Massa/dieetti soutaminen/huopaaminen

Ikä
45
Timba79 sanoi:
Laitetaanpa seuraavaa tavoitetta. Nyt kun toi 90 kiloa on mennyt rikki (painossa siis), niin alkuvuodesta alkaa dietti ja rasvat tarkotus tiputella 10% paikkeille, eli siinä tavoitetta ihan riittävästi. Ja tämä ensi kesään mennessä.

Nappasin tuosta tavoitteita kehiin threadista...

Miten te yleensä jaksotatte tuota eestaashilaamista..
Siis meneekö paino tyylii 80-90-83-93-85-95...?
Tai kuin pitkiä aikoja, olen itse ajatellut että noin puolivuotta massaa, ja sitten 1kk dieetti ym... Siinä ajassa kuitenkin saa sen 2-3kg rasvaa pois ja pöhötyksen alas.. Lähinnä mietin että jos vaikka 5kk aikana turpoaa 10 kiloa, niin jääkö siinä ajassa dieetin jälkeen kiloa enempää lihaa?

Itellä oli 4vk sitten ilman nesteitä paino 89.6. Ihan parissa päivässä nesteitä tuli noin pari kiloa, mutta nyt paino on jo 94. Eli jos 2.5-3kg on tullut jo tavaraa niin liian paljon on tullut syötyä, ja kun tuntuu että se on vielä tullut vain vyötärölle, tiedä sitten johtuuko se vain omasta "läskimaha-pakkomielteestä"...
Olen kuitenkin pyrkinyt syömään kohtuufiksusti ja prodea tulee kyllä. Vähän pelottaa että nostinko liian nopeasti kalorit ylös, kun dieetin jälkeen aloin heti vetään 3000kcal -> 4500kcal...

Ajattelin nyt kuitenkin jatkaa massaamista, vähennän kaloreita johonkin 4000kcal tuntumaan, ja koitan johonkin vappuun ottaa max 6 kiloa enää. Jos max 1.5kg kuukaudessa tulisi, sadan yli ei pää anna painon mennä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on ollut käytössä pitkät jaksot, tyyliin 8 kk bulkkia ja 4 kk diettiä. Tuo on ehkä jo vähän turhan pitkä jakso, eli sitä läskiä ehtii kertymään jo vähän turhankin paljon. Kokeilet hetken tota 2 vk pulussaa ja viikko miinusta, mutta en saanut itseäni motivoitua tohon viikon dietille.

Olen itsekin miettinyt, että jos tämän pidemmän dietin jälkeen tekisi vaikka 2 kk plussaa ja 1 kk miinusta jaksotuksilla. Tossa ei sitä läskiäkään kovasti ehdin kertymään ja kuukaudessa jo varmaankin ne polttaa mitä tuossa hankkii.

Kiinnostaa kyllä kuulla muidenkin mielipiteitä ja kokemuksia asiasta.

Timba79 sanoi:
Nyt on ollut käytössä pitkät jaksot, tyyliin 8 kk bulkkia ja 4 kk diettiä. Tuo on ehkä jo vähän turhan pitkä jakso, eli sitä läskiä ehtii kertymään jo vähän turhankin paljon. Kokeilet hetken tota 2 vk pulussaa ja viikko miinusta, mutta en saanut itseäni motivoitua tohon viikon dietille.

Olen itsekin miettinyt, että jos tämän pidemmän dietin jälkeen tekisi vaikka 2 kk plussaa ja 1 kk miinusta jaksotuksilla. Tossa ei sitä läskiäkään kovasti ehdin kertymään ja kuukaudessa jo varmaankin ne polttaa mitä tuossa hankkii.

Kiinnostaa kyllä kuulla muidenkin mielipiteitä ja kokemuksia asiasta.

Joo, tapoja on varmaan monta..
Peilin mukaan varmaan paras mennä, itse ajattelin ensin tuota 5kk, 1-2kk dieetti, mutta mielessä kävi kans ottaa jo helmikuun puolella pieni kiristelyjakso, ja sitten taas...

Toisaalta, teoriassa samaan pitäs päästä 3vk massaamalla ja 1vk diettaamalla, mutta jotenkin tuntuu että tuo ei tulisi toimimaan, että olisi liikaa sahaamista.

