Massa sarjat...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaunty
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs oisko hyvä jos massaa haluaa, ni tehdä sarjat nii että vaikka pistää penkissä painoksi 60kg ja tekee sillä 3x10

Itellä meni tolla 10,9,7 niin onko hyvä massan kasvatus sarja jos tekee silllee että teen 60kg:lla nii kauan kunnes menee 3x10 ja sit 2,5kg lisää rautaa jne?

Kun eikös 8-10 toistot kasvata massaaa parhaiten?

Tee vaan tuolla tavalla. Se toimii noin aluksi hyvin. Sitten kun menee 3x10 niin lisää painoa jne. Jossain vaiheessa voit vaihtaa 3x8 sarjoihin ja jossain vaiheessa vaikkapa 2x6. ;)

Juuh, tuli tota joskus tehtyä myös, oon nyt tehny 12,10,8,4,2 sarjoilla joku kk:n ajan ja on seki toiminu, mut aattelin vaa et ku massa silti enemmä hakusessa ni parempi siirtyä vaikka joka liikkeessä 3x tai 4x10?

Massan kannalta lienee ihan hyvä vetää vaikka se 3x10 niin, että jokainen sarja menee loppuun asti ja seuraavassa on otettava painoa pois. Kannattaa vaihdella sarjapituuksia ja muistaa, että tyylejä on monia.

Ite oon ainaki 4 ja 2 sarjas käyttäny tos vanhas nii et jos ei jaksa vikaa toisoa ni kaveri auttaa vähä sormilla nostaa tankoa, toimisko sama 3x10? et sama paino määrä ja kaveri auttaa loput toistot vähä jos ei ite jaksa.

Sukulaku sanoi:
Massan kannalta lienee ihan hyvä vetää vaikka se 3x10 niin, että jokainen sarja menee loppuun asti ja seuraavassa on otettava painoa pois. Kannattaa vaihdella sarjapituuksia ja muistaa, että tyylejä on monia.

Samaa mieltä. Ja kun ekalla sarjalla menee painolla x se 10 toistoa, niin lisää seuraavalla kerralla siihen ekaan sarjaan 2,5 kg ja sama systeemi jälkimmäisiin sarjoihin. Voi muuten mennä tuskasen pitkäänkin että saa tietyllä painolla 3x10 ja väkisinkin jää ekat sarjat vajaiksi. Ja jos haluaa tehdä samalla painolla kaikki sarjat, niin tavoittelee vaikka ekassa 12 toistoa ja kun se menee niin painoa lisää, muiden sarjojen toistomäärä on sitten luonnollisesti pienempi (esim. 10,8).

tuo 3x10 on ihan perussarja jos hakee massaa. itse tein sillä aika pitkään ja johonkin asti sillä sai hyvää tulosta.Ja jos haet massaa eikä muuta tarkoitusta ole esim.penkkitulos yms.niin sen penkin tekemisen voi unohtaa se vaan on aika huono liike massan saannin kannalta.penkki käsipainolla on taas ihan toista maata ja vipunostot kunniaan.. ja ne itsellä toimineet sarjat on 12,10,8,12 tehtynä niin että viimeisen toiston auttaa kaveri loppuun ja toinen todella hyvä on 10,8,6,12 ja sama periaate että viimeisen tai 2 viimeistä auttaa kaveri..
kokkeileppa

hieman :offtopic: mutta onko sillä suurtakin merkitystä massan kasvun kannalta tekeekö sarjat painoa lisäten? Kun itse olen nyt vuoden käynyt salilla ja aina tarpeen mukaan vähentänyt painoa. Vai onko tämä turhaa hifistelyä? Kokemuksia? :)

Aattelin ny vaihteeks ainaki muutaman viikon vääntää 3-4x10 sarjat/liike ja sitte palata takas 12,10,8,4,2 taas, että saa nyt hermosto vähä palautua.

Ja ite ainakin sain 4 ja 2:n sarjoissa paljon paremman tuntuman vielä niissä toistoissa missä kaveri jeesas vähän.

Nytten kun tein ainaki ranskalaista punnerrusta (kulmatangolla) kaikki 4 sarjaa samalla painolla 10,10,9,7

Niin pakko sanoa että en oo ikin saanu ojentajiin niin hyvää pumppia mitä nyt. :hyper: Ranskalaista kun en ollu noil sarjoilla ennnen testannu.

Jaunty sanoi:
Nytten kun tein ainaki ranskalaista punnerrusta (kulmatangolla) kaikki 4 sarjaa samalla painolla 10,10,9,7

Niin pakko sanoa että en oo ikin saanu ojentajiin niin hyvää pumppia mitä nyt. :hyper: Ranskalaista kun en ollu noil sarjoilla ennnen testannu.

Ja kun olet muutaman vuoden reenaillut, ei tämä toimikkaan ihan näin. Eli sitä oppii ottamaan lihaksistaan enemmän irti ja jos painolla x menee ekalla sarjakka 10 toistoa, todennäköisesti seuraavalla saa korkeintaan kasin. Olettaen että palautukset on alle 2 minuuttia. Itellä oli ainakin näin. Alkuaikoina toi toimi, mutta myöhemmin ei enää. Mutta tee ihmeessä niin kauan näin kun vaan tulosta tulee.

Miten jos vaikka kun menee salille ni ekana tekee hauikset tyyliin 3x8 niin että käsissä tuntuu siten ettei normaalipalautumis ajalla enää jaksaisi oikeen mitään enää hauiksilla tehdä (norm palautumisaika mulla 1-2min). Mutta sitten treenin lopussa tuntuu että vois taas mennä sarja tai pari jonkun näkösillä painoilla niin kannattaako ne tehdä vai jättää tekemättä?

Ei varmaan hirveen suurta merkitystä. Mutta ite mielummin jättäsin ens kertaan ne himottavat sarjat vaikka.

Ens kerral vois kyl koittaa tota ranskalaista niinki et laittas 2,5kg lisää rautaa ekan 10 jälkee, tiukkoja noi sarjat oli tänäänki kyllä, tai sitte ens kerraks vaa 2,5kg enemmä rautaa heti ja sillä nii kaua vaa et menee 3-4x 10

Timba79 sanoi:
Samaa mieltä. Ja kun ekalla sarjalla menee painolla x se 10 toistoa, niin lisää seuraavalla kerralla siihen ekaan sarjaan 2,5 kg ja sama systeemi jälkimmäisiin sarjoihin. Voi muuten mennä tuskasen pitkäänkin että saa tietyllä painolla 3x10 ja väkisinkin jää ekat sarjat vajaiksi. Ja jos haluaa tehdä samalla painolla kaikki sarjat, niin tavoittelee vaikka ekassa 12 toistoa ja kun se menee niin painoa lisää, muiden sarjojen toistomäärä on sitten luonnollisesti pienempi (esim. 10,8).

Ite oon taas sitä mieltä, että varsinkin tuossa vaiheessa kannattaisi tehdä vakiopainolla ja yrittää saada se 3x10. Sitten kun menee niin 2,5kg lisää painoa. Sama systeemi kuin "Miken 2x6", mutta 3x10 sarjat.

Force sanoi:
Ite oon taas sitä mieltä, että varsinkin tuossa vaiheessa kannattaisi tehdä vakiopainolla ja yrittää saada se 3x10. Sitten kun menee niin 2,5kg lisää painoa. Sama systeemi kuin "Miken 2x6", mutta 3x10 sarjat.

No sittenhän ne ekat sarjat jää väkisinkin vajaaksi. No jos tekee taas vähän enemmän sarjoja niin tämäkään tuskin haittaa. Itse vaan tykkään tehdä kaikki sarjat kovaa. Ja onhan toi vähän kuitenkin erijuttu tehdä 2x6 kun 3x10. Tossa 2x6 systeemissä se eka sarja on jo suht kova ja yleensä palautuskin ehkä hieman pidempi. Voimaahan sillä haetaan vähän enemmän kuin massaa. Kun taas toi 3x10 on jo massatreeniä ja mulla ainakin pitäs eka sarja olla aika kevyt jos meinais kolmannella edes haaveilla saavansa sen 3x10. En tiiä saiko taas mitään selvää tästä... :nolo:

Timba79 sanoi:
Kun taas toi 3x10 on jo massatreeniä ja mulla ainakin pitäs eka sarja olla aika kevyt jos meinais kolmannella edes haaveilla saavansa sen 3x10. En tiiä saiko taas mitään selvää tästä... :nolo:

Eka sarja pitää olla tosiaan helppo jos aikoo saada vielä 2x10 sen jälkeen. Ei se mitään, aloittelijan ei tarvitse eikä kannata vetää joka sarjaa loppuun. Ite joskus "uran" alussa tein sillä tavalla, että ekaan sarjaan kaikki ja sitten painoa pois. Toimi vähän aikaa mutta sitten ei mihinkään pitkään aikaan, kun vedettiin kaikki sarjat loppuun ja tukossa oltiin. Voi olla massatreeniin hyvä tapa, mutta aloittelijalle on mielestäni parempi tuo vakiopainosysteemi. Kannattaa varmaan kokeilla molempia tapoja.

Force sanoi:
Eka sarja pitää olla tosiaan helppo jos aikoo saada vielä 2x10 sen jälkeen. Ei se mitään, aloittelijan ei tarvitse eikä kannata vetää joka sarjaa loppuun. Ite joskus "uran" alussa tein sillä tavalla, että ekaan sarjaan kaikki ja sitten painoa pois. Toimi vähän aikaa mutta sitten ei mihinkään pitkään aikaan, kun vedettiin kaikki sarjat loppuun ja tukossa oltiin. Voi olla massatreeniin hyvä tapa, mutta aloittelijalle on mielestäni parempi tuo vakiopainosysteemi. Kannattaa varmaan kokeilla molempia tapoja.

Oikeassa olet aloittelijan suhteen. Ja varmasti aloitellassa tulee tolla vakiopainosyteemillä kehitystä ihan mukavasti ja pystyy välttämään tota tukkoon menemistä. Mutta myöhemmässä vaiheessa rupeaa todennäköisesti tuo systeemi tökkimään. Aloittelijalla melkein suosittelisin minäkin 3x10 vakiopainoilla kun vähän enemmän asiaa ajattelee. :thumbs:

Back
Ylös Bottom