Originally posted by purkkis
Mä taas oon kuullu, että maidon juonti ehkäisee laktoosi-intoleranssia. Voin olla väärässä. Sen vaan muistan varmasti, että suomessa juodaan maan päällä todella paljon maitoa, ja ihmisille kehittyy pikkuhiljaa vanhetessa sitä intoleranssia. Lapsilla sitä ei sen takia yleensä ole (aika paha, jos on). Suomessa on muistaakseni sitä aika vähän verrattuna muihin maihin juuri sen takia, että me juodaan maitoa (lue: MÄ!).
Tietenkään ne eläimet ei juo täyskasvuisina maitoa, koska ne ei saa sitä mistään. Mun kani suhtautu maitoon aika neutraalisti.
Tosta koostumusjutusta mä en tiedä. Ei ainakaan mun tuntemat laktoosi-intolerantikot voi syödä mitään maitotuotteita. Lisäks mä oon lukenu monestakin paikasta, että maito pitää hoikkana. Ja siihen lisätään nykyään D-vitamiiniakin, jotta se kalkki imeytyis.
Tuo maito on aika löyly juoma kun siitä on niin kummallisia juttuja liikkeellä. Minäkin oon kuullu että liiallinen maidonjuonti altistaa laktoosi-intoleranssille ja maitoallergialla, ja kirjotin yhelle lääkärille mailin siitä.. Altistuksesta kuulin myös melko luotettavilta lähteiltä joten uskoin itekin ihan täysin altistukseen. Toivottavasti kyseinen lääkäri on uusimmistakin tutkimuksista perillä.. En jaksanu yliopistolla selvittää asiaa tai kysyy keltää opettajalta
..
Kysymys oli tällainen:
"Minua on mietityttänyt laktoosi-intoleranssi eli onko se vain periytyvä vai onko altistettavissa? Itse olen saanut sellaisen käsityksen muutamilta taholta että runsas maidon juominen (esim 1-3 litraa päivässä, joka aterialla) altistaa laktoosi-intoleranssille. Esimerkiksi moni ystäväpiiristäni on saanut
vaivan vasta 10-20 vuotiaana, ja ennen vaivaa he ovat juonut maitoa melko runsaasti. Maitoallergiaa heillä ei ole koska pystyvät maitoproteiinia sisältäviä tuotteita käyttämään. Itse olen pidättäytynyt jo parin vuoden ajan maidon runsaasta käytöstä ja juonut vain aamiaisella sitä n. puoli litraa."
Vastaus oli tällanen:
"Hei!
Maitoaltistus ei aiheuta laktoosi-intoleranssia. Suomalainen geeniperintö vain on sellainen, että meillä lähes kaikki sietävät lapsena maitoa ja iän myötä kehittyy laktoosi-intoleranssa osalle, mutta ei kaikille. Mitä etelämmäksi mennään, sitä yleisempi on aikuisen väestön laktoosi-intoleranssi.
Suomalaiset ovat poikkeuksellinen väestö, jossa on kaikkien eniten maitoa sietäviä aikuisia. Tämän vuoksi maitoa on pidetty myös sopivana aikuisen juomana. Kasvava lapsi sekä myös aikuinen tarvitsee kalsiumia ja niitä saa maitotuotteista. Ne voidaan saada hvyin myös sellaisista maitotuotteista, joista laktoosi on hajotettu. Tämä tapahtuu luonnollisesti maidon hapatessa.
Itse lopetin maidon juomisen kouluiän jälkeen enkä käytä sitä muuta kuin kahvissa. Maidon juominen ei altista laktoosi-intoleranssille, mutta mitä enemmän juo maitoa, sitä useammin tämä intoleranssi-ilmiö huomataan. Tästä tämä näennäinen yhteys."
Maitoallergiaan maito voi tietysti altistaa mutta sekin on ilmeisesti geeneistä kiinni millanen riski se on saada. Ravintoaineiden imeytymistä voi maito teoriassa hieman haitata kun se muodostaa sen kalvon mahalaukkuun ja suolistoon kuten esim kananmuna; mutta lähinnä se vain hidastaa sitä imeytymistä eikä estä sitä. On varmaan niin että estämisvaikutus jos sellaista edes on olemassa on joka tapauksessa niin miniminimaalinen ettei sillä ole mitään merkitystä.
Maidon laktoosi ei kuitenkaan oo mikään "hyvä" hiilari joten ei mustakaan maitoa kannata hulluna juoda. Tästähän onkin tuossa vanhassa T.I.:sta lainaavassa postauksessa. Välillä aterioilla voi tietty juoda maitoo, tai vaikka joka aterialla yhden lasin, jos oikein tarkka haluu olla....