Voisikohan olla mahdollista treenata kireänä (en tarkoita kisakireyttä) läpi vuoden? Alkaa masentamaan kun ajatteleekin, että tämän hetkisen dieetin tulokset saa tuhottua nopeastikkin... ja taas aloittaa tää :curs: dieettaaminen :itku:

Itse ainakin ajattelin kokeilla dieetin jälkeen josko mulle sopisi se hiilihydraattien jaksottaminen, niin pääsisi eroon tästä prkl... dieettaamisesta!

Pommi sanoi:
Voisikohan olla mahdollista treenata kireänä (en tarkoita kisakireyttä) läpi vuoden? Alkaa masentamaan kun ajatteleekin, että tämän hetkisen dieetin tulokset saa tuhottua nopeastikkin... ja taas aloittaa tää :curs: dieettaaminen :itku:

Itse ainakin ajattelin kokeilla dieetin jälkeen josko mulle sopisi se hiilihydraattien jaksottaminen, niin pääsisi eroon tästä prkl... dieettaamisesta!

Ilman muuta pystyy jumppaamaan ilman sikabulkkia. Katsele vaikka Tom of Pakkista. Varsinkin, jos on taipumusta paisua helposti, niin on parempi yrittää pitää homma hallussa kuin veivaa edestakas.....

Wintikka sanoi:
Ilman muuta pystyy jumppaamaan ilman sikabulkkia. Katsele vaikka Tom of Pakkista. Varsinkin, jos on taipumusta paisua helposti, niin on parempi yrittää pitää homma hallussa kuin veivaa edestakas.....

Jepjep, olen varsin tietoinen ettei tarvitse mitään sikabulkkia vetää kehittyäkseen. Mutta koskapa miinuskaloreilla ei kehity, niin pitää mennä plussalla, josta taas seuraa väistämätön läskin kertyminen pitemmällä aikavälillä. Eli jonkinmoinen syklitys pitäs eittämättä saaha aikaan, jotta estyisi tuo rasvan kertyminen.

Kusisin minä hunajaa ja keskittyisin vapaa-aikanani kehittämään maailman rauhaa, kun saisi kahden päivän sapuskat (joita vaihtelisi vuoropäivin), joilla saisi lisää lihasmassaa ilman rasvan tuloa! Taitaa vaan olla mahdoton tehtävä :itku:

ps. joulupukilta on toivottu digivaakaa, jotta olisi helpompaa sitten pitää rasvat poissa ;)

Pommi sanoi:

Sama propleema, kun on 18kk ollut kuurilla ja repinyt 30kg pois, on tuskaa tietoisesti "lihottaa" itseään... Tosin alun olen tainnut tehdä päin seiniä.
Kyllä sitä vähän hahmottaa että hartioihin on jo tullut kans näköä, mutta kyllä enemmän vyötärö on paisunut... nyt tullut 3cm jo takas, 98cm.. :itku:

Timba79 sanoi:
Kokeilet hetken tota 2 vk pulussaa ja viikko miinusta, mutta en saanut itseäni motivoitua tohon viikon dietille.
Mä olen syklittänyt tuolla lailla koko syksyn. Toi tuntuu olevan mulle henkisesti helpompaa kuin 8kk:n bulkki, tosin mulle syöminen on ollut aina se vaikein homma. Kahden viikon syömisen jälkeen on helpotus vähentää syömisiä, mutta viikon dieetin jälkeen maistuu taas ruoka kivasti.

Nyt paino tuntuu nouseva syöntijaksolla pari kiloa ja tulevan dieettiviikolla hiukan alle 2 kg alaspäin. Eli joka bulkkijakson jälkeen on paino hiukan aikaisempaa ylempänä.

Juoppo sanoi:
Mä olen syklittänyt tuolla lailla koko syksyn. Toi tuntuu olevan mulle henkisesti helpompaa kuin 8kk:n bulkki, tosin mulle syöminen on ollut aina se vaikein homma. Kahden viikon syömisen jälkeen on helpotus vähentää syömisiä, mutta viikon dieetin jälkeen maistuu taas ruoka kivasti.

Minkä verran oot ollut plussalla ja minkä verran miinuksella? Oletko hidastanut hiilareita miinusviikolla vai syönyt vain vähemmän hiilareita? Osaatko sanoa miten olet kehittynyt verrattuna 8 kk bulkki jaksoihin?

Pommi sanoi:
Minkä verran oot ollut plussalla ja minkä verran miinuksella? Oletko hidastanut hiilareita miinusviikolla vai syönyt vain vähemmän hiilareita? Osaatko sanoa miten olet kehittynyt verrattuna 8 kk bulkki jaksoihin?

Hmm, noilla paino heitoilla veikkaisin noin +1000kcal.. Onko tuo 2/1 suhde joku hyväksi todettu juttu, vain sattuuko teillä vaan oleen dieetti puolet massakauden pituudesta?

Hmm, itsekin kyllä kiinnostuin. En ole siis ehtinyt tuollailla edes kokeileen, mutta jotenkin se takaraivossa epäilyttää. Kun ei haluaisi myöskään että jengi kattoo "no aika nopeesti se liho takasin kun ensin laihdutti"...
Hmm, pitäsköhän tuossa lomanjälkeinen viikko pitää natsikuuri rasvoille, ja aloittaa koko homma ihan eri tavalla tammikuusta... :whip:

Juoppo sanoi:

Nyt paino tuntuu nouseva syöntijaksolla pari kiloa ja tulevan dieettiviikolla hiukan alle 2 kg alaspäin. Eli joka bulkkijakson jälkeen on paino hiukan aikaisempaa ylempänä.

Jotenkin en vaan saanut motivaatiota noille lyhkäsille dieteille. Mutta hiton järkevältä toi kuulosti silloin ja kuulostaa edelleen. Ehkä mä kokeilen tota vielä, tai sitten sitä 2kk/1kk jaottelua.

Wondadog sanoi:
Itellä oli 4vk sitten ilman nesteitä paino 89.6. Ihan parissa päivässä nesteitä tuli noin pari kiloa, mutta nyt paino on jo 94. Eli jos 2.5-3kg on tullut jo tavaraa niin liian paljon on tullut syötyä...

Ajattelin nyt kuitenkin jatkaa massaamista, vähennän kaloreita johonkin 4000kcal tuntumaan, ja koitan johonkin vappuun ottaa max 6 kiloa enää. Jos max 1.5kg kuukaudessa tulisi, sadan yli ei pää anna painon mennä...

Justniin, antakaa olla. Yleisen puolen V******taa niin ankarasti-threadissa isompi avautuminen, mutta laskin virheellisesti kulutukseni noin 300kcal suuremmaksi kuin mitä se oli. Jätin aiemmat laskelmat huomiotta ja menin tuon mukaan niin ei ole mikään yllätys tuo painonnousu kun melkein tonnia on plussaa vedetty kuukausi :david:

Noh, alkuperäiseen vielä liittyen, miten olette noilla lyhyillä jaksoilla säädelleet kaloreita. Lähinnä mietin että jos on 2vk n +300kcal plussalla, ja sitten yhden viikon noin 500-600kcal miinuksilla, tuhoaako siinä kaiken 2 vk hyödyn? Tai vaikka jakso olisi 2kk/1kk?
Toki kokeilemalla se selviää, mutta jos jollakulla olisi kokemuksen oloista tietoa tuosta rasvan/lihasten palamisen/kehittymisen suhteesta, niin saisi vähän osviittaa lähteä tekeen oikein.

Kerran jo aloittanut päin seiniä niin ei viittis uudestaan tehdä. Syy toki on peilissä, ei sen enempää sympatianhakuja...

Pommi sanoi:
Yritän pitää n +500 / -500 kcal, mutta en laske kaloreita kuin aivan satunnaisesti tarkistusmielessä. Kaloreiden vähentämisen yritän tehdä mahdollisimman suurelta osin hiilareita vähentämällä: leipä kokonaan pois, riisin/pastan/perunan annoskoko kolmannekseen, kaikki sokeri ja herkut pois, myslit vähemmälle tms.

