Maksimi lihominen/laihtuminen vuorokaudessa

Onko olemassa mitään maksimia lihomisessa tai laihtumisessa per vuorokausi(jos on niin varmaan jokaisella ihmisellä erilainen)? Olen seuraillut omaa laihtumista ja välillä on hurahtanut parhaimmillaan yli 1kg vuorokaudessa painoa pois, mutta toisaalta olen onnistunut lihomaan vuorokaudessa kilon verran. Onko tämä mahdollista edes teoriassa? Vai onko vaakani rikki? Mittaus ajankohta sama ja muut mahdolliset vaikutustekijät on pois suljettu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai se on mahdollista, varsinkin jos punnitus tapahtuu eri aikoihin eri päivinä. Mieti paljonko ahdat nestettä ja safkaa kroppaasi vuorokauden aikana, jos tyhjennystä ei tapahdu, ovat ne kaikki sisälläsi :D että ei kai siinä sen kummempaa maksimia ole, kaikki riippuu syödystä/juodusta määrästä ja vastaavasti kehosta poistetusta määrästä (vessassa käynnit, hikoilu jne)

Varmintahan on punnita itsensä aina samaan aikaan aamuisin, jolloin kroppa yleensä on tyhjimmillään :thumbs:

Nestettä tosiaan saa kerrytettyä elimistöön lähes loputtomasti, mutta rasvan hankkiminen onkin toinen juttu. Yksi rasvakilo ihmisessä sisältää 7000 kcal (ei siis 9000 kilokaloria, kuten voisi kuvitella, sillä ihmisen rasvakudos ei ole pelkkää rasvaa; siellä on myös verta, nestettä yms. paskaa).

Pistä sellainen 10000 kcal bulkki päälle, niin saat lihottua yhden kilon :)

Jos puhutaan lihoamisesta rasvan saamisessa, ja laihtumisessa rasvan menettämisessä, niin kaipa sillekin jokin maksimi on - jos pistät menemään maratonin, eiköhän siinä jokunen rasvagramma kyytiä saa.

Sen sijaan painonpudotuksessa tuollainen kilo nyt ei ole mitään; äsken huvikseni katsoin paljonko oli paino noussut parilla kahvikupposella ja veden lipittämisellä, näyttää 1.5kg lisäystä. Onko tuo nyt "lihoamista" ? :)

Nesteenmäärät vaihtelee hurjastikin ja kilon vaihtelut ei vielä ole mitään.

Ainut luotettava tapa punnita paino on tehdä se aamulla veskissäkäynnin jälkeen ja ilman että on laittanut mitään suuhunsa.

Ja muutenkin se paino tuntuu tippuvan vähän omaan tahtiinsa. Välillä voi mennä useampi päiväkin ettei tiputusta tule paljon mitään vaikka on selkeästi miinuksella ja sitten yhtäkkiä humahtaa se kilo veks. Eli ihan normaalia tuo on noin kuitenkin.

Ja sama painon nostamisessa, ensin tuntuu että junnataan paikallaan vaikka kuinka ja sit yhtäkkiä ollaankin pari kiloa ylempänä.

kalorilaskurin mukaan on eilen mennyt 3500g + noin 2-2,5l vettä eli noin 6kg tavaraa on mennyt eilen läpi ja silti aamupaino oli 500g pienempi kuin edellis päivänä että paljonhan nuo heittelee.

Mulla heittää kuusi kiloa aamu ja iltapainon välillä. Aamulla puntarissa heiluu 53,8 ja illalla 59,8 :D Eikä ole lainkaan harvinaista vaan varje dag:)

Yhtä#Hauista sanoi:
Mulla heittää kuusi kiloa aamu ja iltapainon välillä. Aamulla puntarissa heiluu 53,8 ja illalla 59,8 :D Eikä ole lainkaan harvinaista vaan varje dag:)

Toi kuulostaa jo aika rajulta heittelehtimiseltä:eek: :worship:

Lihomiselle en keksi mitään rajaa tai syytä miksi sellainen olisi. Aika tehokkaasti kroppa varastoi ravinteita jos niitä syödään yli kulutuksen. Ei niitä ravintoaineita esim. paskota seuraavana päivänä ulos eikä kulutuksen adaptiiviset komponentit pysty kaikkea polttamaan pois. Rasvahappojen vapautumiselle on rajansa joka riippuu mm. rasvakudoksen määrästä. Suurilla vajeilla aletaan käyttämään kohtuuttoman paljon muuta kudosta energiaksi.

Joskus aikoinaan täällä oli linkki testiin jos mies ja nainen elivät 30vrk jossain kämpässä ja niille luvattiin joku raha summa jos lihovat tietyn määrän. Muistaakseni tahti oli todella kova. He eivät treenanneet mutta toki tuli lihasta myös. Muistaakseni tavoitepainoa ei ihan saavutettu mutta saivat rahat kuitenkin. Jos joku muistaa linkin niin tähän threadiin se sopisi.

Joku voi korjata, mutta olen kuullut, että elimistö voi tuottaa yhdessä vuorokaudessa vain n. 300 grammaa läskiä vaikka yli kulutuksen mentäisiin se kilon rasvamäärän energian verran - eli 700kcal. Toki se voi vaihdella henkilön koostakin. Onko muu kuullut tätä tai löytänyt jotain tutkimuksia?

Oma kokemus on osoittanut, ettei se kaikki ylimääräinen nyt heti vyötäröön humahda. Esim. viime kesänä alettiin emännän kanssa laskemaan ravintolareissujen määrää ja todettiin, että edellisellä viikolla oli vedetty normaalien aamiaisten, lounaiden, iltapalojen ym. lisäksi neljänä päivänä tyylillä pizzapuffet/intialainen/kebab erittäin raskaat latingit. Tuona aikana en ollut duunin lisäksi tehnyt mitään fyysistä, joten kulutuskaan ei ollut erityisen korkea. Paino ei viikon lopulla ollut noussut edellisestä viikonlopusta yhtään. Sitten jos tuota linjaa olisi jatkanut, niin taatusti olisi alkanut kyllä näkyä painossakin. Mulla tuntuu muutenkin tulevan kyllä aika monesti rasvaisen ruoan seurauksena kaikki suht nopeasti läpi. Pidemmällä aikavälillä olen todennut, että mikäli syön yleensä suunnilleen kulutuksen mukaan, ei läskiviikko silloin tällöin juuri painoa heilauta. Toisaalta yksi viikko vähillä kaloreilla ei sitä myöskään laske.
Oli miten oli, loppukesästä alkaen kuitenkin on pitkästä aikaa bulkattu reilusti, ja ainakin vaimon ja kavereiden mukaan on jotain tuloksia nähtävissä. Huomaa sen kyllä itsekin, kun aika monet paidat kiristää hartioista ihan eri tavalla kuin ennen. Toisaalta myös köli on kasvanut suht reilusti. Ainakin 7 kiloa varmaan joutaisi lähteä. Viikon olen vetänyt 500-600 kcal vajaata, vielä ei näy aamupainossa, mikä oli kyllä odotettavissa. Ensi viikolla saattaakin sitten olla lähemmäs kilo tippunut. Pirun vaikealta kuitenkin on välillä tuntunut, varsinkin kun miettii, että yli kaksi kuukautta joutunee vielä jatkamaan...

tpt sanoi:
Joku voi korjata, mutta olen kuullut, että elimistö voi tuottaa yhdessä vuorokaudessa vain n. 300 grammaa läskiä vaikka yli kulutuksen mentäisiin se kilon rasvamäärän energian verran - eli 700kcal.

Mihin loput ylimääräisestä energiasta sitten menisi?

astro sanoi:
Mihin loput ylimääräisestä energiasta sitten menisi?

Pakkohan sen on pönttöön lentää. Joku raja siinä on oltava, itsekin olen ottanut huomattavia mättöjä (6000-7000Kcal/vrk) monenä päivänä peräkkäin eikä käteen ole jäänyt mitään pikalihomista.

Olen tässä pitänyt kirjaa painosta ja ajattelin laittaa vähän näytille kehitystä. Mittaukset olen tehnyt melko satunnaisina päivinä, mutta kuitenkin samaan aikaan aamulla kusen jälkeen. Paska tulee yleensä vasta noin tunti heräämisen jälkeen.

5.1 to 83,8
9.1 ma 83,9
11.1 ke 84,0
12.1 to 84,1
14.1 la 84,1
19.1 to 84,4
23.1 ma 85,2
24.1 ti 85,5
25.1 ke 85,3
28.1 la 86,3
31.1 ma 86,1
2.2 to 86,5 -
7.2 ti 86,4
13.2 ma 86,4
18.2 la 86,5 -
21.2 ti 86,6
24.2 pe 87,3
28.2 ti 86,8
14.3 ti 87,6

Noiden miinusten kohdalla vähensin vähän kalorimäärää kun tuntui, että tulee läskiä turhan rivakkaa :david:

Pyranha sanoi:
Pakkohan sen on pönttöön lentää. Joku raja siinä on oltava, itsekin olen ottanut huomattavia mättöjä (6000-7000Kcal/vrk) monenä päivänä peräkkäin eikä käteen ole jäänyt mitään pikalihomista.

Mietin vaan että mitä tapahtuu jos suuria määriä imeytymätöntä ruokaa pääsee suoliston bakteerien käsiin (vrt. laktoosi-intoleranssi).
Nousiko sulla paino kuitenkin? Peilissä ei välttämättä näe niin selvästi alle kilon muutoksia kehonpainossa (riippuu toki rasvaprosentista).

astro sanoi:
Mietin vaan että mitä tapahtuu jos suuria määriä imeytymätöntä ruokaa pääsee suoliston bakteerien käsiin (vrt. laktoosi-intoleranssi).
Nousiko sulla paino kuitenkin? Peilissä ei välttämättä näe niin selvästi alle kilon muutoksia kehonpainossa (riippuu toki rasvaprosentista).

Paino nousi useammankin kilon, ja putosi sitten muutamassa päivässä ennalleen. Eli mitään pysyvää ei jäänyt. Rasvat olivat nykyistä alhaisemmat, uskon että kilon, tai ainakin sitä enemmän rasvakudoksen lisäyksen olisin huomannut.

Ihan siis omaan kokemukseen pohjaan tässä :)

Itsekin vetelin vuosia tolkuttomia määriä kaloreita. Nousihan paino läskin ja lihaksen muodossa aika paljon, muttei läheskään niin paljon kuin olisi kaloreiden mukkan pitänyt. Eli vaikka söis 20 000 kcal päivässä, niin ei paino nousisi 3 kg päivässä ;-))

Mielenkiintoista :) Kellään tietoa mitä ylimääräiselle ruualle loppujen lopuksi tapahtuu?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom