malto/sokeri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tää on varmasti tyhmä juttu, mutta mulle ei se ole vielä selvinny.
Miksi ei sokeria käytetä hiilarina esim. palautus juomissa?
sokerin kilo hinta on huomattavasti pienempi ja säkkien kyljissä olevan ravinto sisällön mukaan kummassakin on samat määrät energiaa ja hiilaria.

Tavallisessa sokerissa on 50% fruktoosia, mitä ei ole hyvä nauttia kovin suuria määriä, se imeytyy hitaampaa eikä aiheuta yhtä suurta insuliininnousua.

Jos vähähiilariset palautusjuomat kiinnostaa, niin malton kyllä voi unohtaa pois ja hakea marketista 5kg säkin panimosokeria n. 8 eurolla. Se on siis samaa ainetta, kuin dextroosi (=glukoosi =rypälesokeri).

Sokeri on sakkaroosia josta puolet on glukoosia ja puolet fruktoosia. Fruktoosi ei aiheuta haluttua insuliinipiikkiä, joten sokeria pitäisi laittaa tuplamäärä, ja niin iso fruktoosimäärä taitaa jotenkin haitata palautusjuoman imeytymistä. Myöskin maku olisi tuolla sokerimäärällä vähän turhan imelä, ja lisäksi hiilihydraatteja ylipäätään tulisi sen takia liikaa.

plaa olin hidas

gasvi sanoi:
Mistä muuten tota panimosokeria löytyy? Marketista ihan vai? Panimosokeri nimellä?

Isoista marketeista ainakin. Sieltä missä on niitä viininvalmistukseen käytettäviä systeemejä.

Panimosokeria ostin itse Hong Kong tavaratalosta ja halpaa oli noihin "alan tuotteisiin" verrattuna. Alle kympin makso 4,5 Kg pitäis riittää. Tosin ekalla kerralla sattui pieni annostelu virhe...ainakin se maistui siltä koska laitoin 1 Dl sitä palkkariin protskun ja krean kaveriks niin maistui tosi makealta :hyper: ...liian etten sanoisi. Mutta oppia ikä kaikki. :david:

Fruktoosista puheen ollen, siitä saa aika mielettömät vatsanväänteet suht tyhjään mahaan otettuna. En suosittelis siis tavallista sokeria palkkariin ihan jo sen poltteen takia.

tyhmä kysymys...kai???

..mutta kun energia sisältöä katsoo kaikista kaupan tuotteissa. Se hiilihydraatti määrä ilmoitetaan 100g:ssa esim. vaikka 50g JOISTA SOKEREITA ESIM. 30G niin mitä hittoa se loppu on koska kaikki hiilihydraattihan on sokeria. Tarkoittaako tämä "joista sokereita" monosakkarideja (glukoosi, fruktoosi, galaktoosi) sekä disakkarideja (laktoosi, maltoosi ja sakkaroosi) vai onko se sitä perussokeria mitä kahviinkin tungetaan eli sakkaroosia???? Olen nyt aika pihalla, koska kuidut ja tärkkelys luetaan myös hiilihydraatteihin ja sekin ilmoitetaan energiasisällössä erikseen. Eli jos hiilihydraatit ovat 50g, joista sokereita 30g, kuitua vaikka 0,7g niin mitä se loppu on?? :wall:

:offtopic:
Käykö american mass blast palkkarina, vai pitääkö sekaan heittää vaikka panimosokeria? Ja saakohan tuota edes alas..? :rolleyes:
Koskaan en oo mitää palkkaria ottanu..mutta joskus sitäki vois kokeilla.
Opiskelijalle vain tahtoo olla aika suolasia nuo hinnat. :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jufo sanoi:
Käykö american mass blast palkkarina, vai pitääkö sekaan heittää vaikka panimosokeria? Ja saakohan tuota edes alas..?
Kyllä se varmaan käy palkkarinakin. Ja american mass blast sisältää jo 50% hiilihydraattia, että ei se varmasti enää mitään lisäsokeria kaipaa. :D

Saako alas? Jos Mike sanoo, että se on sairaan hyvää, niin se on sairrraan hyvää.

Jufo sanoi:
:offtopic:
Käykö american mass blast palkkarina, vai pitääkö sekaan heittää vaikka panimosokeria? Ja saakohan tuota edes alas..? :rolleyes:
Koskaan en oo mitää palkkaria ottanu..mutta joskus sitäki vois kokeilla.
Opiskelijalle vain tahtoo olla aika suolasia nuo hinnat. :(

Käy palkkarina eikä siihen todellakaan mitään panimosokeria kannata enää sotkea.

Ja helvetin hyvänmakuista tuo on noin. Mansikka on mun makuun parasta.

Kuulostaa hyvältä.
Pitääpä kirjautua kaupan puolelle.. ;)

E_k_i sanoi:
Panimosokeria ostin itse Hong Kong tavaratalosta ja halpaa oli noihin "alan tuotteisiin" verrattuna. Alle kympin makso 4,5 Kg pitäis riittää. Tosin ekalla kerralla sattui pieni annostelu virhe...ainakin se maistui siltä koska laitoin 1 Dl sitä palkkariin protskun ja krean kaveriks niin maistui tosi makealta :hyper: ...liian etten sanoisi. Mutta oppia ikä kaikki. :david:

niin piti nyt laittaa viellä tarkennus, että kyllähän tuon 1 dl panimosokeria oli oikea määrä kuulemani mukaan proteiinin ja kreatiinin kaveriks vaikka maistuikin ihan mielettömän makealta...mutta onneksi tähän löytyi ratkaisu...ripaus talouskaakaota:D ja nyt muuten maistuu palautusjuomakin taivaalliselta :kippis1:

sokereista

..mutta kun energia sisältöä katsoo kaikista kaupan tuotteissa. Se hiilihydraatti määrä ilmoitetaan 100g:ssa esim. vaikka 50g JOISTA SOKEREITA ESIM. 30G niin mitä hittoa se loppu on koska kaikki hiilihydraattihan on sokeria. Tarkoittaako tämä "joista sokereita" monosakkarideja (glukoosi, fruktoosi, galaktoosi) sekä disakkarideja (laktoosi, maltoosi ja sakkaroosi) vai onko se sitä perussokeria mitä kahviinkin tungetaan eli sakkaroosia???? Olen nyt aika pihalla, koska kuidut ja tärkkelys luetaan myös hiilihydraatteihin ja sekin ilmoitetaan energiasisällössä erikseen. Eli jos hiilihydraatit ovat 50g, joista sokereita 30g, kuitua vaikka 0,7g niin mitä se loppu on??

Mä luulisin, että se "josta sokereita" tarkottaa jotain lisättyä sokeria ja se loppu on sitten luonnollista tärkkelystä jota on pastassa ja perunassa.
Laktoosi ja maltoosi on vielä aika pieniä molekyylejä jos alkaa vertailemaan noihin tärkkelys-molekyyleihin.

quote wikipediasta: Tärkkelys on monimutkainen, glukoosiyksiköistä koostuva, veteen liukenematon polysakkaridi. Se on kasvien varastopolysakkaridi, vararavinto, jota kasvi valmistaa yksinkertaisempien monosakkaridien kautta fotosynteesillä. Tärkkelystä, erityisesti maissitärkkelystä, käytetään usein ruoanlaitossa kastikkeiden suurustamiseen. Teollisuudessa tärkkelystä käytetään liimojen, paperien ja tekstiilien valmistuksesssa.

Suurin osa ruoasta saatavista hiilihydraateista on tärkkelystä. Tärkkelyksen lähteitä ovat mm. perunat ja viljaruoat.

Polysakkaridien eli siis myös tärkkelyksen pilkkomiseen elimistö käyttää monia ruoansulatusentsyymejä, joten tärkkelyksen verensokeria kohottava vaikutus on hitaampi kuin yksinkertaisempien sakkaridien.

Back
Ylös Bottom