Painoa on nyt pari kiloa vähemmän kuin alkukeväästä 8kk bulkin jäljiltä, mutta rasvaa ei ole niin paljoa. Eli vuosisykliä ajatellen vielä n 4 kk on aikaa päästä samaaan kilomäärään mutta pienemmillä rasvoilla. Koen saaneeni lisää pihviä etenkin yläkroppaan, mutta mittanauhalla en ole tilannetta tarkastellut. Ehdottomasti suurin hyöty mulle on syömismotivaation pysyminen, romahduspäiviä (eli mun tapauksessa aivan liian vähän kaloreita) tulee suhteellisen vähän. Pitkillä bulkeilla taas hyydyn välillä pidemmäksikin aikaa.

Juoppo, kerroppas vielä miten sun treenit ja aerobiset menee näiden syklien mukana. Treeni varmaan kannattaa pitää suht samana, tai kiertää ns. omaa rataansa, mutta noita aerobisia kannattaa varmaan enemmän laittaa siihen miinusviikolle?

Edit:

Sori Wondadog, vähän :offtopic: , mutta aiheeseen kuitenkin liittyy. ;) Poistetaan jos alkaa menee liikaa sivuraiteille.

Timba79 sanoi:
Juoppo, kerroppas vielä miten sun treenit ja aerobiset menee näiden syklien mukana. Treeni varmaan kannattaa pitää suht samana, tai kiertää ns. omaa rataansa, mutta noita aerobisia kannattaa varmaan enemmän laittaa siihen miinusviikolle?

Edit:

Sori Wondadog, vähän :offtopic: , mutta aiheeseen kuitenkin liittyy. ;) Poistetaan jos alkaa menee liikaa sivuraiteille.

Ääh, heivaa meneen vaan, ja tämä kans. Tuli ärsytyksen jälkihöyryissä tännekin rustattua, vaikka se on jo tuolla v*****aa threadissa, sorry.

Wondadog sanoi:
Ääh, heivaa meneen vaan, ja tämä kans. Tuli ärsytyksen jälkihöyryissä tännekin rustattua, vaikka se on jo tuolla v*****aa threadissa, sorry.

Siis en tarkottanut sitä todellakaan, vaan tota omaa kysymystäni koskien tota aerobista treeniä.

Timba79 sanoi:
Punttireeniin en anna kalorisyklityksen vaikuttaa. Aivan liian vähäisten aerobisten tarkoituksena on ollut kunnon kohottaminen, joten nekään eivät ole seuranneet kaloreita.

Kyllä tuolla miinusviikolla pitäisi hypätä vaikkapa fillarin selkään, mutta... :nolo:

Timba79 sanoi:
Siis en tarkottanut sitä todellakaan, vaan tota omaa kysymystäni koskien tota aerobista treeniä.

Öhh :) Tuo ei kyllä ehtinytkään mieleeni :)
Eikä se :offtopic: mene, tuohan käsittelee Juopon lyhyttä sykliä..
Jotenkin vaan heti tuli takaraivoon :nolo: reaktio kun mode sanoo että "sori, menee vähän ohi aiheen, poistellaan jos tarvii" :D

Kyllä noista kokemuksista rohkaistuin kokeileen tuota 2vk/1vk sykliä, mietin vain enää että onko dieettiviikolla samoilla 500 miinuksilla, vai olisiko siinä -1000kcal parempi. Toi tosin voi olla jo liikaa...

Minkä takia sykli on 2 viikkoa plussalla ja 1 viikko miinuksella?Miksi ei 2vko/2vko sykliä, eli ollaan myös miinuksella 2 viikkoa.Näin ainakin on tässä massaa ja voimaa kirjassa.

"Pudottaessa energiansaantia alle kulutuksen on menetetty paino rajussakin pudotuksessa ensimmäisten viikkojen aikana enimmäkseen rasvaa ja nestettä.
Näin pystytään syömällä mahdollisesti kertynyt vähäinen rasvamäärä poistamaan ajoissa menettämättä kuitenkaan hankittua lihasmassaa.Lopputuloksena tällaisesta muutaman viikon energiansaannin vaihtelusta treenaamattomilla yksilöillä onkin tutkimusten mukaan lisääntynyt lihasmassa ja vähentynyt rasvakudos!"

Ja perustellaan, että elimistö reagoi enenkaikkea muutokseen.Muutoksen aikana elimistö reagoi aluksi nopeasti ja tehokkaasti, esim.kun lisää energian saantia tuntuvasti yli normaalin kulutuksen, niin veressä nousee testosteroni-, ja insuliinitasot paljon, insuliinitasot jopa kaksinkertaisiksi.Ja tämä luo paremmat edellytykset lihaskasvulle.
Ja taas kun kalorimäärää pudotetaan reilusti alle kulutuksen, niin rasvanpalamista edistävien hormonien tasot verenkierrossa nousee, eli jos edellisessä vaiheessa on kenties kertynyt rasvaa jonkun verran, niin se saadaan pois helposti, ilman merkittäviä lihastappioita.

"Tutkimusten mukaan syömällä aikaansaatu hormonitasojen nousu pysähtyy kahdessa viikossa, minkä jälkeen tasot alkavat laskea.Sopeutuminen tapahtuu siis niin nopeasti, että jo muutaman viikon sisällä muutoksen vaikutus menetää parhaan teränsä."

"Kun kaloritasapainoa muutetaan vajauksen ja ylimäärän välillä, saadaan tästä vuorottelusta aivan erityinen fysiologinen hyöty.Edellinen vaihe itseasisassa tehostaa aina seuraavan vaiheen vaikustusta.
Kun harjoittelija lisää tai vähentää energiansaantiaan, tapahtuu elimistössä joukko muutoksia, jotka liittyvät hormonitasoihin, entsyymiaktiivisuuteen ja reseptorien herkkyyteen.Muutamassa viikossa on koko elimistö viritetty ja tilanne pedattu etukäteen niin, että reaktio suoraavaan muutoseen on jälleen välitön ja voimakas."

"Jos harjoittelija on erityisen alipainoinen eikä paino nouse helposti, syödään tyhjennysvaiheessa normaalisti.Jos liian nopea painonnousu ja rasvan kertyminen on ongelma, syödään tankkausvaiheessa "normaalisti"."

"Mikäli halutaan laskea kaloreita, hyvä nytkkisääntö on syödä parin viikon jaksoissa vuorotellen 1000 kaloria yli kulutuksen ja 500 kaloria alle kulutuksen.Tarvittava yksilöllinen hienosäätö on helppo tehdä tulosten näkyessä."

"Kun energia sykliä pyöritetään oikein, ei rasvan osuus kehonpainosta lisäänny pitkällä tähtäyksellä painon noustessa.Kun paino nousee kilon tai parin kuukausivauhtia, on vuosivauhti ilman ylimääräisiä aineita "mahdottomana" pidetty 10-20 kiloa lihasmassaa!"

Siinä lainasin joitain pätkiä huvikseen, vaikka tosin monilla on tämä kirja, että voi itsekkin katsella.

hernekeppi sanoi:
"Mikäli halutaan laskea kaloreita, hyvä nytkkisääntö on syödä parin viikon jaksoissa vuorotellen 1000 kaloria yli kulutuksen ja 500 kaloria alle kulutuksen.Tarvittava yksilöllinen hienosäätö on helppo tehdä tulosten näkyessä."

"Kun energia sykliä pyöritetään oikein, ei rasvan osuus kehonpainosta lisäänny pitkällä tähtäyksellä painon noustessa.Kun paino nousee kilon tai parin kuukausivauhtia, on vuosivauhti ilman ylimääräisiä aineita "mahdottomana" pidetty 10-20 kiloa lihasmassaa!"

Siinä lainasin joitain pätkiä huvikseen, vaikka tosin monilla on tämä kirja, että voi itsekkin katsella.

Teoria kyllä kuulostaa järkevältä. ja jos syö kaksi viikkoa plussalla treenaten, tulee vähän enemmän lihasta ja vähän rasvaa, sitten 2 vk miinuksilla, polttaa rasvaa ja vähän lihasta. Lopputulos pitäisi olla kutakuinkin sama paino, mutta pienemmällä rasvaprosentilla. Taas jos haluaa lisätä massaa, niin ohjeen mukaan enemmän plussalla, kuin miinuksilla.

Kiitos quotesta, kokeilen tuota heti kun tämä.
Tarvii vain kompesoida tämä alun pitempi "bulkki", otetaan 2 vk miinuksilla, ja kokeilen sitten tuota. Tarvii kaivaa tämä sitten helmi-maaliskuulla ylös ja laittaa kokemuksia. (winkwink, näitä kaipaisi jo nyt silti muiltakin kuin Juopolta ja Timbalta)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom