Maito ja treeni

Re: Re: Rasvaton maito ei sovi?

Originally posted by AKV
Mutta tuleehan sitä rasvaa muusta ravinnosta, eikö niin? Rasvaton maito ei siis sinällään varmasti mitään suolinukkaa tuhoa kunhan nauttii muuten rasvaa. Ja kun maidon rasva on huonolaatuista, niin parempi ottaa rasvat hyvistä lähteistä ja suosia vähärasvaisia maitotuotteita.

Asian ytimeen. Rasvaton maito ei itsessään normaaleina määrinä tuhoa nukkaa, jos suojarasva tulee muualta. Mutta jos vetää palautumisjuomana pelkkää rasvatonta maitoa, niin silloin on todennäköisesti myös vatsa muutoin tyhjä muualta tulevasta suojarasvasta, sillä kuka meistä menee treenaamaan syönnin jälkeen. Palautumisjuomana litra rasvatonta maitoa treenin jälkeen miltei tyhjään vatsaan on se mitä pitää välttää. Tuollaisessa samanlaisessa ylenmääräisessä janojuomakäytössä on myös syytä välttää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by strong
Kuinka moni nykyajan voimailija tai bodari joka kyykkää 500kg ilman teryleenejä ja makkarankuoria ja omaa painoindeksin 53.3 voi mielestäsi elää 60 vuotiaaksi?
Pointtisi? Minä lähinnä tarkoitin sitä, että tarvittavan rasvan voi tosiaankin ottaa terveellisemmistä lähteistä kuin maidon rasvasta.

Monesti kuulee myös sellaistakin mielipidettä, ettei yletön maidon juonti yleensä ole terveellistä vatsalle (siis sekä rasvallisten että rasvattomien), ennemmin tulisi suosia hapatettuja tuotteita. Tiedä sitten, mulla ainut maito, mitä tulee juotua on puolisen litraa aamun lesepirtelössä, ei ainakaan vielä ole vatsa ruvennut piiputtamaan...

Originally posted by Juoppo
Maito on sangen huono juoma palautusjuomaksi. Palautusjuomassa tarvitaan mahdollisimman nopeasti imeytyviä proteiineja ja hiilihydraatteja. Maito on juuri päinvastaista.

Eli palautumisjuomaan ei edes pitäisi _lisätä_ maitoa mukaan.

No enpä usko tuolla olevan kohdallani mitään merkitystä!

Koska (nyt dietilläkin) tunti pari ennen treeniä syön yleensä täysjyväruisleipää (huomattava osa sen päivän hiilihydraateista) ja juuri salille lähtiessä kiskaisen 20-40g proteiinia (rahka, raejuusto, tuna, maito linjalta) treeni matkoineen yms. vie semmoiset lähemmäs pari tuntia jonka jälkeen sitten litra maitoa (33g+49g) ja ehkä leipää tai ruokaa kohtuullisesti (lisää hiilareita ja proteiinia). Eli kyllä kropallani on treenin ajan ja sen jälkeen sekä hiilihydraatteja että proteiineja käytettävissä enemmän kuin tarpeeksi.

En usko että kohdallani on mitään todellista merkitystä palautumisjuoman 'nopeudella' koska,
1)tankkaan juuri ennen treeniä proteiinia ja n.1,5h ennen hiilihydraatteja
2)treenini kestää max. tunnin energiat eivät lopu koskaan kesken
3)n. 20 min treenin jälkeen tulee taas proteiinia ja hiilareita

Mutta voi palautumisjuomilla olla vaikutustakin jos syö muuten huonosti tai oikeasti on todella kovalla tasolla vrt. huippu-urheilu jossa marginaalit ovat todella pieniä.

Meille vähän kauempana maailman kärjestä treenaville vaikutus on enimmäkseen psykologinen eli usko asiaan.
Jos vaikka uskoo, että penkkipäivänä pitää olla punaiset sukat ja kukalliset kalsarit niin varmaan ne tuovat lisäkehitystä ja uskoa treenaamiseen.:D.
Mutta toisaalta olen usein törmännyt tapauksiin, jotka hifistelevät lisäravinteiden ja treenimetodien kanssa, mutta eivät treenaa tosissaan ja/tai lepää riittävästi ja/tai syö kunnolla ja tuskistuvat sitten että miksi eivät kehity ja muut kehittyvät vaikka 'eivät ole yhtä tosissaan kuin he':(

Originally posted by Jortsu
Pointtisi?

Juomalla gallonan(3.785l) maitoa päivässä tuskin on sen kummemmin todennäköisempää sairastua sydän-ja verisuonitauteihin, edes viisikymppisenä, kuin olla juomatta se gallona. Ja Anderson eli yli kuusikymppiseksi.

Mikä oli itsesi pointti sanomalla "Ja kuolla viiskymppisenä sydän- ja verisuonitauteihin" lainaukseen " Joo mutta se on paljon kätevämpää kanniskella mukana täysmaitogallonaa sementtitynnyrikyykkytreenien lomassa"? Jo on vaarallista tuo maito huh huh!
:eek:

:itku: Ääääääh, en jaksa alkaa vääntää tosikon kanssa. Minua nyt ei vaan kiinnosta nuo rasvalliset maidot kun sitä on rasvattomanakin tarjolla ja rasvat voi ottaa terveellisemmistä lähteistä.

Originally posted by qwer
En usko että kohdallani on mitään todellista merkitystä palautumisjuoman 'nopeudella' koska,

Yksi palautumisjuoman tärkeistä ominaisuuksista on sen vaikutus kropan hormonitasapainoon. Miksi jättää hyödyntämättä kunnon insuliinipiikki reenin päälle? IMHO lihasten kasvatus (natuna) on loppupeleissä pääasiassa kropan hormonitasapainon viilaamista: Kuinka huijata kroppa kasvattamaan maksimaalisesti lihasta (mahdollisimman pienellä rasituksella)?

Eli pelkkä riittävä ravintoaineiden saanti ei ole palautusjuoman alfa ja omega, vaan kokonaisuuteen liittyy paljon muutakin. Missä sitten koko homma menee hifistelyksi, sen voi jokainen päättää omalta kohdaltaan itse. Minä ainakin tulen juomaan runsaasti maitoa kaikilla muilla aterioilla, mutta en koskaan heti reenin päälle.

Re: Re: Re: Rasvaton maito ei sovi?

Originally posted by arpe
Asian ytimeen. Rasvaton maito ei itsessään normaaleina määrinä tuhoa nukkaa, jos suojarasva tulee muualta. Mutta jos vetää palautumisjuomana pelkkää rasvatonta maitoa, niin silloin on todennäköisesti myös vatsa muutoin tyhjä muualta tulevasta suojarasvasta, sillä kuka meistä menee treenaamaan syönnin jälkeen. Palautumisjuomana litra rasvatonta maitoa treenin jälkeen miltei tyhjään vatsaan on se mitä pitää välttää. Tuollaisessa samanlaisessa ylenmääräisessä janojuomakäytössä on myös syytä välttää.

Mutta eihän normaalipalautusjuomissa ole muutenkaan rasvaa kuin pikkuriikkisen verran. Esim. Reco2:sta sitä löytyy 0,5g/100g. Sama juttu omien palautusjuomasekoitusten kanssa. Ja rasvaahan ei suositella muutenkaan nautittavaksi heti treeninjälkeisessä palautusjuomassa, menee nopeitten hiilareitten aiheuttama insuliinipiikki "pieleen" tai sitä ei siis tule.

Ja tuskinpa yksi rasvaton palautusjuomasatsi treenin päälle mitään suolinukkaa tuhoaa, edes pitemmän päälle.

Ei maitoa kannata juoda hulluna se laktoosimäärä altistaa laktoosi-intoleranssille tai jos ei sille niin jollekin löylyhöyrypohjaiselle maitoallergialle, kuitenkin niin että alkaa menee pönttö sekasin höö..

Ite oon juonu jo monta vuotta maitoa enään vain aamiaisella 0,3-0,6 litraa ja joskus tietenkin kun ei kunnollista proteiinipohjaista ruokaa ole tarjolla niin sitten ruuankin kanssa tulee sitä juotua.

Mieluummin juon maltillisesti maitoa kuin hulluna muutaman vuoden ja sitten en ollenkaan. Kaveripiirissäkin on yli kymmenen äijää&muijaa joilla ei vielä muutama vuosi sitten ollut laktoosi-intoleranssia mutta nyt niillä on. Maidon liiallisella juonnilla on myös todettu useissa tutkimuksissa olevan yhteys diabeteksen puhkeamiseen lapsilla ja nuorilla.

Palautusjuomaan taas ei maitoa pidä laittaa sen takia että maidon proteiini on kaseiinia joka imeytyy hitaasti ja lisäksi hidastaa myös muiden ravintoaineiden etenemistä ohutsuoleen.
Jostain kuulin että maito myös muodostaa jonkinlaista kalvoa ruuansulatuskanavaan (vrt kananmuna) joka sekin hidastaa imeytymistä.

Mitä perkelettä, onko maito muka noin vaarallista kuin annatte ymmärtää? 1-3 litraa päivässä tulee nykyään vedettyä rasvatonta maitoa ja vielä ei ainakaan mitään haittoja ole ilmennyt. Voisihan sitä jonkin verran vaihtaa tietty veteenkin.

Re: Re: Re: Re: Rasvaton maito ei sovi?

Originally posted by AKV
Mutta eihän normaalipalautusjuomissa ole muutenkaan rasvaa kuin pikkuriikkisen verran. Esim. Reco2:sta sitä löytyy 0,5g/100g. Sama juttu omien palautusjuomasekoitusten kanssa. Ja rasvaahan ei suositella muutenkaan nautittavaksi heti treeninjälkeisessä palautusjuomassa, menee nopeitten hiilareitten aiheuttama insuliinipiikki "pieleen" tai sitä ei siis tule.

Ja tuskinpa yksi rasvaton palautusjuomasatsi treenin päälle mitään suolinukkaa tuhoaa, edes pitemmän päälle.

Eihän toki kyse olekaan palautumisjuomasta vaan rasvattomasta maidosta. Mutta eipä siinä Reco2:ssa olekaan sitä maidossa olevaa laktoosiakaan, joka sitä suolinukkaa pääsisi tuhoamaan. Nyt puhutaan PALJOSTA pelkän rasvattoman maidon juomisesta. Suolinukan vaurioituminen laktoosin vuoksi on mahdollista, mutta ei sitä kannata sen vuoksi normaalia maidonkäyttöä pelätä. Kerroinpahan vaan mistä tuo joidenkin huomaama rasvattoman maidon aiheuttama laktoosinsietokyvyn aleneminen johtuu.

Re: Re: Re: Re: Re: Rasvaton maito ei sovi?

Originally posted by arpe
Kerroinpahan vaan mistä tuo joidenkin huomaama rasvattoman maidon aiheuttama laktoosinsietokyvyn aleneminen johtuu.

Ja minä kiitän että ei ihan luulosairaaksi kutsuta. Muistaakseni meka-poron palstalla Kaalimato (=kaalis) kehui parantaneensa oman maitovammansa jollakin kikalla. Eli jos joku on onnistunut palaamaan maidon kohtuu käyttäjäksi niin vihjettä kaivataan.

Nykyään voin syödä hapatettuja maitotuotteita sekä palautumisjuomassa (XXXXXXXXXXXL Recovery) on laktoosia mikä ei ole vielä haitannut. Tai itse asiassa nyt kun kirjoitin pakki saattaa alkaa vähän viittaamaan siihen suuntaan, pitää pitää tauko tuosta juomasta. Viisi vuotta sitten vielä tuotteet missä oli paljon sokeria aiheuttivat ongelmia, nykyään en ole siihenkään niin herkkä. Vaikkakin en ole syönyt makeaa kauheesti viime aikoina.

Piimä & jukurtti?

Meneeköhän vähän off-topiciksi? Ei voi mitään, otan asian silti esille. Eli eivätkös hapatetut maitotuotteet ole jotenkin ruoansulatuselimistölle parempia kuin maito silteensä? Ite kulutan piimää ja joskus jukurttia noin litran tai puoltoista päivässä, vaihtelee paljon. Maitoa tulee juotua kausittain, joskus tekee mieli ja joskus ei. Ei sitäkään kumminkaan ikinä mee sitä litraa tai puoltatoista enempää päivässä. Laktoosi-intoleranssista ei oo vielä ainakaan tietookaan ja toivottavasti näin on tulevaisuudessakin.

Re: Piimä & jukurtti?

Originally posted by Iivili
Eli eivätkös hapatetut maitotuotteet ole jotenkin ruoansulatuselimistölle parempia kuin maito silteensä?

Ovat, mutta toisaalta taas 1,5 jogurttiakin päivässä sisältää melkoisesti sokeria, jopa yli 100grammaa, eikä sekään järkevää ole..

olen koko ikäni juonut hyla-maitoa koska (se on hyvää) minulla on (aina ollut) lievä laktoosi-intoleranssi, joka ei ole tähän mennessä muuttunut pahemmaksi. maitoa tulee juotua päivässä 1-2litraa.

enkä muuten juo muuta kuin jogurttia, maitoa tai vettä! limua en osta ja mehua juon vain jos parempaa ei ole tarjolla (vedenkin luokittelen paremmaksi). milloin siis saan diabeteksen, parkinsonin taudin ja sydän-/verisuoni-tauteja?

Ei maitoa kannata juoda hulluna

määritä maidon 'hulluna' juominen? onko se sitä että olet hullu ja juot maitoa vai onko 'hullu' joku uusi mittayksikkö josta en ole kuullut?

Kaveripiirissäkin on yli kymmenen äijää&muijaa joilla ei vielä muutama vuosi sitten ollut laktoosi-intoleranssia mutta nyt niillä on.

olet varma siitä että tähän on vain yksi ja ainoa pyhä syy ja se on maidon 'hulluna' juominen?

itse en ota teidän kommentteja vakavasti ennenkuin saan hieman tieteellistä faktaa asiasta...

tähän loppuun vielä viisas sanonta: "Vain annoksen suuruus määrää onko jokin aine myrkky.", muistakaamme siis perunalastu tutkimus.

Originally posted by vitvall
tähän loppuun vielä viisas sanonta: "Vain annoksen suuruus määrää onko jokin aine myrkky."

Mikä on kohtuullinen määrä DNP:tä? :)

Originally posted by vitvall
määritä maidon 'hulluna' juominen? onko se sitä että olet hullu ja juot maitoa vai onko 'hullu' joku uusi mittayksikkö josta en ole kuullut?

Hulluna juomisella tarkoitan monta litraa päivässä ja yleensäkin joka aterialla.. Mutta hulluna juominen on venyvä käsite :)..
Taipumus saada laktoosi-intoleranssi periytyy mutta miksi ottaa riskejä?

Maidon huonot puolet:

- turvottaa - ei ennen treeniä siis.

- Maku - vedä lasi maitoa ja lähde kesällä pitkälle lenkille aurinkoon, sanon, että tulee kyllä aivan hirveä jälkimaku,

- ja, haju: kaada litra maitoa maton päälle, ja nauti.

- puol' desiä maitoa tiskikoneeseen ja antaa muhia pari päivää niin on se kyllä niin bueno...

Mä join tositreeniaikoina litran rasvatonta joka aterialla eli 6-7litraa. Yx niistä oli joskus kirnupiimää, jos se sopi paremmin kotiruokatyyppisen päivällisen kyytipojaksi.

Palautusjuoma oli mulla tosi ISO JUTTU. Olin jo aika vanha silloin, kun se tuli tietooni ja motivaatiokin hieman laskenut ja olin jonkunverran parhaastani pienentynyt. Kun aloin ottaa 120g maltoa ja 60g wheytä, tuli selvä vuoden kestänyt kehityspiikki. 5kg tiukkaa massaa ja sarjapainot pomppasi vastaavasti. Esim kreatiinilla mulla tulee vain 2kg massaa, mutta se lähtee myös pois.

Originally posted by Ämmbee
Maidon huonot puolet:

- turvottaa - ei ennen treeniä siis.

- Maku - vedä lasi maitoa ja lähde kesällä pitkälle lenkille aurinkoon, sanon, että tulee kyllä aivan hirveä jälkimaku,

- ja, haju: kaada litra maitoa maton päälle, ja nauti.

- puol' desiä maitoa tiskikoneeseen ja antaa muhia pari päivää niin on se kyllä niin bueno...

Pakko kommentoida:
Turvottaa ? miten mitä ? minnekkähän sitä kaadat ennen treeniä, treenikassiinko (viitaten seuraaviin käyttötapauksiisi) :D

Jälkimaku kesällä lenkille lähtiessä? Juon ennen lenkkiä yleensä vettä joten ei ole kokemuksia, mutta jos vetää vertoa muinaisille krapula-aamujen suussa majaileville mauille niin paha on.

Olet ymmärtänyt aika väärin jos luulet että kaadamme maitoa matolle!? se juodaan.:D

Eikä sitä maitoa yleensä laiteta pesukoneeseenkaan.
Ehkä olisi meijereiden hyvä lisätä käyttöohjeet siihen purkin kylkeen:rolleyes:

Originally posted by Juoppo
Yksi palautumisjuoman tärkeistä ominaisuuksista on sen vaikutus kropan hormonitasapainoon. Miksi jättää hyödyntämättä kunnon insuliinipiikki reenin päälle? IMHO lihasten kasvatus (natuna) on loppupeleissä pääasiassa kropan hormonitasapainon viilaamista: Kuinka huijata kroppa kasvattamaan maksimaalisesti lihasta (mahdollisimman pienellä rasituksella)?

Eli pelkkä riittävä ravintoaineiden saanti ei ole palautusjuoman alfa ja omega, vaan kokonaisuuteen liittyy paljon muutakin. Missä sitten koko homma menee hifistelyksi, sen voi jokainen päättää omalta kohdaltaan itse. Minä ainakin tulen juomaan runsaasti maitoa kaikilla muilla aterioilla, mutta en koskaan heti reenin päälle.

Kiitos perusteluista. Tuo insuliinipiikki on minulle tuttu käsite vain tutuilta diapeetikoilta, mutten ole koskaan ajatellut/tutkinut sen merkitystä treenaamiseen. Ok treenini ei ole kovin massahakuista vaan voiman, kestävyyden ja 'terveen' ulkonäön hankkimista. No lihasmassaa saa tulla vielä n. 5 kg (voihan olla että nälkä ei ole tyydytetty sittenkään)

Mutta käsitin siis että nopeita hiilihydraatteja nautittaessa treenin jälkeen saadaan insuliinitaso nousemaan korkealle joka tukee lihaskasvua näinkö? Ja maidon hiilidydraatit ja proteiinit haittaavat tätä. Yleensä maidon sekaan laittamani kaakaojauhehan on pääosin sokeria joten se lienee aika 'nopeaa' joten kumoaakos maito tuon vaikutuksen.

Mitä suosittelette sitten treenin jälkeen palautumiseen (turha tuputtaa lisäproteiinijuomiin en koske) mutta pitäsikös kiskaista jotain mehua treenin jälkeen ja ottaa proteiinit(maitorahkaa tms) jo ennen treeniä (seuraava satsi proteiinia maitorahka, raejuusto, tonnikala sitten vaikka 1,5 h - 2h treenin jälkeen) Ideana on siis että treenin jälkeen olisi proteiinia käytettävissä mutta ei estettäisi insuliinipiikkiä.

komments?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom