Mallikuvausta I & II

En minäkään oikein ymmärrä, miksi pitää vetää pakastehernepussi nenään heti, kun joku vähän kritisoi kuvia. Jos ei halua kommentteja kuvilleen, niin ehkä kannattaisi julkaista kuvansa vaikka pelkillä kotisivuillaan, eikä KESKUSTELUPALSTALLA.

Mielestäni viimeisin potrettikuva oli todella onnistunut ja äskettäin julkaistussa nyrkkeilykuvassakin oli jo hyvää "tatsia". Kuitenkin itseäni vaivaa vähän samat asiat kuin näköjään muitakin ihmisiä: monissa kuvissa mallit näyttävät joko kuolleilta tai siltä ettei voisi vähempää kiinnostaa ja asennot näyttävät teennäisiltä ja epäluonnollisilta. Ja tämähän ei toki ole pelkästään kuvaajan tai mallin vika. Eivätkä tummien ja tyylikkäiden sävyjen hakeminen pelasta sitä tosiasiaa, että monien kuvien kuvakulmissa, sommitteluissa ja mallien asennoissa olisi mielestäni enemmän tai vähemmän petraamisen varaa. Näyttäisi siltä, että kuvia on otettu suuria määriä ilman tarkempia suunnitelmia ja hiomisia.

Potentiaalia löytyy, mutta kuvaajan herkkähipiäinen ja ylimielinen asenne voi tulla kehittymisen esteeksi. Kannattaa ehdottomasti kulkea omaa tietään ja ottaa sellaisia kuvia kuin itse haluaa, mutta "klassisten sääntöjen" rikkominen onnistuneella tavalla vaati jo aika paljon kuvaajalta. Siihen saa varautua että netissä tulee varmasti kuulemaan aivan turhaa vittuilua, josta on aivan turha välittää ja ottaa itseensä, mutta jotkut tylyiltä vaikuttavat kommentit voivat olla hyvinkin arvokkaita.

Mä diggaan teemupiin tyylistä säätää kuvat ja sävyt kohdalleen. 90% kuvista on sellaisia mitä itse haluisin osata ottaa / editoida. Mutta kun ei :) Eikä tota aikaakaan niin paljon olisi varmastikaan.

Mites teemupii muuten onko IS putki ollut korvaajana hyvä sille hetki sitten myymällesi valovoimaisemmalle putkelle?

En minäkään oikein ymmärrä, miksi pitää vetää pakastehernepussi nenään heti, kun joku vähän kritisoi kuvia. Jos ei halua kommentteja kuvilleen, niin ehkä kannattaisi julkaista kuvansa vaikka pelkillä kotisivuillaan, eikä KESKUSTELUPALSTALLA.
Siksi ( jos olet lukenut tätä threadia ) koska minua pyydettiin laittamaan nämä kuvat myös tänne, eikä vaan threadiin jossa hain kuvattavia. Enkä ole vetänyt hernettä nenään, mutta nämä kommentit ovat yhtä tyhjän kanssa. Kuten varmaan luit niin nämä kuvat ovat MINUN mielestä hyviä, eikä sillä ole väliä jos SINÄ et tykkää.

Mielestäni viimeisin potrettikuva oli todella onnistunut ja äskettäin julkaistussa nyrkkeilykuvassakin oli jo hyvää "tatsia". Kuitenkin itseäni vaivaa vähän samat asiat kuin näköjään muitakin ihmisiä: monissa kuvissa mallit näyttävät joko kuolleilta tai siltä ettei voisi vähempää kiinnostaa ja asennot näyttävät teennäisiltä ja epäluonnollisilta.
Kiitoksia kovasti :worship: Tätä olen juuri hakenutkin, enkä mitään Anttilan/Citymarketin heko heko kuvia. Tosin en ole vielä kohdannut mallia joka olisi ollut halukas kuviin jossa kuvattavan aivot on ammuttu "pellolle", mutta kaikki aikanaan.

Ja tämähän ei toki ole pelkästään kuvaajan tai mallin vika.
Mikä helvetin vika? Ne on juuri sellaisia kuin haluankin.

Eivätkä tummien ja tyylikkäiden sävyjen hakeminen pelasta sitä tosiasiaa, että monien kuvien kuvakulmissa, sommitteluissa ja mallien asennoissa olisi mielestäni enemmän tai vähemmän petraamisen varaa.
Mielestäni ei.

Näyttäisi siltä, että kuvia on otettu suuria määriä ilman tarkempia suunnitelmia ja hiomisia.
Tuleppa sinä malliksi niin katsotaan miten sinusta on potentiaalia. Laita postia osoitteeseen teemu.piiroinen@pp.inet.fi niin jutellaan lisää.

Potentiaalia löytyy, mutta kuvaajan herkkähipiäinen ja ylimielinen asenne voi tulla kehittymisen esteeksi. Kannattaa ehdottomasti kulkea omaa tietään ja ottaa sellaisia kuvia kuin itse haluaa, mutta "klassisten sääntöjen" rikkominen onnistuneella tavalla vaati jo aika paljon kuvaajalta. Siihen saa varautua että netissä tulee varmasti kuulemaan aivan turhaa vittuilua, josta on aivan turha välittää ja ottaa itseensä, mutta jotkut tylyiltä vaikuttavat kommentit voivat olla hyvinkin arvokkaita.
Kerroppa nytte nämä klassiset säännöt ja miten olen niitä "rikkonut"? Ei hitto.. mitä väliä niillä kommenteilla on jos olen itse tyytyväinen kuviin? :rolleyes:

Ei ole vaikea arvata että miksi ei-harrastajat eivät laita kuviaan foorumeille näytille.

Mites teemupii muuten onko IS putki ollut korvaajana hyvä sille hetki sitten myymällesi valovoimaisemmalle putkelle?
Kyllä tuo on rahansa ansainnut, kun lyhyemmässä päässä saa 1-2 aukkoa anteeksi ja pitemmässä päässä 2-3 aukkoa. Onhan siinä vielä se etu että edellinen linssi oli pitemmässä päässä vaan 75mm, mutta uusi taasen 105mm. Kuvien laadussa en tosin huomaa mitään eroa, mutta Tamronissa tuntuu CA olevan paremmin laajakulmapäässä hoidossa.

Selvennetäänpä hieman.

Olen itsekin harrastanut innokkaasti valokuvausta, vaikka ihan viime aikoina ei ole tullutkaan oikeastaan lainkaan kameraan tartuttua. Kuten me kaikki, pidän itseäni keskivertoa parempana kuvaajana ;) Osittain tästä syystä itseänikin vitutti ns. aloittelijana (ja harmittaa toki vieläkin), jos joku tulee lyttäämään kuviani, joita monet ovat kehuneet ja joista itsekin pidän. Vanhat jäärät lässyttivät juurikin niistä säännöistä, eli valaistuksista, pään asennoista, joilla pyritään tuomaan mallin parhaat ominaisuudet esiin, rajauksista, polttoväleistä ja etäisyyksistä, ja eikös mua alkanutkin kyrsimään kun juuri tietoisesti halusin tehdä aivan omaa juttuani, enkä mitään perusmallikuvauspotrettishittiä jne. Mutta onneksi tajusin muuttaa asennettani ja ryhdyin pohtimaan avoimesti myös kriittisiä kommentteja. Niistä voi nimittäin löytyä viisauksia, jotka auttavat viemään eteenpäin sitä omaa tyyliä ja ehkä ensi kerralla voisin yrittää vähän eri lähestymistapaa kuvatessani, koska ylimielisellä paskanmarjat-asenteella kehitys pysähtyy tai ainakin hidastuu radikaalisti. Kritiikistähän nimenomaan pitäisi olla kiitollinen, sillä sen ansiostahan sitä kehittyy, ei pelkkien kehujen.

Mutta jatkahan omalla linjallasi, eiköhän tämä ollut tässä, kun ei kerta ajatusten vaihto tunnu hirveästi kiinnostavan. Tärkeintä on tosiaan että itse diggaa kuviaan.

Mä jatkan omalla linjallani hamaan loppuun saakka. Harmi vaan ettet itse jaksanut..

Laita toki kuviasi esille kun eihän se haittaa vaikka ne olisikin 10 vuotta sitten otettuja.

Unipossu vois laittaa muutaman kuvansa jakoon, niitä varmaan on tallessa jossain. Annappa mulle yksi, niin paneudun siihen kuten Suomessa yleensä paneudutaan, eli hakemalla haetaan vikoja ja sanotaan sitten mielipiteitä kritiikiksi. Eli kuvat jakoon, edes yksi. Jos ei tipu, niin olisin ihan hiljaa, sillä se osoittaa että sua vain yksinkertaisesti vituttaa ettet itse kykene samaan mihin teemu. Tämä ei ole vittuilua, vaan kritiikkiä sun kritiikkiin.

Häiritsee vähän se, että nämä jotka eivät kuvaa tai eivät esitä kuviaan, ovat kovimpia arvostelemaan. Huudellaan nurkan takaa ja jos tähän vastaa, niin vittuillaan että "mitäs herneitä vedät". Olisi kiva jos vastavetona esittäisi omia teoksiaan.

#71:ssä jätkän katse on kuin lahnalla........ käsi makaa halvaantuneena...

Ei kai se kuvaajan vika ole jos malli on halvaantunu.. :D

Arvon herrat Teemu ja varsinkin Mike:

Se että osaa olla avoin myös muiden mielipiteille ei tarkoita ettenkö jatkaisi omalla linjallani. Aina voi oppia lisää. Ja mulla on ollut ja on tälläkin hetkellä useassa paikassa kuviani esillä, mutta ne on julkaistu oikealla nimelläni eikä täten kiinnosta niitä uudestaan esim. tänne julkaista, varsinkaan kun tietää minkälainen asenne "vastapuolella" on jo valmiiksi. Joo joo, nimettömänä esiintyvä luuseri. :zzzz:

Ja mikähän siinä on niin vaikeata ymmärtää, ettei todellakaan tarvitse itse olla maailman paras, jotta voi jakaa mielipiteitään tai jopa kritisoida toisten tekemisiä? Osasin kyllä arvata minkälaisia kommentteja täältä tulee, jos uskaltautuu esittämään eriäviä mielipiteitä, mutta kyllä se jaksaa ihmetyttää, että oikein ylläpitäjän puolesta tukahdutetaan kaikki keskustelu.

Pistä unipossu Mikelle ja Teemulle sähköpostilla linkki kuviisi. Säilyy yksityisyytesi, eikä tarvitse uudelleenjulkaista kuvia. Olisiko hyvä ehdotus ja toimintatapa?

Pitäisi kaikkien ottaa tällainen asenne, että "ei niitä tänne jaksa julkaista kun kaikilla on tietynlainen ennakkoasenne". Ihme että se sama ennakkoasenne, mistä syytät muita, estää sinua julkaisemasta kuviasi.

Pistä unipossu Mikelle ja Teemulle sähköpostilla linkki kuviisi. Säilyy yksityisyytesi, eikä tarvitse uudelleenjulkaista kuvia. Olisiko hyvä ehdotus ja toimintatapa?
Lupaan säilyttää Unipossun yksityisyyden, joten laita vaan kuvia tulemaan niin kerron mielipiteeni ilman että nimesi tulee esille.

Pitäisi kaikkien ottaa tällainen asenne, että "ei niitä tänne jaksa julkaista kun kaikilla on tietynlainen ennakkoasenne". Ihme että se sama ennakkoasenne, mistä syytät muita, estää sinua julkaisemasta kuviasi.
Viittasin tuolla ennakkoasenteella Mikeen, en kehenkään muuhun. En edes sinuun.

"Annappa mulle yksi, niin paneudun siihen kuten Suomessa yleensä paneudutaan, eli hakemalla haetaan vikoja ja sanotaan sitten mielipiteitä kritiikiksi."

Ja jos suomalaisilla forumeilla on se huono puoli, ettei tule pelkkää perseennuolemista, niin ainahan sitä voi postata amerikkalaisille palstoille, missä saa takuuvarmasti pelkkiä "great shot!" "wonderful! please check out my gallery!" -kommentteja.

Odotapas hetki Teemu, pistän kohta kuvia tulemaan.

Tässä hieman laadukasta kritiikkiä mitä valokuvausforumilla esim minä olen saanut kun postasin vähän lihaksikkaamman mallin kuvan.

Tätä kritiikkiä siis saa ihan vapaasti heitellä ja jos tähän vastaa, niin näiden gurujen mielestä ei kestä kritiikkiä ja on nirppanokka.

henk.koht. tommonen hyppyritukka ei saa lipsumaan kyllä yhtään mitään.

Toisaalta, myönnän olevani niin perverssi, että katson ehdottomasti mieluummin kauniita kissoja, kun ylilihaksikkaita juntteja.

junttius ei aina näy päälle, mutta siltikään en tätä heppua välttämättä sanoisi juntiksi, toi hyppyritukka on paljon kuvaavampi sana

Todella kehittävää kritiikkiä, kuvassa siis oli ylilihaksikas hyppyritukkainen juntti ja kun tätä kommentoin, niin vastausta tuli:

Mitäs sitä nyt aina nuuskaamaan niitä herneitä. En mäkään suutu kun mua sanotaan tyhmäksi ja yksinkertaiseksi.

Eli näin meillä Suomessa.

Eroaako valokuvaus tosiaankin muusta taiteesta, vaikka sitten vesiväreillä maalaamisesta, siten, ettei ole mitään "oikeaa" tai "parempaa" tapaa tehdä asioita, että kaikki olisi kiinni vain ja ainoastaan siitä mikä miellyttää tekijän silmää? Epäilen suuresti. On tiettyjä lainalaisuuksia ja ominaisuuksia, jotka määräävät kuinka teknisesti edistynyt työ on ja onko siinä ylipäätään taiteellisesti järkeä. Löytyy kriteerejä, joiden perusteella voidaan arvostella. Täten kokeneemmat voivat sitten antaa rakentavaa kritiikkiä. Jotkut eivät nähtävästi vain halua vastaanottaa sitä. En minäkään maalaa maisema-akvarellia ja kiikuta sitä aamulla Ateneumiin olettaen, että se laitetaan siellä suoraan seinälle. En vain ole yhtä hyvä kuin ne, joiden työt roikkuvat siellä. Tuntuu, että digikuvauksen yleistyttyä joka toinen tyyppi uskoo omaavansa riittävästi silmää ja näkemystä valokuvaukselle...kuvia otetaan todella paljon kun se kerran on mahdollista. Suurin osa on sitten täysin mitäänsanomattomia mutta hei, mitä väliä jos kuvaaja itse pitää niistä?

EDIT. Lisäyksenä vielä, etten itse harrasta valokuvausta.

Unipossu vois julkaista vaikka sellaisia hyviä kuvia, joita ei ole muualla julkaissut. Sellaisia löytyy taatusti kaikilta. Ellet sitten ihan kaikkia kuviasi ole laittanut jakoon jollain muulla sivustolla.

No joo... toisaalta minkä kukakin luokittelee hyväksi kuvaksi. Itse omista kuvistani luokittelen tällä hetkellä joku 10-15% hyviksi kuviksi :(

Mutta mielenkiinnosta silti olisi mukava nähdä unipossunkin kuvia. Eikä vain siksi että niitä päästäisiin haukkumaan tämän threadin takia. Vaan ihan kehittävän kritiikin vuoksi.

Tuntuu, että digikuvauksen yleistyttyä joka toinen tyyppi uskoo omaavansa riittävästi silmää ja näkemystä valokuvaukselle...kuvia otetaan todella paljon kun se kerran on mahdollista. Suurin osa on sitten täysin mitäänsanomattomia mutta hei, mitä väliä jos kuvaaja itse pitää niistä?

Kannattaa muistaa että osa ihmisistä ottaa kuvia myös dokumentoidakseen elämäänsä historiaksi. Saa sitten kiikkustuolissa muistella nuoruusvuosia. Ja mikäpä siihen on parempi muistuttaja kuin valokuvat. Tämän vuoksi suurin osa kuvista on ihan räpsyjä. Ja tällöin myös se sallittakoon. Ja mikäli valokuva ei ole tilattu työ, niin tällöin riittää myös että kuvaaja itse pitää siitä.

Back
Ylös Bottom