Malto vs. dextroosi

Voisikohan joku ystävällinen henkilö vähän valistaa minua? Olen nimittäin hiukan ymmälläni malton ja dextroosin eroista. Itse käytän maltoa aina ennen ja jälkeen treenien mutta olen huomannut että monet pakkotoistolaiset käyttävät molempia palautusjuomassa. Miksi?
Monet tuntuvat myöskin käyttävän nimenomaan Dextroosia krean kanssa.
Eli kertokaapa nyt että pitäisikö minunkin hankkia dextroosia vai onko malto parempaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
malto palautusdrinksuun ja dextroosi kreatiinin kans et imeytyy paremmin, jos oikee haluaa räpläillä ni dextroosia voi hiuka palautusjuomaan laittaa. erot= malto imeytyy tasaisen hitaasti, dex nopeasti.

Itse laitan molempia saman verran palautusjuomaan.

Dextroosi, glukoosi on simple "lyhyt" hiilari ja Maltodextrin on complex "pidempi". Kummastakin saa kovin insuliinipiikin, koska GI arvot ovat kummassakin korkeat. Tuskin kannattaa murehtia kumpaa käyttää. Itse olen käyttänyt maltodextriiniä, koska dextroosi on mielestäni imelän makeaa palautusjuomassa verrattuna maltoon.

Kreatiinin kanssa käyttämisestäkin voi olla useampaa mieltä, tässä ohessa mielenkiintoinen tutkimus, josta päätellen ei varmaan ole sillä malto vs dextroosi lusikallisella mitään virkaa, tilastollisesti alta 50g dextroosia ei ollut juuri merkitystä:

J Appl Physiol 2000 Sep;89(3):1165-71 Related Articles, Links

Protein- and carbohydrate-induced augmentation of whole body creatine retention in humans.
Steenge GR, Simpson EJ, Greenhaff PL.

School of Biomedical Sciences, University Medical School, Queen's Medical Centre, Nottingham NG7 2UH, United Kingdom.
This study investigated the effect of creatine supplementation in conjunction with protein and/or carbohydrate (CHO) ingestion on plasma creatine and serum insulin concentrations and whole body creatine retention. Twelve men consumed 4 x 5 g of creatine on four occasions in combination with 1) 5 g of CHO, 2) 50 g of protein and 47 g of CHO, 3) 96 g of CHO, or 4) 50 g of CHO. The increase in serum insulin was no different when the protein-CHO and high-CHO treatments were compared, but both were greater than the response recorded for the low-CHO treatment (both P < 0.05). As a consequence, body creatine retention was augmented by approximately 25% for protein-CHO and high-CHO treatments compared with placebo treatment. The areas under creatine- and insulin-time curves were related during the first oral challenge (r = -0.920, P < 0.05) but not after the fourth (r = -0.342). It is concluded, first, that the ingestion of creatine in conjunction with approximately 50 g of protein and CHO is as effective at potentiating insulin release and creatine retention as ingesting creatine in combination with almost 100 g of CHO. Second, the stimulatory effect of insulin on creatine disposal was diminished within the initial 24 h of supplementation.

Koko tutkimus:
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/89/3/1165

ihan sama mitä vetää noista insuliini nousee nopeesti kaikissa..........kattele uusia tutkimiúksia.....paree ehkä kaura hiutaleet/leseet..........
temppistä:kippis1:

Mitenkäs muuten on kun väitetään että dextroosi auttaa myös proteiinin imeytymistä. Totta vai tarua? Mihin perustuu?

Mielestäni mäkin luin jostain tosta...:confused:

Originally posted by pori1980
erot= malto imeytyy tasaisen hitaasti, dex nopeasti.

Tämä vanha uskomus siitä että malto olisi hitaasti imeytyvä hiilihydraatti istuu ihmeellisen tiukassa. Asiaa ei varmaan auta sitä 'puoltavat' mainostekstit. Rypälesokeri ja maltodekstriini ovat molemmat nopeita hiilareita. Dekstroosi on ihan liian makeaa pelkästään käytettäväksi palautusjuomassa (jos ei sitten ole herkkuperse). Itse laitan suurimman osan maltoa ja makeutukseksi vähän dekstroosia. Kreatiini kannattaa joko syödä ihan pelkästään tai laittaa palautumisjuoman sekaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom