Maltitoli ja muut makeutusaineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Uwish
  • Aloitettu Aloitettu
Yritin ottaa selvää maltitolista, sen GI:stä, kalorimäärästä ym, mutta sain ristiriitaista tietoa:

Karppauswiki: maltitoli: makeus 75% (sokeri 100%), GI 36 (maltitolisiirappi 52, sokeri 60), kaloria/g 2,7

Wikipedia: maltitoli: makeus 0,9 (sokeri 1,0), kaloria/g 2,1

Edellinen väittää, ettei maltitoli sovi vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, jälkimmäinen taasen puoltaa. Mitenkähän tämä nyt oikein on?:eek: Itse en hulluna hifistele, ihmetyttää vaan, että mitähän noissa diabeetikkojen suklaissa ym. on. Ja että soveltuukohan ne omaan ruokavalioon, kun sokereita välttelen? Juuri tuon glykeemisen indeksin takia siis.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis öö tuota noin... en ole asiantuntija näissä (asialla ei itselle suurta merkitystä) makeutusasioissa, mutta mikä tässä varsinaisesti on ongelma?

Ei nuo luvut täysin täsmää näköjään, mutta en ole näkevinäni niissä mitään kohtalokasta eroakaan. Aika kaloritonta näkyy olevan ja pieni GI. Vai mtä?

Y
Edellinen väittää, ettei maltitoli sovi vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, jälkimmäinen taasen puoltaa. Mitenkähän tämä nyt oikein on? ...Juuri tuon glykeemisen indeksin takia siis.

Niin, että jos vaikka päättäisin alkaa käyttämään sellaista diabeetikkojen suklaata joka-aamuisten rahkalettusteni päällä.. Kysyn silkasta halusta ja mielenkiinnosta tietää mitä tuo aine tarkalleen ottaen on ja että onko tuo indeksiluku oikein, kun muutenkin menee tiedot ristiin.

No tuota noin, en oo ikinä laskenu yhtään kaloria yhtään mistään, en tiedä VHH dietistäkään oikein mitään (ei syödä hiilareita?) ja GI tietämykseni rajoittuu siihen että sokeri ja makaroni on nopeita ja kaurapuuro hidasta.

Muuutta kun ei näköjään kukaan muu sulle vastaa niin yritän.:)

Mun nähdäkseni tuo GI ei oo kovin korkea, eikö sokeri oo lähempänä sataa?

Makeus, jonka olet lihavoinut, viittaa kai (?) ainoastaan siihen miltä maistuu suussa?

Sokeri 1,0 - M 0,9 (sokerille annettu makeusarvo 1, M makeus tästä 0,9 eli 90%)

Sokeri 100 % - M 75% = Sokeri 1,0 - M 0,75

Mitä kaloreihin tulee, ratkaisevaa kai on se, paljonko siinä diabetespatukassa on sitä maltitolia. Luulisin ettei kovin paljoa mutta tämä on puhdas arvaus. Lukeeko siinä käärepaperissa?

Mun nähdäkseni tuo GI ei oo kovin korkea, eikö sokeri oo lähempänä sataa?

Makeus, jonka olet lihavoinut, viittaa kai (?) ainoastaan siihen miltä maistuu suussa?

Mitä kaloreihin tulee, ratkaisevaa kai on se, paljonko siinä diabetespatukassa on sitä maltitolia. Luulisin ettei kovin paljoa mutta tämä on puhdas arvaus. Lukeeko siinä käärepaperissa?

Glukoosin GI on sata. Tuo 60 on "pöytäsokerin". Sokereita kun on niin erilaisia, esim. Fruisana-merkkisen hedelmäsokerin GI on vain 19. Tottakai siinä paketissa luki paljonko on sitä maltitolia, peräti 55g/100g, jos oikein muistan. Loput siitä suklaasta olikin kaakaovoita ja kaakaomassaa.. Maltitolista (ja yleensäkin sokerialkoholeista) kaikki ei imeydy suolistossa, ja osa vasta paksusuolessa, ja sitten elimistö muuttaa sokerialkoholeja esim. hedelmäsokeriksi l. fruktoosiksi. Kyllä minä nuo kalorit osaan laskea, kiinnostaa vaan tietää missä muodossa ne saan, ja että onko tuo karppiwiki pelkkää alakarppaajien propagandaa:D

Vastahan tänne tuon kyssärin pistin, eiköhän odotella että joku tietävämpi vastaa..:rolleyes:

No tuolta KarppaiWikistä:

sokeri 4 kal/g

maltitoli 2,4 kal/g

sokeri GI 60

maltitoli GI 36 (maltitolisiirapin GI on 52 ja 3 kal/g mutta siirappi ei ilmeisesti sama kuin maltitoli, tähän siirappiin ilmeisesti viitta karppiW:n väite ettei sovi VHH:n)

M on hitaasti ja epätäydellisesti ohutsuolesta imeytyvä sokerialkoholi. Wikipedia tosiaan sanoo että maltitoli sopisi VHH:nkin. En keksi syytä miksi se ei sopisi, ratkaisevaa kai on se paljonko sitä maltitolia tulee päivää kohden eli kun se yhteenlasketaan muihin hiilareihin? Joku asiantuntija varmaan korjaa jos olen täysin hakoteillä.

E: jahas, hidas. no tuo 55 g/100 g on jo aika paljon. Ilmeisesti sitä ei kärsi paljoakaan syödä jos haluaa pitää hiilarit alhaalla, riippuu tietysti siitäkin mitä muita hiilareita saat ja paljonko ja mikä on maksimihiilarisi VHH:ssa.:)

No tuolta KarppaiWikistä:

sokeri 4 kal/g

maltitoli 2,4 kal/g

sokeri GI 60

maltitoli GI 36 (maltitolisiirapin GI on 52 ja 3 kal/g mutta siirappi ei ilmeisesti sama kuin maltitoli, tähän siirappiin ilmeisesti viitta karppiW:n väite ettei sovi VHH:n)

M on hitaasti ja epätäydellisesti ohutsuolesta imeytyvä sokerialkoholi. Wikipedia tosiaan sanoo että maltitoli sopisi VHH:nkin. En keksi syytä miksi se ei sopisi, ratkaisevaa kai on se paljonko sitä maltitolia tulee päivää kohden eli kun se yhteenlasketaan muihin hiilareihin? Joku asiantuntija varmaan korjaa jos olen täysin hakoteillä.

E: jahas, hidas. no tuo 55 g/100 g on jo aika paljon. Ilmeisesti sitä ei kärsi paljoakaan syödä jos haluaa pitää hiilarit alhaalla, riippuu tietysti siitäkin mitä muita hiilareita saat ja paljonko ja mikä on maksimihiilarisi VHH:ssa.:)

No niinpä niin. Kopsasit sitten samoista lähteistä tiedot, jotka olin jo kertaalleen kirjoittanut, tai joista olin jo muutenkin tietoinen:thumbs:

Aamulla sallin itselleni jonkin verran hiilareita, mutta tärkeää on myös se, millä vauhdilla ne nostavat verensokeria/imeytyvät. Oikeestaan ihan sama, jatkan varmaan kuitenkin vatuilla.. Lähinnä siis kysyn siksi kun en tarkemmin noista aineista tiedä. Enkä mielellään käytä sellaisia ruoka-aineita (tai muitakaan), joiden ominaisuuksia en tunne.

No niinpä niin. :thumbs:

Noh.. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

* Mielestäni ei nosta mitenkään erityisen nopeasti. Hitaampiakin tietysti on.

* En käsitä miksi Karppisivut sanoivat ettei sovi - ilmeisesti suosituksensa perustui maltitolisiirapin arvoihin.

* Ei tuon maltitolin itsessään pitäisi mitään romuttaa ellei sitä syö aivan älyttömästi. Eipä kai sitä sokeriakaan syödä kerralla 100 g, ainakaan VHH:lla. Suurina määrinä sokerialkoholit tuottaa sitäpaitsi vain ilmavaivoja.

* Jos se patukka painaa esim. 33 g (en tiedä paljon painaa) on tästä maltitolia 18 g. Tosin se ei ole kaiketikaan sama kuin 18 g sokeria koska kalorit on miltei puolet vähemmän kuin sokerissa ja imeytyy paljon hitaammin. Se onko sitten 18 g maltitolia (ei sama kuin 18 g sokeria) paljon vai vähän jää käyttäjän arvioitavaksi (suhteessa dieettiinsä).

* Onhan niitä muita vähäenergisempiäkin makeutusaineita joita voi käyttää ruokien makeuttamiseen jos tuo patukka ei tunnu kannattavalta vaihtoehdolta. Suklaata jos välttämättä haluaa niin voi hiukan vaikeaksi mennä, niistä ei kai oikein tyydyttävällä tavalla saa sekä vähäkalorisia että suklaanmakuisia.

:)

100g levyinä myydään. Kiitokset yrityksestä tokkopaistolle, vielä kun saisin jonkun elintarvikebiokemistin pätevyydellä varustetun vastaamaan, niin jees..

Eli jos ketoosissa kiskaisen suklaanhimoissani koko levyn kerralla, sisältäen 55g maltitolia, niin paljonko siitä imeytyy, jos oletetaan että olen "tottumaton käyttäjä", ja onko tuo glykeeminen indeksi oikein vaiko ei. Jos on, niin miksi sokeritautisten suklaata ei ole makeutettu esim. fruktoosilla, jonka indeksiluku olisi pienempi, ja makeusastekin jopa suurempi kuin tav. sokerilla määrään suhteutettuna.?? Katkeaako ketoosi?

Viimeinen kontribuutioni.:jahas:

Ex-perttien silmiin osuisi tämän forumin ketjuviidakossa paremmin esim. sellainen otsikko kuin "VHH, ketoosi, makeutusaineet". Voi olla että "Maltitoli" ei ketjun nimenä herätä riittävää kiinnostusta. :)

Viimeinen kontribuutioni.:jahas:

Ex-perttien silmiin osuisi tämän forumin ketjuviidakossa paremmin esim. sellainen otsikko kuin "VHH, ketoosi, makeutusaineet". Voi olla että "Maltitoli" ei ketjun nimenä herätä riittävää kiinnostusta. :)

Ei ole tarkoitus herättää yleistä kiinnostusta:jahas: . Expertin silmään osuu nimenomaan maltitoli, jos on asiantuntija. Jota siis haen. Makeutusaineita on moooonta, ja joista muista minulla on riittävät tiedot omiin tarpeisiini. Minua nyt vaan sattuu kiinnostamaan nimenomaan maltitoli, koska juuri sitä käytetään suklaan makeutukseen. ok?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom