaton apu suuren päivittäisen proteiinimäärän täyteen saamisessa.

Suosittelen multivitamiini+kivennäisvalmisteita

Kooman sanoi:
Eli kreatiini veti pakin aivan solmuun, tuntuu kun kiviä söisi. Siis aina kun kreaa otti. Toinen asia onkin vähäpätösempi. Naama ja kroppa tuntu olevan kun kukkapenkki, komeesti kukki ja aina punainen. Proteiini teki samat. Eli kroppa tunki kaiken ihon läpi finneinä. Enpä tiedä mitä tehdä. Toisaalta mitäpä sen väliä vaikka vähän teiniltä näyttäiskin...

Oiskohan ruoka-aine allergiat tai jokin suolistorasitustila ( josta allergiat monesti johtuu ) päällä ?

Aika monilla taitaa kuitenkin se itse treenaamisen/ruokavailoiden jatkuvien muuttumisten myötä kiihtyvä/sekoileva aineenvaihdunta pistävän saastat liikkeelle. Jos suolisto ei niitä sontia heivaa pihalle, niin elimistö käyttää monesti ihoa toisena kanavana ryönän poistamiseen.

Kreatiinia en ole koskaan syönyt, eli tuohon en kommentoi mitä se voi tehdä. Jätä se pois jos tuntuu olevan ongelma. Vedäppäs semmonen 3kk kuuri multivitamiinia+kivennäisaineita ( EI multitabsia vaan kunnon kamaa ), niin tuo finniongelma alkaa rauhoittumaan. Kokemusta on. Ja siitä on hyötyä treeniinkin.

''Proteiini teki samat.''

En usko että proteiinilla on mitään tekemistä sen kanssa, koska NORMAALI RUOKA sisältää proteiinia, en ole koskaan kuullut että kinkun ja juuston syönnistä tulee mitään oireita....

Naru85 sanoi:
''Proteiini teki samat.''

En usko että proteiinilla on mitään tekemistä sen kanssa, koska NORMAALI RUOKA sisältää proteiinia, en ole koskaan kuullut että kinkun ja juuston syönnistä tulee mitään oireita....

No itseasiassa proteiini heitti vatsan tiukalle, tuntui että suoli oli solmussa. Nyt oon koittanut toista merkkiä ja tällä hetkellä menee hyvin.
Oon tässä kuullut että on muitakin jotka valittavat proteiini-juomien heittävän vatsan tiukalle, se mistä se johtuu, en tiedä. Mutta harva meistä kuitenkaan tietää mikä toiselle sopii ja mikä ei. Ruoka kuitenkin painii ihan eri sarjassa proteiini-juomien kanssa, joten siihen on edes turha verrata!

Kooman sanoi:
Ruoka kuitenkin painii ihan eri sarjassa proteiini-juomien kanssa, joten siihen on edes turha verrata!

Mieti nyt vähän mitä sanot..... RUOKA = PROTEIINIA, se on vain eri muodossa...

Naru85 sanoi:

:confused:

:worship: Kiitos että jaat viisauttasi.

Kooman sanoi:
No itseasiassa proteiini heitti vatsan tiukalle, tuntui että suoli oli solmussa. Nyt oon koittanut toista merkkiä ja tällä hetkellä menee hyvin.

Oiskos mitään tekemistä eri proteiinijauhojen laktoosipitoisuudella? Ettei vain sattuisi sulla oleen maitovamma eli siis suomeksi laktoosi-intoleranssi.

Naru85 sanoi:
No kerroppas sitte mulle että jos mä otan proteiinia ja maltoa vaikka tollasen yht.500 kcal annoksen niin mullon nälkä jo tunnin päästä.
Mutta jos vetäsen kunnon liha-aterian ja perunoita ja leipää saman kalorimäärän niin nälkä onkin vasta parin-kolme tunnin kuluttua?
Sillon kaiketi ton logiikan mukaan riittää pekkä protskujauhe?
Saattaa riittää sit myös pelkkä malto!Erittäin kätevää. :anssi:

Suositut

Back
Ylös Bottom