Makaroni vs. Riisi vs. Peruna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yannara
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
42
Ouh yeah, nyt 3kk:n tauon jälkeen takaisin salille. Nyt kun safkan joutuu vääntää aina itse, niin kyseenalaistan että mihin kannattaa noista eniten panostaa? Riisi nyt tuntuisi hyödyllisemmältä kun haluaa lisää massaa, mutta ei se maukkain ole. Eli ruokavinkkejä kaivataan! Olen 60kg, ja haluaisin sen painon johonkin 70kg tietämille jossain puolessa vuodessa suurin piirtein.

Jos painoo lisäät ni sitä vaan mikä noista maistuu parhaiten. Jos pastaan tai riisiin päädyt niin mielummin tummana.

emil sanoi:
Jos painoo lisäät ni sitä vaan mikä noista maistuu parhaiten. Jos pastaan tai riisiin päädyt niin mielummin tummana.
Ja kun aika kevyt vielä olet niin oletan että olet myös aika nuori, syö vaan paljon ruokaa; protskua ja hiilareita, ei niin tuossa vaiheessa vielä väliä onko se riisiä, perunaa vai pastaa. Kerää sellaiset reilu 10kg lisää massaa, ja sitten jos rasvaa on tullut "liikaa", niin sitten vähän laihdutat. Hauskaa massakaudella on, että saa syödä ja ennen kaikkea pitää syödä, niin ei tule huonoa omatuntoa. Mutta siis ei siinä massakaudella niin väliä ottaako hiilarit vaikka riisistä tai pastasta, se kysymys kuuluu enemmän tone dieetin puolelle, mutta riisi nyt on niinsanotusti parasta, joten jos maku ei haittaa niin sitä suosittelen, jopa tummana, jos halutaan paras hyöty saada.:)

Mitä muuten sanotte mun ruokavaliosta? Mulla kun on noita allergioita, niin ei voi mitä tahansa syödä. Olen muuten 24-vuotias jo.

Puuroa aamuisin, välipalana rahkaa hedelmien kanssa, päivällä joku liharuokapainotteinen ateria salaatin kera, vaikkapa tonnikalasalaatti sekoitettuna purkkiin raejuustoa. Illemmalla toinen ateria, välipalana banaani ja appelsiineja jotta saisi vitamiineja tarpeeksi. Treenien jälkeen heti protskupalautusdrinksu. Laitan myöhemmin vielä ohjelmani tänne, nyt ei kerkiä.

Itsellänikin paino nousee aivan järkyttävästi nykyisin. Äsken kävin vaa-alla niin 78,8kg :rock: Joulua ennen vielä tuskailin että ei mene edes 75kg rikki.

Itselläni on riittänyt että treeniohjelmana on loistava volyymiohjelma (katso treenipuolelta se "treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle" jos kiinnostaa)
ja lisäksi olen syönyt 4 kertaa päivässä + palkkari salipäivinä. Se auttoi kun vaihdoin iltaproden normiruokaan (en pystynyt päivällä syömään enempää ja iltasella jos join prodedrinksua niin yöllä tuli nälkä :eek: ).

Oma ruokavalio on seuraava:

Aamulla iso lautasellinen kaurapuuroa (~100g eloveenaa) ja maustettua prodea mausteena.

Sitten syön päivän mittaan 3 ateriaa jotka pyrin valmistamaan samalla aikaa.
Pohjana pidän että lihaa (pihviä, jauhelihaa, kanaa jne:) 150-200g per ateria. Lisäksi jotain kasviksia (ostan tomaattia, kurkkua ja kiinankaalia tai jäävuorisalaattia) ja 100-150g pastaa/riisiä. Ruokajuomana maitoa.

Lisäksi en karta roskaruokaakaan vaan syön jos siltä tuntuu. Muista että syöt vain säännöllisesti paljon se säännöllisyys nostaa sitä painoa.

Opettele laskemaan kalorit ja proteiinimäärät ja katso että tulee noin 500kcal yli kulutuksen.

SIC- sanoi:
Muista että syöt vain säännöllisesti paljon se säännöllisyys nostaa sitä painoa.

Opettele laskemaan kalorit ja proteiinimäärät ja katso että tulee noin 500kcal yli kulutuksen.

Nämä kun muistaa niin varmasti paino nousee, itsellä nousi kk aikana 60kg---> 70kg:n ja kun seuraavan kerran tarkoituksella nostin painoa niin noin 2kk aikana 72kg--->82kg...
Sitä ennen olin se tyyppi joka sai syödä niin paljon kun jaksaa eikä liho...

Tottakai nopeassa painon nousussa tulee sitä läskiäkin sitten jonkun verran aina mutta itsellä ei tuon ensimmäisen painon korotuksen aikana tullut kovinkaan paljoa ja sitten toisella kerralla taas tuli ja pötsi kasvoi...eli malttia malttia:)
Kyllä sen saa vaikka sinne sataan kohtuu nopeasti mutta eipä se läski paljoa lohduta :)

Perunoita, riisiä ja pastaa vertaillessa on hyvä muistaa myös se, että perunaa saat vetää karkeasti ottaen puoli kiloa, jotta saat kaloreita yhtä paljon kuin desistä (kuivaa) riisiä. Eli jos kaloreita on vaikea saada tarpeeksi päivän aikana niin makaroni ja riisi helpottavat. Jos taas paino nousee liian nopeasti niin perunoilla on helpompi pitää kalorit kurissa ja nälkää loitolla. Omalta osaltani joskus taisin laskea, että perunoita pitäisi syödä päivässä reilu 2kg jotta saisin kaloreita saman verran kuin riisistä (300-350g, keitettynä ~kilo). Eipä innostanut perunat.

Joona, toi oli hyvä tietää perunasta :)

Mulla olisi pari kysymystä,

1. kannattaako etu, ja takareisiä treenata 10 toistoa maksimilla painoilla, vai 20 toistoa vähän kevyemmillä? Minulla on ohueet, mutta lihaksikkaat tikkujalat johon on saatava lisää massaa :)

2. otin yläkroppapäivällä uuden liikkeen, nimittäin olkapäät (istutaan pystysuunnassa ja nostetaan käsipainoja ylös). Tämän jälkeen penkki onnistuu tosi huonosti, koska kädet väsyneet. Onko tämä väliaikasta että kropan pitää vaan tottua liikkeeseen?

Laitan vielä ohjelmani

1. treenipäivä - yläkroppapäivä

- sivukoukistukset (hartijat), nostetaan käsipainoja sivuilta, 4 sarjaa
- talja, 4 sarjaa
- penkki, 2 sarjaa
- rinta käsipainoilla, 2 sarjaa
- haus vinotangolla, 3 sarjaa
- ohjattu hauskääntö, 1-2 sarjaa

2. treenipäivä

- yläselkä, 4 sarjaa
- etureidet, 4 sarjaa
- takareidet, 4 sarjaa
- kyykky, 4 sarjaa
- vatsat, 4 sarjaa
- selkä, 4 sarjaa

ps. olkapäitä en ole vielä tähän vanhaan ohjelmaani laittanut, ja ajattelinkin heittää ton taljan tokalle päivälle, ja sen tilalle laittaa olkapäiden treenaamisen. Ohjelma voi kuullostaakin vähän kummalliselta (ei siitä kukaan tykkää, mutta se on mun henkisen puolen mieleen :D), ongelmani on lähinnä tuo syöminen, kun on paino pysynyt samana, 60kg:na.

1. kannattaako etu, ja takareisiä treenata 10 toistoa maksimilla painoilla, vai 20 toistoa vähän kevyemmillä? Minulla on ohueet, mutta lihaksikkaat tikkujalat johon on saatava lisää massaa

10 toiston hujakoilla saadaan parhaiten aikaseks lihasmassaa ja 20 toiston sarjat lähinnä kestävyyttä kehittäviä. Eli kannattaa junnata noin 10 toiston painoilla tässä tapauksessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
SIC- sanoi:
Iltasella jos join prodedrinksua niin yöllä tuli nälkä :eek: ).

Mistähän toi muuten johtuu? Mulla maha huutaa aamulla ruokaa nii että herään siihen, jos myöhään illalla (klo 22-23) on tullut protua otettua. Ellei ota, niin muuten samalla ruokailulla ei ole aamulla tapponälkä. Syö enemmän -> nopeammin nälkä. WTF.

ruisranne2000 sanoi:
Tsemppiä vaan tolle 10kg tavotteelle puolessa vuodessa!

oliks toi ironiaa? meinaa mul tuli joku 15kg puoles vuodes, tietenki läskiäki mutta ei haitannu sillo tosi laiha olin

en tajua miks jotkut miettii, että vetää perunaa vai riisiä. itse mietin, vedänkö sokeri/karkkia/sipsiä vai en, koska ne on ihan turhaa, mutta en mieti vedänkö pastaa vai perunaa, sitä kumpaa on tarjolla/tekee mieli, ei se nyt niin tarkkaa ole

KSENA sanoi:
en tajua miks jotkut miettii, että vetää perunaa vai riisiä. itse mietin, vedänkö sokeri/karkkia/sipsiä vai en, koska ne on ihan turhaa, mutta en mieti vedänkö pastaa vai perunaa, sitä kumpaa on tarjolla/tekee mieli, ei se nyt niin tarkkaa ole
Totta olet tossa, ei siinä niin kauheasti väliä ole, mitä syö; perunaa, pastaa vai riisiä, varsinkin jos on bulkilla. Mutta jos kovastikkin dieettailee, ni ehkä sitten kannattaa jo vähän miettiä mitä suuhun pistää, jos tarkka haluaa olla

Jaaggo sanoi:
Totta olet tossa, ei siinä niin kauheasti väliä ole, mitä syö; perunaa, pastaa vai riisiä, varsinkin jos on bulkilla. Mutta jos kovastikkin dieettailee, ni ehkä sitten kannattaa jo vähän miettiä mitä suuhun pistää, jos tarkka haluaa olla
No pasta ja riisi käy dietilläkin jos ne on tummia.:whip:

NGV sanoi:
No pasta ja riisi käy dietilläkin jos ne on tummia.:whip:
Joo tottakai, emmä sitä kieltänykkään, mutta silloin juuri täytyy miettiä että mitä syö, esim juuri että syö tummaa riisiä tai pastaa.

miks pasta ei käy dietillä? siis normipasta? ite vedän sitä kyllä, tosin todella harvoin. mielummin perunaa, vähän kaloreita. ja vedän joskus karkkiakin, mutta kaikki lisätään vihkoon, ja jos syön pelkkää karkkia ( jota en oo todellakaan tehny ) niin sitten ei syödä enää mitään muuta päivän aikana. en tajua tätä " dietillä vain tummaa pastaa/riisiä " miten ne vaaleammat vahingoittaa tai huonontaa diettiä? EI MITENKÄÄN!!!!!! jos lihakset ei kasva/rasva lähde kuin tummalla pastalla ja kanalla, niin on ihme duudsoni :( :)

yannara sanoi:
Riisi nyt tuntuisi hyödyllisemmältä kun haluaa lisää massaa, mutta ei se maukkain ole. Eli ruokavinkkejä kaivataan!

Lopetin viime syksynä riisin syönnin kokonaan. Siirryin perunaan.

Kuorin kerralla parin päivän potut ja lisään keitinveteen suolaa antamaan makua. Etenkin dieetillä peruna on tosi makeaa ja hyvää, pitää nälän kurissa.

Dieetin lopussa(syksy 2006) voidaan kropastani sitten tehdä yhteenveto riisi vs. peruna:D

KSENA sanoi:
miks pasta ei käy dietillä? siis normipasta? ite vedän sitä kyllä, tosin todella harvoin. mielummin perunaa, vähän kaloreita. ja vedän joskus karkkiakin, mutta kaikki lisätään vihkoon, ja jos syön pelkkää karkkia ( jota en oo todellakaan tehny ) niin sitten ei syödä enää mitään muuta päivän aikana. en tajua tätä " dietillä vain tummaa pastaa/riisiä " miten ne vaaleammat vahingoittaa tai huonontaa diettiä? EI MITENKÄÄN!!!!!! jos lihakset ei kasva/rasva lähde kuin tummalla pastalla ja kanalla, niin on ihme duudsoni :( :)
No kyllähän dieetti periaatteessa toimii syö sitten mitä tahansa, kunhan laskee ettei se ylitä kulutusta. Mutta mun dieetin tarkoitus ainakin on samalla säilyttää sama lihasmassa, jollon on erittäin tärkeää mistä ne kalorit saa. Se on tähän mennessä toiminut aika hyvin, 10 kk aikana olen laihduttanut 20kg, eikä tulokset ole huonontunut yhtää, van päinvastoin, esim penkki on nousu reilusti...

Suositut

Back
Ylös Bottom