Originally posted by OlRa
Näyttää siltä, että tekemällä yli 6 toiston sarjoja ei lihas hermotu kunnolla, vaikka se kasvaisikin. Todettiin tämä kaverini Juccin kanssa, kun tehtiin vinopenkkiä. Juccin maksimiykkönen on 165 kg ja oma 180 kg. Silti esim. 130 kg:lla Jucci tekee kympin (joskus tehnyt 12 t), minä en saa kuin 8 toistoa. Tuosta ylöspäin vain tiukkenee meikäläisellä. Muuten 150 kg:lla frendini Jucci tekee vielä kutosen, vaikka ollaan jo 90 % maksimista.
En reenaa ikinä yli 5 toiston sarjoja, olisiko syy siinä. Lisäksi hän on PALJON lihaksikkaampi kuin minä, kun nyt olen tällainen filemon. Tämän takia hän saa kaikki naiset rafloissa, vi......aa !:blow:
Miten saisin maksimiykkösen pysymään ennallaan ja kasvattamaan lihasmassaa, edellinen esimerkki pätee myös muissa pääliikkeissä. ?
Teen kanssa vain max 5 toiston sarjoja perusliikkeissä, kun en enää isommaksi halua tulla, vaan vahvemmaksi. 5x5 treenisysteemissähan ekaksi vedetään pääliikkeillä voimaharjoitukset ja päälle sitten apuliikkeitä vaikkapa 3-5x 12 toistoa. Mahtaako tuolla apuliikkeiden pidemmällä pumppaamisella olla yhtenä tarkoituksena massan kasvattaminen?
Vuositasolla periodisoidut voimanosto-ohjelmatkin käy 8 toiston viikoissa välillä. Siinäkin siis tehdään välillä pidempiä sarjoja, eikä olla maksimikunnossa ympäri vuoden.
Jos taas pitää pääliikkeet voimatreeneissä ja apuliikkeillä treenaa sellaisia lihaksia, jotka eivät ole pääliikkeessä niin merkityksellisiä. Tuolloin saa sitä lihasmassaa ja muotoa pienempiin lihaksiin. Esim. hauiskäännöt sekä vasta- että myötäotteilla voi tehdä pidempinä sarjoina pelkäämättä sen vaikuttavan heikentävästi esim. penkin, kyykyn tai vedon maksimiin. Jos päättää missä liikkeissä haluaa maksimivoimaa, niin sen jälkeen voi eri lihaksille tehdä eri tavoitteen mukaisia harjoitteita. Voisin ajatella tekeväni viitosia kyykyssä penkissä ja vedossa sekä ojentajatreeneissä, mutta muuten vaikka 12 toistoa muissa liikkeissä.